Drodzy Rodzice!
Propozycje zajęć na piątek: 15.05.2020r.
Temat dnia: Pierwsza kartka zielnika
Proponowane zajęcia i zabawy:
Zabawa ruchowa: https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
Kończenie rymowanek o łące.
Trawa, kwiaty, biedronka – to na pewno… (łąka)
Czerwone jak gotowane raki – to… (maki)
Ma żółty środek, białe płatki, łodyga u niej wiotka. Ten łąkowy kwiat to… (stokrotka)
Piegowata dama. Po łące chodzi od rana. Wygrzewa się w promykach słonka. To maleńka… (biedronka)
Czy to fruwające kwiaty? Jest ich tyle! Nie, to… (motyle
Lata, lata koło nosa. Uwaga! To groźna… (osa)
Lata, lata obok czoła. To miodna… (pszczoła)
Słuchanie wiersza A. Onichimowskiej Zielnik.
Na pierwszej stronie biały rumianek.
Na drugiej mały bukiet sasanek.
Na trzeciej liście dębu i babki.
Na czwartej fiołki, konwalie, bratki.
Suszone zioła, liście i kwiaty to ślady lata- zielnik Agaty.
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta:
− Jakie rośliny znajdowały się na kartkach?
− Dlaczego był tam rysunek sasanek?(bo są pod ochroną)
− Dlaczego zakładamy zielnik?
Założenie zielnika. Oglądanie obrazków roślin łąkowych, przypomnienie ich nazw. Obrazki roślin łąkowych, produkty, w których zastosowano rośliny zielne. Rodzic opowiada o zastosowaniu roślin zielnych, pokazuje syropy, kremy, suszone zioła na herbatę (np. rumianek), szampon pokrzywowy, krem rumiankowy…
Ćwiczenia oddechowe Dmuchamy na dmuchawiec (mniszek pospolity).
Dzieci naśladują dmuchanie na trzymaną w ręce roślinę. Dmuchają mocno, aż do braku powietrza.
Oglądanie roślin przyniesionych ze spaceru poprzedniego dnia. Dzieci oglądają rośliny, nazywają wskazywane części (łodyga, korzeń, liść, kwiat). Rodzic wyjaśnia, że zebrane rośliny trzeba poprzyklejać na kartki podpisać i spiąć w całość. W taki sposób powstanie zielnik, będzie można uzupełniać nowymi okazami.
Wykonanie własnego zielnika.
„Jak zrobić zielnik, czyli przygoda dla całej rodziny”
Przygotowanie zielnika dla dziecka to nie tylko nauka, ale też świetna zabawa na świeżym powietrzu. W poszukiwaniu ciekawych okazów można zapuścić się na łąki, pola i do lasów. Najciekawszą metodą tworzenia zielnika będzie metoda tradycyjna, czyli fizyczne zebranie roślin, pędów, liści, kwiatów. Można również stworzyć album fotograficzny i pstrykać do woli. Ale pamiętajcie. Zdjęcia powinno robić dziecko. Tylko wtedy jego radość będzie pełna.
Do tworzenia zielnika przyda się kilka rzeczy. Łopatka do wykopywania roślin zielnych, sekator lub nóż do pozyskiwania twardych pędów, teczka z gazetami do zbierania roślin.
Czas na wycieczkę na pola, łąki i lasy. W terenie starajcie się pamiętać o kilku ekologicznych zasadach i dobrych manierach. Najważniejsza zasada - nie zbierajcie roślin chronionych. Jeśli zdarzy się wpadka, nie umieszczajcie rośliny w zielniku. Nie pozostawiajcie po sobie wielkich dziur i "kopców kreta". Osoby, które przyjdą tam po Was, zapewne też chciałyby napawać się pięknem przyrody.
Teraz czas na przygotowanie roślin. Oczyszczacie je z resztek ziemi i pasażerów na gapę (czasem możemy do domu przyprowadzić jakieś owady). Na rozłożonym arkuszu papieru układacie zdobycz. Od tego jak to zrobicie, zależy jej ostateczny wygląd, więc warto się postarać. Następnie przyklejacie, za pomocą pasków papieru lub taśmy klejącej, fragmenty roślin i podpisujecie. Tak tworzycie następne strony waszego zielnika.
Ostatnim etapem jest duma z osiągniętego efektu.
Powodzenia :-)
Zabawa rytmiczna Zielona łąka.
Tamburyn.
Dziecko maszeruje z rodzicami w rytm wesołej muzyki. Podczas przerwy odwracają się twarzami do siebie i rytmicznie powtarzają rymowankę, klaszczą naprzemiennie raz w swoje ręce, raz w dłonie partnera: Zielona łąka w barwach tonie, barwne motyle lecą do niej.
Zabawa relaksacyjna Złota żaba.
Rodzic mówi: Chciałbym zaprosić cię do zabawy, w czasie której musimy siedzieć bardzo cicho – inaczej nie będziemy mogli złapać tego, co może uda nam się złapać później. Usiądź na podłodze i skrzyżuj nogi. Możesz jedną stopę położyć na udzie, jeśli masz na to ochotę (pół pozycji lotosu). Utrzymuj plecy w wyprostowanej pozycji, a potem lekko opuść barki. Zamknij oczy. Czy widziałeś kiedykolwiek małą, złotą żabkę, która siedzi na dużym, zielonym liściu lilii wodnej cicho, cichutko… tak cicho, że nic się nie porusza, a żabka wygląda, jakby spała? Dzisiaj będziesz taką żabką. Wyobraź sobie, że siedzisz na liściu lilii wodnej pośrodku stawu… Siedzisz tam, jak ta żabka, bardzo cicho, i oddychasz powoli. Nabieracie głęboko powietrza do płuc i wypuszczasz je do końca. W ten sposób żaby łapią muchy na kolację – siedzą tak cicho, że muchy ich po prostu nie widzą. Nagle wyciągają swój długi język i łapią muchę. Czy potrafisz tak szybko wystawić język? A teraz siądź spokojnie, a ja będę udawać bzyczącą muchę. Za każdym razem, kiedy wydam z siebie taki dźwięk (demonstruje ten dźwięk), możesz wystawić język i złapać muchę. Na zakończenie będziesz mogła szepnąć mi na ucho, ile much złapałaś.
Zadanie na dziś:
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 76.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=78
Czytanie zdań, pisanie X pod wyrazem tak jeżeli zadanie jest prawdziwe, lub pod wyrazem nie, jeżeli zdanie jest fałszywe.
Zamieszczane materiały są tylko propozycją do realizacji, proszę je wykonać stosownie do możliwości Państwa i dzieci. Pozdrawiamy serdecznie, życzymy miłego weekendu.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13