Dzień 2 (14.04.2020)
Temat dnia: Zwierzęta na wsi.
Cele ogólne:
- wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- budowanie poczucia własnej wartości.
Proponowane działania:
Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Potrzebne będą obrazki (lub zabawki) zwierząt żyjących na wsi i zwierząt leśnych lub egzotycznych. Obrazki uśmiechniętej i smutnej buzi.
Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dziecko pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smutnej buzi, jeśli uważa, że nie.
4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
Proponowane pytania:
− Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?
− Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?
− Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?
− Jak oceniacie zachowanie kaczorka?
− Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?
− Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?
Rodzic rozkłada na podłodze, w różnych miejscach pokoju, poduszki.
Dziecko – konik biega, wysoko unosząc kolana. Gdy napotka przeszkodę – poduszkę, przeskakują przez nią, po czym biegnie dalej. ( przeszkody dostosować do możliwości dziecka).
Uświadamiamy dziecku, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Prosimy dziecko, aby powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli nie potrafi tego określić z pomocą przychodzi rodzic określając jego mocne strony. (Odwołujemy się do przeczytanego wcześniej opowiadania oraz doświadczeń dziecka).
Polecam piosenkę:
„Gdacze kura: Ko, Ko, Ko” - piosenki dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
Dzień 3 (15.04.2020)
Temat dnia: Co słychać wiosną na wsi?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Ćwiczenie słuchowe Jakie to zwierzę?
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę
(np. ku-ra – kura, kro-wa –krowa).
2. Słuchanie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka;
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
Po wysłuchaniu odgłosów zwierząt, dziecko próbuje naśladować odgłosy, jakie wydają dane zwierzęta oraz sposób poruszania się.
3. Ćwiczenia językowe: O jakim zwierzęciu myślę?
Rodzic rozkłada obrazki zwierząt wiejskich i opisuje szczegółowo wygląd jednego z nich. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jakim zwierzęciu mówi rodzic. Następnie dziecko opisuje wygląd zwierzęcia, a rodzic zgaduje, co to za zwierzę.
4. Zabawa ruchowa Wyścigi koni.
Dziecko inscenizuje ruchem opowiadanie rodzica.
Rozpoczyna się wyścig, (dziecko stoi w miejscu)
Konie stoją w boksach. (przebiera nogami, drepcze)
Start! Konie ruszyły. (biegnie truchtem)
Przeskakują kałużę, (podskakuje)
Nabierają pędu. (szybko przebiera nogami)
Przebiegają po grząskim gruncie. (biegnie, wysoko podnosząc kolana)
Dobiegają do mety. (zwalnia bieg aż do zatrzymania się, parska)
5. Zabawa dydaktyczna Układanka.
Do tej zabawy będą potrzebne: kartka A4 podzielona na 9 pól, po trzy sylwety zwierząt w trzech kolorach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki.
Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dziecko wskazuje kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mówi, jak ustawiło zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dziecko zmienia położenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem rodzica, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp. (do pobrania w załączniku)
6. Ćwiczenie grafomotoryczne – Kaczuszki.
Dziecko rysuje po śladzie, a następnie koloruje obrazek.
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wspólna zabawa przy piosence Kaczuszki;
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94
Dzień 4 ( 14.04.2020)
Temat dnia: W chlewiku mieszka świnka
Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności dłoni,
- doskonalenie umiejętności liczenia.
Proponowane działania:
1.Zagadka
Każdy kojarzy ją z korytem.
To zwierzę urocze, spokojne i skryte,
różowe i czyste, a gdy spojrzysz na ni,
powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)
2. Zabawy ruchowa „Świnka w zagrodzie” zabawa z elementem czworakowania.
Dziecko chodzi na czworakach zmieniając tempo: szybko (świnka biega), wolno (świnka chodzi). Na hasło rodzica: świnka tapla się w błotku! dziecko przechodzi do leżenia na plecach, poruszając rękami i nogami uniesionymi w górę. Zabawę powtarzamy.
3. Zabawa w rymy – słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.
Rodzic czyta wiersz, zawieszając głos w odpowiednich miejscach, a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy.
„Zabawa w rymy”
Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery…(pióra)!
Kura gdacze,
kaczka… (kwacze),
krowa …(ryczy),
świnka…(kwiczy),
owca… (beczy),
koza…(meczy),
a na płocie przy chlewiku
kogut pieje…(kukuryku)!
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
ze stodoły wyszło pisklę w …(pióropuszu)-
odnalazła kura pióra
i umilkła…(awantura),
a pisklęciu się dostała niezła bura!
4. Odszukiwanie motywów zwierząt na łowickim wzorze ludowym.(karta pracy do pobrania)
Jakie zwierzęta ukryły się na obrazku?
Policz świnki. Pokaż ich liczbę na palcach.
Dorysuj świnkom ogonki.
Pokoloruj rysunki.
5.Praca plastyczna „Świnka z balonika” (do pobrania)
Materiały do wykonania pracy:
- różowy balonik
- ruchome oczy (lub czarny guzik )
- klej magik i biurowy ( można wykorzystać taśmę dwustronną)
- ryż
- zielona kartka z bloku technicznego
- różowa kartka z bloku rysunkowego
- nożyczki
- guziczek na ryjek
- brązowa farba plakatowa
- słomka do rozdmuchiwania farby.
Dzień 5 (17.04.2020)
Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Słuchanie wiersza H. Bechlerowej Na podwórku.
Na podwórku u Władka
jest wesoła gromadka:
długouchy pies Raczek
i króliczek, co skacze,
kurka pstra i kotki dwa,
i na koniec łaciaty prosiaczek.
Ma ten Władek zmartwienie:
Raczek garnek stłukł w sieni,
kotek wełnę rozwinął,
spruł pończochę babciną,
drugi kot wlazł na płot
i pobrudził łapkami pierzynę.
A od rana już kłopot:
trzeba mleka dać kotom,
barszcz zjada pies Raczek,
trawę królik, co skacze,
kurka pstra owies ma,
a otręby w korytku – prosiaczek.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Przykładowe pytania:
- Jak miał na imię chłopiec z wiersza?
- Jak się nazywał pies Władka?
- Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?
- Co zrobiły zwierzęta?
- Co jadły zwierzęta?
2. Na wiejskim podwórku – praca z obrazkiem.
Nazywanie zwierząt dorosłych i ich dzieci oraz ich mieszkań.
Opowiadanie, co dzieje się na obrazku. (załącznik)
3. Konik – zabawa wg Marty Bogdanowicz w oparciu o wiersz Bolesława Kołodziejskiego.
Dziecko siedzi przed rodzicem , który rysuje wzory na plecach dziecka.
Biega źrebaczek po łące, Stukanie palcami.
wąchając pachnące kwiatki. Rysowanie kwiatka.
Tu rosną stokrotki, maki,
a tu kolorowe bratki.
Podchodzi klacz, jego mama, Delikatne stukanie pięściami.
nosem go lekko dotyka. Naciskanie jednym palcem
Konik do mamy się śmieje Skoki - opieranie dłoni najpierw nadgarstki
następnie palce.
i dalej po łące bryka.
Potem wieczorem w stajence Głaskanie całą dłonią.
do mamy tuli się blisko. Przytulenie.
Układa do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko. Naśladowanie chrapania.
4. Zabawa ruchowa Na wiejskim podwórku.
Dziecko w pozycji przysiadu podpartego, głowę ma pochyloną nad podłogą – gąska pije wodę. Następnie poprzez powolny wyprost skłon głowy w tył – gąska połyka wodę.
5. Zabawa dydaktyczna Co tu nie pasuje?
Rodzic pokazuje dziecku obrazek z kilkoma elementami, które do niego nie pasują. Dziecko pokazuje i tłumaczy, co na nim nie pasuje i dlaczego. (załącznik)
6. Mamy i ich dzieci – karta pracy. (załącznik)
7. Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wysłuchanie piosenki Dziadek fajną farmę miał;
https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
Życzę miłej zabawy
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13