Dzień 1 ( 08.06.2020)
Temat dnia: Jak rośnie las?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Przygotowujemy: dowolny kształt korony drzewa, rolkę po ręczniku papierowym, farby w kolorze zielonym i brązowym
Dziecko: maluje sylwetę korony drzew na różne odcienie zieleni, a rolkę po ręczniku na różne odcienie brązu. Elementy pozostawiają do wyschnięcia.
Następnie dziecko odpowiada na pytania:
Gdzie wybrały się dzieci?
Co miały okazję zobaczyć podczas wycieczki do lasu?
Jakie ciekawostki o lesie przedstawił im pan leśniczy?
Po rozmowie kładziemy przed dzieckiem ilustracje, a zadaniem jego jest odtworzyć historię leśniczego (do pobrania).
3. Wycieczka do lasu – zabawa logopedyczna w ruchu. Dziecko słucha historyjki rodzica i wykonuje zaprezentowane przez niego ćwiczenia.
Mały Jaś poszedł do lasu (dziecko maszeruje i kląska). Najpierw szedł dróżką między wiejskimi płotami (zatrzymuje się i dotyka językiem kolejno najpierw górnych, następnie dolnych zębów). Później spacerował wąską ścieżką między polem a łąką (dotyka językiem najpierw dolnej, później górnej wargi). Usłyszał świergot ptaków (wymawia sylaby onomatopeiczne: fiu, fiu, ćwir, ćwir, ter, ter, jednocześnie biega na palcach). Po chwili dotarł do lasu (zatrzymuje się). Drzewa były tam tak wysokie, że ich wierzchołki wyglądały, jakby dotykały nieba (unosi czubek języka i dotyka nim nosa). Przyglądał im się z ciekawością. Po chwili na gałęzi dostrzegł małą wiewiórkę, która to wyglądała z dziupli, to się w niej chowała (na przemian wysuwa i chowa język). Gdy usłyszał stukanie dzięcioła, pomyślał, że jednak pora wracać do domu (kląska, maszerując). Wracał więc ścieżką między polem i łąką (zatrzymuje się i dotyka językiem najpierw dolnej, później górnej wargi), a później dróżką między wiejskimi płotami (dotyka językiem najpierw górnych, później dolnych zębów). Gdy wrócił do domu, był bardzo zadowolony (szeroko się uśmiecha).
Zabawę należy powtórzyć kilka razy.
Dzień 2 ( 09.06.2020)
Temat dnia: Leśne odgłosy
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Zagadki słuchowe – ćwiczenia ruchowe (obrazki zwierząt do pobrania).
Z drzewa na drzewo bez kłopotu skaczę.
Zbieram orzeszki , kiedy je zobaczę
Jestem dumna z kity, co ją rudą noszę
Jak ja się nazywam?
Odgadnijcie proszę. (wiewiórka)
Prosimy aby dziecko po odgadnięciu zagadki pokazało jak skacze wiewiórka.
Ma króciutkie nóżki,
i maleńki ryjek,
chociaż igły nosi,
nigdy nic nie szyje. (jeż)
Dziecko chodzi na czworakach.
Mądre oczy, duża głowa
w nocy łowi w dzień się chowa.
Zgadniesz po tych paru słowach,
że ten ptak to … (sowa)
Wczesnym rankiem w lesie słychać było wesołe ćwierkanie wróbli: ćwir, ćwir, ćwir. Zakukała kukułka: ku-ku, ku-ku, ku-ku. Do pracy zabrał się dzięcioł. Energicznie stukając w korę stuk-puk, stuk-puk, stuk-puk wyjadał korniki.
Wtem nad lasem zaczęły krążyć wrony, kra, kra, kra. Zerwał się wiatr. Drzewa zaczęły kołysać się i szumieć: szszsz.... Padające krople deszczu lekko uderzały o liście: kap, kap, kap.... Wkoło słychać było plusk wody: plusk, plusk, plusk....
Nagle deszcz przestał padać i w lesie nastała cisza. Rozległo się głośne tupanie. To jeż zmieniał swoją kryjówkę: tup, tup, tup. Pośród niskich traw pełzał zaskroniec: ssss........ Wyraźnie słychać było bzykanie dużych much: bzzzz.... Słońce wyjrzało zza chmur i rozśpiewała się cała leśna ptaszyna:
(głośno) pi, pi, pi; wiju, wiju, wiju; tu, tu, tu; pijo, pijo, pijo.... Kiedy zapadł zmrok, śpiew ptaków stawał się coraz cichszy, aż zupełnie ustał: (cicho) pi, pi, pi; wiju, wiju, wiju; tu, tu, tu; pijo, pijo, pijo....
Nad lasem zapadła noc. Zapanowała cisza, którą od czasu do czasu przeszywało wycie wilków: auuu, auuu, auuu... i głos sowy: uhu, uhu, uhu.
Nawiązując do tekstu opowiadania dziecko naśladuje dźwięki, wydawane przez zwierzęta i przyrodę.
- Jakie zwierzęta mieszkają w lesie?
- Czyje odgłosy było słychać w lesie?
- Co oprócz zwierząt słychać było w lesie?
Wyznaczamy trasę biegu rozkładając na podłodze poduszki . Dziecko biegnie, omijając drzewa slalomem. Po pokonaniu trasy slalomu następuje chwila odpoczynku, polegająca na wciągnięciu powietrza nosa, a potem wypuszczeniu ustami. Trasę slalomu można powtarzać kilka razy, wykonując ćwiczenia oddechowe.
Trasę można wyznaczyć na podwórku rozstawiając zabawki.
https://www.youtube.com/watch?v=SLPv7Jfp-J8 ( do 6:28 / 9:06)
- odgłosy zwierząt leśnych
W okienku obok zwierzątka zbuduj wieżę składającą się z tylu klocków, ile jest zwierząt na obrazku. Nie liczymy zwierząt obok okienka.
Dzień 3 ( 10.06.2020)
Temat dnia: Leśne przedszkole
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Rozmowa inspirowana treścią teatrzyku.
Przykładowe pytania:
Jak zachowywała się wiewiórka Rudzia, kiedy zostawała sama w domu?
Jaki problem miały mamy leśnych zwierzątek?
Jaką radę dała mieszkańcom lasu sowa?
Dlaczego otwarto leśne przedszkole?
Jakie zwierzątka chodziły do leśnego przedszkola?
Jak wiewiórka Rudzia i inne leśne maluchy spędzały czas w przedszkolu?
Las- piosenka dla dzieci do zabawy
https://www.youtube.com/watch?v=XgSgOPHSGH4
Przedstawienie bohaterów teatrzyku z podziałem na sylaby. Na przykładzie sylwety wiewiórki rodzic dzieli słowo wie-wiór-ka na sylaby i rytmicznie klaszcze. Kolejne próby dzielenia nazw zwierząt na sylaby podejmuje dziecko.
Dziecko otrzymują kartę pracy. Ma za zadanie odszukać właściwy cień i go otoczyć pętelką (załącznik).
https://www.youtube.com/watch?v=wHULR5Q9xXw
Dziecko dowie się jak wyglądają i jak nazywają się „domy” zwierząt leśnych.
Dzień 5 ( 12.06.2020)
Temat dnia: Co wiem o lesie?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
W lesie grzyby sobie rosły.
Dłoń zaciśnięta w pięść.
Nagle wszystkie się podniosły .
Dłoń otwarta.
Ujrzały zająca. Wszystkie się schowały.
Dłoń zaciśnięta w pięść.
Tylko nie ten mały.
Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść.
Przyszedł zając, ugryzł go.
Mały palec wyprostowany, reszta zaciśnięta w pięść, druga dłoń szczypie mały palec.
Wszystkie grzyby mówią, sio!
Machanie dłonią.
Rodzic: Wiesz już, jakie zwierzęta mieszkają w lesie. Las to ich wspólny dom. W związku
z tym wszyscy muszą znać zasady jak należy zachowywać się w lesie. Nikt nie lub, gdy do domu przyjdą goście i nie potrafią się dobrze zachowywać. Tak samo jest ze zwierzętami. Kiedy idziemy do lasu, musimy pamiętać, że jesteśmy ich gośćmi musimy przestrzegać pewne reguły.
Oglądając ilustracje dzieci starają się opowiedzieć, co wolno a czego nie wolno robić w lesie?
Dziecko rozpoznaje zwierzęta po ich cieniu.
https://www.youtube.com/watch?v=MhW_l3nlVWY
Rodzic odczytuje kolejno zdania. Jeśli dziecko uważa, że zdanie jest prawdziwe, klaszcze; jeśli zdanie jest fałszywe – tupie.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13