Temat dnia: Barbórka i Mikołajki
Cele główne:
Proponowane zajęcia
Wyjaśniamy dzieciom, że zamieniają się w renifery i będą naśladować stukot ich kopyt. Zrobią to za pomocą kląskania. Prezentujemy dzieciom prawidłowy sposób kląskania:
Zabawy poranne – „Zimowe zabawy w podskokach” https://youtu.be/H08aiHpZK_s
„Święty Mikołaj idzie” - zabawa przy nagraniu wersji instrumentalnej piosenki „Mikołajowa piosenka”.
Wyjaśniamy dzieciom, że znajdujemy się w chatce Elfów. Zadaniem dzieci jest wykonywanie poleceń Świętego Mikołaja (osoba dorosła). Gdy brzmi muzyka Elfy, czyli dzieci tańczą, gdy się wyłączy, osoba będąca Świętym Mikołajem mówi hasła. Na hasło: „Mikołaj idzie” - Elfy stają na baczność i nie mogą się poruszyć. Na hasło: „Prezenty” – dzieci udają, że pakują prezenty. Na hasło: „sanie Mikołaja”, dzieci siadają i udają, że jadą na saniach. Powtarzamy zabawę z zamianą ról.
Słuchanie piosenki „Mikołajowa piosenka”, zaznaczenie klaskaniem rytmu, początkowo w pozycji siedzącej, następnie zachęcamy dziecko do klaskania wraz z maszerowaniem.
Wesoła zabawa –chusty lub kartki rozłożone na podłodze. Podczas odtwarzania zwrotek piosenki dzieci maszerują pomiędzy chustami. Podczas refrenu dzieci wykonują: cztery podskoki w prawo dookoła wybranej chusty, dwa uderzenia o uda, dwa klaśnięcia w dłonie. Następnie przy kolejnych wersach refrenu robią: cztery podskoki w lewo, dwa uderzenia o uda, dwa klaśnięcia w dłonie.
Kochany Mikołaju!
Jestem opiekunką górników. Niedługo moje święto – Barbórka – a potem mikołajki. Z tej okazji proszę Cię o latarki, którymi górnicy będą rozświetlali ciemności w kopalniach. Proszę teżo nieprzemakające buty dla nich, żeby nie mokły im nogi, gdy natkną się na wodę. Ostatniamoja prośba dotyczy alarmu, który będzie można zainstalować, by głośno dawał znać, gdyby w kopalni ulatniały się niebezpieczne gazy. Bardzo martwię się o górników! Miej to na względzie przy rozdzielaniu prezentów.
św. Barbara
Zachęcamy dzieci do odpowiedzi na pytania:
„Dzień Górnika 4 grudnia” - bliższe poznanie zawodu górnika po obejrzeniu filmu https://youtu.be/ETV4uWGn1J4.
Uwaga! Warto zwrócić uwagę na szkodliwość stosowania węgla jako opału i uświadomić dzieci, że wszystkie kraje dążą do korzystania z energii ekologicznej, np. wiatru, wody, żeby przestać zatruwać środowisko węglem. Można również pokazać dzieciom węgiel i przedmioty, do produkcji których go użyto (np. maseczkę węglowa, węgiel do rysowania, pastę do zębów z węglem).
„W kopalni”- zabawa ruchowa:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/Supersmyki_b_5latek_kp_cz2/mobile/index.html Polecenia:
Dziecko wycina z czerwonego kartonu kształt worka (załącznik 1). Rodzic z kolorowych kartek wycina małe figury np. koło, kwadrat, trójkąt, serce. Następnie odrysowuje wycięte figury na worku. Zadaniem dziecka jest przykleić figury (łaty) w odpowiadające im kontury (dziury w worku) i połączyć każdą figurę z workiem za pomocą kreseczek (szwów). Gdy dziecko naklei łaty, nacina lekko worek w miejscu zwężenia, zahacza sznurek i owija go wokół worka, końcówkę sznurka także zahacza o nacięcie (załącznik 2).
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13