Dzień 1 (11.05.2020)
Temat dnia: Mieszkańcy łąki
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Książka https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=70
Rodzic czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego.
Proponowane pytania kierowane do dziecka:
− Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
− Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
− Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
− Gdzie mieszkają myszy polne?
− O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Olek i Ada CD 2, utwór nr 14
Dziecko wspólnie z R. śpiewa piosenkę. W czasie zwrotki dziecko porusza się swobodnie, improwizując ją ruchem. W czasie refrenu staje i śpiewa, wyklaskując rytm.
Obrazek z książki.
Rodzic podaje nazwy mieszkańców łąki (pszczoła, motyl, bąk, biedronka, mysz, skowronek) opisując dokładnie ich wygląd. Następnie prosimy dziecko, aby pomyślało o jakimś zwierzęciu mieszkającym na łące i opowiedziało o nim, bez podawania jego nazwy. Rodzic odgaduje, o jakie zwierzę chodzi. Rodzic dzieli nazwy mieszkańców łąki na sylaby, a dziecko po podaniu całej nazwy, wskazuje je na obrazku.
https://www.youtube.com/watch?v=yKmeG_wx498
Dzień 2 ( 12.05.2020)
Temat dnia: Kolory tęczy
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Rozwiązywanie zagadki B. Szelągowskiej Tęcza.
Lśni na niebie
w dni deszczowe,
gdy słońce zaświeci.
Kolorowa w łuk wygięta.
Wiedzą o tym dzieci. (tęcza)
Obrazek tęczy (do pobrania).
Prezentujemy obrazek tęczy. Dziecko kolejno nazywa kolory, jakie ją tworzą. Jeśli dziecko jest chętne liczy z rodzicem, ile jest kolorów tęczy. Rodzic zadaje dziecku pytanie: czy wiesz, kiedy na niebie pojawia się tęcza.
Tłumaczy, że aby tęcza mogła być widoczna, są potrzebne słońce i deszcz.
Przypominamy, co jest potrzebne, aby na niebie mogła powstać tęcza (słońce i deszcz). Umawiamy się z dzieckiem, że na hasło Słońce – dziecko będzie biegać po pokoju, a na hasło Deszcz – będą się chować przed deszczem pod stołem. Na hasło Tęcza – dzieci podnoszą ręce i malują tęczę na suficie.
7 jednakowych, plastikowych, przezroczystych butelek, lejek, farby w tubkach (w kolorach tęczy), latarka.
Pomagamy dziecku napełnić butelki wodą. Dziecko określa, gdzie jest więcej wody, a gdzie jest mniej wody. Dolewa wodę tak, by w każdej butelce było tyle samo wody. Zakręcają butelki i przykładają zapaloną latarkę, obserwując, jak światło przenika przez wodę. Następnie do każdej butelki wyciskamy farbę w innym kolorze tęczy. Stopniowo dodajemy niewielkie ilości farb, zakręcamy butelki i potrząsamy nimi, obserwując, jak woda się zabarwia. Przykładamy latarkę do butelek i obserwują, czy światło przenika przez wodę.
Wniosek: im więcej farby dodajemy, tym kolor jest bardziej intensywny i mniejsze przenikanie światła przez butelkę.
Na koniec rodzic mocno zakręca butelki i zabezpiecza je taśmą przezroczystą.
Butelki z kolorową wodą z poprzedniej zabawy.
Prosimy, aby dziecko ustawiło butelki kolejno, zgodnie z kolorami tęczy, i nazwało wszystkie kolory.
Następnie R. prosi, aby dziecko odwróciło się tyłem. W tym czasie zabieramy jedną butelkę. Dziecko, ma za zadanie rozpoznać, której butelki brakuje i nazwać kolor. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Potrzebujemy: gąbkę do naczyń, farby w kolorach tęczy (najlepiej z tubki), pędzel do nakładania farby na gąbkę, biała kartka, płatki kosmetyczne 6 sztuk, klej.
Malujemy gąbkę w kolorach tęczy (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy) . Nakładamy dosyć grubą warstwę farby.
Chwytamy gąbkę i „malujemy”. Wykonujemy jeden zaokrąglony ruch na kartce.
Na końce tęczy przyklejamy płatki kosmetyczne - robimy chmury.
Dzień 3 (13 .05.2020)
Temat dnia: Co dzieje się na łące?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
przygotować sylwetę motyla (do pobrania), kolorowe koła, kwadraty trójkąty, gąbka, zielona farba, klej,
Przenoszenie papierowych elementów słomką poprzez wdech i wydech na motyla według instrukcji rodzica np. na jednym skrzydełku ułóż : 2 koła, 2 kwadraty, a na drugim 2 trójkąty, 1 koło, 1 kwadrat. Naklej na skrzydłach ułożone figury.
Uzupełnij obrazek trawą odbijając gąbkę maczaną w zielonej farbie.
Rodzic z dzieckiem recytują rymowankę i rysują spiralną skorupę ślimaka palcem wskazującym, np. na dywanie, w powietrzu, na plecach (mamy, taty lub maskotki misia ).
Ślimak, ślimak, wystaw rogi,
dam ci sera na pierogi.
Jak nie sera, to kapusty
- od kapusty będziesz tłusty.
Ruletka- zakręć kołem i zobacz co wypadnie.
Rodzic odczytuje zadania do wykonania przez dziecko.
https://wordwall.net/pl/resource/927856/gimnastyka-smyka-zabawy-ruchowe-dla-najm%C5%82odszych
Połącz w pary mieszkańców łaki używając początkowo palców wskazujących obu rąk, potem kładąc kolejno na parę klocki (np. jeden klocek na biedronkę , a drugi na jej cień). Na koniec połącz pary kredką zmieniając jej kolor. ( do pobrania)
Kłębek wełny, kolorowe klocki ( mogą być z różnego tworzywa i różnej wielkości)
Owijamy między krzesłami, stolikami wełnę na wysokości ok 10 cm, tworząc sieć. Rozrzucamy klocki na „pajęczynie”. Dziecko „pająk” zbiera wskazane przez rodzica klocki np. przynieś tylko czerwone klocki. Jeśli klocki będą mieszane np. drewniane i plastikowe dziecko może przynieś plastikowy czerwony klocek.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf
Dziecko:
- opisuje, co widzi na obrazku,
- liczy zwierzęta na obrazku,
- rysuje w ramce odpowiednia liczbę kropek,
- opisuje wygląd wianka,
- szuka takiego samego wśród pozostałych,
Dzień 4 (14.05.2020)
Temat dnia: Biedroneczki.
Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- utrwalenie prawidłowego toru oddechowego,
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej.
Proponowane działania:
1.Ćwiczenia słuchowe Skąd ten dźwięk?
Mała (lekka) książka dla dziecka.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek biedronki z 2 oraz z 7 kropkami. Informuje, że w naszym kraju występują biedronki z 2 i 7 kropkami. Są to biedronki rodzime, jednak coraz częściej można spotkać u nas biedronki azjatyckie, których nie wolno dotykać. Są dla nas niebezpieczne. Następnie pyta: Jaka jest biedronka?, Jak wygląda?
Dziecko opisuje jej wygląd, swoje skojarzenia itp.
Biedroneczki kropeczki.
o ty każde dziecko wie.
Biedronkami, kropeczkami
razem pobawimy się.
ref. Biedronka fruwa nad łąką
gdy świeci jej złote słonko.
Gdy chmura nadciąga z daleka,
biedronka pod listek ucieka.
niech się spieszy raz, dwa, trzy.
Trzeba znaleźć siedem kropek,
taki jest początek gry.
ref. Biedronka…
https://www.youtube.com/watch?v=lqZPR7ElHL8
- Gdzie latała mała biedronka?
- Gdzie biedronka chowa się przed deszczem?
- Jaką pogodę lubi biedronka?
- Ile kropek miała mieć biedroneczka szukana na łące?
Biedronka fruwa nad łąką
gdy świeci jej złote słonko.
Gdy chmura nadciąga z daleka,
biedronka pod listek ucieka.
Dziecko:
- przygląda się każdemu obrazkowi,
- opowiada, co dzieje się na każdym obrazku,
- opowiada, co spotkało biedronkę.
potrzebne: kontur biedronki bez kropek, siedem kropek ( kół), słomka.
Zadaniem dziecka jest przenieść za pomocą słomki kropki na obrazek biedronki.
Wbrew pozorom nie jest to takie proste jak picie soczku przez słomkę.
Dzień 5 ( 15.05.2020)
Temat dnia: Kwiaty majowej łąki.
Cele ogólne:
- rozwijanie sprawności manualnej,
- doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowania przedmiotów według koloru,
- zachęcanie do rozwiazywania zagadek.
Proponowane działania
Liczmany – czerwone, żółte i białe kwiatki wycięte z papieru kolorowego, kartki w tych kolorach. ( do pobrania)
Dziecko pokazuje ruchem słowa opowiadania rodzica:
Dziecko: |
|
Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty, |
unosi dłonie od podłogi w górę, |
pachnące maki, konwalie, fiołki i rumianki. |
unosi dłonie do nosa, robi wdech nosem, |
Dzieci przyszły na łąkę |
maszeruje po pokoju, |
i nazrywały kwiatów, |
wykonuje ruch zrywania kwiatów, |
z których uplotły wianek dla mamy. |
robi młynek przedramionami przed sobą, |
Zaniosły mamie niespodziankę, |
maszeruje w miejscu, łączy dłonie na wysokości piersi, |
a mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła |
splata ręce na wysokości ramion. |
. |
|
Dziecko podaje nazwy znanych im kolorów, a następnie podaje nazwy przedmiotów, roślin, zwierząt, które kojarzą mu się z tym kolorem, np. zielony jak trawa.
Karta do pobrania, kredki, bibuła klej.
Dziecko:
- rysuje po śladzie,
kończy rysować łąkę,
- wykleja płatki maków czerwoną bibułą, a niebieską – kwiaty chabrów.
Obrazki do pobrania.
Wskazywanie wśród obrazków zwierząt, roślin – rozwiązań zagadek.
Ma długie nogi i dziób czerwony,
wrócił niedawno z dalekiej strony.
Z żabkami raczej niechętnie gada,
taka to jego największa wada! (bocian)
Skacze zielona po majowej łące,
ogrzewa ją ciepłe, promienne słońce. ( żaba)
Wolno sunie , hen przed siebie,
nie poprosi o domek ani mnie, ani ciebie.
Bo ma go na sobie,
nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)
Gdy świeci słonko
nad majową łąką,
wesoło latają
i kolorowe jak one kwiaty odwiedzają. (motyle)
Z łąki do bukietów trafiają,
i piękny czerwony kolor mają. ( maki)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13