WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Temat tygodnia: Dla mamy i taty. 25-29.05.2020

Temat tygodnia: Dla mamy i taty. 25-29.05.2020

Dzień 1 ( 25.05.2020)

Temat dnia:  Moja mama.

 

Cele ogólne:

  • wzmacnianie pozytywnych relacji między mamą a dzieckiem;
  • rozwijanie umiejętności opisywania i wyrażania stanów emocjonalnych w różnych formach ekspresji;
  • stwarzanie okazji do nabywania umiejętności wczuwania się w stany emocjonalne innych;
  • usprawnianie narządów mowy poprzez zabawy logopedyczne.

  

Proponowane działania:

1. Gra w „Piotrusia logopedycznego”. Karty do pobrania na stronie

file:///C:/Users/Hania/Desktop/%C4%86wiczenia%20logopedyczne.%20Kwiaty-%20minki..pdf

Stopień trudności ćwiczenia dostosowujemy do możliwości dziecka. Jeśli np. ćwiczenie z unoszeniem języka i szpatułką sprawia dziecku trudność, należy początkowo zrezygnować ze szpatułki i wprowadzać ją stopniowo. Podobnie z pozostałymi ćwiczeniami.

 

2.Co lubi robić mama? – zabawa paluszkowa

                                                             Dziecko:

Mojej mamy palce;                             macha wszystkimi paluszkami jednocześnie

bardzo lubią harce.                            kręci obiema dłońmi „młynek”;

Lubią głaskać mnie po głowie,          jedną dłonią głaszczą się po głowie;

lubią ściskać rączki obie,                   jedną ręką ściskają drugą rękę;

lubią klepać mnie po brzuszku         klepie się po brzuchu;

albo drapać mnie po uszku.             drapie się po uchu;

A najbardziej, wierz lub nie,             klaszcze;

lubią mówić: KOCHAM CIĘ!              przesyła całuska.

 

  1. Cztery mamy – zabawa dydaktyczna utrwalająca umiejętność rozpoznawania emocji i nazywania ich (do pobrania).

Rodzic prezentuje fotografie czterech mam: wesołej (zadowolonej), uśmiechniętej, płaczącej, zmartwionej. Rodzic czyta rymowankę, układa przed dzieckiem te fotografie od strony lewej do prawej. Dziecko próbują opisać, jak się czują kobiety na fotografiach. Następnie dziecko na polecenie Rodzica wskazuje zdjęcie, na którym jest np. uśmiechnięta mama.

 

Cztery mamy siedzą sobie

Każda w innym jest humorze.

Pierwsza – uśmiechnięte oczy ma.

Druga – śmieje się ha, ha.

Trzecia – łezki z oczu ociera.                                                                                                          

Czwarta – martwi się, co będzie teraz!

                                                                                      

Zmieniamy układ fotografii i mówimy kolejną rymowankę.

 

Cztery mamy siedzą sobie

Każda w innym jest humorze

Pierwsza – łezki z oczu ociera

Druga – martwi się, co będzie teraz!

Trzecia – uśmiechnięte oczy ma.

Czwarta – śmieje się ha, ha.

 

Tak jak poprzednio dziecko wskazują fotografie, o które prosi Rodzic, np. Pokaż mi, która z tych mam płacze. Która z tych mam się uśmiecha?

  1. Dopasuj obrazki – zabawa dydaktyczna. Jeszcze raz zwracamy uwagę dzieci na zdjęcia mam (wesoła, uśmiechnięta, zmartwiona, płacząca).

Pytania do dzieci:

- Która z tych mam najbardziej ci się podoba i dlaczego?

- Jak myślicie, co mogło się wydarzyć, że jedna z tych mam płacze? (uśmiecha się, jest wesoła, jest zmartwiona).

Prezentacja zdjęć (do pobrania) przedstawiających różne scenki z udziałem dzieci. Zachęcamy dziecko, aby opowiedziało, co przedstawia ilustracja i spróbowały ją dopasować do właściwego zdjęcia mamy:                                                                                                                                     

 • wesołej – dzieci zgodnie się bawią;                                                                                                  

 • śmiejącej się – dziecko tańczy, aby rozbawić mamę;                                                                    

 • zmartwionej – dziecko nie chce jeść obiadu;                                                                                  

 • płaczącej – dziecko miało poważny wypadek.

  1. Zawieszka na drzwi dla mamy  "Ciiiiii... Nie przeszkadzać!"– kolorowanka ( do pobrania).

Dzień 2 ( 26.05.2020)

Temat dnia: Dla Ciebie mamo .

 

 Cele ogólne:

  • dostrzeganie ważnej roli matki w rodzinie.
  • uwrażliwianie dziecka, że wszyscy członkowie rodziny powinni sobie pomagać,
  • zachęcanie dziecka do aktywnego uczestniczenia w pracach domowych,

Proponowane działania:

  1. Co robi mama w domu? – rozmowa mamy z dzieckiem.

Powiedzcie dziecku, że w każdym domu mama ma bardzo dużo zajęć. Pozwólcie mu się zastanowić i niech powie, co robi mama w domu?

Nie podpowiadajcie, ale uważnie słuchajcie wypowiedzi dzieci. Zaczynając od : 

„Jestem Twoją mamą. Powiedz, co ja - mama robię w domu?” Pozwólcie, niech dziecko mówi. Ewentualnie zachęcajcie go do dalszej wypowiedzi poprzez pytania „Co jeszcze robię w domu?” Nie sugerujcie, tylko słuchajcie – dowiecie się, jak dziecko postrzega Waszą pracę w domu.

  1. Praca z obrazkiem „Codzienne czynności mamy” (do pobrania).

Przedstawcie teraz maluchowi na ilustracjach mamę Wojtka. Poproście, by nazwało wszystkie czynności, które mama Wojtka wykonuje w domu:

- robi zakupu,

- sprząta

- prasuje

- gotuje

- pierze

- zajmuje się dziećmi

  1. Zabawa naśladowcza „na niby”.

Jak już dziecko nazwie wszystkie czynności poproście, by pokazały je teraz ruchem – dziecko naśladować będzie „na niby” w/w czynności – chodzi o rozruszanie sylwetki dziecka po dłuższej chwili statycznej.

Niech dziecko osądzi, czy według niego mama ma dużo czy mało pracy. Zasugerujcie, że po całym pracowitym dniu, wszystkie mamy są bardzo zmęczone, mama Wojtusia też – pokażcie ilustrację zmęczonej mamy ( do pobrania).

  1. Opowiadanie „Sen mamy”.

Zaproście dziecko do wysłuchania opowieści o tym, co przyśniło się zmęczonej mamie.

Sen mamy

- Och , tyle pracy miałam dziś w ciągu dnia. A jeszcze muszę powiesić pranie i przygotować listę zakupów na jutro. Muszę też dopilnować, żeby Wojtuś… – pomyślała Mama i ociężale usiadła na tapczanie , ale zanim zdążyła dokończyć zdanie, jej ciężkie ze zmęczenia powieki opadły, a ona  zapadła w sen.

Śniło jej się, że trafiła do Krainy Krasnoludkówmaleńkich ludzików z długimi, srebrnymi brodami i czerwonymi czapeczkami na głowach. Rządził  tam mądry i sprawiedliwy król, który rozsyłał swoich poddanych po całym świecie. A krasnoludki starały się, by pomóc innym: a to posprzątały zabawki na półkach, żeby mama nie musiała tego robić, a to poukładały swoje ubranka na krzesełkach, żeby nie leżały na podłodze, wyniosły brudne rzeczy do kosza na pranie, pomogły wyczarować piękne kanapki – same układały pomidorki i rzodkiewki na pysznej kromeczce chleba, pobawiły się grzecznie z bratem i siostrą, jak mama była zajęta, nawet ściereczką starły kurze i  odkurzyły pokój – takie z nich były wspaniałe istotki.  Och, przyjemnie było Mamie w Krainie Krasnoludków, gdzie wszyscy sobie pomagali. Krasnoludkowe Mamy nie chodziły zmęczone, bo ich dzieci-Krasnoludki we wszystkim im pomagały.

Nagle przez sen dotarł do Mamy cudowny zapach…

Czy to mi się nadal śni? Nie… to nie sen!

Mam obudziła się, przetarła oczy i podążyła do kuchni.  Jej oczom ukazał się pięknie nakryty stół. Tata właśnie wyciągał pachnące ciasto z piekarnika, a Wojtuś nakrywał talerze do stołu. W tej samej chwili i tata i Wojtuś ujrzeli w drzwiach zdziwioną Mamę.

Mamusiu kochana, chcieliśmy ci zrobić niespodziankę. Byłaś taka zmęczona… Wiesz co? Pomyślałem, że jestem już duży i będę ci we wszystkim pomagał. Od dziś nie musisz się już martwić moimi zabawkami – zawsze sam je uprzątnę i chętnie pomogę ci w sprzątaniu domu. Nie będziesz już taka zmęczona – powiedział Wojtuś, podbiegł do mamy i mocno objął ją ramionami. Mama z uśmiechem spojrzała na swego synka i powiedziała:

- Dziękuję ci, mój Krasnoludku. Jestem szczęśliwa, że zamieszkałam w tej krainie

Wojtuś pytająco spojrzał na mamę Zanim zdążył zapytać, co to za kraina, Mama powiedziała: - Dziękuję Wam , kochani, za tak miłą niespodziankę. Usiądźmy i zjedzmy to pyszne ciasto, a ja opowiem Wam mój piękny sen…

  1. Po skończeniu czytania, rozejrzyjcie się wokół i zapytajcie dziecko, czy tutaj, w Waszym domu też mieszka pomocny krasnoludek? Poproście, by dziecko powiedziało , jak może pomóc swojej mamie, żeby nie była zmęczona.
  2. Wyraźcie radość z chęci pomocy dziecka i okażcie ją przytuleniem. Ustalcie teraz wspólnie, co możecie razem zrobić? W czym dziecko Wam w tej chwili pomoże? Przystąpcie do działania razem. Po skończonej pracy ponownie pochwalcie i podziękujcie dziecku za pomoc. Zaznaczcie, że dzięki pomocy dziecka będziecie miały teraz czas na odpoczynek i swoje przyjemności, bo każdy człowiek powinien mieć czas na odpoczynek i miłe, swoje zajęcia.
  3. Na koniec zróbcie wspólnie w kuchni pyszny deser.

Może potem zdjęcie? (opublikujcie je na komunikatorze społecznościowym Messenger grupa SMERFY).

Dzień 3 ( 27.05.2020)

Temat dnia: Jaka jest moja mama.

 

Cele ogólne:

  • poszerzanie informację o członkach rodziny,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • wzmacnianie więzi uczuciowych między dzieckiem a członkami rodziny.

  Proponowane działania:

  1. Wspomnienia mamy - wprowadzenie do tematu.

Przed rozpoczęciem proszę przygotować:  album ze zdjęciami z Waszego dzieciństwa, potem ze szkolnych lat – dziecko zobaczy swą mamę, jak była dzieckiem, potem dziewczynką, a potem już dużą mamą.

Drogie Mamy, pokażcie dziecku zdjęcia opowiedzcie dziecku kilka ciekawostek z Waszej przeszłości – Co lubiłyście robić jako dziecko? co Wam sprawiało radość? Jakie miałyście smutki?  Powspominajcie miejsca, w których jesteście na prezentowanych zdjęciach – pokażmy dziecku, że i jego Mama była dzieckiem, tak samo jak Ono, miała swoje dziecięce problemy, bawiła się i przeżywała różne historie. Zakończcie, że teraz jesteście Mamą takiej kochanej Córeczki/ Synka. Przytulcie swoje dziecko.

2. Wywiad „misia” z dzieckiem.

Przygotujcie: ulubionego pluszowego misia lub lalkę dziecka; sprawdźcie, czy Wasz telefon posiada funkcję dyktafonu – będzie dziś potrzebny do nagrania rozmowy z dzieckiem. Jeśli nie możecie nagrać rozmowy, pomińcie ten fragment w opisie przebiegu zabawy ( jednak jestem pewna, że bardzo urozmaiciłoby to jej przebieg) i po prostu przeprowadźcie rozmowę „misia” z dzieckiem.

Za chwilę Ty, droga Mamo, wcielisz się w rolę tego misia, ale zanim to nastąpi, powiedz dziecku coś w stylu:

Miś powiedział mi na uszko, że chciałby dziś z tobą porozmawiać. Obiecałam mu, że nagram tę waszą rozmowę na dyktafon. Pokażę ci teraz, jak to działa.

 Uruchomcie dyktafon w telefonie, zróbcie próbę nagrania, odtwórzcie dziecku ten głos.

Powiedzcie, że tak samo za chwilę nagracie rozmowę dziecka z misiem.

Ustawcie dyktafon, zakryjcie twarz maskotką, by urzeczywistnić dialog i rozpocznijcie rozmowę z dzieckiem, tym razem bądźcie w roli misia:

Dzień dobry…(imię dziecka). Opowiesz mi dziś o swojej mamie? Jestem bardzo ciekawy…

- jak na imię ma twoja mama? …

- jaka jest twoja mama?  

- co lubisz robić z mamą?  

- w co się lubisz bawić z mamą?...

- co lubi twoja mama?...

- co twoja mama robi w domu?...

Niech miś zakończy:

Słyszę, że Twoja mama bardzo dba o Ciebie i o …(wymień imiona wszystkich członków rodziny) bo was bardzo kocha. Jestem przekonany, że wy też Mamę bardzo kochacie, dlatego trzeba wspólnymi siłami pomagać jej w pracach domowych, żeby nie była zmęczona i miała jeszcze więcej czasu i siły na zabawę z Tobą.

 Odtwórzcie dziecku nagranie, niech usłyszy swój głos (Wy, Mamy, macie garść informacji na swój temat i mały podgląd tego, jak postrzega Was Wasze dziecko).

3. Zabawa naśladowcza Lusterko.

Mama i dziecko stroją naprzeciwko siebie. Mama pokazuje dowolną czynność, ruch lub minę, a dziecko je naśladuje. Można zrobić zmianę – teraz dziecko wymyśla czynności, ruchy, miny, a zadaniem mamy jest odtworzyć je.

  1. Serce - symbol miłości.

Przygotować: samodzielnie wycięte lub narysowane serce

Po zabawie, powiedzcie dziecku: Kocham Cię …( imię dziecka) i mam dla ciebie serduszko. Wręczcie dziecku serce samodzielnie przygotowane.

Powiedzcie, że dla ludzi serce to znak (symbol), że ich bardzo kochamy. Serce to symbol miłości.

Zadajcie pytanie dziecku:

  • Komu chciałoby podarować serce - symbol miłości?
  1. Bąbelkowe serce – praca plastyczna.

Przygotujcie: sylwety serc, wycięte z całej kartki A4 najlepiej białej (kilka sztuk – 1 serce z jednej kartki)), kolorowe farby plakatowe i „ pędzelk”i z folii bąbelkowej – wytnijcie kwadraty o długości boków 10x10 , utwórzcie kształt kulki, poprzez ściągnięcie końców kwadratu gumką recepturką (wykonajcie tyle pędzelków, ile kolorów farb dziecko zechce użyć).

Przygotowaną sylwetę wypełnimy stemplami z folii bąbelkowej. Serca mogą być jedno- lub wielobarwne – wszystko zależy od inwencji dziecka. Jeśli dziecko zdecyduje się, że jego serca będą w różnych kolorach, to każdorazowo niech zmienia pędzelek, przynależny do danego koloru.

Wykonane serca dziecko wręczą członkom Rodziny.

https://zabawyczas.pl/gry-i-zabawy/zabawy-z-folia-babelkowa/attachment/zabawy-z-folia-babelkowa_serce-2/

 

 Dzień 4 ( 28.05.2020)

Temat dnia: To wszystko dla Ciebie - zabawy matematyczne z Tatą

 

Cele ogólne:

  • Ćwiczenie motoryki małej
  • odtwarzanie liczby elementów poprzez odwzorowywanie;
  • przeliczanie elementów w zakresie 1-4;
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej;
  • rozwijanie umiejętności układania rytmów.

Proponowane działania:

Mówiąc o rodzinie nie możemy pominąć Taty i jego roli w rodzinie. Dzisiaj zaprosimy Tatę do zabawy z dzieckiem, oczywiście jeśli jest taka możliwość.

 Zanim zaczniemy zabawę, poproszę przygotować :

- Liczmany – kwiaty (do pobrania).

-  w pojemniku 10 klocków  (najlepiej jednakowej wielkości)

- wyciąć po ok. 20 kółek o średnicy 3-4 cm, z kolorowego, sztywniejszego papieru, tego samego koloru ( po 10 dla rodzica i 10 dla dziecka). Jeśli ktoś zbiera nakrętki plastikowe i znajdzie 20 takich samych nakrętek, to można je wykorzystać, zamiast kółek.

- wykałaczki krótkie, albo słomki pocięte na kilkucentymetrowe odcinki (tego samego koloru) – w opisie zabawy ten element będzie funkcjonował pod nazwą PATYCZEK

- przygotujcie tabliczki – to mogą być zwykłe kartki z bloku technicznego. Przetnijcie te kartkę wzdłuż na 2 równe pasy. 1 część dla rodzica, druga dla dziecka. Na paskach proszę narysować po lewej stronie, na samym brzegu, grubszą, pionową linię – to oznaczenie lewej strony – pamiętajmy, że wszystkie układy zaczynamy od lewej strony. Każdy pasek, także ten dla Was, ma mieć oznaczenie lewej strony.

Na środku pasków, wzdłuż całej kartki,   narysujcie cieńszą, poziomą linię – to „sznurek” na który będziecie nawlekać „korale” (koła i patyczki).

1. Ile kwiatów dostała mama? 

Usiądźcie na dywanie. Uwaga: pamiętajcie, że ze względu na kształtowanie prawidłowej sylwetki, siad na dywanie powinien być skrzyżny, tzw. „po turecku”. NIE SIEDZIMY NA KOLANACH, Z NOGAMI WYWINIĘTYMI W KSZTAŁT LITERY V!

Przypomnijcie sobie z dzieckiem postać Wojtusia z opowiadania wtorkowego, który obiecał swojej mamie pomoc w domu.

Można snuć dalszą opowieść o chłopcu:

 Z samego rana Wojtuś wybrał się z Tatą na spacer. Przechodząc obok kwiaciarni postanowili zrobić mamie niespodziankę. Kupili jej ulubione kwiaty: tulipany, irysy, piwonie i stokrotki.

 Wymieniając nazwy kwiatów, układajcie przed dzieckiem obrazki: 4 tulipany, 3 irysy, 2 piwonie, 1 stokrotka. Ułóżcie, ale nie mówcie ile ich jest na obrazku.

Mama najpierw wsadziła do wazonu tulipany

 Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy tulipany, układa pod kartką tyle klocków, ile jest tulipanów na kartce ( przy układaniu klocków mówicie dziecku : UŁÓŻ POD KARTKĄ TYLE KLOCKÓW, ILE JEST TULIPANÓW. Nie mówcie: UŁÓŻ 4 TULIPANY, nie przeliczajcie za dziecko – podobnie niech to się odbywa w przypadku pozostałych obrazków)

Potem włożyła jeszcze do wazonu irysy.

 Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy irysy, układa pod kartką tyle klocków, ile jest irysów na kartce .

Dołożyła teraz do wazonu piwonie.

 Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy piwonie, układa pod kartką tyle klocków, ile jest piwonii na kartce .

Na końcu włożyła do wazonu stokrotki.

Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy stokrotki układa pod kartką tyle klocków, ile jest stokrotek na kartce.

2. Dla odprężenia wybieramy się w „Podróż z tatą”.

Zapraszamy na wyprawę:

  • rowerami –leżymy z dzieckiem na dywanie na plecach i naśladujemy pedałowanie,
  • pociągiem – trzymając za ramiona dziecko i biegamy po mieszkaniu,
  • kajakami –siadamy jedno za drugim z ugiętymi nogami i wykonujemy ramionami ruch wiosłowania,
  • samolotem –rozkładamy wyprostowane ręce w bok i biegamy po pokoju,
  • balonem –podajemy sobie ręce, stajemy na palcach i przykucamy.

3 . Pozbierajcie szybciutko obrazki kwiatów i klocki. I zaproście dziecko do zrobienia korali dla mamy. Usiądźcie naprzeciwko siebie, jednak w takiej odległości, by zmieściły się przed wami tabliczki – jedna tabliczka dla rodzica, druga dla dziecka. Każde z Was ma swój komplet kół i patyczków, które leżą w pojemniku

Uwaga: dziecko będzie odwzorowywało Wasze układy na kartce, dlatego Wy, drodzy Państwo, będziecie układać „do góry nogami”, czyli od Waszej prawej strony (z Waszego punktu siedzenia). Układacie od strony góry Waszej tabliczki, dziecko z dołu swojej.

Powiedzcie dziecku, że teraz będziecie na tym sznurku (pozioma linia) układać korale.

Proszę wykonać to zadanie dokładnie tak, jak opisuję poniżej:

Pierwszy układ:

Popatrz na sznurek, układam na nim koła.

Rodzic kładzie na linii  trzy kółka i razem z dzieckiem  powtarza koło, koło, koło....Jak myślisz, co będzie dalej?

Dziecko podaje odpowiedź, że dalej będzie koło, koło, koło...

Teraz dziecko na swojej tabliczce układa taki sam wzorek, odczytując co ułożyło. Kładzie i nazywa: kółko, kółko, kółko…

Układacie i nazywacie figurę aż do końca tabliczki - wzdłuż całego "sznurka"
Po ułożeniu całego układu  odkładamy wszystkie koła do pojemnika i zapowiadamy dziecku, że teraz będziecie układać korale inaczej. Dziecko przygląda się najpierw temu, co robi i nazywa rodzic.

Drugi układ:

Patrz teraz na sznurek. Układam na nim: koło, patyk, koło, patyk, koło, patyk… co teraz będzie dalej?

Patyk układany jest pionowo do linii sznurka

Jeśli dziecko powie „patyk” to wróćcie na początek ułożonego przez Państwo wzoru, wskazujcie palcem i jeszcze raz nazywajcie kolejne elementy, mówcie dość rytmicznie (w głowie dziecka powinien zacząć się pojawiać rytm wypowiadanych słów).

Teraz dziecko zaczyna układać ten sam wzór: koło, patykkoło, patyk, kołopatyk…aż do końca sznurka, zachowując układany rytm.

Po skończeniu, układacie elementy do pojemników. Jeśli dziecko świetnie poradziło sobie z drugim układem, można spróbować przeprowadzić z nim układ trzeci.

Trzeci układ:

Rodzic mówi i układa jednocześnie:

Teraz na sznurku układam: patyk, patyk, koło, patyk, patyk, koło, patyk, patyk, kołoco będzie teraz? W razie trudności, robimy to co wyżej.

 Ułóż teraz tak jak ja: patyk, patykkoło, patyk, patykkoło, patyk, patykkoło,…

 Dziecko odtwarza wzór wg rytmu - do końca "sznurka" - układając, nazywa elementy.

Sprzątamy ułożone elementy do pojemnika.

4. Poproście dziecko, by teraz na swoim sznurku samo spróbowało ułożyć jakiś dowolny układ , by zrobiło korale, ale tak, żeby elementy się powtarzały. Może wykorzystać również kartkę rodzica, by stworzyć inny układ.

Na końcu dziecko wszystkie figury przykleja do kartki, w tej kolejności, jak układało.

 

Dzień 5 ( 29.05.2020)

Temat dnia: Tata moim bohaterem.

 

Cele ogólne:

- dostrzeganie roli taty w rodzinie

- uświadomienie dziecku, jakie czynności w domu wykonuje jego tata

- rozwijanie wyobraźni dziecka.

 

Proponowane działania:

 Proszę przygotować:

- przyda się dziś znowu rękawiczka może być z wełny lub gumowa. Przymocujcie do palca wskazującego jakąś główkę, może być wycięta z papieru twarz – zróbcie kukiełkę RĄCZUSI – tak umownie nazwiemy ją. Dla lepszego zobrazowania sobie tego, proszę zerknąć na przykłady rękawiczkowych pacynek, które znajdziecie Państwo w plikach do pobrania. 

https://psprzelotem.blogspot.com/2016/05/pacynki-dla-dzieci-ze-starych-rekawiczek.html

- do koperty włóżcie zdjęcie Taty dziecka  - tak, żeby dziecko nie widziało, co jest w kopercie.

- wydrukujcie ilustracje codzienne zajęcia taty w domu.

- przygotujcie duży arkusz papieru, klej,

 

  1. Zagadka słowna.

Dziś znowu Rodzic zamieni się w aktora. Dziś nie będziecie MAMĄ ani TATĄ. Dziś wcielicie się w postać pacynki Rączusi. Pokażcie znienacka przygotowaną pacynkę i bez wstępów, zacznijcie mówić jej głosem:

 

Cześć! Jestem Rączusia.  Bardzo chciałam się dziś z tobą spotkać, bo mam dla ciebie zagadkę.

To będzie zagadka o kimś bardzo ważnym dla każdego dziecka. Posłuchaj:

 

Tu w kopercie zdjęcie mam

zaraz Tobie zdjęcie dam.

To jest bardzo ważny ktoś
A wiesz  dlaczego?
Posłuchaj tego:
Ma długie nogi
I w piłkę umie grać.
Przytula mamusię
I kładzie  mnie spać.
Gdy sobie nie radzę,
To wołam i jest.
Mój super przyjaciel
Zawsze blisko mnie.
Czy już wiesz, kto to jest?

 

                                                              ( tata)

 

  1. Codzienne zajęcia taty w domu – praca z obrazkiem.

„Rączusia” prowadzi dialog dalej:

Przedstawię Ci teraz mojego tatę. Popatrz, co robi mój tata w domu

Proszę pokażcie teraz dziecku ilustracje przedstawiające codzienne zajęcia taty w domu.

  • Tata myje okno.
  • Tata naprawia drzwi.
  • Tata bawi się z dzieckiem.
  • Tata odkurza dywan.
  • Tata rąbie drewno.
  • Tata trzepie dywan.
  • Tata czyta gazetę itd.

  Proszę by dziecko powiedziało, co widzi na obrazku, nazwało czynność wykonywaną przez tatę Rączusi.

3. Zabawa Lusterko

Rodzic dalej pozostaje w roli kukiełki – mówi jej głosem i jej słowami:

Oj, tak długo oglądałam obrazki, że trochę ścierpło mi ciałko. Chodź, zabawimy się w Lusterko.

Pamiętasz co to za zabawa?

Lusterko to taka gra, robisz wszystko, to co ja.

Rodzic porusza pacynką, dziecko naśladuje ruchy

- kiwanie głową w przód
- kiwanie głową w bok
- łapanie muszek
- ruszanie paluszkami jakby padał deszczyk
- rysowanie kółka w powietrzu

- chwyćcie się teraz za ręce i zróbcie razem koło w prawo i w lewo, potem z przysiadu, trzymając się za ręce – wstańcie i ponownie przykucnijcie.

  1. Mój tata w domu – wykonanie plakatu.

Zaproponujcie teraz dziecku, że pokażecie Rączusi, co robi tata dziecka w domu.

Przygotować: duży arkusz papieru, zdjęcie taty dziecka, wydrukowane ilustracje z poprzedniej zabawy, klej, kredki, ozdobne naklejki, wycinanki z gazety itp.

Przyklejcie na środek arkusza zdjęcie taty.

Spośród gotowych ilustracji niech dziecko wybierze tylko te czynności, które robi jego tata w domu. Jeśli tych czynności jest więcej, niż przedstawiają obrazki, to na małych kartkach możecie jeszcze dopisać lub pozwolić dziecku narysować, co jeszcze robi jego tata.

Obrazki i ewentualne dodatkowe kartki dziecko przykleja wokół fotografii TATY.
Powstały plakat można przyozdobić rysunkami dzieci, jakimiś wycinkami kwiatków (np. z gazet), gotowymi elementami ozdobnymi, itd.

5. Krawat dla taty (dla chętnych dzieci) – wzór krawata i przykłady prac plastycznych ( do pobrania)

 - wytnijcie sylwetę krawata oraz przygotujcie materiał plastyczny, którym zechcecie przyozdobić krawat.

 

 

 

 

Data dodania: 2020-05-24 18:07:36
Data edycji: 2020-05-24 20:11:09
Ilość wyświetleń: 730
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej