W tym tygodniu bÄ™dziemy rozmawiać o tym, jakie miejsce zajmujÄ… książki w naszym życiu, do czego sÅ‚użą, jakie informacje można w nich znaleźć. Dzieci poznajÄ… literÄ™ f, F, nauczÄ… siÄ™ jÄ… pisać samodzielnie i po Å›ladzie. StworzÄ… modele sÅ‚ów zawierajÄ…cych literÄ™ f oraz udoskonalÄ… umiejÄ™tność okreÅ›lania gÅ‚osek na poczÄ…tku, na koÅ„cu i w Å›rodku wybranych sÅ‚ów. Dzieci nauczÄ… siÄ™ na pamięć wiersz ,,Wielki skarb”, rozwiążą wiele zagadek jÄ™zykowych. Na podstawie opowiadania Jak powstaje książka? dzieci poznajÄ… historiÄ™ papieru i książek.
Aby wszechstronnie rozwijać zdolnoÅ›ci, wrażliwość, empatiÄ™ i zainteresowanie literaturÄ… – warto dziecku czytać książki, zgodnie z jego zainteresowaniami. Można prosić dziecko, aby opowiedziaÅ‚o treść znanej baÅ›ni lub wymyÅ›liÅ‚o wÅ‚asnÄ…. W codziennych sytuacjach warto pokazywać dziecku prawdziwe pieniÄ…dze, przeliczać, okreÅ›lać, co można za nie kupić. JeÅ›li w pobliżu przedszkola czy domu znajduje siÄ™ biblioteka, warto tam pójść z dzieckiem, zaÅ‚ożyć kartÄ™ czytelnika i jak najczęściej z niej korzystać.
Cele ogólne:
rozwijanie kompetencji poznawczych i myślenia logicznego;
wprowadzenie litery F, f;
wprowadzenie sÅ‚ownictwa okreÅ›lajÄ…cego nazwy zawodów zwiÄ…zanych z powstaniem książki: autor, redaktor, ilustrator, drukarz, wydawca itp.;
rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach;
rozwijanie umiejętności matematycznych podczas zapisywania prostych działań arytmetycznych;
rozwijanie kompetencji poznawczych poprzez posÅ‚ugiwanie siÄ™ modelami monet i banknotów;
rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez uzupełnianie ilustracji według podanego wzoru;
kształtowanie percepcji wzrokowej i myślenia matematycznego poprzez rozpoznawanie cyfr i liczb;
ukazanie różnic i podobieÅ„stw miÄ™dzy bibliotekÄ… i ksiÄ™garniÄ….