WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Propozycje zajęć na piątek 09.04.2021. Temat dnia: Mogę zostać wynalazcą

Propozycje zajęć na piątek 09.04.2021. Temat dnia: Mogę zostać wynalazcą

Jak zawsze dzień zaczynamy ćwiczeniami porannymi np.

https://www.youtube.com/watch?v=9lZviQRE6dQ&t=16s

  • „Wybieram liczbę” – zabawa matematyczna. Dziecko układa rząd cyfr 1–7 tak, by miało je przed sobą. Następnie wybiera jedną z liczb. Druga osoba – zgadujący zadaje pytania: np. Czy wybrałeś liczbę 2? Jeśli szukana liczba jest większa niż 2, dziecko odpowiada: Za mało, a odgadujący odwraca liczbę 2 i wszystkie mniejsze od niej. Jeśli odgadujący poda liczbę większą niż wybrana, dziecko mówi: Za dużo i wtedy należy odwrócić wymienioną liczbę i wszystkie większe. Postępujemy według tego schematu do czasu, aż odgadujący wskaże właściwą liczbę.
  • „Wynalazca” – rozmowa na temat opowiadania (załącznik).

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania np.: Kogo możemy nazwać wynalazcą? Co trzeba zrobić, by zostać tak nazwanym? Co wynalazł chłopiec? Czy jego pomysły można nazwać wynalazkami i dlaczego? Czym są wynalazki? Po co ludziom wynalazki? Gdzie możemy zobaczyć wynalazki na co dzień?

  • „Wynalazki” – praca plastyczno-konstrukcyjna. Prowadzimy krótką rozmowę na temat: Co może uszczęśliwić innego człowieka (rodziców, kolegów, rodzeństwo)? Dzieci mają zrobić urządzenie, które pomagałoby ludziom. Mamy zgromadzone: rurki po papierze toaletowym, styropian, tekturowe kubki do napojów, wykałaczki, pasmanteria, kartki, klej, markery, plastikowe nakrętki itp. Każde dziecko wybiera sobie elementy, z których będzie konstruować. Po skończonej pracy dzieci opowiadają o swoim wynalazku, nadają mu nazwę.
  • „Samochody do garażu” – zabawa bieżna. Dziecko w parze z rodzicem stoją plecami do siebie. Jedno to samochód, drugie – garaż. Na 2 klaśnięcia samochody wyjeżdżają z garażów i jeżdżą po pokoju. Na 3 klaśnięcia – wracają do garażu. Następuje zamiana ról i zabawa toczy się dalej.
  • „Wynalazki wokół nas” – zabawa językowa. Rodzic recytuje zagadki, a dziecko podaje rozwiązania.

 Fotografujesz, muzyki słuchasz,

Sieć przeszukujesz, nowych gier szukasz,

Wysyłasz teksty, kumpli zabawiasz

I czasem przez nią jeszcze… rozmawiasz. (komórka)

 

 Tej myszy nikt się nie boi,

Gdy przy komputerze stoi.

Ta mysz przed nami nie zmyka.

Daje się głaskać i… klika! (mysz komputerowa)

 

Gdy się włączy zegar z dźwiękiem,

Ty go witasz smętnym jękiem.

Bo on zaczął koncert ten,

By ci nagle przerwać sen! (budzik)

 

W białej skrzyni wieczna zima,

Więc się w niej jedzenie trzyma.

Drzwi otworzyć do niej łatwo.

Uchyl je – rozbłyśnie światło! (lodówka)

 

Znasz pigułki kolorowe?

Mieszka w nich podobno zdrowie!

Dzieci ich nie jedzą same.

Spytaj tatę albo mamę!

Śmiesznie z tymi pigułkami:

Mają nazwy z literkami! (witaminy)

 

 Dwa fotele i kanapa,

Lampa pod sufitem świeci.

A w fotelu siedzi tata

I do szkoły wiezie dzieci (samochód).

  • „Gra” – zabawa matematyczna z elementem ruchu. Dzieci układają 3 szeregi z kartek – po 10 sztuk w każdym szeregu. Każdy szereg jest oznaczony cyfrą. Dziecko ma za zadanie ustawić się na konkretnych kartkach np. stań w pierwszym szeregu na drugiej kartce od lewej itd. (jeśli jest rodzeństwo, to każdy staje w innym miejscu). Po kilku takich zadaniach następuje zamiana ról.
  • Praca z: Liczenie str.52 – utrwalenie aspektu porządkowego liczb, kolorowanie według instrukcji.
  • „Jak nadmuchać balon” – doświadczenie. Dzieci mają małą butelkę po wodzie (300 ml), paczkę suchych drożdży, szklankę, łyżeczkę, balon. Przygotowujemy ciepłą wodę, cukier. Dzieci wsypują drożdże do butelki, odmierzają pół szklanki wody, dodają do niej 3 łyżeczki cukru i mieszają. Przed dalszą częścią zadajemy pytanie: Co się stanie, gdy drożdże zalejemy wodą z cukrem? Dzieci wysuwają różne hipotezy. Następnie mieszanką zalewają drożdże w butelce i naciągają na szyjkę balon. Mieszają, lekko kręcąc butelką. Czekają, co się stanie. Gdy balon zacznie rosnąć, dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Pytamy: Dlaczego tak się dzieje? Gdzie wykorzystuje się działanie drożdży? Jeśli dzieci nie odpowiedzą, wyjaśniamy: Drożdże występują w przyrodzie, jest to rodzaj grzybów, których nie możemy zobaczyć gołym okiem – musielibyśmy mieć mocny mikroskop. Drożdże lubią ciepło, wilgoć i cukier – wtedy widać efekty ich pracy. Tu wyprodukowały gaz – dwutlenek węgla, którym nadmuchały balon. Ich działanie wykorzystujemy np. podczas pieczenia chleba i ciasta drożdżowego – dlatego te smakołyki są takie puszyste.

Można wykorzystać również filmy:

Jak nadmuchać balon drożdżami?  https://youtu.be/nqnvNdU-wyE

Jak nadmuchać balon za pomocą octu i sody?  https://youtu.be/uMAv1IiIIss

  • „Kosmiczna wyprawa” – zabawa z chustą przy piosence https://www.youtube.com/watch?v=qM8uJj7O-MI. Podczas zwrotki dzieci idą dookoła, trzymając chustę w jednej ręce. Na słowa trzy, dwa, jeden, zero i nareszcie start / a Ziemię nam przysłania błękitna mgła zatrzymują się, chwytają chustę drugą ręką i podnoszą. Podczas refrenu opuszczają chustę na wysokość klatki piersiowej i zwijając dłońmi, przybliżają się do środka koła. W trakcie powtórzenia bardzo wolno się cofają. Podczas drugiej zwrotki powtarzają kolejne ruchy (można wykorzystać do zabawy pled, dużą chustkę itp.)

Dla ciekawych: Wynalazki z Panem Nauczanką https://youtu.be/LlZySwz6qNo

 

Data dodania: 2021-04-08 21:59:48
Data edycji: 2021-04-08 22:06:24
Ilość wyświetleń: 1058
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej