PTASIE DOMY, PTASIE PRZYSMAKI - temat dnia
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania wiersza
- wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
- zapoznanie z pierwszymi motylami spotykanymi wiosną,- rozwijanie sprawnosci manualnej,
PTAKI I ICH DOMY - zabawa dydaktycznazabawa paluszkowa z wykorzystaniem rymowanki Krzysztofa Sąsiadka Ćwir,ćwir.
Prosimy dziecko o naśladowanie ruchów. Rodzic recytuje wierszyk, zbliża do siebie obie dłonie. Następnie zahacza kciuk lewej dłoni o kciuk prawej dłoni, rozprostowuje palce, unosi dłonie i porusza palcami. Powtarzamy zabawę kilka razy:
ćwir, ćwir, ćwir, ćwir
ptaszki śpiewają.
Fyr, fyr, fyr, fyr
ptaszki fruwają
Pytamy dzieci, czy pamietaja nazwy ptaków, które przylatuja do Polski na wiosnę.
Karta pracy , cz2, nr 17.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/aplus-kp-cz2pdf-
- słuchają nazw ptaków, które przylatują do Polski na wiosnę,
- dzielą ich nazwy rytmiczine (na sylaby)
Pytamy dzieci:
- czy wiedzą gdzie mieszkają ptki,
- jak budują swoje gniazda.
Opowiadamy o pewnym zdarzeniu, które obserwowaliśmyy dzisiaj rano. Wysoko na drzewie dwa ptaszki . Ptaszki znosiły w dziobkach suche trawki, piórka, inne drobne elementy i wiły swoje gniazdko. Wyjasniamy znaczenie wyrażenia: wić gniazdko, nastepnie zadajemy dziecku pytania :- dlaczego ptaszki wiły gniazdko?- czym dla ptaszków jest ich gniazdko?
Z CZEGO BUDOWAĆ GNIAZDO ?
Układamy przedmioty z których ptaki moga budowac gniazda, np: piórko, suchą trawkę, kawałek tkaniny, mały patyczek, suchy liść. Dziecko przyglada sie elementom i je nazywa. Zakrywamy zgromadzone przedmioty chustą i wyjmujemy jeden z nich, odsłniamy chuste i pytamy dziecka - czego brakuje. Powtarzamy zabawę kilka razy.
Karta pracy, cz.2, nr27.
- Dziecko rysuje po sladzie drogi skowronka do gniazda.
PTAKI ŚPIEWAJĄ - zabawa ruchowa
Stajemy naprzeciwko dziecka, na drugim końcu pokoju. Naśladujemy odgłos wydawany przez wybranego ptaka, np. kukułkę.
Dziecko liczy głośno, ile razy zastukamy, po czym wykonuje tyle samo kroków w naszą stronę.
PIERWSZY MOTYL
Motyle...a ile? Tyle!
Tyle, że nikt ich nie zliczy,
nawet ten, co długo ćwiczy.
Jeden żółty jak kwiat na łące.
Drugi biały
jak chustka w twej rączce.
Trzeci - czerwony
jak w polu maki.
A czwarty - nakrapiany taki.
motyle....a ile? Tyle!
Zadajemy dziecku pytania, np:
- o jakich owadach była mowa w wierszu ?
- ile było motyli i jak one wygladały ?
Mozemy pokazać dziecku ilustracje motyli najcześciej spotykanych wiosną: cytrynka, rusałki, admirał, i pazia królowej.
PIERWSZY MOTYL - praca plastyczna - dla chętnych
Rrolkę od papieru toaletowego - obklejamy kolorowym papierem.
Zwijamy serwetkę i wkładamy do rolki - to głowa motyla.
Do główki motyla przyklejamy niewielkie kawałki sznurka - to jego czółka.
Z drugiej strony rolki przyklejamy serwetkę - to skrzydełka.
Powodzenia ! : Przyjemnej zabawy !
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13