WTOREK 05.05.2020
Temat dnia: Stolica, Wisła, syrenka
Proponowane zajęcia:
Ćwiczenia poranne
-Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.
Dziecko maszeruje w różnych kierunkach po pokoju na hasło: Hop wyskakuje w górę, a na hasło: Bęc – przykuca. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.
-Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
Dziecko wspina się na palce, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciska głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
-Ćwiczenia nóg Jak sprężynka.
Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie uderzeń dorosłego w bębenek.
- Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.
- Ćwiczenie uspokajające Smok – wdychamy powietrze nosem, a wydychamy powietrze buzią (tak jak smok zieje ogniem).
Zajęcia 1. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Przygotowane przez dorosłego kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością
wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.
• Określanie, ile wody jest w butelce.
dorosły stawia przed dzieckiem zakręconą butelkę z wodą. Pyta dziecko: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.
• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody.
Butelki z różną ilością barwionej wody.
dorosły ustawia butelki na stoliku przed dzieckiem.
− Dziecko określa, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej.
− Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
− Dmucha w kolejne odkręcone butelki. Porównuje dźwięki wydawane przez nie.
• Zapoznanie z miarą płynów.
dorosły pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dziecku, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.
• Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga –
wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary.
Butelki z wodą, kubek.
Dziecko przelewa do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określa, gdzie wody było więcej (było tyle samo).
-Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.
Sok jabłkowy, szklanki, kubek plastikowy.
dorosły wlewa tyle samo soku jabłkowego do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.
- Dziecko ogląda szklanki i dochodzi do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano. Dziecko wypija sok ze szklanek. Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej. Czytanie z dorosłym lub samodzielnie pojemności butelek.
-Dziecko rysuje szlaczki po śladzie, a potem samodzielnie. Następnie kolorują butelki, rysują je po śladzie a potem samodzielnie według wzoru.
- Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.
Dla dziecka butelka plastikowa.
Dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń dorosłego:
− połóżcie butelkę przed sobą, za sobą,
− połóżcie ją po waszej prawej stronie, po waszej lewej stronie,
− turlajcie butelkę po podłodze.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr 17
Zabawa orientacyjno-porządkowa Posłuszne kręgle.( może być piłka albo butelka)
Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle w ręce. Na mocne uderzenie w bębenek zatrzymuje się i manipuluje kręglami: przekłada je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzucają i łapią.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód.
Dziecko w siadzie prostym, kręgle trzymają w obu rękach. Wykonują skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).
• Skręty Na prawo, na lewo.
Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgle na głowie, przytrzymując je rękami, łokcie ma na zewnątrz. Wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonują kilka rzutów i chwytów kręglami.
• Skrętoskłony Witamy stopy.
Dziecko w siadzie rozkrocznym, kręgle trzyma oburącz w górze; wykonuje skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej (podczas ćwiczenia dziecko stara się nie zginać kolan, kręgle trzymają obiema rękami).
• Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle.
Dziecko leży na brzuchu, trzyma kręgle w obu rękach przed twarzą. Unosi głowę, prostuje ręce; oglądają kręgle, wytrzymują przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.
• Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie.
Dziecko leży na plecach, trzymają kręgle w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznoszą obie ręce i nogi – dążą do spotkania nóg z kręglami; potem powracają do pozycji wyjściowej.
• Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk.
Dziecko leży na plecach, kręgle trzyma pomiędzy stopami. Przekazuje kręgle do rąk za głową i powracają do siadu. Ponownie wkłada kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonuje ćwiczenie.
• Bieg Postaw kręgle.
Dziecko biega z kręglami w różnych kierunkach przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze stawia kręgiel na podłodze tak, aby się nie przewrócił.
• Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy.
Dziecko w siadzie prostym podpartym, kręgiel ma pomiędzy stopami (pionowo). Krążą obunóż w prawo i w lewo.
− Wałkuje kręgle raz jedną, raz drugą stopą.
− W siadzie podpartym – chwyta stopami kręgle i podnosi je do góry.
• Zabawa uspokajająca Marsz.
Dziecko maszerują po obwodzie koła; odkłada przedmiot na wyznaczone miejsce.
Układanie zdań z podanymi słowami. Wyrazy: stolica, Wisła, syrena.
Dziecko losują wyraz. Dorosła osoba układa zdania z odczytanymi słowami.
Ćwiczenia oddechowe Wiślane fale.
Dla dziecka przymocowane do cienkich patyczków niebieskie paski karbowanej
bibuły.
Dziecko nabiera powietrze nosem, następnie powoli wypuszcza je ustami, wprawiając w ruch paski bibuły.
Dodatkowe zadanie: Obejrzenie (legendy) o Warszawskiej Syrence :
https://vod.tvp.pl/video/basnie-i-bajki-polskie,warszawska-syrenka,40273064
Zadanie na dziś:
Karty pracy, cz.4, s.30 - 33
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13