Przykładowe zajęcia 04.05.2020

TEMAT TYGODNIA – MOJA OJCZYZNA
Przykładowe zajęcia na poniedziałek 04.05.2020
Temat dnia: Zakochany w syrenie
-Oglądanie widokówek, książek, albumów o Warszawie.
Dziecko ogląda przygotowany przez dorosłego materiały, dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Swobodnie opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.
Ćwiczenia poranne
- Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.
Dziecko maszeruje w różnych kierunkach po pokoju na hasło: Hop wyskakuje w górę, a na hasło: Bęc – przykuca. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu. - Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
Dziecko wspina się na palce, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciska głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę. - Ćwiczenia nóg Jak sprężynka.
Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie uderzeń dorosłego w bębenek. - Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji. - Ćwiczenie uspokajające Smok – wdychamy powietrze nosem, a wydychamy powietrze buzią (tak jak smok zieje ogniem).
Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Zakochany w syrenie (załącznik 1).
- Rozmowa na temat opowiadania.
Dorosły pyta: - O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
- Kto pomógł jej przedstawić legendę?
- Oglądanie mapy Polski.
Dziecko ogląda mapę. Dorosły wyjaśnia, co oznaczają poszczególne kolory. Odszukują Wisłę, Bałtyk i Warszawę (dorosły pomaga w razie problemów).
Dorosły wskazuje miejscowość zamieszkania dzieci.
Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal. (Karta pracy, cz. 4, s. 29.)
Czytanie tekstu w książce.
Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka.
-Piękny jest nasz kraj – twórcza zabawa plastyczna.
Wybieranie spośród obrazków zdjęć (wyciętych z kolorowych czasopism) różnych zakątków naszego kraju tych, które dzieciom podobają się najbardziej. Omawianie, co one przedstawiają; uzasadnianie swojego wyboru.
Obrazki/zdjęcia wycięte z czasopism.
• Wykonanie pracy plastycznej.
Dla dziecka zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, pastele olejne, kartki, klej.
Zaproponowanie wykonania obrazka przedstawiającego miejsca, które dziecku się podobają, z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.
• Pokaz i omówienie sposobu wykonania pracy przez dorosłego.
• Samodzielne działania dziecka; naklejanie pośrodku kartki zdjęcia lub obrazka (wyciętych z kolorowych czasopism) wybranego przez dziecka; dorysowywanie – według pomysłów dziecka – z każdej strony pastelami olejnymi brakujących elementów w taki sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
Słuchanie piosenki Syrenka (sł. i muz. Krystyna Gowik). Rozmowa na temat tekstu piosenki.
- Stoi Syrenka nad Wisłą
i patrzy na rzeki fale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
no i nie boją się wcale.
To nie jest żywa Syrenka,
to pomnik Warszawę chroni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Bo, jak mówi stara legenda:
Syrenka miasta broni.
Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica
ciągle Syrenkę zachwyca.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp
swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.
A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:
Chlup! Chlup! Chlup! - Kiedyś prawdziwa Syrenka
w falach tej rzeki mieszkała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Siadała czasem na brzegu Wisły
i cudne pieśni śpiewała.
Złapali ją w sieć rybacy,
spać poszli, bo nocka była,
lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Ref.: Nasza Warszawa…
III. I odtąd dzielna Syrenka
ze swojej wielkiej wdzięczności
postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Postanowiła strzec tego miasta,
pilnować jego wolności.
Jest herbem miasta Warszawa,
stolicy naszego kraju.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
I Polacy, duzi i mali,
Syrenkę odwiedzają.
Ref.: Nasza Warszawa…
Dorosły pyta:
− Co to jest stolica?
− Jak nazywa się stolica Polski?
− Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?
− O kim opowiada piosenka?
− Czy znacie legendę o Syrence?
− Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
− Co to jest herb?
- Nauka refrenu na zasadzie echa muzycznego. Próby śpiewu (mormorando) razem z dorosłym melodii pierwszej zwrotki.
Zadanie na dziś:
Karty pracy, cz.4, s.29
Książka (s. 72 – 73)
Załącznik nr 1 Opowiadanie A. Widzowskiej Zakochany w syrenie