Poniedziałek 06.04.2020
Temat dnia: Wielkanocne tradycje
Co to jest tradycja? – rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów. Zadajemy dziecku pytanie :co to jest tradycja? Najpierw wypowiada się dziecko, następnie rodzic pomaga w wyjaśnieniu tego pojęci (zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, np. tradycje rodzinne, narodowe, regionalne). Wyjaśniamy dziecku, że w różnych regionach Polski są różne tradycje związane z obchodzeniem Świąt Wielkanocnych. Zapoznanie z tradycjami związanymi z Podhalem, Lublinem, Łowiczem „ „Wielkanoc na Podhalu” – tutaj w Białą Niedzielę, to jest tydzień po Wielkanocy, chodzą dziewczęta i małe dziewczynki ze Śmierztecką – lalką ze szmatek ubraną w białe płótno, przystrojoną w korale i wstęgi. Orszak obchodzi całą wieś i mówi lub śpiewa:
Szła Maryja do miasta
Szła Maryja do miasta
A Śmierztecka z miasta.
Dziewczęta ją niosą
O jajeczka proszą.
Obyście im dali,
A nie żałowali
Bo jak im nie dacie,
Wielki cud poznacie!
Garnki, miski co tu macie
Potłuką się w waszej chacie!
Kureczki wam oskubiemy
Pod nóżeczki pościelemy,
Bo nam tutaj zimno stać
Tu znajduje się filmik o Śmierztecce
https://www.youtube.com/watch?v=kJvFM2hSV6c
Gdy gospodyni wyniesie poczęstunek, dziewczęta zaśpiewają:
Za jajeczka dziękujemy
Zdrowia, szczęścia winszujemy!
Wyjaśnienie niezrozumiałych dla dziecka słów, mówienie tekstu w podanym przez rodzica rytmie i tempie.
Lublin i okolice – w drugi dzień Świąt Wielkanocnych w Lublinie i okolicach starsi chłopcy wsadzali Bartoszka do wózka ozdobionego kolorowymi malowidłami. Bartoszkiem był mały chłopiec ubrany w kolorową czapkę z wielkim papierowym kwiatem. Chłopcy obwozili go od chaty do chaty śpiewając i życząc gospodarzom zdrowia i dobrych plonów.
Bartoszek
Bartoszku, Bartoszku
Coś przyjechał w koszku,
Będziesz miał robotę
Wszystkim na ochotę!
Gdy ciekawscy ludzie zbliżali się do Bartoszka, ten wyciągał butelkę i oblewał ich wodą. Chłopcy śpiewali:
Bartoszku, Bartoszku
A dajże im groszku
Pszenicy choć miarkę
Niech plonuje ziarnko.
Bartoszek wyciągał z woreczka garstkę owsa, grochu lub kaszy i obsypywał gospodarzy „na urodzaj”. Chłopcy otrzymywali poczęstunek – malowane jaja, placek, kiełbasę.
Można się zabawić w wystukiwanie, wyklaskiwanie rytmiczne tekstu, podział wyrazów na sylaby lub zrobić zabawę inscenizowaną tekstem, gdzie dziecko jest Bartoszkiem, a dorośli gospodarzami.
Pod tym adresem znajdziecie Państwo ludowy utwór muzyczny z Lublina.
https://www.youtube.com/watch?v=KAOo6d05VMU
Łowicz – jednym ze zwyczajów wielkanocnych ziemi łowickiej jest obchodzenie pól z chorągwiami czy z kurkiem dyngusowym. Kiedyś malowano na Wielkanoc wszystkie chaty na niebiesko, a w izbach królowały wycinanki, natomiast do święconki wkładano trzęsionki, czyli galaretki z zimnych nóżek.
https://www.youtube.com/watch?v=s6aDkJKj8M0
Wielkanocny zając – rysowanie zajączka i wyklejanie materiałem przypominającym futerko (może być też wydzieranka z papieru, z gazet}
Gdzie leży…- praca z mapą. Jeśli mamy w domu mapę Polski wyszukujemy na niej swoją miejscowość, Łowicz, Lublin, Zakopane i mierzymy najpierw „na oko”, a następnie sznurkiem do której miejscowości jest najdalej, najbliżej. Sprawdzamy odległości pomiędzy podanymi miejscami itp.
Gra w zielone – dziecko porusza się w rytmie podanym przez rodzica, na głośno podaną nazwę ustalonego wcześniej koloru np. zielony, dziecko odszukuje taki kolor w pomieszczeniu i musi go dotknąć. Jeżeli podamy inny niż ustalony kolor dziecko staje na baczność. powtarzamy zabawę kilka razy.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13