Zachęcamy do rozpoczęcia dnia „Zabawami ze Świeżakami”: https://youtu.be/Vq4LxW6QX7I lub zabawą z poniedziałku https://youtu.be/4_BOPF_WfsM
„Kapela” – zabawa naśladowcza https://youtu.be/0XAinVz-_AM
„Taniec węgierski” – utrwalenie zabawy tanecznej https://youtu.be/k4TPbSniuUA .
„Wiosenny krajobraz z brzozami” – zabawa muzyczno-plastyczna. Dziecko ma rozłożone na stoliku kartki, mocno rozwodnione farby plakatowe (kilka kolorów), pędzelek (najlepiej tyle ile kolorów). Rodzic wyjaśnia: Za chwilę usłyszysz muzykę. Zamienisz pędzelki w tancerzy, którzy przy tej muzyce będą tańczyć, a przy okazji malować linie, wzory i inne esy-floresy. Do każdego koloru jest jeden pędzel – wybierz pierwszy kolor. Podczas trwania muzyki nie dobieraj farby – tancerz nie może przerywać tańca.
Rodzic puszcza utwór muzyki klasycznej ze swoich zbiorów, np. „Taniec Eleny” M. Lorenca (https://youtu.be/iP_iGLT6aMY ) lub „Wiosna” A. Vivaldiego (https://youtu.be/jdLlJHuQeNI ), a dziecko maluje (muzykę można zatrzymać w celu zmiany koloru). Gdy praca schnie, wydziera z białego papieru paski o szerokości 2–3 cm różnej długości i komponuje z nich pień brzozy – czarną kredką rysuje krótkie kreski. Kompozycję nakleja na kolorowy karton. Na koniec patyczkami do uszu maczanymi w jasnozielonej gęstej farbie plakatowej stempluje delikatnie liście.
„Wyżej – niżej” – zabawa słuchowa. Dziecko ma przed sobą dzwonki chromatyczne https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/sztuka-technika-i-kreatywnosc/119/wirtualne-cymbalki . Rodzic gra dowolny dźwięk i prosi: Zagraj dźwięk wyższy/niższy. Na koniec zadaje pytanie: Jaki dźwięk wydaje płytka najdłuższa, a jaki najkrótsza?
„Kolorowe płytki” – zabawa dydaktyczna z mierzeniem. Dziecko ma 8 pasów w kolorach płytek dzwonków, o różnej długości (kolor i długość paska odpowiadają kolorowi i długości płytki na dzwonkach). Dziecko porządkuje paski od najkrótszego do najdłuższego. Na dywanie lub stole z linki lub sznurka jest ułożona linia, a pod nią z lewej strony leży kartonik z cyfrą 1. Rodzic kieruje do dziecka polecenie: ułóż kolorowe pasy od najkrótszego do najdłuższego, przy czym miejsce najkrótszego jest nad cyfrą 1. Po ułożeniu nad linią dziecko podpisuje kolejność kolorowych pasków liczbami. Rodzic zadaje pytania dotyczące kolejności: Który z kolei jest kolor…? Jaki kolor ma czwarta płytka? Jaki kolor ma siódma płytka?
Potrzebne będzie: 8 pasków o różnej długości w kolorach płytek dzwonków, sznurek, cyfry 1–8, dzwonki chromatyczne.
„Układamy gamy” – zabawa słuchowo-wzrokowa. Wykorzystujemy ułożone płytki z poprzedniej zabawy. Dziecko podpisuje kolejne płytki sylabami zgodnie z tym, co mówi rodzic. Rodzic wymienia kolejne nazwy dźwięków: do, re, mi, fa, sol, la, si, do (załącznik 1).
Potrzebne będą: kolorowe paski z poprzedniej zabawy, sylaby z nazwami nut
Liczenie, s. 62 – ćwiczenia w porównywaniu długości, wskazywanie prostokątów o tej samej długości, kolorowanie.
Artystyczna woda- doświadczenie https://youtu.be/CjqoJpTWK44 .
„Nuty do domu” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dziecko - nuta biega po pokoju, gdy rodzic gra glissando (przeciągnięcie pałeczką przez wszystkie płytki z góry na dół lub z dołu do góry) na dzwonkach (jeżeli dziecko ich nie posiada –jedno mocne uderzenie na wirtualnych), zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu - domu. Rodzic gra wtedy kilka dźwięków na różnych płytkach. Dziecko liczy dźwięki i wykonuje tyle samo dowolnych ruchów np. podskoków. Na następne jedno mocne uderzenie w płytkę dziecko znowu zaczyna biegać.
„Kapela Jasia” – zabawa grafomotoryczna (załącznik 2).
„Kotek” – zabawa z chętnym dzieckiem. Rodzic przygotowuje kolorową partyturę do piosenki „Wlazł kotek na płotek” – duże nuty w kolorach płytek na dzwonkach na pięciolinii lub kwadraty (koła) ułożone kolorami odpowiadającymi kolejnym dźwiękom w piosence i kolorom na dzwonkach (kolory są uzależnione od kolorów dzwonków –załącznik 3) lub korzysta z partytury https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/sztuka-technika-i-kreatywnosc/119/wirtualne-cymbalki
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13