Temat dnia: Badamy śnieg
Cele główne:
Hu, hu, ha – zabawa logorytmiczna.
Zachęcamy dzieci do zaśpiewania zimowej przyśpiewki z gestykulacją (na melodię piosenki Zła zima, muz. Zygmunt Noskowski):
Hu, hu, ha, - zgięte ręce wyciągnięte na bok na wysokości ramion;
zaciśnięcie pięści, zaciśnięcie pięści, otwarcie dłoni;
hu, hu, ha, - zgięte ręce wyciągnięte na bok na wysokości ramion;
zaciśnięcie pięści, zaciśnięcie pięści, otwarcie dłoni
biała zima trwa. - palcami naśladują ruch padającego śniegu.
Zimą igloo i bałwanki - rysują kształt igloo i bałwana;
narty, łyżwy, hokej, sanki, - rytmicznie odliczają na palcach do 4;
Hej! - klaszczą w dłonie.
Zeszyt Supersmyka – ćwiczenia grafomotoryczne, s. 37.
Zadajemy dzieciom pytanie: Z czego powstaje śnieg? Dzieci rysują swoje propozycje odpowiedzi na karteczkach i wrzucają je do pudełka. Odpowiedzi można również zapisać.
Śnieg – jaki jest? – przeprowadzanie doświadczenia.
Napełniamy miskę lub szklankę śniegiem. W domu dzieci obserwują śnieg za pomocą lupy. Przyglądają się, jak śnieg się zmienia, aż do momentu, w którym odkryją, że śnieg zmienił stan skupienia ze stałego na ciekły.
Odczytujemy rysunki z karteczek przygotowanych wcześniej przez dzieci. Zachęcamy je do zweryfikowania hipotez. Opowiadamy dzieciom, że śnieg powstaje wtedy, gdy para wodna w chmurach krystalizuje się, czyli nie zmienia się w krople wody, ale od razu przemienia w kryształy.
W celu wyjaśnienia dzieciom jak powstaję śnieg można wykorzystać:
„Zima - jak powstaje śnieg?” https://youtu.be/tcDocaYgq2c
„Tak powstają płatki śniegu” https://youtu.be/TeBc2Bbk9iY
Sztuczny śnieg – masa sensoryczna. Potrzebne będą: pianka do golenia, 4 opakowania sody oczyszczonej, 1 łyżka skrobi ziemniaczanej, miska, łyżka.
Dzieci łączą składniki z zachowaniem proporcji: ½ puszki pianki do golenia: 4 opakowania sody : 1 łyżka skrobi ziemniaczanej. Wymienione składniki po wymieszaniu utworzą sztuczny śnieg. Warto schłodzić go przez 30 minut w lodówce przed użyciem w zabawie.
Karta pracy, cz. 2, s. 33.
Slalomem – zabawa ruchowa. Ustawiamy dowolne przeszkody np. duże plastikowe butelki, zabawki w metrowych odstępach. Zadaniem dzieci jest przemierzyć wyznaczoną trasę slalomem, w parze oraz (zachowując ostrożność) – tyłem.
Ilustracja : Designed by rawpixel.com / Freepik
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13