Temat dnia: Wakacje na Wybrzeżu Propozycja zajęć i zabaw:
Ćwiczenia poranne (zestaw obowiązuje na cały tydzień)
Zabawa orientacyjno – porządkowa Letni spacer. Dziecko biega w różnych kierunkach po pokoju. Na hasło: Spacer, dobiera się w parę z rodzicem i razem maszerują.
- Zabawa ruchowa z elementem skoku Przeskakujemy morskie fale. Dziecko wykonuje skoki obunóż do przodu – naśladuje przeskakiwanie fal.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Szukamy muszelek. Dziecko naśladuje chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas wykonuje klęk prosty i wyciąga otwarte dłonie przed siebie – pokazuje uzbierane muszelki.
- Ćwiczenia tułowia – Puszczamy kaczki. Dziecko wykonuje przysiad, naśladuje podnoszenie kamienia i puszczanie kaczek na wodzie.
- Zabawa z elementem równowagi –Sprawdzamy temperaturę wody. Dziecko stoi w lekkim rozkroku. Uderza palcami stopy przed sobą i szybko kładzie stopy, aby dotykały podłogi. Ćwiczenie wykonuje raz jedną, raz drugą nogą. Na sygnał dziecko wykonuje skok do wody z przysiadem.
- Zabawa uspokajająca – Marsz po kole. Dziecko maszeruje po kole, rytmizując tekst: Wakacje, wakacje to radości czas, i klaszcze; niechaj wita je z uśmiechem zawsze każdy z was – wykonuje ukłon.
1. Wysłuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Wakacyjne podróże”. Przygotujcie też globus lub/i mapę świata, jeśli macie w domu. Książka (s. 84–85).
• Rozmowa na temat opowiadania. − Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana? − Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie? − Jakie kontynenty były widoczne na globusie? (Sami lub z pomocą rodzica obracajcie globus, a 6-latki samodzielnie lub przy pomocy rodzica odczytują nazwy kontynentów). − Co wskazywał palec Olka? − Co wskazywał palec taty? − Gdzie chciała pojechać mama? − Co wspominała cały czas Ada? − Co wskazywał palec Ady? Gdzie ona chciała pojechać na wakacje?
• Ćwiczenia z książką. Książka (s. 84–85). Czytanie tekstu znajdującego się pod ilustracjami w książce. Dzieci czytają samodzielnie.
2. Wykonanie pracy plastycznej „Wakacje na Wybrzeżu”.
• Wskazanie na mapie Polski Morza Bałtyckiego.
• Odczytanie nazw miejscowości leżących na Wybrzeżu.
• Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej – Wakacje na Wybrzeżu.
Potrzebne są:
wyprawka ( teczka plastyczna), karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
- Wypychanie z karty gotowych elementów.
- Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).
- Przyklejanie poszczególnych elementów w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.