WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Temat tygodnia: Majowa łąka 11-15.05.2020

Temat tygodnia: Majowa łąka  11-15.05.2020

Dzień 1 (11.05.2020)

Temat dnia: Mieszkańcy łąki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cele ogólne:

  • wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt żyjących na łące,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej.

 Proponowane działania:

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • Bocian i żaba – dziecko naśladuje dziób bociana, ściągając wargi mocno do przodu, otwiera je i zamyka, a następnie rozciąga szeroko wargi jak żaba, która jest zadowolona, że schowała się przed bocianem.
  • Biedronka ma dużo kropek – dziecko rysuje czubkiem języka kropki na podniebieniu, przy szeroko otwartych ustach, unosząc język do góry.
  • Kret – tak jak kret wychodzi ze swego podziemnego domku, tak dziecko unosi język do góry, w stronę nosa, a potem znów chowa za górnymi zębami.
  • Pszczoła – dziecko naśladuje bzyczenie pszczoły: bzzz, bzzz, bzzz.
  • Motyl – jak motyl porusza skrzydłami, tak dziecko porusza naprzemiennie językiem od jednego do drugiego kącika ust.
  • Konik polny – tak jak konik polny skacze w górę i w dół, tak dziecko otwiera szeroko usta i językiem skacze za górne zęby i za dolne zęby. W tym ćwiczeniu język nie wychodzi przed zęby.
  1. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka 

Książka   https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=70

Rodzic czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.

 

  1. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

Proponowane pytania kierowane do dziecka:

   − Dokąd dzieci wybrały się na spacer?

   − Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?

   − Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?

   − Gdzie mieszkają myszy polne?

   − O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

 

  1. Spiewanie posenki „Motylek”i improwizacja ruchowa do niej. 

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

       Olek i Ada CD 2, utwór nr 14

Dziecko wspólnie z R. śpiewa piosenkę. W czasie zwrotki dziecko porusza się swobodnie, improwizując ją ruchem. W czasie refrenu staje i śpiewa, wyklaskując rytm.

 

  1. Ćwiczenia słuchowe Poznajemy mieszkańców łąki.

    Obrazek z książki.

Rodzic podaje nazwy mieszkańców łąki  (pszczoła, motyl, bąk, biedronka, mysz, skowronek) opisując dokładnie ich wygląd. Następnie prosimy dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Rodzic dzieli nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dziecko po podaniu całej nazwy, wskazuje je na obrazku.

  1. Dla utrwalenia nazw mieszkańców łąki proponuję obejrzeć bajkę edukacyjną dla małych dzieci - Owady

https://www.youtube.com/watch?v=yKmeG_wx498

 

Dzień 2 ( 12.05.2020)

Temat dnia: Kolory tęczy

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie motoryki małej,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej.
  • rozwijanie spostrzegawczości,

 

Proponowane działania:

1.  Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Tęcza. 

Lśni na niebie

w dni deszczowe,

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa w łuk wygięta.

Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)

  1. Poznawanie nazw kolorów tęczy. 

    Obrazek tęczy (do pobrania).

 Prezentujemy obrazek tęczy. Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą. Jeśli dziecko jest chętne liczy z rodzicem, ile jest kolorów tęczy. Rodzic zadaje dziecku pytanie: czy wiesz, kiedy na niebie pojawia się tęcza.

Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.

 

  1. Zabawa ruchowa Tęcza.

Przypominamy, co jest potrzebne, aby na niebie mogła powstać tęcza (słońce i deszcz). Umawiamy się z dzieckiem, że na hasło Słońce – dziecko będzie biegać po pokoju, a na hasło Deszcz – będą się chować przed deszczem pod  stołem. Na hasło Tęcza – dzieci podnoszą ręce i malują tęczę na suficie.

  1. Zabawa badawcza Tęczowe butelki.

7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarka.

Pomagamy dziecku napełnić butelki wodą. Dziecko określa, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewa wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskamy farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodajemy niewielkie ilości farb, zakręcamy butelki i potrząsamy nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładamy latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.

Wniosek: im więcej farby dodajemy, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.

Na koniec rodzic mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.

  1. Ćwiczenia spostrzegawczości Kolory tęczy.

Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy.

Prosimy, aby dziecko ustawiło butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwało wszystkie kolory.

Następnie R. prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. W tym czasie zabieramy jedną butelkę. Dziecko, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolor. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  1. Tęcza - praca plastyczna 

Potrzebujemy: gąbkę do naczyń, farby w kolorach tęczy (najlepiej z tubki), pędzel do nakładania farby na gąbkę, biała kartka, płatki kosmetyczne 6 sztuk, klej.

Malujemy gąbkę w kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy) . Nakładamy dosyć grubą warstwę farby.

Chwytamy gąbkę i „malujemy”. Wykonujemy jeden zaokrąglony ruch na kartce.

Na końce tęczy przyklejamy płatki kosmetyczne  - robimy chmury.

 

Dzień 3 (13 .05.2020)

Temat dnia: Co dzieje się na łące?

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie umiejętności liczenia elementów, kodowania wyniku liczenia,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • ćwiczenie prawidłowego toru oddechowego.

Proponowane działania:

  1. ,,A co to za motyl?’’- ćwiczenia oddechowe połączone z liczeniem. 

przygotować sylwetę motyla (do pobrania), kolorowe koła, kwadraty trójkąty, gąbka, zielona farba, klej,

Przenoszenie papierowych elementów słomką poprzez wdech i wydech na motyla według instrukcji rodzica np. na jednym skrzydełku ułóż : 2 koła, 2 kwadraty,  a na drugim 2 trójkąty, 1 koło, 1 kwadrat. Naklej na skrzydłach ułożone figury.

Uzupełnij obrazek trawą odbijając gąbkę maczaną w zielonej farbie.

  1. Zabawa ruchowo- graficzna „Ślimak” 

Rodzic z dzieckiem recytują rymowankę i rysują spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu, na plecach (mamy, taty lub maskotki misia ).

 Ślimak, ślimak, wystaw rogi,   

 dam ci sera na pierogi.  

Jak nie sera, to kapusty  

- od kapusty będziesz tłusty.

  1. Gimnastyka smyka - zabawy ruchowe dla najmłodszych. 

Ruletka- zakręć kołem i zobacz co wypadnie.

Rodzic odczytuje zadania do wykonania przez dziecko.

https://wordwall.net/pl/resource/927856/gimnastyka-smyka-zabawy-ruchowe-dla-najm%C5%82odszych

  1. Mieszkańcy łąki. 

Połącz w pary mieszkańców łaki używając początkowo palców wskazujących obu rąk, potem kładąc kolejno na parę klocki (np. jeden klocek na biedronkę , a drugi na jej cień). Na koniec połącz pary kredką zmieniając jej kolor. ( do pobrania)

  1. „Sieć pajęcza”- zabawa ruchowa rozwijająca orientacje w przestrzeni i spostrzegawczość. 

Kłębek wełny, kolorowe klocki ( mogą być z różnego tworzywa i różnej wielkości)

Owijamy między krzesłami, stolikami wełnę na wysokości ok 10 cm, tworząc sieć. Rozrzucamy klocki na „pajęczynie”. Dziecko „pająk” zbiera wskazane przez rodzica klocki np. przynieś tylko czerwone klocki. Jeśli klocki będą mieszane np. drewniane i plastikowe dziecko może przynieś plastikowy czerwony klocek.

  1. Karta pracy, cz.2, s.16 

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf

Dziecko:

- opisuje, co widzi na obrazku,

- liczy zwierzęta na obrazku,

- rysuje w ramce odpowiednia liczbę kropek,

- opisuje wygląd wianka,

- szuka takiego samego wśród pozostałych,

 

Dzień 4 (14.05.2020)

Temat dnia: Biedroneczki.

 

Cele ogólne:

- rozwijanie umiejętności wokalnych,

- utrwalenie prawidłowego toru oddechowego,

- rozwijanie wiedzy przyrodniczej.

 

Proponowane działania:

1.Ćwiczenia słuchowe Skąd ten dźwięk?

  1. prosi, aby dziecko zamknęło oczy. Następnie ustawia się w różnych miejscach pokoju i wydając dźwięki (np. szum, syczenie), prosi, aby dziecko wskazało palcem, skąd dochodzi dźwięk. Po wykonaniu zadania, dziecko otwiera oczy, sprawdza poprawność jego wykonania.
  2. Ćwiczenia oddechowe Spokojnie oddychamy na łące.

Mała (lekka) książka dla dziecka.

  1. prosi dziecko, aby położyło się na plecach i wyobraziło sobie, że znajdują się na łące. R. proponuje dziecku, że nauczy się spokojnie oddychać. R. kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami.
  2. Omówienie wyglądu biedronki (do pobrania).

Rodzic pokazuje dziecku obrazek biedronki z 2 oraz z 7 kropkami. Informuje, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Są to biedronki rodzime, jednak coraz częściej można spotkać u nas biedronki azjatyckie, których nie wolno dotykać. Są dla nas niebezpieczne.  Następnie pyta: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda?

Dziecko opisuje jej wygląd, swoje skojarzenia itp.

  1. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki. 

Biedroneczki kropeczki.

  1. Biedroneczki są w kropeczki,

     o ty każde dziecko wie.

     Biedronkami, kropeczkami

     razem pobawimy się.

    ref. Biedronka fruwa nad łąką

           gdy świeci jej złote słonko.

           Gdy chmura nadciąga z daleka,

           biedronka pod listek ucieka.

  1. Kto na spacer ma ochotę,

      niech się spieszy raz, dwa, trzy.

      Trzeba znaleźć siedem kropek,

      taki jest początek gry.

   ref. Biedronka…

https://www.youtube.com/watch?v=lqZPR7ElHL8

  1. Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu. 

- Gdzie latała mała biedronka?

- Gdzie biedronka chowa się przed deszczem?

- Jaką pogodę lubi biedronka?

- Ile kropek miała mieć biedroneczka szukana na łące?

  1. Nauka refrenu piosenki poprzez powtarzanie za rodzicem słów i ilustrowanie tekstu.                                     

 Biedronka fruwa nad łąką

gdy świeci jej złote słonko.

Gdy chmura nadciąga z daleka,

biedronka pod listek ucieka.

  1. Przygoda biedronki ( do pobrania) 

Dziecko:

- przygląda się każdemu obrazkowi,

- opowiada, co dzieje się na każdym obrazku,

- opowiada, co spotkało biedronkę.

  1. Ćwiczenia oddechowe Kropki biedronki.  (Wzór w dwóch wersjach: kolorowej, oraz do samodzielnego pokolorowania)

potrzebne: kontur biedronki bez kropek, siedem kropek ( kół), słomka.

Zadaniem dziecka jest przenieść za pomocą słomki kropki na obrazek biedronki.

Wbrew pozorom nie jest to takie proste jak picie soczku przez słomkę.

 

Dzień 5 ( 15.05.2020)

Temat dnia: Kwiaty majowej łąki.

 

 Cele ogólne:

- rozwijanie sprawności manualnej,

- doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowania przedmiotów według koloru,

- zachęcanie do rozwiazywania zagadek.

 

Proponowane działania

  1. Zabawa matematyczna Kwiat na łące. 

Liczmany – czerwone, żółte i białe kwiatki wycięte z papieru kolorowego, kartki  w tych kolorach. ( do pobrania)

  1. rozsypuje kolorowe kwiaty na dywanie – łące. Dzieci postępują zgodnie z poleceniami rodzica,
  • segregują kwiaty ze względu na kolor, układają na właściwy kolor kartki,
  • układają rytm z kwiatów rozpoczęty przez R.: czerwony, żółty, biały, czerwony, żółty...
  • układają dowolne rytmy.

 

  1. Zabawa z pokazywaniem Wianek dla mamy. 

Dziecko pokazuje ruchem słowa opowiadania rodzica:

 

                                                                                                                Dziecko:

      Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty,

unosi dłonie od podłogi w górę,

      pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki.

unosi dłonie do nosa, robi wdech nosem,  

      Dzieci przyszły na łąkę

maszeruje po pokoju,

      i nazrywały kwiatów,

wykonuje ruch zrywania kwiatów,

       z których uplotły wianek dla mamy.

robi młynek przedramionami przed sobą,

       Zaniosły mamie niespodziankę,

maszeruje w miejscu, łączy dłonie na wysokości piersi,

      a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła

splata ręce na wysokości ramion.

                                         .

 

  1. Ćwiczenia językowe Zielony jak… 

Dziecko podaje nazwy znanych im kolorów, a następnie podaje nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą mu się z tym kolorem, np. zielony jak trawa.

 

  1. Maki i chabry praca plastyczna .

Karta do pobrania, kredki, bibuła klej.

Dziecko:

- rysuje po śladzie,

kończy rysować łąkę,

- wykleja płatki maków czerwoną bibułą, a niebieską – kwiaty chabrów.

 

  1. Rozwiązywanie zagadek – utrwalenie wiadomości zdobytych w tym tygodniu. 

 Obrazki do pobrania.

Wskazywanie wśród obrazków zwierząt, roślin – rozwiązań zagadek.

Ma długie nogi i dziób czerwony,

wrócił niedawno z dalekiej strony.

Z żabkami raczej niechętnie gada,

taka to jego największa wada! (bocian)

 

Skacze zielona po majowej łące,

ogrzewa ją ciepłe, promienne słońce. ( żaba)

 

Wolno sunie , hen przed siebie,

nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.

Bo ma go na sobie,

nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)

 

Gdy świeci słonko

nad majową łąką,

wesoło latają

i kolorowe jak one kwiaty odwiedzają. (motyle)

 

Z łąki do bukietów trafiają,

i piękny czerwony kolor mają. ( maki)

Data dodania: 2020-05-10 14:58:13
Data edycji: 2020-05-13 08:57:30
Ilość wyświetleń: 10326
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej