WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Przyszło do nas lato 22 - 30.06.2020r.

Przyszło do nas lato 22 - 30.06.2020r.

Temat tygodnia: Przyszło do nas lato.

 

PONIEDZIAŁEK (22.06.2020)

Temat dnia: Powitanie lata.

Cele ogólne. Dziecko:

- utrwala nazwy oraz charakterystyczne cechy poszczególnych pór roku,

- rozwija orientację przestrzenną,

- podaje rozwiązania zagadek i uzasadnia je.

 

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenia manualne Drzewa. 

Dla dziecka kartka z narysowanym na nim konturem drzewa, plastelina.

Rodzic mówi dziecku zagadkę:

Szumią w gęstym lesie,

 szum ten wiatr w dal niesie. (drzewa)

Po rozwiązaniu zagadki dziecko zastanawia  się, o czym mogą szumieć (rozmawiać) drzewa

latem. Rodzic układa przed dzieckiem narysowany  na kartce kontur drzewa. Dziecko wykleja je plasteliną – toczy z niej cienkie wałeczki i nakleja na kontur drzewa. Wodzi po nim palcami. (do pobrania)

Następnie rysuje  drzewo  palcem w powietrzu, na stoliku, na podłodze.

 

  • Układanie rytmów z kolorowych kół.

Wycięte z papieru czerwone i fioletowe koła (po 10 elementów), tacki.

Rodzic  ustawia na stole tacki z wyciętymi z papieru czerwonymi i fioletowymi kołami. Układa

z nich prosty rytm np. dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe. Dziecko kontynuuje rytm. Następnie rodzic  lub dziecko proponuje inny rytm, który układa.

 

  • Rozmowa kierowana na temat minionego roku.

Rodzic  toczy piłkę do  dziecka, zadając mu pytanie:

Co najbardziej podobało ci się w przedszkolu?

 Kiedy dziecko  odpowie  na pytanie, rodzic proponuje zabawę w Zgadywanki o porach roku.

Dziecko  przekona  się, czy pamięta  nazwy pór roku i ich charakterystyczne cechy.

 

  • Rozwiązywanie zagadek obrazkowych.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. (do pobrania)

Rodzic prezentuje  obrazki przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. Opowiada  o  jednym  z  nim.  Dziecko  zgaduje, o którym  obrazku  jest  mowa.  Uzasadnia  swoją  odpowiedź. Nazywa przedstawioną na obrazku porę roku. Zastanawia  się, jaka była pora roku, kiedy rozpoczynało przedszkole we wrześniu, a jaka pora roku będzie, kiedy przyjdzie czas pożegnania i wyjazdu na wakacje.

  • Rozwiązywanie zagadek Iwony Fabiszewskiej.

Rodzic  mówi dziecku  zagadki o porach roku. Dziecko podaje  rozwiązanie i uzasadnia odpowiedź.

Przykłady zagadek:

 

Na drzewach liście kolorowe.

W sadzie owoce zdrowe.

W spiżarni różne zapasy,

na trudne zimowe czasy.

(jesień)

 Śniegiem pola zasypało,

gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.

Biały puszek z nieba leci,

już bałwanka lepią dzieci.

(zima)

 

Bociany z podróży wracają,

wokół kwiaty rozkwitają.

Motyle pojawiły się na łące,

ale dni nie są jeszcze gorące.

(wiosna)

 

Jest gorąco, słońce świeci.

Na wakacje jadą dzieci.

W wodzie będą się pluskały

i na plaży w piłkę grały. 

(lato)

 

  • Rozwiązywanie zagadek muzycznych.

 Nagranie  utworów  Antoniego  Vivaldiego  Cztery  Pory  Roku:  Jesień,  Zima, Wiosna, Lato, kolorowe chusty.              

https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA

 

Rodzic włącza kolejno fragmenty utworów. Dziecko po wysłuchaniu każdego fragmentu stara

się odgadnąć, z jaką porą roku jest on związany i wykonuje  krótkie improwizacje taneczne

z kolorowymi chustami. Rodzic zwraca uwagę na ostatnią porę roku – lato. Wyjaśnia, że teraz

właśnie odchodzi wiosna, a jej miejsce zajmuje lato.

  • Powitanie lata. Wypowiadanie rymowanki Iwony Fabiszewskiej.

Rodzic  proponuje  dziecku  powitanie  lata wspólną  rymowanką  i piosenką.  Dziecko  wspólnie 

z rodzicem  wypowiada  tekst rymowanki z różnym natężeniem głosu: cicho, głośno.

 

Kolorowe lato! Z radością cię witamy

i do wspólnych zabaw gorąco zapraszamy.

Bardzo się cieszymy, że jesteś już nami.

Ogrzewaj nas codziennie ciepłymi promykami.

 Następnie dziecko  ustala, która z poznanych w tym roku szkolnym piosenek podobała mu się najbardziej. Śpiewa ją latu na powitanie.

 

  • Ćwiczenie relaksacyjne Moje wspomnienia.

Nagranie muzyki relaksacyjnej.

Rodzic włącza muzykę relaksacyjną. Dziecko kładzie  się na dywanie i wspomina  w ciszy wspólne

zabawy z koleżankami i  kolegami w przedszkolu lub najciekawsze dni, które tutaj spędziło.

Następnie wypowiada  się na temat swoich wspomnień.

 

 

WTOREK (23.06.2020)

Temat dnia: Sposób na wakacyjną nudę.

Cele ogólne. Dziecko:

- aktywnie uczestniczy w zabawie badawczej,

- rozwija szybką reakcję na ustalone sygnały,

- rozwija sprawność fizyczną.

 

Proponowane zabawy:

  • Obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwety ryby.

Szablon przedstawiający sylwety ryby, dla dziecka biała kartka z bloku technicznego, nożyczki, kredki. (do pobrania)

Rodzic  mówi dziecku zagadkę: W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby)

Układa  na  stole  szablon  przedstawiający  rybę.  Dziecko  obrysowuje  sylwetę ryby na  białej 

kartce, wycina  i koloruje według własnego pomysłu. Następnie odkłada sylwetę  ryby we wskazane przez rodzica miejsce.

 

  • Zabawa Ryby w rzece.

 Dla dziecka rolka po ręczniku papierowym, kawałki włóczki, wykonana wcześniej przez dziecko sylweta ryby, dziurkacz, kawałek niebieskiej krepiny.

Rodzic  proponuje dziecku zabawę z rybkami. Dziecku wręcza rolkę po ręczniku papierowym. Przywiązuje do niej koniec włóczki. Pozostałą część włóczki dziecko nawija na rolkę.  W wykonanej  wcześniej  sylwecie  ryby  robi dziurkaczem  otwór.  Samodzielnie lub z pomocą rodzica przywiązuje sylwetę rybki do końca włóczki. Rodzic rozkłada na podłodze niebieską krepinę – to rzeka. Proponuje dziecku  aby  rybkę wypuścić do rzeki. Dziecko ustawia się przed  krepiną. Trzyma za końce w obu dłoniach rolkę po ręcznikach. Powoli obraca rolkę, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki znajduje się coraz niżej. Zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej krepiny, czyli rybka zanurzy się w wodzie. Podczas  powtórzenia  zabawy  można  dziecku zaproponować  łowienie  ryb  tj. nawijanie  włóczki ze znajdującą  się na końcu sylwetą ryby na rolkę.

 

  • Zabawa rozwijająca reakcję na sygnał.

Marsz po okręgu koła w rytmie marakasu. Na zmianę akompaniamentu, dziecko wykonuje ruchy zgodne z ustaleniami.

                                                            

  • Ćwiczenie oddechowe – Podmuch wiatru.

Dziecko  leży  na podłodze i naśladuje nogami jazdę na rowerze. Na dźwięk bębenka  przechodzi  do  siadu i naśladuje podmuch wiatru.  Nabiera  powietrza  nosem i wypuszcza  ustami.

 

  • Zabawy na świeżym powietrzu.

Dziecko leży na kocu. Przygląda się kształtom chmur. Następnie rysuje je na piasku. Zastanawia  się, dlaczego chmury przybierają różny kształt.

 

  • Zabawy badawcze – oglądanie i porównywanie ziaren piasku.

Rodzic  wysypuje na dwie płaskie tacki piasek (piasek na tackach różni się np. kolorem lub wielkością ziaren). Dziecko  ogląda ziarnka piasku przez szkło powiększające lub lupę, dotyka.

Stara się określić, jaki jest piasek. Rodzic  zwraca uwagę na bezpieczeństwo (np. niedotykanie

oczu zapiaszczonymi rękami, nierzucanie w siebie piaskiem, niejedzenie piasku).

 

  • Wiatr – ćwiczenie ortofoniczne.

Dziecko  biegnie  stawiając drobne kroki w rytmie muzyki  naśladuje jazdę na rowerze  w określonym kierunku. Na hasło: Wietrzyk! i dźwięk bębenka zatrzymuje się i szeptem wypowiada  zgłoski:  szszsz,  naśladując szum wiatru.  Ponownie biegnie w rytmie muzyki. Na kolejną przerwę w muzyce i dźwięk tamburynu zatrzymuje  się i naśladuje  odgłosy silnego wiatru, wypowiadając głośno zgłoski: szuszauchuuuu.

 

  • Zestaw zabaw ruchowych:

Skrętoskłony –Trawa na wietrze.

Dziecko siedzi  w siadzie rozkrocznym, apaszkę  trzyma oburącz w górze, jest  źdźbłem trawy, wykonuje  skrętoskłon raz do jednej, raz do drugiej stopy, starając się nie zginać kolan. Powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.

 Ćwiczenie mięśni grzbietu – Kolorowe lato.

Dziecko leży przodem, trzyma  apaszkę oburącz przed głową. Unosi głowę, ręce trzyma  prosto, ogląda  apaszkę – stara się przez chwilę utrzymać taką pozycję. Następnie wraca  do leżenia i powtarza ćwiczenie.

Ćwiczenie uspokajające – Kwiaty w dzień i w nocy.

Dziecko leży  na plecach. Kładzie dłonie na dolnej części brzucha, ściskając apaszkę– kwiat. Jest dzień, bierze głęboki wdech, oddala  dłonie – kwiat rozchyla swoje płatki. Nadchodzi noc, wykonuje wydech – zbliża ponownie dłonie – kwiat zwija swoje płatki.  Powtarza ćwiczenie kilka razy.

Marsz z apaszką po obwodzie koła. Dziecko maszeruje  po obwodzie koła, licząc od 1 do 5. Na: Pięć! unosi rękę z apaszką, mówi: Hej! i puszcza  apaszkę na podłogę.

 

ŚRODA (24.06.2020)

Temat dnia: Podróże duże i małe.

Cele ogólne. Dziecko:

- nazywa różne pojazdy,

- rozwija sprawność manualną.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi Bieg brzegiem morza .

 Przy  dźwiękach  tamburynu dziecko  porusza  się  w  różnych  kierunkach  – biega  po piaszczystej, nadmorskiej plaży. Na przerwę w muzyce staje na jednej nodze i naśladuje czyszczenie z piasku stóp – naprzemiennie jednej i drugiej.

 

  • Płyniemy z wiatrem – ćwiczenia oddechowe.

Połowa umytego ziemniaka, chusteczka higieniczna, sznurek, patyk do szaszłyków.

Rodzic układa na plastikowej tacy połowę ziemniaka. Wbija w niego po środku patyk do szaszłyków,  do którego  przywiązuje  sznurkiem  chusteczkę  higieniczną.  Pyta  dziecko,  co mu  to przypomina. Wyjaśnia, że jest to model żaglówki. Dziecko  mocno dmucha na chusteczkę higieniczną, powodując jej poruszanie się w wyniku kierowanego na nią strumienia powietrza. Zastanawia się, dokąd chciałoby popłynąć.

 

  • Kolorowanie rysunków różnych pojazdów.

Rysunki do kolorowania przedstawiające pojazdy, kredki.

Rodzic rozkłada na stole rysunki do kolorowania przedstawiające różne pojazdy. Dziecko koloruje rysunek, na którym znajduje się ulubiony środek lokomocji. (do pobrania)

 

  • Ćwiczenie rytmiczne przy rymowance Bożeny Formy.

Rodzic recytuje krótki fragment tekstu. Dziecko  powtarza go zgodnie z rytmem oraz w tempie proponowanym przez rodzica.:

 

Na wycieczkę wyruszamy

przecież już wakacje mamy.

Mama, tato, siostra, brat

na rowerach jadą w świat.

Morze, góry już czekają,

na spotkanie zapraszają.

 

  • Zagadki ruchowe Naśladujemy pojazdy.

Obrazki lub zdjęcia przedstawiające samochód, pociąg, statek, samolot, tekturowe pudełko z otworem wyciętym w górnej części.

Rodzic  pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji. Dziecko  rozpoznaje je i nazywa. Następnie chowa obrazki do pudełka, w którego górnej części wycięty jest otwór. Dziecko  wyjmuje  obrazek, naśladuje sposób poruszania się przedstawionego na nim pojazdu, może także naśladować dźwięk.

  • Słuchanie wiersza Laury Łącz Letnie wakacje.

Kiedy są wakacje                            Popatrz-

 I nie pada deszcz,                          Rozwiały się chmury,

Możesz gdzieś wyjechać,                Baw się

Jeśli tylko chcesz.                            I nie bądź ponury!

Kiedy są wakacje –                          Morze -

Morze, góry, las,                              Muszelki i piasek,

Gdzie tylko się znajdziesz,              Góry

 Miło spędzisz czas.                        Lub łąka za lasem,

Latem                                               Warmia -

Złociste promienie                          Czekają jeziora,

Słońca                                               Lato –

Padają na ziemię,                           Już wyjechać pora!

 

Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic  zadaje pytania:

− Gdzie możemy wyjechać na wakacje?

 − Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?

 − W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?      

  • Zabawa Znikający pociąg – zapamiętywanie i wymienianie przedstawionych na obrazku elementów.            

Obrazki przedstawiające czerwoną lokomotywę ciągnącą np. dwa niebieskie wagoniki, trzy czerwone wagoniki, dwa czerwone i jeden żółty wagonik (lokomotywa i wagoniki wycięte z papieru kolorowego prostokąty lub kwadraty).

Rodzic  pokazuje obrazek przedstawiający np. czerwoną lokomotywę z dwoma niebieskimi wagonikami. Prosi, aby dziecko dokładnie się przyjrzało. Następnie chowa obrazek i zadaje pytania, związane z treścią obrazka np. Co przedstawiał obrazek? Jakiego koloru była lokomotywa?  Ile wagoników ciągnęła lokomotywa? Jakiego koloru były wagoniki?  Jeśli dziecko  dobrze radzi sobie z zadaniem, rodzic może położyć obrazek z większą liczbą wagoników lub  z wagonikami różniącymi się kolorem.

  • Zabawa Mój rower – doskonaląca koordynację słuchowo-ruchową i poczucie rytmu.

Rodzic  recytuje tekst krótkiego wierszyka Bożeny Formy. Dziecko:

 − powtarza  kolejne wersy,

 − powtarza wiersz w całości,

 − recytują wierszyk, podając  woreczek drugiej osobie. Rodzic  zwraca uwagę na prawidłową koordynację ruchu z recytacją oraz na wyraźny sposób wypowiadania tekstu. Początkowo robi to w bardzo wolnym tempie.

Mój rower mknie wesoło

 mój dzwonek głośno dzwoni

mój rower ma hamulce

 i grube ma opony.

Na rowerze jadę ja.

 To zabawa na sto dwa!

 

CZWARTEK (25.06.2020)

Temat dnia: Wakacje w lesie.

Cele ogólne. Dziecko:

- rozwijanie umiejętności liczenia,

-  określa liczebność zbioru bez liczenia,

-  rozwija  sprawność  fizyczną,

-  rozwija  orientację  przestrzenną.

 

Proponowane zabawy:

  • Tańcząca woda – ćwiczenie oddechowe.

Dla dziecka kubek z wodą i słomka.

Dziecko otrzymuje kubek z wodą i słomkę. Nabiera  powietrze nosem i powoli dmucha w słomkę. Obserwuje, w jaki sposób powietrze wydostaje się z wody. Zabawę powtarzamy, zmieniając sposób dmuchania na krótki, przerywany.

 

  • Drzewa rosną – zabawa naśladowcza.

 Dziecko-drzewo stoi z  uniesionymi rękami. Rodzic omawia budowę drzewa i wykonuje odpowiednie ruchy, a dziecko go naśladuje: drzewo ma korzenie (tupiemy w miejscu), pień (wykonujemy krążenia bioder), konary (poruszamy rękami), liście na gałęziach (przebieramy palcami). Następnie „zamienia się” w spadające krople deszczu i do dźwięków wystukiwanych łyżeczką o szklankę podskakuje w różnych kierunkach. Na ciszę zatrzymuje się i ponownie „zamienia się” w drzewo, które pobiera wodę z ziemi: poprzez korzeń (tupie), pień (wykonuje krążenia bioder), konary (porusza rękami), aż do liści na gałęziach (przebiera palcami).

 

  • Ćwiczenia pamięci Piknik. (do pobrania)

Obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie, koszyk, plastikowa butelka po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko (plastikowe).

Rodzic  pokazuje dziecku  obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie. Pyta, co przedstawia obrazek i co to jest piknik. Prosi o podzielenie się wrażeniami z pobytu na pikniku. Zwraca uwagę na przedstawione na obrazku przedmioty, które mogą być przydatne podczas organizacji pikniku.  Prosi, aby dziecko wymieniło  ich nazwy. Następnie rozkłada na dywanie koc. Umieszcza na nim koszyk, plastikową butelkę po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko (plastikowe). Dziecko  nazywa poszczególne przedmioty (koszyk, kubek, jabłko, butelka). Następnie odwraca  się w drugą stronę, zamyka  oczy, a rodzic chowa jeden przedmiot. Dziecko  odgaduje, czego brakuje. W dalszej kolejności przedmiot  chowa  dziecko.

Zabawę w zależności od możliwości dziecka  można urozmaicić. Dokładamy  więcej przedmiotów, które mogą się przydać podczas pikniku i np. zamiast jednego przedmiotu chowamy  dwa.

 

  • Rozpoznawanie materiału przyrodniczego po dotyku.

 Naturalne okazy: szyszka, kawałek mchu, kawałek kory, kawałek cienkiej, ale nieprzezroczystej tkaniny, lupa, szkło powiększające.

Rodzic  pokazuje dziecku szyszkę, mech, korę. Pyta, co to jest. Zachęca do oglądania, dotykania, wąchania, określania charakterystycznych cech, wskazywania tego, co jest dla dziecka  miłe lub niemiłe w dotyku. Następnie umieszcza zgromadzony materiał przyrodniczy pod tkaniną w wybranej przez siebie kolejności.  Dziecko, wkładając rękę pod tkaninę, stara się odgadnąć za pomocą dotyku w jakiej kolejności ułożony jest wcześniej prezentowany materiał.  

Dziecko może  rozpoznawać materiał przyrodniczy, dotykając go przez tkaninę (musi to być jednak cienka tkanina).

  • Wycieczka do lasu – zajęcia matematyczne.

Rodzic  zaprasza dziecko na wycieczkę do lasu, gdzie rosną bardzo smaczne jagody i poziomki. Dziecko improwizuje  ruchem: maszeruje, kierując się w stronę lasu, przedziera  się przez gęste zarośla – odgarnia  gałęzie, zatrzymuje  się – słucha  śpiewu ptaków, pokonuje przeszkody np. czołga się pod nisko położonymi gałęziami, zatrzymuje  się i wdycha leśne powietrze – wciąga powietrze nosem, a wydycha  ustami,  przeskakuje przez kamienie, dochodzi  do leśnej polany.

 

  • Określanie liczebności wzoru.

5 sylwet jagód, 5 sylwet poziomek, dwie obręcze, bębenek.

Rodzic układa na środku (w pewnej odległości od siebie) pokoju  dwie obręcze. Wkłada do nich sylwety jagód i poziomek tak, aby ich liczba różniła się lub była taka sama. Gra na bębenku. Na przerwę w grze dziecko  ustawia się obok obręczy, w której jest więcej elementów lub staje między obręczami, jeśli elementów jest tyle samo.

 

  • Zabawa Gdzie jest dzięcioł? – rozwijanie orientacji przestrzennej.

Zdjęcie przedstawiające dzięcioła, sylweta dzięcioła.(do pobrania)

Rodzic  pokazuje dziecku  zdjęcie przedstawiające dzięcioła. Prosi, aby opisało  jego wygląd. Opowiada ciekawostki na jego temat, zwracając szczególną uwagę na rolę, jaką pełni  on w lesie. Następnie chowa w pokoju  sylwetę dzięcioła. Dziecko odnajduje jego kryjówkę. Nazywając to miejsce, używa  określeń wysoko, nisko, na, pod, za, obok, przed itp.

 

 

PIĄTEK (26.06.2020)

Temat dnia: Wakacje z uśmiechem.

Cele ogólne. Dziecko:

- poznaje właściwe formy zachowania,

- rozwija umiejętność  kulturalnego komunikowania się,

- rozwija umiejętność  uważnego słuchania i wykonywania poleceń,

- rozwija sprawność ruchową.

 

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenie Leniwa ósemka – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (według Paula Dennisona).

Kartka w formacie A3 z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym.

Rodzic proponuje dziecku  wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układa na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dziecko  na zmianę wodzi palcem po wzorze  raz jedną, raz drugą ręką, a potem obiema rękami.

 

  • Słuchanie wiersza Iwony Fabiszewskiej Uprzejmość.

 Na piaszczystej plaży

Zuzia zamek buduje.

Nagle Krzyś piłką rzuca

 i cały zamek psuje.

Potem szybko podbiega,

piłkę z piachu wyjmuje,

 a tym, że zamek zniszczył

 wcale się nie przejmuje.

 Jednak mama to widzi,

woła Krzysia do siebie.

 – Czemu nie przeprosiłeś?

Wstyd mi Krzysiu za ciebie

 

Rozmowa na temat wiersza

Rodzic zadaje pytania:

− Co robiła Zuzia na plaży?

 − Co zrobił Krzyś?

− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?

− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?

  • Zabawa Podróż do Krainy uprzejmości.

Muzyka do marszu.

Rodzic zaprasza dziecko do Krainy uprzejmości. Dziecko wędruje przy muzyce, wysoko podnosząc kolana. Po  dotarciu na miejsce, rodzic  – królowa Krainy uprzejmości, wita w niej dziecko. Kłania się, mówi dzień dobry i przedstawia się. Dziecko  również kłania się królowej i odpowiada  na powitanie.

  • Rozmowa na temat uprzejmości.

Żółte koło wycięte z papieru, żółte prostokąty (na promyki  słońca), flamaster.

Królowa pyta dziecko, co to znaczy uprzejmość. Wyjaśnia, że w Krainie uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, których na co dzień używają  mieszkańcy. Układa przed dzieckiem żółte koło. Pyta, czy dziecko  wie, jakie to słowa. Dziecko podaje  propozycje. Królowa zapisuje je na promykach (żółtych prostokątach). Dziecko dokłada  je do żółtego koła, tworząc słońce. Królowa wyjaśnia, że w tym kraju mieszkańcy oprócz tego, że używają czarodziejskich słów, codziennie mówią sobie coś miłego. Zaprasza dziecko  do testu sprawdzającego, czy mogłyby zamieszkać w Krainie uprzejmości. Dziecko  siada naprzeciwko rodzica, mówiąc mu coś miłego. Królowa wyraża swoje zadowolenie. Przyznaje  dziecku  prawo do zamieszkania w Krainie uprzejmości.

 

  • Dopasowywanie słów grzecznościowych do odpowiednich sytuacji społecznych.

Nagranie muzyki do marszu.

Królowa zaprasza dziecko  do spaceru po Krainie uprzejmości. Dziecko napotka po drodze różne sytuacje społeczne, o których opowiada królowa. Zgodnie z panującymi tu zasadami muszą wiedzieć, jakich słów grzecznościowych użyć w konkretnej sytuacji. Królowa przypomina, że te słowa to: proszę, dziękuję, przepraszam. Królowa włącza muzykę w rytmie marsza. Dziecko  spaceruje, poruszając się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymuje  się. Królowa opisuje sytuację, w której zachodzi konieczność użycia jednego ze słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam np. dziecko dostaje od mamy lizaka, niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko, podaje książkę koledze. Dziecko uważnie słucha  i wypowiada  głośno odpowiednie słowo. Po wykonaniu wszystkich zadań królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy i zaprasza do kolejnej wizyty.

  • Tunel – zabawa ruchowa z elementem toczenia. Dziecko trzyma piłkę, stoi w parze z drugą osobą w odległości ok. 3 m. Stojąc w miejscu, turla piłkę tak, by przetoczyła się między nogami partnera stojącego w rozkroku.
  • Utrwalenie zasad zachowania podczas posiłków – quiz na temat Wiem, jak zachować się przy stole.

Sylwety smutnej i wesołej buźki.

Rodzic wręcza  dziecku  sylwety uśmiechniętej i smutnej  buzi. Mówi różne zdania. Jeśli dziecko zgadza  się z wypowiedzią, podnosi  do góry uśmiechniętą buzię. Jeśli nie zgadza się, podnosi  do góry smutną buzię. Podaje  przykłady poprawnego zachowania w miejsce tych, z którymi się nie zgadza. Przykłady zdań:

 − Przed każdym posiłkiem myję ręce.

 Ziemniaki jem łyżką.

 − Po zjedzeniu obiadu mówię „dziękuję”.

− Mówię z pełną buzią. − Obiad jem palcami.

Uważam, aby nie rozlewać zupy.

 − Kładę głowę na stole.

 

  • Opowieść ruchowa z wykorzystaniem tamburynu.

Tamburyn, nagranie muzyki relaksacyjnej.

Rodzic  rozpoczyna opowiadanie, równocześnie gra na tamburynie. Dziecko  obrazuje tekst, wykonując ruchy zgodne z rytmem wystukiwanym na instrumencie.

                                                                                                              Dziecko:

Zamykamy na chwilę oczy. Są wakacje.                       naśladuje  głos fal, wypowiada                                                                                                                                                                  zgłoski: szuuuuu                            

Jesteśmy nad morzem. Szumią morskie fale.                 równocześnie rysuje w powietrzu fale,

Małe fale – szumią cicho.                                                naśladuje  szum fal cichym głosem,

Duże fale – szumią głośno.                                              naśladuje  szum fal donośnym głosem,

Teraz wchodzimy do morza.                                            wykonuje ruchy zgodnie z opowieścią                                                                                                                                                     rodzica,

Skaczemy przez fale.                                                         wykonuje mały wyskok w górę,

Uwaga! Mała fala.                                                                      

Teraz zbliża się duża fala.                                                wykonuje wysoki wyskok w górę,

Pływamy w morzu.                                                            kładzie się na brzuchu, naśladuje pływanie,

Trochę jesteśmy zmęczeni.                                                kładzie się na plecach i zamyka oczy.

Wychodzimy na brzeg

i przez chwilę odpoczywamy.

Leżymy na ciepłym piasku

 i słuchamy głosów mew.

Czas wyruszyć w góry.                                                      wstaje, miarowo oddycha, wykonuje ciężkie kroki.

                                                                                          

 

                                                                                    

Zdobywamy wysokie szczyty.

W górach można spotkać echo, echo, echo…                   powtarza słowo: echo, wypowiadane przez rodzica.

                                                                                                         

 

PONIEDZIAŁEK (29.06.2020)

Temat dnia: Wakacje w Chorwacji.

Realizacja koncepcji pracy przedszkola pt. „Jestem Polakiem, Europejczykiem” w oparciu o program autorski Mały Europejczyk.

 

Cele ogólne.  Dziecko:

- zdobywa  wiedzę na temat Chorwacji;

- poznaje ciekawostki  kuchni chorwackiej w ramach cyklicznych zajęć kulinarnych. 

 

Proponowane działania:

Poznamy dzisiaj kolejny kraj należący do UE, jest nim Chorwacja. ( pokaz kraju na mapie Europy)

Chorwacja to od wielu lat jeden z najchętniej wybieranych przez Polaków wakacyjnych kierunków. 

Oto kilka ciekawostek o kraju morza, pysznej kuchni i przepięknych krajobrazów.

 

  • Flaga i herb Chorwacji.

Flagę Chorwacji tworzą trzy poziome pasy w kolorach: czerwonym, białym i niebieskim.

W samym centrum umieszczony jest herb Chorwacji. 

Zadanie 1 ( do pobrania)

Obejrzyj flagę Chorwacji i powiedz jakie kolory się na niej znajdują.

Odszukaj wśród pozostałych flag tej, która nie jest flagą Chorwacji. Czy rozpoznajesz jakiego kraju to jest flaga?

 

  • Dalmatyńczyki to chorwacka rasa psów.

Charakterystyczna rasa psów, znana między innymi z bajki Disneya „101 dalmatyńczyków”, pochodzi właśnie z Chorwacji. Psy w czarne łatki zna cały świat.

Zadanie 2 (do pobrania)

Pokoloruj łatki dalmatyńczyka.

  • Najmniejsze miasto na świecie.

W  Chorwacji położone jest miasto Hum, które nazywane jest przez mieszkańców najmniejszym miastem świata. Mieszka w nim jedynie 30 osób. Bramę witającą gości zdobi napis "Hum, najmanji grad na svijetu", czyli najmniejsze miasto na świecie. Miasto położone jest na malowniczym wzgórzu i ma tylko dwie ulice.

Zadanie 3 (do pobrania)

Ułóż domki od najmniejszego do największego.

  • Krawat pochodzi z Chorwacji

Niezbędny dziś element stroju eleganckiego mężczyzny, jako pierwsi na świecie nosili Chorwaci. Krawat wywodzi się z narodowego stroju Chorwacji. Dawniej przypominał raczej wiązaną pod szyją długą, kolorową chustę. Ten element ubioru doczekał się nawet własnego święta, Światowy Dzień Krawata obchodzony jest 18 października.

Zadanie 4 (do pobrania)

Połącz w pary takie same krawaty.

 

  •  Nazwa waluty nawiązuje do kuny.

Nazwa chorwackiej waluty, czyli kuna, w języku polskim ma takie samo znaczenie. Waluta zawdzięcza ją małym zwierzętom słynącym z pięknych futer. Dawniej, w Chorwacji luksusowe skóry kun wykorzystywano w handlu jako jednostkę płatniczą (pieniądze obecnie), dlatego nazwa ta stała się synonimem pieniądza.

Zadanie 5 (do pobrania)

Na którym obrazku znajduje się kuna,  zwierzę od którego swoją nazwę ma waluta w Chorwacji?

( kuna, jeżowiec, delfin)

  •    Irys - narodowy kwiat Chorwatów

 

Narodowym kwiatem Chorwacji jest irys. Jednym z gatunków tej rośliny jest irys dalmatyński, który wyróżnia się pastelowo-niebieskimi kwiatami i jasnozielonymi liśćmi z szerokim białym pasem. Ten kwiat jest symbolem pokoju między narodami.

 

https://croatia.hr/pl-PL/przezycia/kultura-i-dziedzictwo/ciekawostki/oto-chorwacki-kwiat-narodowy-symbol-pokoju-miedzy-narodami

Zadanie 6

Poproś rodziców o pomoc w zrobieniu z papieru kwiatka techniką origami. https://www.youtube.com/watch?v=EcefsaPd_W0

lub kwiatka z bibuły- Irys

https://www.youtube.com/watch?v=We4oplDvtDg

  • Morskie organy.

W Zadarze znajdują się pierwsze na świecie morskie organy, które tworzą muzykę w wyniku działania morskich fal.

Zadanie 7

Jak wyglądają morskie organy i jak działają, można zobaczyć i posłuchać na stronie.

https://crolove.pl/morskie-organy-w-zadarze/

  •  Ołówek i pióro wieczne.

Ołówek i pióro wieczne wynaleziono w Chorwacji.

Zadanie 8

Okulary przeciwsłoneczne. Rysuj po śladzie używając ołówka.

Wybierając się do słonecznej i ciepłej Chorwacji nie zapomnijcie zabrać ze sobą okularów przeciwsłonecznych.

  •  Kuchnia chorwacka.

Chorwacja jest pełna różnorodnych smaków. W menu królują przede wszystkim dania rybne oraz owoce morza. Chorwaci kierują się głównie jedną zasadą: jedzenie ma być po prostu smaczne i zdrowe. Jest ono bardzo zróżnicowane w zależności od regionu, inne jest na wybrzeżu, a inne w głębi lądu. W potrawach chorwackich można wyczuć silny wpływ kuchni włoskiej, austriackiej, węgierskiej i tureckiej. Stąd stoły są pełne różnych gatunków ryb, grillowanych mięs, owoców morza, oliwek, warzyw, aromatycznych ziół, fig, migdałów, winogron, miodu, rodzynek i owoców cytrusowych i orzechów. Warto podkreślić, że często zamiast cukru używa się naturalnego lub sztucznego miodu. Będąc w Chorwacji warto skosztować strukle (strucle), które mogą być podawane na słodko lub jako dodatek do zup czy przekąska. Z karmelu, jajek, mleka i gorzkiego likieru przygotowuje się rozatę, typowy dalmatyński deser, natomiast najpopularniejszym jest parcianka – naleśnik z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi. 

Tradycyjne dania i przysmaki kuchni chorwackiej można znaleźć na stronach: https://gotowanie.onet.pl/artykuly/tradycyjne-dania-i-przysmaki-kuchni-chorwackiej-artykul/sxdylr9

https://crolove.pl/10-potraw-ktore-musisz-sprobowac-bedac-w-chorwacji/

Zadanie  9

Zachęcam do wspólnego przygotowania naleśników po chorwacku czyli z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi. 

Życzę smacznego i udanej zabawy przy wspólnym gotowaniu.

  •  Piękny krajobraz.

Mówi się, że kolory flagi są odzwierciedleniem krajobrazu Chorwacji. Kraj składa się głównie z czerwonej ziemi, skał w kolorze bieli oraz błękitu nieba i wody.

Więcej ciekawostek o Chorwacji można dowiedzieć się i obejrzeć na stronach:

https://crolove.pl/20-faktow-o-chorwacji-o-ktorych-mogliscie-nie-wiedziec/

http://www.polako.eu/chorwacja-od-a-do-z-czyli-cos-do-poczytania-dla-relaksu/

https://crolove.pl/przydatna-informacja/zwierzeta-w-chorwacji-niebezpieczne-i-te-niegrozne/

https://podroze.onet.pl/przyroda/10-miejsc-w-chorwacji-ktore-musisz-zobaczyc/mmdh94k

 

WTOREK (30.06.2020)

Temat dnia: Do zobaczenia po wakacjach.

Cele ogólne. Dziecko:

- wykonuje sałatkę owocową,

- rozwija sprawność fizyczną.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawa językowa Czym wyruszę na wakacje?

Zabawki/obrazki: samolot, pociąg, samochód, rower.

 Rodzic prezentuje zabawki/obrazki, dziecko  je nazywa. Następnie pokazuje przedmiot po raz kolejny. Zadaniem dziecka jest odpowiednie dokończenie zdania rozpoczętego przez rodzica.:

Na wakacje… (np. na wakacje pojadę rowerem – jeśli pokazywany jest rower, na wakacje polecę samolotem – jeśli pokazywany jest samolot).

 

  • Zabawa kulinarna Sałatka owocowa.

Owoce, np.: banany, winogrona, kiwi, plastikowe noże, tacki, talerzyki, miseczki, deski, salaterka. Dziecko, po umyciu rąk, siada przy stoliku, otrzymuje  deskę, plastikowy nóż.

 Na tackę kładzie obrane owoce. Dziecko stara  się pokroić owoce. Potem wrzuca je do miseczki. Rodzic  wysypuje owoce z miseczki  do salaterki i je miesza. Dziecko mówi, z jakich owoców wykonało sałatkę.

 Rodzic  mówi: Smacznego! Dziecko odpowiada: Dziękuję! Wspólne jedzenie samodzielnie wykonanego posiłku.  Potem dziecko  może  dzielić się swoimi wrażeniami smakowymi i opowiadać, co sprawiło mu trudność, a co nie – w trakcie wykonywania pracy.

  •  Przenieś piłkę na krążku – zabawa ruchowa z elementem równowagi. Dziecko i rodzic otrzymują po jednej piłce, którą kładą np. na tacy i starają się chodzić w różnych kierunkach tak, by piłka nie spadła. Gdy piłka spadnie, dziecko (rodzic) siada na chwilę z boku. Powtarzamy zabawę kilka razy.
  • Wyścig żab  – zabawa ruchowa z elementem skoku. Wyznaczamy linie startu i mety np. za pomocą skakanek. Dziecko, ustawione na linii startu, na sygnał skacze obunóż do mety, naśladując żaby.

 

  •   Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich pobytu w przedszkolu.

 Arkusz brystolu, mazak.

 Dziecko  opowiada o tym, co mu  się najbardziej podobało w przedszkolu, co zapamiętało  najbardziej, czego się nauczyło itp. Rodzic  zapisuje na brystolu wypowiedzi dziecka.

Karta pracy dzieci starsze  i młodsze, cz. 2 dyplom;

Dziecko otrzymuje dyplom grupy przedszkolnej.

  • Spacer z rodzicami.

 Podczas spaceru rodzic  prosi, aby dziecko spróbowało wskazać w przyrodzie (drzewa, krzewy…) różnice, jakie zaszły od czasu, kiedy przyszło  po raz pierwszy do przedszkola, do teraz.

 

  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji:

Rodzic czyta wiersz „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej:

Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.

Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! -
bo zatruć się możesz.

Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.

Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
- idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!

 

Rodzic zadaje dziecku pytanie: O czym należy pamiętać wybierając się na wakacje?

Dziecko przypomina wakacyjne rady zawarte w wierszu, oraz te, które były omawiane na  poprzednich zajęciach. ( np. smarowaniu się kremem z filtrem, o dostosowaniu ubrania do pogody itp.) W wypowiedzi pomoże dziecku również plakat „Bezpieczne wakacje” (do pobrania).

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-06-21 22:07:30
Data edycji: 2020-06-29 21:34:17
Ilość wyświetleń: 1561
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej