zapoznanie z tym, do czego można wykorzystać jajka,
przygotowanie prostych potraw z jajek.
Cele operacyjne:
wymienia, z czego zbudowane jest jajko; wie, jak można odróżnić jajko surowe od jajka ugotowanego,
wie, jak bawiono się pisankami; do czego ich używano,
wymienia do czego używa się jajka,
wykonuje proste potrawy z jajek.
Propozycje zabaw:
Tygodniowy zestaw ćwiczeń porannych - załącznik nr 1.
Zabawy badawcze – Wokół jajka.
- Poznajemy budowę jajka. Będziemy potrzebować: obrazek przedstawiający jajka różnej wielkości (załącznik nr 2), dwa takie same jajka – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie – surowe.
Dzieci oglądają jajka na obrazku, porównują ich wielkość i kolorystykę, wypowiadają się na temat ich kształtu; podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki. Następnie Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dziecko podaje swoje propozycje. Po czym Rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Dziecko rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i jajka ugotowanego – wkłada je kolejno do przezroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.
Do wody w przezroczystym naczyniu wkładamy surowe jajko i dosypujemy stopniowo sól (około 10–12 łyżek soli). Obserwujemy, co dzieje się z jajkiem.
Poznanie ciekawostek na temat pisanek. Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo--marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
Zabawa ruchowa z elementem turlania – Rozsypane pisanki. Dzieci są pisankami. Delikatnie turlają się po podłodze w różnych kierunkach, zwracając uwagę na zachowanie zasad bezpieczeństwa.
Zabawy -Co można zrobić z jajka? Oglądanie skorupki jajka przez lupę. • Porównywanie ciężaru jajek – surowego i ugotowanego. • Wypowiadanie się dzieci na temat: Co można zrobić z jajek? Pomalować, ugotować, usmażyć itp. • Wymyślanie przez dzieci przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
Zabawa ruchowa – Wyścig z jajkiem! Będziemy potrzebować: ugotowane jajko, łyżkę, plastikowe butelki. Z plastikowych butelek ustawiamy slalom (butelki można wypełnić wodą lub piaskiem), umieszczamy ugotowane jajko na łyżce, pokonujemy slalom. Staramy się pokonać slalom w jak najkrótszym czasie tak aby jajko nie spadło z łyżki. Zabawę można powtarzać wprowadzając utrudnienia przez sposób trzymania łyżki czy sposobu wykonania np. idąc tyłem, bokiem, stopa za stopą, na palcach, na piętach itp.
Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo. Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie, pasta jajeczna.
LUB 30.03.2021r. przypada ŚWIATOWY DZIEŃ MUFFINKA Muffinki pochodzą z Anglii - powstały na przełomie X i XI wieku i początkowo stanowiły przekąski dla najbiedniejszych. Dopiero z czasem zyskały uznanie wśród arystokracji, obecnie Dzień Muffinka świętowany jest na całym świecie. Zachęcam do domowego pieczenia muffinów. Jeśli nie uda się Wam upiec muffinów, to może skorzystacie z propozycji i ozdobicie dowolną wybraną przez Was techniką MUFFINĘ - załącznik nr 3. Chętnie zobaczę zdjęcia z relacji oraz poznam Wasze sprawdzone przepisy!
Zabawa ruchowa – Marsz z gazetą. Propozycje: - Marsz z gazetą przyciskaną brodą do klatki piersiowej. - Marsz z gazetą przyciskaną uchem do lewego barku, a następnie – do prawego barku. - Marsz z gazetą położoną na otwartej prawej dłoni, następnie – na lewej dłoni. - Podskoki w przód z gazetą trzymaną między kolanami. - Marsz z gazetą położoną na głowie.
Karta pracy, cz. 3, s. 76 (dzieci starsze). Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania kropkami. Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.
Karta pracy, cz. 3, s. 77 (dzieci starsze). Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiedniej liczby kresek, odpowiadającej liczbie sylab (lub głosek).