WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Temat tygodnia: Wiosna na wsi 14-17.04.2020

Temat tygodnia:  Wiosna na wsi  14-17.04.2020

Dzień 2 (14.04.2020)

Temat dnia: Zwierzęta na wsi.

Cele ogólne:

 - wzbogacanie wiedzy o zwierzętach żyjących na wsi,

 - rozwijanie koncentracji uwagi,

 - rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

 - budowanie poczucia własnej wartości.

Proponowane działania:

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • Jedziemy na wieś – dziecko wibruje wargami – naśladuje samochód jadący na wieś.
  • Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika: mocno przykleja język ułożony szeroko przy podniebieniu i odkleja go zdecydowanym ruchem. Pracy języka towarzyszy praca warg, które raz są szeroko rozłożone, a raz ułożone w dziobek.
  • Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
  • Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej jamie ustnej.
  • Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszą.
  • Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladują ryjek świnki.
  • Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
  • Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.

 

  1. Quiz wiedzy "Zwierzęta na wiejskim podwórku".

Potrzebne będą obrazki (lub zabawki) zwierząt żyjących na wsi i zwierząt leśnych lub egzotycznych. Obrazki uśmiechniętej i smutnej buzi.

Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, dziecko podaje jego nazwę i odpowiada na pytanie: Czy to zwierzę żyje na wiejskim podwórku? Dziecko pokazuje obrazek uśmiechniętej buzi, jeśli uważa, że tak, a smutnej buzi, jeśli uważa, że nie.           

  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej "Nauka pływania".( do pobrania)

 4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

 Proponowane pytania:

Jakie zwierzę ogłosiło zawody pływackie?

Dlaczego nie wszystkie zwierzęta chciały brać w nich udział?

Kogo kaczorek Ptaś chciał nauczyć pływać?

Jak oceniacie zachowanie kaczorka?

Co powiedziała pani Gęś, osłaniając kurczaczka?

Co to znaczy, że nikt nie może nikogo do niczego zmuszać?

 

  1. Zabawa bieżna „Konie skaczą przez przeszkody”.

 Rodzic rozkłada na podłodze, w różnych miejscach pokoju, poduszki.

Dziecko – konik biega, wysoko unosząc kolana. Gdy napotka przeszkodę – poduszkę, przeskakują przez nią, po czym biegnie dalej. ( przeszkody dostosować do możliwości dziecka).

  1. Nazywanie umiejętności osiągniętych przez dziecko.

Uświadamiamy dziecku, że nikt nie umie wszystkiego, ale każdy z nas potrafi robić coś bardzo dobrze. Prosimy dziecko, aby powiedziało, co dobrze potrafi robić. Jeśli nie potrafi tego określić z pomocą przychodzi rodzic określając jego mocne strony. (Odwołujemy się do przeczytanego wcześniej opowiadania oraz doświadczeń dziecka).

  1. Karta pracy „Zwierzęta pogubiły swoje cienie?” (do pobrania)

Polecam piosenkę:

„Gdacze kura: Ko, Ko, Ko” - piosenki dla dzieci.

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

 

Dzień 3 (15.04.2020)

Temat dnia: Co słychać wiosną na wsi?

Cele ogólne:

  • wzbogacanie  wiedzy dotyczącej zwierząt wiejskich,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie orientacji przestrzennej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

Proponowane działania:

1. Ćwiczenie słuchowe Jakie to zwierzę?

Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę

(np. ku-ra – kura, kro-wa –krowa).

2. Słuchanie odgłosów zwierząt z wiejskiego podwórka;

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

Po wysłuchaniu odgłosów zwierząt, dziecko próbuje naśladować  odgłosy, jakie wydają dane zwierzęta oraz sposób poruszania się.

3. Ćwiczenia  językowe: O jakim zwierzęciu myślę?         

Rodzic rozkłada obrazki zwierząt wiejskich i opisuje szczegółowo wygląd jednego z nich. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, o jakim zwierzęciu mówi rodzic. Następnie dziecko opisuje wygląd zwierzęcia, a rodzic zgaduje, co to za zwierzę.

4. Zabawa ruchowa Wyścigi koni.

Dziecko inscenizuje ruchem opowiadanie rodzica.

Rozpoczyna się wyścig,  (dziecko stoi w miejscu)

Konie stoją w boksach.  (przebiera nogami, drepcze)

Start! Konie ruszyły.  (biegnie truchtem)

Przeskakują kałużę,  (podskakuje)

Nabierają  pędu.  (szybko przebiera nogami)

Przebiegają po grząskim gruncie. (biegnie, wysoko podnosząc kolana)

Dobiegają do mety.  (zwalnia bieg aż do zatrzymania się, parska)

5. Zabawa dydaktyczna Układanka.

Do tej zabawy będą potrzebne: kartka A4 podzielona na 9 pól, po trzy sylwety zwierząt w trzech kolorach, np.: różowe świnki, brązowe konie, żółte kaczki.

Rodzic prosi o ułożenie sylwet jednakowych zwierząt w jednym szeregu (poziomo) i dołożenie zwierząt tak, aby w rzędach pionowych były różne sylwety. Dziecko wskazuje kolejne pola od lewej strony do prawej (np. różowa świnka, różowa świnka, różowa świnka), a później od góry do dołu, i głośno mówi,  jak ustawiło  zwierzęta, np.: różowa świnka, brązowy konik, żółta kaczka. Dziecko zmienia położenie zwierząt w polach zgodnie z poleceniem rodzica, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni: obok, niżej, wyżej itp. (do pobrania w załączniku)

6. Ćwiczenie grafomotoryczne – Kaczuszki.

Dziecko rysuje po śladzie, a następnie koloruje obrazek.

Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wspólna  zabawa przy piosence Kaczuszki;

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

 

Dzień 4 ( 14.04.2020)

Temat dnia: W chlewiku mieszka świnka

Cele ogólne:

- rozwijanie sprawności dłoni,

- doskonalenie umiejętności liczenia.

Proponowane działania:

1.Zagadka

Każdy kojarzy ją z korytem.

To zwierzę urocze, spokojne i skryte,

różowe i czyste, a gdy spojrzysz na ni,

powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem. (świnka)

 2. Zabawy ruchowa „Świnka w zagrodzie” zabawa z elementem czworakowania.

Dziecko chodzi na czworakach zmieniając tempo: szybko (świnka biega), wolno (świnka chodzi). Na hasło rodzica: świnka tapla się w błotku! dziecko przechodzi do leżenia na plecach, poruszając rękami i nogami uniesionymi w górę. Zabawę powtarzamy.

3. Zabawa w rymy – słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.

Rodzic czyta wiersz, zawieszając głos w odpowiednich miejscach, a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy.

„Zabawa w rymy”

Raz wybuchła na podwórku awantura,

bo zginęły pewnej kurze cztery…(pióra)!

Kura gdacze,

kaczka… (kwacze),

krowa …(ryczy),

świnka…(kwiczy),

owca… (beczy),

koza…(meczy),

a na płocie przy chlewiku

kogut pieje…(kukuryku)!

Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

ze stodoły wyszło pisklę w …(pióropuszu)-

odnalazła kura pióra

i umilkła…(awantura),

a pisklęciu się dostała niezła bura!

4. Odszukiwanie motywów zwierząt na łowickim wzorze ludowym.(karta pracy do pobrania)

Jakie zwierzęta ukryły się na obrazku?

Policz świnki. Pokaż ich liczbę na palcach.

Dorysuj świnkom ogonki.

Pokoloruj rysunki.

 

 5.Praca plastyczna „Świnka z balonika” (do pobrania)

Materiały do wykonania pracy:

- różowy balonik

- ruchome oczy (lub czarny guzik )

- klej magik i biurowy ( można wykorzystać taśmę dwustronną)

- ryż

- zielona kartka z bloku technicznego

- różowa kartka z bloku rysunkowego

- nożyczki

- guziczek na ryjek

- brązowa farba plakatowa

- słomka do rozdmuchiwania farby.

 

Dzień 5 (17.04.2020)

Temat dnia: Kogo spotkamy wiosną na wsi?

Cele ogólne:

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie młodych zwierząt z wiejskiego podwórka
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

 

Proponowane działania:

1. Słuchanie wiersza  H. Bechlerowej  Na podwórku.

Na podwórku u Władka

jest wesoła gromadka:

długouchy pies Raczek

i króliczek, co skacze,

kurka pstra i kotki dwa,

i na koniec łaciaty prosiaczek.

 

Ma ten Władek zmartwienie:

Raczek garnek stłukł w sieni,

kotek wełnę rozwinął,

spruł pończochę babciną,

drugi kot wlazł na płot

i pobrudził łapkami pierzynę.

 

A od rana już kłopot:

trzeba mleka dać kotom,

barszcz  zjada pies Raczek,

trawę królik, co skacze,

kurka pstra owies ma,

a  otręby w korytku – prosiaczek.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Przykładowe  pytania:

- Jak miał na imię chłopiec z wiersza?

- Jak się nazywał pies Władka?

- Jakie jeszcze zwierzęta miał Władek?

- Co zrobiły zwierzęta?

- Co jadły zwierzęta?

 

2. Na wiejskim podwórku – praca z obrazkiem.

Nazywanie zwierząt dorosłych i ich dzieci oraz ich mieszkań.

 Opowiadanie, co dzieje się na obrazku. (załącznik)

 

3. Konik – zabawa wg Marty Bogdanowicz w oparciu o wiersz Bolesława Kołodziejskiego.

Dziecko siedzi przed rodzicem , który rysuje wzory na plecach dziecka.

 

Biega źrebaczek po łące,             Stukanie palcami.

wąchając pachnące kwiatki.       Rysowanie kwiatka.

Tu rosną stokrotki, maki,            

a tu kolorowe bratki.

Podchodzi klacz, jego mama,     Delikatne stukanie pięściami.

nosem go lekko dotyka.                              Naciskanie jednym palcem

Konik do mamy się śmieje          Skoki  - opieranie dłoni najpierw nadgarstki

                                                               następnie palce.

i dalej po łące bryka.

Potem wieczorem w stajence   Głaskanie całą dłonią.

do mamy tuli się blisko.                                Przytulenie.

Układa do snu na sianie

i chrapie jak wielkie konisko.     Naśladowanie chrapania.

 

4. Zabawa ruchowa Na wiejskim podwórku.

  • Gąska pije wodę – ćwiczenie mięśni głowy i szyi.

Dziecko w pozycji przysiadu podpartego, głowę ma pochyloną  nad podłogą – gąska pije wodę. Następnie poprzez powolny wyprost skłon głowy w tył – gąska połyka wodę.

  • Idzie kaczka – ćwiczenie stóp. Chód w podkurczonymi palcami stóp w jedną i w drugą stronę.
  • Pieje kogut – ćwiczenie z elementem równowagi. Dziecko stoi na jednej nodze, ręce rozłożone szeroko w bok, kogut macha skrzydłami i pieje: Kukuryku.
  • Koniki pasą się na łące – zabawa z elementem biegu. Dziecko biega swobodnie w różnych kierunkach. Na hasło: Koń skubie trawę! dziecko wykonuje ruchy głową w górę i w dół.
  • Koziołki – zabawa z elementem podskoku. Dziecko podskakuje swobodnie w różnych kierunkach. Zatrzymuje się i zmienia kierunek podskakiwania.

5. Zabawa dydaktyczna  Co tu nie pasuje?

Rodzic pokazuje dziecku  obrazek  z kilkoma elementami, które do niego nie pasują. Dziecko pokazuje i tłumaczy, co na nim nie pasuje i dlaczego. (załącznik)

6. Mamy i ich dzieci – karta pracy. (załącznik)

7. Dodatkowa propozycja na dzisiaj to wysłuchanie piosenki Dziadek fajną farmę miał;

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

 

 

Życzę miłej zabawy

Data dodania: 2020-04-13 19:10:09
Data edycji: 2020-04-16 21:20:38
Ilość wyświetleń: 2137
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej