Piątek: 30.10.2020r.
Temat tygodnia: Moje zmysły
Temat dnia: Moje oczy
Cel główny: Rozwijanie mowy
Dziecko: Wypowiada się na temat zachowania względem dzieci niedowidzących
PROPOZYCJE ZABAW:
Korale, żyłka, tworzywo przyrodnicze.
Dziecko wykonuje korale. Dziecko nawleka wspólnie z rodzicem, później nawleka korale według własnych pomysłów. (Zamiast korali można wykorzystać kasztany, żołędzie, fasolę, orzechy z otworami. Korale dla dzieci nie powinny być zbyt małych rozmiarów).
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie wystukiwanym przez rodzica. Podczas przerwy w grze dziecko siada skrzyżnie na dywanie. Na sygnał rodzica dziecko ponownie porusza się.
Dziecko wspólnie z rodzicem rytmizuje tekst. Ilustruje go ruchem. Dzieci (za rodzicem):
Kiedy jest mi nudno, wskazują rękami w jedną stronę, a potem w drugą, z jednoczesnym skinięciem głową w
kierunku rąk,
lubię bawić się. klaszczą w ręce,
Wymyślam zabawy, wysuwają do przodu raz jedną nogę, raz – drugą,
które cieszą mnie. kołyszą się na boki, ręce trzymają na biodrach,
Jak piłeczka skaczę, podskakują obunóż w miejscu,
kręcę się jak bąk, obracają się wokół własnej osi,
chodzę jak pajacyk, maszerują w różnych kierunkach na szeroko
ręce trzymam w bok. rozstawionych nogach, z rękami uniesionymi w bok.
Załącznik nr 1
− Dlaczego Kuba nosił okulary?
− Dlaczego inny chłopczyk widział przez nie niewyraźnie?
− Czego dzieci zazdrościły Kubie?
− Czy musimy uważać, gdy nosimy okulary? Dlaczego?
Opaska.
Rodzic jest ciuciubabką i zasłania sobie oczy. Umawia się z dzieckiem, że będzie uciekał tylko w obrębie dywanu, a on będzie je gonił. Po złapaniu rodzic dotyka dziecka i głośno podaje zauważone cechy.
Jabłka.
Dziecko dostaje umyte jabłko. Rodzic prosi dziecko, żeby obejrzały jabłko. Pyta:
− Czym obejrzymy jabłuszka?
− Jak one wyglądają?
Potem dzieci wąchają jabłka, określają, czym wąchają i co czują. Następnie dotykają jabłek, przekładają je z ręki do ręki. Określają, co przypomina im jabłko (kształtem przypomina małą piłkę). Na zakończenie zjadają jabłka, określając, czym zjadają i jaki smak ma jabłko.
Piosenka - Nasze uszy słyszą świat
− Jedzenie na obiad zupy, która jest za gorąca, dlatego trzeba ją ostudzić – dmuchanie leciutko, jak najdłużej, na ręce, które udają miseczki.
− Małe roboty wołają swoje mamy – wypowiadanie powoli, przedłużając, słowa: mmma – mmma, mmma – mmma…
− Udawanie parskających źrebaków (wibracyjne ruchy warg), a potem naśladowanie odgłosu ich biegania (kląskanie – czubek języka uderza o podniebienie i z klaśnięciem opada na dół).
− Śpiewanie razem, ale każdy na swoją melodię, prostej piosenki: la, la, la… le, le, le… lo, lo, lo… na przemian – cichutko, głośniej i bardzo głośno..
Zadanie na dzisiaj:
− Powiedźcie, co robi dziewczynka.
− Dokończcie zdania: Dziewczynka wącha jabłuszko… Dziewczynka dotyka jabłuszka… Dziewczynka ogląda jabłuszko… Dziewczynka je jabłuszko…
Grafika: Ręka plik wektorowy utworzone przez freepik - pl.freepik.com
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13