Temat tygodnia: Przyszło do nas lato.
PONIEDZIAŁEK (22.06.2020)
Temat dnia: Powitanie lata.
Cele ogólne. Dziecko:
- utrwala nazwy oraz charakterystyczne cechy poszczególnych pór roku,
- rozwija orientację przestrzenną,
- podaje rozwiązania zagadek i uzasadnia je.
Proponowane zabawy:
Dla dziecka kartka z narysowanym na nim konturem drzewa, plastelina.
Rodzic mówi dziecku zagadkę:
Szumią w gęstym lesie,
szum ten wiatr w dal niesie. (drzewa)
Po rozwiązaniu zagadki dziecko zastanawia się, o czym mogą szumieć (rozmawiać) drzewa
latem. Rodzic układa przed dzieckiem narysowany na kartce kontur drzewa. Dziecko wykleja je plasteliną – toczy z niej cienkie wałeczki i nakleja na kontur drzewa. Wodzi po nim palcami. (do pobrania)
Następnie rysuje drzewo palcem w powietrzu, na stoliku, na podłodze.
Wycięte z papieru czerwone i fioletowe koła (po 10 elementów), tacki.
Rodzic ustawia na stole tacki z wyciętymi z papieru czerwonymi i fioletowymi kołami. Układa
z nich prosty rytm np. dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe, dwa czerwone koła, jedno fioletowe. Dziecko kontynuuje rytm. Następnie rodzic lub dziecko proponuje inny rytm, który układa.
Rodzic toczy piłkę do dziecka, zadając mu pytanie:
Co najbardziej podobało ci się w przedszkolu?
Kiedy dziecko odpowie na pytanie, rodzic proponuje zabawę w Zgadywanki o porach roku.
Dziecko przekona się, czy pamięta nazwy pór roku i ich charakterystyczne cechy.
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. (do pobrania)
Rodzic prezentuje obrazki przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku. Opowiada o jednym z nim. Dziecko zgaduje, o którym obrazku jest mowa. Uzasadnia swoją odpowiedź. Nazywa przedstawioną na obrazku porę roku. Zastanawia się, jaka była pora roku, kiedy rozpoczynało przedszkole we wrześniu, a jaka pora roku będzie, kiedy przyjdzie czas pożegnania i wyjazdu na wakacje.
Rodzic mówi dziecku zagadki o porach roku. Dziecko podaje rozwiązanie i uzasadnia odpowiedź.
Przykłady zagadek:
Na drzewach liście kolorowe.
W sadzie owoce zdrowe.
W spiżarni różne zapasy,
na trudne zimowe czasy.
(jesień)
Śniegiem pola zasypało,
gdzie nie spojrzysz, wszędzie biało.
Biały puszek z nieba leci,
już bałwanka lepią dzieci.
(zima)
Bociany z podróży wracają,
wokół kwiaty rozkwitają.
Motyle pojawiły się na łące,
ale dni nie są jeszcze gorące.
(wiosna)
Jest gorąco, słońce świeci.
Na wakacje jadą dzieci.
W wodzie będą się pluskały
i na plaży w piłkę grały.
(lato)
Nagranie utworów Antoniego Vivaldiego Cztery Pory Roku: Jesień, Zima, Wiosna, Lato, kolorowe chusty.
https://www.youtube.com/watch?v=GRxofEmo3HA
Rodzic włącza kolejno fragmenty utworów. Dziecko po wysłuchaniu każdego fragmentu stara
się odgadnąć, z jaką porą roku jest on związany i wykonuje krótkie improwizacje taneczne
z kolorowymi chustami. Rodzic zwraca uwagę na ostatnią porę roku – lato. Wyjaśnia, że teraz
właśnie odchodzi wiosna, a jej miejsce zajmuje lato.
Rodzic proponuje dziecku powitanie lata wspólną rymowanką i piosenką. Dziecko wspólnie
z rodzicem wypowiada tekst rymowanki z różnym natężeniem głosu: cicho, głośno.
Kolorowe lato! Z radością cię witamy
i do wspólnych zabaw gorąco zapraszamy.
Bardzo się cieszymy, że jesteś już nami.
Ogrzewaj nas codziennie ciepłymi promykami.
Następnie dziecko ustala, która z poznanych w tym roku szkolnym piosenek podobała mu się najbardziej. Śpiewa ją latu na powitanie.
Nagranie muzyki relaksacyjnej.
Rodzic włącza muzykę relaksacyjną. Dziecko kładzie się na dywanie i wspomina w ciszy wspólne
zabawy z koleżankami i kolegami w przedszkolu lub najciekawsze dni, które tutaj spędziło.
Następnie wypowiada się na temat swoich wspomnień.
WTOREK (23.06.2020)
Temat dnia: Sposób na wakacyjną nudę.
Cele ogólne. Dziecko:
- aktywnie uczestniczy w zabawie badawczej,
- rozwija szybką reakcję na ustalone sygnały,
- rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Szablon przedstawiający sylwety ryby, dla dziecka biała kartka z bloku technicznego, nożyczki, kredki. (do pobrania)
Rodzic mówi dziecku zagadkę: W wodzie pływają, głosu nie mają. (ryby)
Układa na stole szablon przedstawiający rybę. Dziecko obrysowuje sylwetę ryby na białej
kartce, wycina i koloruje według własnego pomysłu. Następnie odkłada sylwetę ryby we wskazane przez rodzica miejsce.
Dla dziecka rolka po ręczniku papierowym, kawałki włóczki, wykonana wcześniej przez dziecko sylweta ryby, dziurkacz, kawałek niebieskiej krepiny.
Rodzic proponuje dziecku zabawę z rybkami. Dziecku wręcza rolkę po ręczniku papierowym. Przywiązuje do niej koniec włóczki. Pozostałą część włóczki dziecko nawija na rolkę. W wykonanej wcześniej sylwecie ryby robi dziurkaczem otwór. Samodzielnie lub z pomocą rodzica przywiązuje sylwetę rybki do końca włóczki. Rodzic rozkłada na podłodze niebieską krepinę – to rzeka. Proponuje dziecku aby rybkę wypuścić do rzeki. Dziecko ustawia się przed krepiną. Trzyma za końce w obu dłoniach rolkę po ręcznikach. Powoli obraca rolkę, odwijając z niej włóczkę. Sylweta rybki znajduje się coraz niżej. Zadanie jest wykonane, gdy sylweta rybki dotknie niebieskiej krepiny, czyli rybka zanurzy się w wodzie. Podczas powtórzenia zabawy można dziecku zaproponować łowienie ryb tj. nawijanie włóczki ze znajdującą się na końcu sylwetą ryby na rolkę.
Marsz po okręgu koła w rytmie marakasu. Na zmianę akompaniamentu, dziecko wykonuje ruchy zgodne z ustaleniami.
Dziecko leży na podłodze i naśladuje nogami jazdę na rowerze. Na dźwięk bębenka przechodzi do siadu i naśladuje podmuch wiatru. Nabiera powietrza nosem i wypuszcza ustami.
Dziecko leży na kocu. Przygląda się kształtom chmur. Następnie rysuje je na piasku. Zastanawia się, dlaczego chmury przybierają różny kształt.
Rodzic wysypuje na dwie płaskie tacki piasek (piasek na tackach różni się np. kolorem lub wielkością ziaren). Dziecko ogląda ziarnka piasku przez szkło powiększające lub lupę, dotyka.
Stara się określić, jaki jest piasek. Rodzic zwraca uwagę na bezpieczeństwo (np. niedotykanie
oczu zapiaszczonymi rękami, nierzucanie w siebie piaskiem, niejedzenie piasku).
Dziecko biegnie stawiając drobne kroki w rytmie muzyki naśladuje jazdę na rowerze w określonym kierunku. Na hasło: Wietrzyk! i dźwięk bębenka zatrzymuje się i szeptem wypowiada zgłoski: szszsz, naśladując szum wiatru. Ponownie biegnie w rytmie muzyki. Na kolejną przerwę w muzyce i dźwięk tamburynu zatrzymuje się i naśladuje odgłosy silnego wiatru, wypowiadając głośno zgłoski: szuszauchuuuu.
Skrętoskłony –Trawa na wietrze.
Dziecko siedzi w siadzie rozkrocznym, apaszkę trzyma oburącz w górze, jest źdźbłem trawy, wykonuje skrętoskłon raz do jednej, raz do drugiej stopy, starając się nie zginać kolan. Powtarza ćwiczenie kilkakrotnie.
Ćwiczenie mięśni grzbietu – Kolorowe lato.
Dziecko leży przodem, trzyma apaszkę oburącz przed głową. Unosi głowę, ręce trzyma prosto, ogląda apaszkę – stara się przez chwilę utrzymać taką pozycję. Następnie wraca do leżenia i powtarza ćwiczenie.
Ćwiczenie uspokajające – Kwiaty w dzień i w nocy.
Dziecko leży na plecach. Kładzie dłonie na dolnej części brzucha, ściskając apaszkę– kwiat. Jest dzień, bierze głęboki wdech, oddala dłonie – kwiat rozchyla swoje płatki. Nadchodzi noc, wykonuje wydech – zbliża ponownie dłonie – kwiat zwija swoje płatki. Powtarza ćwiczenie kilka razy.
Marsz z apaszką po obwodzie koła. Dziecko maszeruje po obwodzie koła, licząc od 1 do 5. Na: Pięć! unosi rękę z apaszką, mówi: Hej! i puszcza apaszkę na podłogę.
ŚRODA (24.06.2020)
Temat dnia: Podróże duże i małe.
Cele ogólne. Dziecko:
- nazywa różne pojazdy,
- rozwija sprawność manualną.
Proponowane zabawy:
Przy dźwiękach tamburynu dziecko porusza się w różnych kierunkach – biega po piaszczystej, nadmorskiej plaży. Na przerwę w muzyce staje na jednej nodze i naśladuje czyszczenie z piasku stóp – naprzemiennie jednej i drugiej.
Połowa umytego ziemniaka, chusteczka higieniczna, sznurek, patyk do szaszłyków.
Rodzic układa na plastikowej tacy połowę ziemniaka. Wbija w niego po środku patyk do szaszłyków, do którego przywiązuje sznurkiem chusteczkę higieniczną. Pyta dziecko, co mu to przypomina. Wyjaśnia, że jest to model żaglówki. Dziecko mocno dmucha na chusteczkę higieniczną, powodując jej poruszanie się w wyniku kierowanego na nią strumienia powietrza. Zastanawia się, dokąd chciałoby popłynąć.
Rysunki do kolorowania przedstawiające pojazdy, kredki.
Rodzic rozkłada na stole rysunki do kolorowania przedstawiające różne pojazdy. Dziecko koloruje rysunek, na którym znajduje się ulubiony środek lokomocji. (do pobrania)
Rodzic recytuje krótki fragment tekstu. Dziecko powtarza go zgodnie z rytmem oraz w tempie proponowanym przez rodzica.:
Na wycieczkę wyruszamy
przecież już wakacje mamy.
Mama, tato, siostra, brat
na rowerach jadą w świat.
Morze, góry już czekają,
na spotkanie zapraszają.
Obrazki lub zdjęcia przedstawiające samochód, pociąg, statek, samolot, tekturowe pudełko z otworem wyciętym w górnej części.
Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające różne środki lokomocji. Dziecko rozpoznaje je i nazywa. Następnie chowa obrazki do pudełka, w którego górnej części wycięty jest otwór. Dziecko wyjmuje obrazek, naśladuje sposób poruszania się przedstawionego na nim pojazdu, może także naśladować dźwięk.
Kiedy są wakacje Popatrz-
I nie pada deszcz, Rozwiały się chmury,
Możesz gdzieś wyjechać, Baw się
Jeśli tylko chcesz. I nie bądź ponury!
Kiedy są wakacje – Morze -
Morze, góry, las, Muszelki i piasek,
Gdzie tylko się znajdziesz, Góry
Miło spędzisz czas. Lub łąka za lasem,
Latem Warmia -
Złociste promienie Czekają jeziora,
Słońca Lato –
Padają na ziemię, Już wyjechać pora!
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic zadaje pytania:
− Gdzie możemy wyjechać na wakacje?
− Dlaczego na wakacjach miło spędzamy czas?
− W jaki sposób możemy dojechać w różne miejsca letniego wypoczynku?
Obrazki przedstawiające czerwoną lokomotywę ciągnącą np. dwa niebieskie wagoniki, trzy czerwone wagoniki, dwa czerwone i jeden żółty wagonik (lokomotywa i wagoniki wycięte z papieru kolorowego prostokąty lub kwadraty).
Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający np. czerwoną lokomotywę z dwoma niebieskimi wagonikami. Prosi, aby dziecko dokładnie się przyjrzało. Następnie chowa obrazek i zadaje pytania, związane z treścią obrazka np. Co przedstawiał obrazek? Jakiego koloru była lokomotywa? Ile wagoników ciągnęła lokomotywa? Jakiego koloru były wagoniki? Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z zadaniem, rodzic może położyć obrazek z większą liczbą wagoników lub z wagonikami różniącymi się kolorem.
Rodzic recytuje tekst krótkiego wierszyka Bożeny Formy. Dziecko:
− powtarza kolejne wersy,
− powtarza wiersz w całości,
− recytują wierszyk, podając woreczek drugiej osobie. Rodzic zwraca uwagę na prawidłową koordynację ruchu z recytacją oraz na wyraźny sposób wypowiadania tekstu. Początkowo robi to w bardzo wolnym tempie.
Mój rower mknie wesoło
mój dzwonek głośno dzwoni
mój rower ma hamulce
i grube ma opony.
Na rowerze jadę ja.
To zabawa na sto dwa!
CZWARTEK (25.06.2020)
Temat dnia: Wakacje w lesie.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- określa liczebność zbioru bez liczenia,
- rozwija sprawność fizyczną,
- rozwija orientację przestrzenną.
Proponowane zabawy:
Dla dziecka kubek z wodą i słomka.
Dziecko otrzymuje kubek z wodą i słomkę. Nabiera powietrze nosem i powoli dmucha w słomkę. Obserwuje, w jaki sposób powietrze wydostaje się z wody. Zabawę powtarzamy, zmieniając sposób dmuchania na krótki, przerywany.
Dziecko-drzewo stoi z uniesionymi rękami. Rodzic omawia budowę drzewa i wykonuje odpowiednie ruchy, a dziecko go naśladuje: drzewo ma korzenie (tupiemy w miejscu), pień (wykonujemy krążenia bioder), konary (poruszamy rękami), liście na gałęziach (przebieramy palcami). Następnie „zamienia się” w spadające krople deszczu i do dźwięków wystukiwanych łyżeczką o szklankę podskakuje w różnych kierunkach. Na ciszę zatrzymuje się i ponownie „zamienia się” w drzewo, które pobiera wodę z ziemi: poprzez korzeń (tupie), pień (wykonuje krążenia bioder), konary (porusza rękami), aż do liści na gałęziach (przebiera palcami).
Obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie, koszyk, plastikowa butelka po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko (plastikowe).
Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający rodzinę na pikniku w lesie. Pyta, co przedstawia obrazek i co to jest piknik. Prosi o podzielenie się wrażeniami z pobytu na pikniku. Zwraca uwagę na przedstawione na obrazku przedmioty, które mogą być przydatne podczas organizacji pikniku. Prosi, aby dziecko wymieniło ich nazwy. Następnie rozkłada na dywanie koc. Umieszcza na nim koszyk, plastikową butelkę po wodzie mineralnej, plastikowy kubek, jabłko (plastikowe). Dziecko nazywa poszczególne przedmioty (koszyk, kubek, jabłko, butelka). Następnie odwraca się w drugą stronę, zamyka oczy, a rodzic chowa jeden przedmiot. Dziecko odgaduje, czego brakuje. W dalszej kolejności przedmiot chowa dziecko.
Zabawę w zależności od możliwości dziecka można urozmaicić. Dokładamy więcej przedmiotów, które mogą się przydać podczas pikniku i np. zamiast jednego przedmiotu chowamy dwa.
Naturalne okazy: szyszka, kawałek mchu, kawałek kory, kawałek cienkiej, ale nieprzezroczystej tkaniny, lupa, szkło powiększające.
Rodzic pokazuje dziecku szyszkę, mech, korę. Pyta, co to jest. Zachęca do oglądania, dotykania, wąchania, określania charakterystycznych cech, wskazywania tego, co jest dla dziecka miłe lub niemiłe w dotyku. Następnie umieszcza zgromadzony materiał przyrodniczy pod tkaniną w wybranej przez siebie kolejności. Dziecko, wkładając rękę pod tkaninę, stara się odgadnąć za pomocą dotyku w jakiej kolejności ułożony jest wcześniej prezentowany materiał.
Dziecko może rozpoznawać materiał przyrodniczy, dotykając go przez tkaninę (musi to być jednak cienka tkanina).
Rodzic zaprasza dziecko na wycieczkę do lasu, gdzie rosną bardzo smaczne jagody i poziomki. Dziecko improwizuje ruchem: maszeruje, kierując się w stronę lasu, przedziera się przez gęste zarośla – odgarnia gałęzie, zatrzymuje się – słucha śpiewu ptaków, pokonuje przeszkody np. czołga się pod nisko położonymi gałęziami, zatrzymuje się i wdycha leśne powietrze – wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami, przeskakuje przez kamienie, dochodzi do leśnej polany.
5 sylwet jagód, 5 sylwet poziomek, dwie obręcze, bębenek.
Rodzic układa na środku (w pewnej odległości od siebie) pokoju dwie obręcze. Wkłada do nich sylwety jagód i poziomek tak, aby ich liczba różniła się lub była taka sama. Gra na bębenku. Na przerwę w grze dziecko ustawia się obok obręczy, w której jest więcej elementów lub staje między obręczami, jeśli elementów jest tyle samo.
Zdjęcie przedstawiające dzięcioła, sylweta dzięcioła.(do pobrania)
Rodzic pokazuje dziecku zdjęcie przedstawiające dzięcioła. Prosi, aby opisało jego wygląd. Opowiada ciekawostki na jego temat, zwracając szczególną uwagę na rolę, jaką pełni on w lesie. Następnie chowa w pokoju sylwetę dzięcioła. Dziecko odnajduje jego kryjówkę. Nazywając to miejsce, używa określeń wysoko, nisko, na, pod, za, obok, przed itp.
PIĄTEK (26.06.2020)
Temat dnia: Wakacje z uśmiechem.
Cele ogólne. Dziecko:
- poznaje właściwe formy zachowania,
- rozwija umiejętność kulturalnego komunikowania się,
- rozwija umiejętność uważnego słuchania i wykonywania poleceń,
- rozwija sprawność ruchową.
Proponowane zabawy:
Kartka w formacie A3 z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym.
Rodzic proponuje dziecku wycieczkę po krętych leśnych ścieżkach. Układa na stole kartkę z narysowaną na niej czarnym mazakiem ósemką w układzie poziomym. Dziecko na zmianę wodzi palcem po wzorze raz jedną, raz drugą ręką, a potem obiema rękami.
Na piaszczystej plaży
Zuzia zamek buduje.
Nagle Krzyś piłką rzuca
i cały zamek psuje.
Potem szybko podbiega,
piłkę z piachu wyjmuje,
a tym, że zamek zniszczył
wcale się nie przejmuje.
Jednak mama to widzi,
woła Krzysia do siebie.
– Czemu nie przeprosiłeś?
Wstyd mi Krzysiu za ciebie
Rozmowa na temat wiersza
Rodzic zadaje pytania:
− Co robiła Zuzia na plaży?
− Co zrobił Krzyś?
− Jak zachował się Krzyś po zniszczeniu zamku?
− Dlaczego mamie było wstyd za Krzysia?
Muzyka do marszu.
Rodzic zaprasza dziecko do Krainy uprzejmości. Dziecko wędruje przy muzyce, wysoko podnosząc kolana. Po dotarciu na miejsce, rodzic – królowa Krainy uprzejmości, wita w niej dziecko. Kłania się, mówi dzień dobry i przedstawia się. Dziecko również kłania się królowej i odpowiada na powitanie.
Żółte koło wycięte z papieru, żółte prostokąty (na promyki słońca), flamaster.
Królowa pyta dziecko, co to znaczy uprzejmość. Wyjaśnia, że w Krainie uprzejmości wszyscy są uprzejmi. Tu zawsze świeci słońce, a na jego promykach zapisane są czarodziejskie słowa, których na co dzień używają mieszkańcy. Układa przed dzieckiem żółte koło. Pyta, czy dziecko wie, jakie to słowa. Dziecko podaje propozycje. Królowa zapisuje je na promykach (żółtych prostokątach). Dziecko dokłada je do żółtego koła, tworząc słońce. Królowa wyjaśnia, że w tym kraju mieszkańcy oprócz tego, że używają czarodziejskich słów, codziennie mówią sobie coś miłego. Zaprasza dziecko do testu sprawdzającego, czy mogłyby zamieszkać w Krainie uprzejmości. Dziecko siada naprzeciwko rodzica, mówiąc mu coś miłego. Królowa wyraża swoje zadowolenie. Przyznaje dziecku prawo do zamieszkania w Krainie uprzejmości.
Nagranie muzyki do marszu.
Królowa zaprasza dziecko do spaceru po Krainie uprzejmości. Dziecko napotka po drodze różne sytuacje społeczne, o których opowiada królowa. Zgodnie z panującymi tu zasadami muszą wiedzieć, jakich słów grzecznościowych użyć w konkretnej sytuacji. Królowa przypomina, że te słowa to: proszę, dziękuję, przepraszam. Królowa włącza muzykę w rytmie marsza. Dziecko spaceruje, poruszając się w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się. Królowa opisuje sytuację, w której zachodzi konieczność użycia jednego ze słów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam np. dziecko dostaje od mamy lizaka, niechcący potrąca podczas rysowania inne dziecko, podaje książkę koledze. Dziecko uważnie słucha i wypowiada głośno odpowiednie słowo. Po wykonaniu wszystkich zadań królowa dziękuje za przybycie do swojej krainy i zaprasza do kolejnej wizyty.
Sylwety smutnej i wesołej buźki.
Rodzic wręcza dziecku sylwety uśmiechniętej i smutnej buzi. Mówi różne zdania. Jeśli dziecko zgadza się z wypowiedzią, podnosi do góry uśmiechniętą buzię. Jeśli nie zgadza się, podnosi do góry smutną buzię. Podaje przykłady poprawnego zachowania w miejsce tych, z którymi się nie zgadza. Przykłady zdań:
− Przed każdym posiłkiem myję ręce.
− Ziemniaki jem łyżką.
− Po zjedzeniu obiadu mówię „dziękuję”.
− Mówię z pełną buzią. − Obiad jem palcami.
− Uważam, aby nie rozlewać zupy.
− Kładę głowę na stole.
Tamburyn, nagranie muzyki relaksacyjnej.
Rodzic rozpoczyna opowiadanie, równocześnie gra na tamburynie. Dziecko obrazuje tekst, wykonując ruchy zgodne z rytmem wystukiwanym na instrumencie.
Dziecko:
Zamykamy na chwilę oczy. Są wakacje. naśladuje głos fal, wypowiada zgłoski: szuuuuu
Jesteśmy nad morzem. Szumią morskie fale. równocześnie rysuje w powietrzu fale,
Małe fale – szumią cicho. naśladuje szum fal cichym głosem,
Duże fale – szumią głośno. naśladuje szum fal donośnym głosem,
Teraz wchodzimy do morza. wykonuje ruchy zgodnie z opowieścią rodzica,
Skaczemy przez fale. wykonuje mały wyskok w górę,
Uwaga! Mała fala.
Teraz zbliża się duża fala. wykonuje wysoki wyskok w górę,
Pływamy w morzu. kładzie się na brzuchu, naśladuje pływanie,
Trochę jesteśmy zmęczeni. kładzie się na plecach i zamyka oczy.
Wychodzimy na brzeg
i przez chwilę odpoczywamy.
Leżymy na ciepłym piasku
i słuchamy głosów mew.
Czas wyruszyć w góry. wstaje, miarowo oddycha, wykonuje ciężkie kroki.
Zdobywamy wysokie szczyty.
W górach można spotkać echo, echo, echo… powtarza słowo: echo, wypowiadane przez rodzica.
PONIEDZIAŁEK (29.06.2020)
Temat dnia: Wakacje w Chorwacji.
Realizacja koncepcji pracy przedszkola pt. „Jestem Polakiem, Europejczykiem” w oparciu o program autorski Mały Europejczyk.
Cele ogólne. Dziecko:
- zdobywa wiedzę na temat Chorwacji;
- poznaje ciekawostki kuchni chorwackiej w ramach cyklicznych zajęć kulinarnych.
Proponowane działania:
Poznamy dzisiaj kolejny kraj należący do UE, jest nim Chorwacja. ( pokaz kraju na mapie Europy)
Chorwacja to od wielu lat jeden z najchętniej wybieranych przez Polaków wakacyjnych kierunków.
Oto kilka ciekawostek o kraju morza, pysznej kuchni i przepięknych krajobrazów.
Flagę Chorwacji tworzą trzy poziome pasy w kolorach: czerwonym, białym i niebieskim.
W samym centrum umieszczony jest herb Chorwacji.
Zadanie 1 ( do pobrania)
Obejrzyj flagę Chorwacji i powiedz jakie kolory się na niej znajdują.
Odszukaj wśród pozostałych flag tej, która nie jest flagą Chorwacji. Czy rozpoznajesz jakiego kraju to jest flaga?
Charakterystyczna rasa psów, znana między innymi z bajki Disneya „101 dalmatyńczyków”, pochodzi właśnie z Chorwacji. Psy w czarne łatki zna cały świat.
Zadanie 2 (do pobrania)
Pokoloruj łatki dalmatyńczyka.
W Chorwacji położone jest miasto Hum, które nazywane jest przez mieszkańców najmniejszym miastem świata. Mieszka w nim jedynie 30 osób. Bramę witającą gości zdobi napis "Hum, najmanji grad na svijetu", czyli najmniejsze miasto na świecie. Miasto położone jest na malowniczym wzgórzu i ma tylko dwie ulice.
Zadanie 3 (do pobrania)
Ułóż domki od najmniejszego do największego.
Niezbędny dziś element stroju eleganckiego mężczyzny, jako pierwsi na świecie nosili Chorwaci. Krawat wywodzi się z narodowego stroju Chorwacji. Dawniej przypominał raczej wiązaną pod szyją długą, kolorową chustę. Ten element ubioru doczekał się nawet własnego święta, Światowy Dzień Krawata obchodzony jest 18 października.
Zadanie 4 (do pobrania)
Połącz w pary takie same krawaty.
Nazwa chorwackiej waluty, czyli kuna, w języku polskim ma takie samo znaczenie. Waluta zawdzięcza ją małym zwierzętom słynącym z pięknych futer. Dawniej, w Chorwacji luksusowe skóry kun wykorzystywano w handlu jako jednostkę płatniczą (pieniądze obecnie), dlatego nazwa ta stała się synonimem pieniądza.
Zadanie 5 (do pobrania)
Na którym obrazku znajduje się kuna, zwierzę od którego swoją nazwę ma waluta w Chorwacji?
( kuna, jeżowiec, delfin)
Narodowym kwiatem Chorwacji jest irys. Jednym z gatunków tej rośliny jest irys dalmatyński, który wyróżnia się pastelowo-niebieskimi kwiatami i jasnozielonymi liśćmi z szerokim białym pasem. Ten kwiat jest symbolem pokoju między narodami.
Zadanie 6
Poproś rodziców o pomoc w zrobieniu z papieru kwiatka techniką origami. https://www.youtube.com/watch?v=EcefsaPd_W0
lub kwiatka z bibuły- Irys
https://www.youtube.com/watch?v=We4oplDvtDg
W Zadarze znajdują się pierwsze na świecie morskie organy, które tworzą muzykę w wyniku działania morskich fal.
Zadanie 7
Jak wyglądają morskie organy i jak działają, można zobaczyć i posłuchać na stronie.
https://crolove.pl/morskie-organy-w-zadarze/
Ołówek i pióro wieczne wynaleziono w Chorwacji.
Zadanie 8
Okulary przeciwsłoneczne. Rysuj po śladzie używając ołówka.
Wybierając się do słonecznej i ciepłej Chorwacji nie zapomnijcie zabrać ze sobą okularów przeciwsłonecznych.
Chorwacja jest pełna różnorodnych smaków. W menu królują przede wszystkim dania rybne oraz owoce morza. Chorwaci kierują się głównie jedną zasadą: jedzenie ma być po prostu smaczne i zdrowe. Jest ono bardzo zróżnicowane w zależności od regionu, inne jest na wybrzeżu, a inne w głębi lądu. W potrawach chorwackich można wyczuć silny wpływ kuchni włoskiej, austriackiej, węgierskiej i tureckiej. Stąd stoły są pełne różnych gatunków ryb, grillowanych mięs, owoców morza, oliwek, warzyw, aromatycznych ziół, fig, migdałów, winogron, miodu, rodzynek i owoców cytrusowych i orzechów. Warto podkreślić, że często zamiast cukru używa się naturalnego lub sztucznego miodu. Będąc w Chorwacji warto skosztować strukle (strucle), które mogą być podawane na słodko lub jako dodatek do zup czy przekąska. Z karmelu, jajek, mleka i gorzkiego likieru przygotowuje się rozatę, typowy dalmatyński deser, natomiast najpopularniejszym jest parcianka – naleśnik z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi.
Tradycyjne dania i przysmaki kuchni chorwackiej można znaleźć na stronach: https://gotowanie.onet.pl/artykuly/tradycyjne-dania-i-przysmaki-kuchni-chorwackiej-artykul/sxdylr9
https://crolove.pl/10-potraw-ktore-musisz-sprobowac-bedac-w-chorwacji/
Zadanie 9
Zachęcam do wspólnego przygotowania naleśników po chorwacku czyli z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi.
Życzę smacznego i udanej zabawy przy wspólnym gotowaniu.
Mówi się, że kolory flagi są odzwierciedleniem krajobrazu Chorwacji. Kraj składa się głównie z czerwonej ziemi, skał w kolorze bieli oraz błękitu nieba i wody.
Więcej ciekawostek o Chorwacji można dowiedzieć się i obejrzeć na stronach:
https://crolove.pl/20-faktow-o-chorwacji-o-ktorych-mogliscie-nie-wiedziec/
http://www.polako.eu/chorwacja-od-a-do-z-czyli-cos-do-poczytania-dla-relaksu/
https://crolove.pl/przydatna-informacja/zwierzeta-w-chorwacji-niebezpieczne-i-te-niegrozne/
https://podroze.onet.pl/przyroda/10-miejsc-w-chorwacji-ktore-musisz-zobaczyc/mmdh94k
WTOREK (30.06.2020)
Temat dnia: Do zobaczenia po wakacjach.
Cele ogólne. Dziecko:
- wykonuje sałatkę owocową,
- rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Zabawki/obrazki: samolot, pociąg, samochód, rower.
Rodzic prezentuje zabawki/obrazki, dziecko je nazywa. Następnie pokazuje przedmiot po raz kolejny. Zadaniem dziecka jest odpowiednie dokończenie zdania rozpoczętego przez rodzica.:
Na wakacje… (np. na wakacje pojadę rowerem – jeśli pokazywany jest rower, na wakacje polecę samolotem – jeśli pokazywany jest samolot).
Owoce, np.: banany, winogrona, kiwi, plastikowe noże, tacki, talerzyki, miseczki, deski, salaterka. Dziecko, po umyciu rąk, siada przy stoliku, otrzymuje deskę, plastikowy nóż.
Na tackę kładzie obrane owoce. Dziecko stara się pokroić owoce. Potem wrzuca je do miseczki. Rodzic wysypuje owoce z miseczki do salaterki i je miesza. Dziecko mówi, z jakich owoców wykonało sałatkę.
Rodzic mówi: Smacznego! Dziecko odpowiada: Dziękuję! Wspólne jedzenie samodzielnie wykonanego posiłku. Potem dziecko może dzielić się swoimi wrażeniami smakowymi i opowiadać, co sprawiło mu trudność, a co nie – w trakcie wykonywania pracy.
Arkusz brystolu, mazak.
Dziecko opowiada o tym, co mu się najbardziej podobało w przedszkolu, co zapamiętało najbardziej, czego się nauczyło itp. Rodzic zapisuje na brystolu wypowiedzi dziecka.
Karta pracy dzieci starsze i młodsze, cz. 2 dyplom;
Dziecko otrzymuje dyplom grupy przedszkolnej.
Podczas spaceru rodzic prosi, aby dziecko spróbowało wskazać w przyrodzie (drzewa, krzewy…) różnice, jakie zaszły od czasu, kiedy przyszło po raz pierwszy do przedszkola, do teraz.
Rodzic czyta wiersz „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej:
Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! -
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
- idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
Rodzic zadaje dziecku pytanie: O czym należy pamiętać wybierając się na wakacje?
Dziecko przypomina wakacyjne rady zawarte w wierszu, oraz te, które były omawiane na poprzednich zajęciach. ( np. smarowaniu się kremem z filtrem, o dostosowaniu ubrania do pogody itp.) W wypowiedzi pomoże dziecku również plakat „Bezpieczne wakacje” (do pobrania).
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13