Zachęcamy do rozpoczęcia dnia „Zabawami ze Świeżakami”: https://youtu.be/Vq4LxW6QX7I lub zabawą z poniedziałku https://youtu.be/4_BOPF_WfsM
„Artysta” – zabawa słownikowa. Osoba dorosła przygotowuje sześciokąty – heksy. Na jednym pisze np. kolorem czerwonym wyraz artysta i zadaje pytania: Kto to jest artysta? Czym zajmuje się artysta? Dziecko odpowiada, rodzic zapisuje odpowiedzi na kolejnych heksach, a dziecko dokładają je do siebie na zasadzie: łączą się te, które mówią o tym samym, np. dotyczą malarstwa, rzeźby, teatru czy kina. Na koniec dziecko próbuje uogólnić wszystkie wypowiedzi i zbudować swoistą definicję pojęcia artysta. Należy . podkreślić, że nie każdy, kto coś zrobi, jest artystą – jego dzieło musi być wyjątkowe, budzić emocje, chęć dyskusji; artysta musi mieć talent, bardzo dobrze wykonywać to, czym się zajmuje, być wytrwały i ciągle ćwiczyć, by być jak najlepszy. Dziecko podaje przykłady dziedzin, w których mogą tworzyć artyści: malarstwo – malarz, rzeźbiarstwo – rzeźbiarz, literatura – pisarz, poeta; muzyka – kompozytor, śpiewak, piosenkarz, gitarzysta; teatr – aktor, reżyser. W wyjaśnieniu pojęcia pomoże: „Kim jest artysta?” https://youtu.be/gNSWtT6L_Q0
Zabawa ruchowa „Rzeźbiarz”. Dziecko jest rzeźbiarzem, rodzic blokiem kamienia, z którego powstanie rzeźba. Kamień pozostaje nieruchomy. Rzeźbiarz przesuwa poszczególne część ciała rodzica, uderzając lekko dłońmi w przyszły posąg i nadając mu wybraną przez siebie pozycję.
„W pracowni malarza” – zabawa dydaktyczna po obejrzeniu filmu „Artysta malarz” https://youtu.be/KpV1u3o-6G8. W zamykanym pudełku lub pod chustką chowamy różne rodzaje farb, pędzli, kartki lub blok rysunkowy, a także kilka przedmiotów niezwiązanych
z malarstwem (nożyczki, nici, igła, młotek itp.). Dziecko za pomocą dotyku stara się rozpoznać, co to za przedmiot. Następnie dobiera te, które do siebie pasują, i ustala, kto ich używa.
„Farby wodne” – zabawa słuchowa z elementem ruchu. Osoba dorosła w przeciwnych końcach pokoju wyznacza 2 miejsca – jedno dla głoski w (kładzie tam zdjęcie lub ilustrację wazonu albo innego przedmiotu na w), drugie dla f (kładzie tam zdjęcie foki lub innego przedmiotu na f). Dziecko, porusza się przy dowolnej muzyce. Na przerwę w muzyce dorosły wypowiada 1 słowo (zawierające głoskę w lub f np.: wanna – fontanna, woda – foka, flet – wnet, żyrafa – ława) – gdy dziecko usłyszy słowo z głoską w, biegnie do miejsca z w, a gdy słowo z f, biegnie do miejsca z f.
Uwaga: nie należy używać słów, w których słychać f zamiast w (np. owca, kwiat).
„F jak farby” – wprowadzenie liter f, F. Po wysłuchaniu piosenki „Litera F” https://youtu.be/_9bFunWBSjg dziecko może:
Karty Pracy, część 4, s. 4–5:
„Farby na palecie” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Każdemu kolorowi przypisujemy określony ruch np. czerwony to przysiad, zielony-podskok, żółty- stanie na jednej nodze, fioletowy-wymachy ramionami. Zadaniem dziecka po usłyszeniu nazwy koloru lub pokazaniu przedmiotu w tym kolorze jest wykonanie wcześniej umówionego ruchu.
„Fiołki” – zabawa plastyczna. Rodzic ustawia kompozycję z wazonika z fiołkami (lub innymi wiosennymi kwiatami: tulipanami, żonkilami, narcyzami) i dowolnego owocu na tle żółtego materiału. Dziecko ma za zadanie namalować tę kompozycję farbami plakatowymi.
„Jestem muzykantem – konszabelantem” – tradycyjna zabawa naśladowcza ze śpiewem , naśladowanie ruchem gry na wymienianych instrumentach ( https://youtu.be/or-xxFjWMy0 )
Czytanie i Pisanie, karta pracy s.61 – kreślenie palcem litery f, F, dowolne ozdabianie pól z literą f, F, pisanie liter w powiększonej liniaturze, odczytywanie tekstu.
Przed uzupełnieniem karty możemy zachęcić dziecko do:
Dla chętnych:
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13