Temat dnia: Szanujemy ludzi, rzeczy i przyrodę
Dzień proponujemy rozpocząć zabawą przy piosence https://youtu.be/4_BOPF_WfsM
„Kultura” – działanie dzieci. Dziecko ogląda obrazek umieszczony na stronie i dzieli tematycznie ilustracje, np. teatr, kino, muzyka, muzeum. Pod kierunkiem osoby dorosłej pisze na komputerze bądź odręcznie napisy do poszczególnych rodzajów ilustracji: kino, teatr, muzyka, muzeum. Można również wydrukować odpowiednie ilustracje i układać napisy pod odpowiednimi zbiorami
„Kornelia i Stefan” – rozmowa o szacunku na podstawie opowiadania J. M. Chmielewskiej (załącznik 1).
Po wysłuchaniu tekstu zachęcamy dziecko do odpowiedzi na pytania: Dokąd rodzice zabrali Kornelkę? Dlaczego na początku dziewczynka była niezadowolona? Jak zachowywała się Kornelka w muzeum? Czego dowiedziała się podczas zwiedzania? Co musimy robić, by za wiele lat jakieś inne dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądały dzisiejsze zabawki? Co lub kogo jeszcze trzeba szanować? Co to jest szacunek? Jak można okazywać, że się kogoś lub coś szanuje?
„Szanujemy, gdy…” –Dziecko na małych kartkach robi szybkie rysunki, będące odpowiedzią na pytanie: Co to jest szacunek? Należy określić czas na tę pracę np. podczas słuchania piosenki „Piosenki o szacunku dla innych” https://youtu.be/DL5CDJSRs0k . Po jego upływie dziecko opowiada o swojej pracy i o tym, jak rozumie pojęcie szacunek. Wspólnie z dzieckiem staramy się ustalić, który rodzaj szacunku jest najważniejszy. Dziecko powinno dojść do wniosku, że nie ma najważniejszego rodzaju szacunku, wszystko i wszystkich trzeba szanować tak samo. Można również zachęcić dziecko do dokończenia zdania: Szanujemy, gdy…
„Szewc” https://youtu.be/xLoDVeoQaeY i „Klepany” https://youtu.be/Ehc2jzzK7qQ – zabawy taneczne do wyboru.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z plastikowymi butelkami (załącznik 2). Do ćwiczeń potrzebne będą plastikowe butelki (1,5 l), piłki.
Praca z: Karty Pracy część 4, s. 2–3 – wypowiedzi na temat ilustracji, budowanie zdań poprawnych gramatycznie.
„Pantomima” – zabawa parateatralna. Zapraszamy dziecko do odegrania scenek –opowiadamy, jak powinna wyglądać scenka, np. dziecko siedzi na krześle, podchodzi starsza osoba i staje obok krzesła, dziecko podnosi się, wskazuje gestem i mówi: Proszę, niech pan usiądzie; dziecko lub inna osoba bierze książkę, przegląda i rzuca na podłogę, a druga podchodzi, podnosi książkę i odkłada na miejsce, głaszcząc. Zabawę przeprowadzamy na zmianę, staramy się odgadnąć, jakie sytuacje zostały przedstawione i w jaki sposób był wyrażony szacunek.
Dla dzieci lubiących słuchać bajek: „Bajka o Szacunku” https://youtu.be/ZDw6cy_OSGI
Dla rodziców: „ Skąd ten brak szacunku u naszych dzieci?” https://youtu.be/x91IZrA3QHA
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13