W związku z trzecią falą pandemii koronowirusa i decyzją o zawieszeniu zajęć w przedszkolu na czas od 29.03.2021 do 09.04.2021 będę systematycznie przesyłać Państwu materiały do pracy z dzieckiem w domu.
Drodzy rodzice. Materiały zamieszczone na stronie internetowej naszej grupy są propozycjami do pracy z dziećmi w domu. Warto wykorzystać ten wspólnie spędzony czas na rozwijanie wiedzy i umiejętności przedszkolaków. Rozumiem jednak, że Państwo macie też inne obowiązki. Proszę więc wybrać z przesłanych propozycji te, które jesteście w stanie z dziećmi zrobić biorąc pod uwagę czas, możliwości, chęci i samopoczucie dziecka.
Pozdrawiam.
Wychowawczyni grupy.
Temat tygodnia: Wielkanoc 29.03-02.04.2021
Dzień 1 (29.03.2021)
Temat dnia: Rozmawiamy o tradycji
CELE OGÓLNE:
Proponowane formy aktywności dziecka:
„Wesołe figurki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszerują, biegną, podskakują (w zależności od muzyki włączonej przez R.) Gdy muzyka cichnie, dziecko zastyga na chwilę w dowolnej pozie. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.
„Podaj pisankę” – zabawa ruchowa ze skłonami w przód. Dziecko stoi w parze z rodzicem, plecami do siebie, nogi w lekkim rozkroku. Na sygnał R. wykonują skłon w przód i podają sobie pisanki, „przez okienko” utworzone między ich nogami.
„Spacer z pisanką” – ćwiczenie równowagi. Dzieci staje na jednej nodze, kładąc sobie woreczek-pisankę na kolanie drugiej nogi (uniesionej w górę). Na zmianę ćwiczą stanie jednonóż na prawej i lewej nodze. chodząc po pokoju dziecko trzyma woreczek-pisankę na głowie.
„Złap pisankę” – zabawa z elementem rzutu i chwytu. Dziecko podrzuca woreczek do góry, przerzucając je z ręki do ręki. R. prosi dziecko, by „przykleiło” łokcie do boków ciała i nie odrywało ich w trakcie ćwiczenia. Dziecko cały czas śledzi wzrokiem swoją pisankę.
„Brzuszek w górę, brzuszek w dół” – zabawa uspokajająca. Dziecko leżą z woreczkami na brzuchu. Podczas wdechu nosem – woreczek się unosi, podczas wydechu – woreczek opada. (R. sprawdza, czy dziecko potrafi oddychać przeponowo).
O kurce, która zapominałaby o tradycji - Marlena Szeląg
Słońce tego dnia odważnie przedzierało warstwę chmur, a jego promienie ogrzewały wymarzniętą po zimie ziemię. I choć już niespełna miesiąc temu zniknęły ostatnie śniegi, a na wierzbach pojawiły się kotki, to dopiero ten dzień przyniósł prawdziwe ocieplenie.
Wiejską dróżką wijącą się pomiędzy pastwiskami, polami i łąkami, wesoło podśpiewując, maszerował tego dnia młodziutki suseł Sylwek, który niedawno obudził się z zimowego snu. Szedł dość długo i poczuł się zmęczony. Rozejrzał się wokół i zauważył wysoką lipę. Postanowił do niej podejść na odpoczynek. Gdy zbliżył się nieco do drzewa, spostrzegł siedzącą pod nim smutną kokoszkę i rozsypane wokół niej jajka.Cześć, jestem Sylwek. Co ci się stało? – zapytał z ciekawości suseł.Ja, ja… nie wiem. Nic nie wiem, bo nic nie pamiętam! Bardzo boli mnie głowa, mam ogromnego guza! – rzekła przestraszona, obolała kurka i zapłakała. Zaraz, zaraz, nie płacz. Pomogę ci… – rzekł suseł serdecznym tonem i zabrał się do zbierania rozsypanych na ścieżce kolorowych jajek. Wrzucał je z powrotem do białego koszyka z żółtą wstążką.Może ty wiesz, kim jestem i co tu robię? – zapytała kokoszka głosem pełnym nadziei. Niestety nie wiem, ale czekaj… Nie martw się! Jak razem pomyślimy, to na pewno coś wy-myślimy! W końcu... co dwie głowy, to nie jedna! – pocieszył kokoszkę Sylwek i zaczął drapać się po czole, myśląc, co mogło się stać. Wyjął ze swojej torby wielką lupę i przeglądał z wielką dokładnością ścieżkę w poszukiwaniu czegoś, co pomogłoby rozwiązać zagadkę. Już wiem! To jest przyczyna całego zajścia! – suseł podskoczył z radości i wskazał na wy-stający gruby korzeń lipy. Wyjaśnił, że prawdopodobnie nieuważna kurka potknęła się o niego i przewróciła. Stąd guz na głowie, utrata pamięci i rozsypane na ścieżce jajka. Masz rację, coś mi się przypomina. Tak, potknęłam się o niego i uderzyłam o ten tu kamień – zaczęła sobie przypominać kokoszka. – Szłam, o tamtędy, z koszykiem tych jajek, ale dokąd szłam? Tego już nie pamiętam… – kurka znów posmutniała. Ty, popatrz! Popatrz na te jajka! One są dziwnie kolorowe! Przecież nie ma takich jajek. Ktoś musiał je pomalować! – krzyknął suseł. Ale po co komu pomalowane jajka? – zdziwiła się kurka. Tego nie wiem, ale się dowiem. Czekaj, pomyślmy troszeczkę – to mówiąc, suseł znowu za-sępił się i zatopił w rozmyślaniach., ale mimo że długo myślał, nic nie przychodziło mu do głowy. Witajcie, moi przyjaciele! Co tak dumacie pod tym drzewem?! – ukłonił się zając, który pojawił się nie wiadomo skąd. Cześć, próbujemy rozwikłać zagadkę podróży kurki i tajemnicę kolorowych jajek – odrzekł suseł. Przecież to proste! To są pisanki. Przed Wielkanocą maluje się jajka, żeby były kolorowe.
To taka pradawna tradycja. Kolorowe jajko jest symbolem świąt. Aaa, teraz pamiętam! Już wszystko sobie przypomniałam! – wykrzyknęła uradowana kur-ka i opowiedziała całą historię. Wczoraj wieczorem malowała jajka, żeby dzisiaj rozdać je zwierzętom, które prosiły ją o pomoc w ich ozdabianiu.Pewnie czekają na pisanki, a ja już jestem spóźniona. Będą zasmuceni, jeśli dziś im ich nie dostarczę. Nie będą mogli świętować Wielkanocy! Muszę czym prędzej rozdać je przyjaciołom, żeby tradycji stało się zadość. Pomożecie mi? – zapytała kokoszka swoich nowych znajomych. I tak we troje roznosili barwne jajka aż do samego zmierzchu.Rozdaliśmy wszystkie pisanki. Niestety kurko, dla ciebie zabrakło… Nie została ani jedna... Część stłukła się podczas twojego porannego upadku… – zasmucił się suseł.To nic! – powiedziała kokoszka i dodała – zaraz nowe pomaluję i siebie oraz was nimi obdaruję!A ja ci chętnie pomogę! – skoczył zając z radości.Ja też się przyłączę, choć nigdy jajek nie malowałem i świąt w ten sposób nie świętowałem! – powiedział zachwycony suseł.
Zwierzęta w domu kurki malowały jajka pół nocy, dobrze się przy tym bawiąc. A rano zasiedli razem do wielkanocnego śniadania, które przygotowała kokoszka w podzięce za pomoc. Na stole nie zabrakło oczywiście barwnych pisanek, które tak skrzętnie cała trójka ozdabiała kilka godzin temu. Tradycja to dobra rzecz! Kultywując ją, można się dobrze bawić i razem spotkać. To takie ożywianie na chwilę pradawnych zwyczajów. Od dziś i ja będę w ten sposób obchodził Wielkanoc! – powiedział szczęśliwy suseł, trzymając w łapce pomalowaną niezdarnie przez siebie pisankę.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
Rodzic pomaga dziecku odnaleźć ukryte jajka używając jedynie słów ciepło- zimno.
Gdy wszystkie pisanki zostaną odnalezione, dziecko przelicza swoje pisanki i mówi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.
pomoce: papierowe sylwety pisanek lub kolorowe jajeczka – pisanki,
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane, pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)
Pomoce: jeśli R. nie dysponuje produktami naturalnymi lub zabawkowymi, może posłużyć się sylwetami wyciętymi z papieru), Załącznik 2 „Co włożyć do wielkanocnego koszyczka?”
Dziecko nazywa to, co wkłada do koszyczka, a Rodzic wyjaśnia symbolikę produktów ( nazwę każdego przedmiotu dziecko dzieli na sylaby, chętne dziecko wyodrębnia głoskę w nagłosie – pierwsza głoska).
Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.
Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.
Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.
Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.
Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.
Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.
Dziecko koloruje obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny, wycina obrazek wzdłuż linii, a następnie układają go i nakleja na kartce.
Dodatkowa karta pracy dla dzieci, które wykonały już tę pracę w przedszkolu.
Załącznik 3 „Szlaczki na pisance” – przygotowanie do pisania. Dziecko łączy punkty na pisance.
Pomoce: taśma malarska do wyznaczenia elipsy, jajka styropianowe, łyżka.
pomoce: ziarna rzeżuchy i pojemnik po twarożku, wata, klej, kolorowa bibuła pocięta na małe kawałki, kubek z wodą.
Dzień 2 (30.03.2021)
Temat dnia: Wielkanocne tradycje -Lany poniedziałek
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I
Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka, palcem zgodnie z tekstem:
Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)
tam kreska, („maluje” kreski)
pisanka niebieska, (maluje kółko)
tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)
pisanka gotowa. (maluje duże jajko)
Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.
Śmigus M. Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
R. zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakiej tradycji była mowa w wierszu? Kto wstał rano? Czego się bała Panieneczka? Gdzie się schowała? Co zmoczyła Panieneczka?
5. „Lany Poniedziałek” – rozmowa przy ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.
Rodzic opowiada dziecku o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup .
Załącznik 4 Ilustracje związane z obyczajem śmigusa-dyngusa
Śmigus Dyngus - polska tradycja
https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc
Załącznik 5 Śmigusowki.
przelicza ile jest śmigusówek na obrazku.
Rodzic stawia na środku stołu miskę z wodą i dwie szklanki, a obok dziecka i siebie stawia po jednym pustym wiaderku. Naprzemiennie – raz Rodzic, raz dziecko – rzucają dwiema kostkami do gry. Osoba która rzuciła kostką, zlicza kropki i wlewa do swojego wiaderka tyle szklanek wody, ile wyrzuciła kropek na obu kostkach. Wygrywa ten, kto pierwszy napełni swoje wiaderko.
https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727
Dzień 3 (31.03.2021)
Temat dnia: Zbieramy jajka
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Można skorzystać z „Gimnastyki dla dzieci w domu”
https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ
Rodzic wymawia słowa związane z Wielkanocą (w liczbie pojedynczej). Dziecko tworzy liczbę mnogą od podanych słów. Np. rodzic mówi: jedno kurczątko, dwa... dziecko dopowiada: kurczątka; Rodzic.: jeden baranek, trzy…(baranki).
3 „Wyścig po pisanki” – ułożenie, ustalenie zasad i rozegranie gry planszowej na dywanie.
Rodzic wyjaśnia dziecku, że dzisiaj stworzą grę planszową i zagrają w nią na dywanie – będzie to Wyścig po pisanki. W jednym końcu sali rodzic z dzieckiem umieszczają kartkę z napisem START, w drugim końcu sali – kartkę z napisem META. Pomiędzy nimi układają z białych kartek wijący się chodniczek. Na niektórych kartkach-polach dziecko kładzie po kilka sylwet pisanek (wyciętych przez nie wcześniej). Pomiędzy białymi kartkami-polami można wprowadzić jakieś ułatwienia i/lub utrudnienia, np. zielona kartka może symbolizować dodatkowy rzut, a czerwona – straconą kolejkę lub „ruch wstecz”. Gdy gra jest gotowa, Rodzic i dziecko wybierają z zestawu jedną figurkę (stojącą zabawkę) jako pionek. Dziecko i rodzic kolejno rzucają dużą kostką, przeliczają kropki, odliczają figurkami-pionkami pola i jeśli staną na odpowiednim polu, zbierają do swoich koszyków pisanki. Gdy pionki dotrą do METY, następuje sprawdzanie (poprzez układanie jajek parami), kto zdobył najwięcej pisanek.
Dziecko przykuca na dywanie, głowę ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które zaraz wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło: Kurczątko się wykluwa dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręci głową w różnych kierunkach – ogląda świat, na którym się znalazło.
Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.
Dzień 4 (01.04.2021)
Temat dnia: Zając z czekolady
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Rodzic pomaga dziecku odnaleźć ukryte zające używając jedynie słów ciepło- zimno.
Gdy wszystkie zające zostaną odnalezione, dziecko przelicza je i mówi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.
pomoce: papierowe sylwety zająców lub maskotki,
Załącznik 8 „Jak powstaje czekolada” -ilustracja
Dlaczego? Po co? Jak? - Deszcz, mysz i czekolada
https://www.youtube.com/watch?v=3TgO4cNw4NU
https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk
Dzieci próbują naśladować ruchy z piosenki.
Ruchy do piosenki
podskakujemy
młynek 4x
do przodu 3 kroki i klaśniecie w ręce
do tylu i klaśniecie w ręce
podskoki
na słowa refrenu mieszamy czekoladę w prawo i lewo
Załącznik 9 Sylweta zająca
7. Mini gimnastyka dla dzieci młodszych
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
8. Karta pracy „Dopasuj marchewkę do zająca”. Rozwijanie spostrzegawczości. Załącznik 10
Dzień 5 (02.04.2021)
Temat dnia: Wielkanocne kurczaki
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
1. Ćwiczenia logopedyczneusprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
Jajko– dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
2. Zestaw ćwiczeń porannych z poniedziałku.
„Kurczątko” – zagadka słowna wg M. Szeląg.
Kurczątko
Puszyste, żółciutkie jest ono calutkie,
dzióbek ma tyci, skrzydła malutkie.
Wykluło się z jajka o samym świcie,
kim jest maleństwo, jak wy myślicie?
3. „Uważaj na kurczątko” – zabawa słuchowa ćwicząca szybkość reakcji. R. wymienia różne symbole związane z Wielkanocą. Na słowo: kurczątko dziecko uderza ręką w zakrętkę od słoika.
4. „Śpiewamy rytmy” – zabawa ze śpiewem. R. pokazuje sylwety baranków, przy których dzieci będą wymawiać dźwięk bee, oraz sylwety kurcząt, przy których dzieci będą wymawiać dźwięk pi.
Następnie R. pokazuje pierwszy rytm, który dziecko będzie odśpiewywało i wygrywało na zakrętce od słoika, np. baranek – kurczątko – kurczątko – baranek – kurczątko – kurczątko, dzieci śpiewają: bee – pi – pi – bee – pi – pi, jednocześnie wygrywa rytm na zakrętce od słoika. Kiedy dziecko odśpiewa pierwszy rytm, R. pokazuje kolejny rytm. Dziecko może śpiewać i grać ułożone przez siebie rytmy.
5. „Piórko kurczątka” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju z piórkiem (można go wyciąć z papieru) w dłoniach, w rytmie wygrywanym przez N. na dowolnym instrumencie perkusyjnym lub dwóch nakrętkach od słoików. Podczas przerwy w muzyce dziecko staje w miejscu, unosi dłonie z piórkiem wysoko do góry, puszcza piórko, a następnie próbuje je złapać w „miseczki” zrobione z dłoni. Dźwięk grany przez R. jest ponownym impulsem dla dziecka do ruchu po pokoju z piórkiem w dłoni.
6.„Nasze kurczątka” – praca plastyczna. Dziecko smaruje płynnym klejem zakrętkę od słoika po stronie zewnętrznej i nakleja ją na środku kolorowego kartonu (nie żółtego). Następnie tym samym klejem smaruje zakrętkę od wewnętrznej strony i nakleja na nią żółte piórka. Po bokach zakrętki nakleja złożone na pół małe żółte koła origami (skrzydełka kurczątka), a nad nimi nieco większe żółte koło origami (głowa). Czerwonym lub pomarańczowym mazakiem dorysowuje kurczątku dziób, oczy i nogi.
7.Zabawy ruchowe z wykorzystaniem dużego kawałka materiału (np. prześcieradła, koca itp.) .
„Nie zrzuć kurczątka” – R. umieszcza na prześcieradle balon-kurczątko. Dziecko wraz z R. tak wachlują materiałem, aby kurczątko z niego nie spadło.
„Nie rozbij pisanek!” – R. wrzuca na materiał kolorowe piłeczki-pisanki. Dziecko wraz z R. tak poruszają materiałem, aby piłki się po nim turlały i nie spadały na ziemię.
8.„Piórko kurczątka” – praca z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania mowy. Dziecko dmucha na położone na dłoni piórko tak, aby z niej spadło – robi wdech nosem, wydech ustami.
9. Kodowanie „Poukładaj jajka ” . Załącznik 12
Temat tygodnia: Wielka wyprawa 06-09.04.2021(4 dni)
Dzień 1 (06.04.2021)
Temat dnia: Poznajemy oszczędność
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
„Jedź – Stop!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biegają po w różnych kierunkach. Na hasło: Stop – staje bez ruchu twarzą do R. Na hasło: Jedź – wznawia bieg.
„Lecimy samolotem” – ćwiczenie tułowia (skłony boczne). Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym na podłodze. Ręce wyciąga na boki, plecy proste. Następnie wykonuje skłony tułowia – raz w prawą, raz w lewą stronę. Po wykonaniu dwóch skłonów w każdą stronę odpoczywa.
„Samoloty” – zabawa bieżna. Dziecko biega na palcach z rękami rozłożonymi na boki. Na hasło „lądujemy” dziecko-samolot wykonuje przysiad). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
Oszczędzanie
Urszula Kamińska.
Krzyś – przedszkolak, choć nieduży,
wie, do czego pieniądz służy.
I że mając oszczędności,
się duże możliwości!
Nie wydaje więc raz-dwa
tego, co mu mama da.
Zaś pieniężne upominki
wrzuca do skarbonki – świnki.
Choć to są drobniaki nieraz,
spora sumka z nich się zbiera.
Raz pięć złotych, raz złotówka
i gromadzi się gotówka!
Gdy skarbonka się zapełni,
Krzyś marzenie swoje spełni.
Kupi sprzęt do nurkowania.
To cel jego oszczędzania.
Płetwy, maskę z długą rurką,
wszystko co potrzebne nurkom.
Będzie mógł nurkować z tatą.
Brawo! Zaoszczędził na to.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
Jak ma na imię bohater wiersza?
O czym marzył?
Czy udało mu się spełnić marzenia?
Jak myślicie, na jakie cele można jeszcze oszczędzać pieniądze?
A czy wy także oszczędzacie pieniądze?
Na jakie cele?
Dzień 2 (07.04.2021)
Temat dnia: Wyruszamy w podróż…
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Tomek ma rowerek Małgorzata Barańska
Mały Tomek ma rowerek, (1)
jedzie sobie na spacerek. (2)
W moście dziura, (3) w dole rzeczka! (4)
W górze kręcą się kółeczka…(5)
Opis zabawy: (1)Dziecko naśladuje jazdę na rowerze – (2) idzie rytmicznie, wysoko unosząc kolana i udaje, że trzyma kierownicę. (3) Zatrzymuje się, na słowo „dziura” – kuca. (4) Słowa „w dole rzeczka!” R. wypowiada z przestrachem. (5) Dziecko kładzie się na plecach, unosi nogi zgięte w kolanach i w tej pozycji naśladuje pedałowanie.
https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8
Samochód
Joanna Kulmowa
- Dziadziu,
czy chcesz mieć samochód?
– O! choćby taki mały!
Żeby cię nogi nie bolały.
A dziadzio się uśmiecha:
- Marzyłem o tym za młodu.
Teraz już nie chcę samochodu.
Czasem,
kiedy prędko biec nie mogę, myślę:
gdybym tak miał hulajnogę!
Hulajnogę gdybym miał –
- mówiąc szczerze-
tobym na niej myślał o rowerze.
Na rowerze marzyłbym jak zwykle,
że mój rower jest motocyklem.
Na motorze pewnie myślałbym co dzień
o prawdziwym własnym samochodzie.
Więc po co mi samochód?
Chyba tylko po to, gdybym tak miał hulajnogę!
żeby w nim pomarzyć, że chodzę piechotą.
R. zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O co pyta wnuczek dziadka?
O czym marzył dziadek, kiedy był młody?
Jakie inne pojazdy chciał mieć dziadek?
5. „Różne pojazdy” – zabawa matematyczna. R. przygotowuje ilustracje (Załącznik 14) przedstawiające różne pojazdy: wodne, powietrzne i lądowe. Dziecko rytmicznie dzieli nazwy zaprezentowanych pojazdów na sylaby, ( chętne dziecko wyodrębnia głoskę w nagłosie czyli pierwszą głoskę w nazwie pojazdu) następnie prosimy dziecko, by wybrało i ułożyło (w jednej linii) te pojazdy, które występowały w wierszu. Pozostałe pojazdy dziecko układa pod nimi tak, by utworzyły się pary (tych pozostałych ilustracji powinno być pięć, aby jeden obrazek pojazdu, którego nie wymieniono w wierszu, nie miał pary).
R. pyta dziecko:
Czego jest więcej, pojazdów wymienionych w wierszu, czy takich, które w nim nie wystąpiły? (dzieci oceniają metodą „na oko”)
Ile jest pojazdów występujących w wierszu?
Ile jest pozostałych pojazdów?
Ile jest wszystkich pojazdów?
Ile jest par pojazdów?
Ile pojazdów jest bez pary?
6. „Marzenia dziadka” – zabawa ilustracyjna do wiersza.
R. ponownie czyta wiersz. Dziecko słuchają go uważnie i na chwilę zmienia się w każdy z wymienionych pojazdów. Na początku dziecko naśladuje jazdę samochodem, później – hulajnogą, rowerem, motocyklem, samochodem, a na koniec idzie pieszo…
Przed odczytaniem wiersza należy umówić się z dzieckiem co do określonych odgłosów i/lub gestów charakterystycznych dla poszczególnych pojazdów.
7. „Pojazdy”- ćwiczenie klasyfikacyjne z wykorzystaniem pojazdów.
Dziecko siedzi obok rodzica, przed nim leży biała kartka. Dziecko manipuluje pojazdami (z załącznika 13) zgodnie z poleceniem R., np.: Ułóż na kartce wszystkie pojazdy poruszające się w wodzie lub na wodzie. Ułóż wszystkie pojazdy, którymi podróżowałeś/podróżowałaś. Ułóż na dole kartki samochód, a u góry samolot., Pod samolotem leci balon, za samochodem stoi hulajnoga, przed samochodem stoi rower itp.
8. Praca z KP2.7 – ćwiczenia klasyfikowania. Dziecko podaje nazwy zaprezentowanych na karcie środków transportu. Następnie rysuje po dwie niebieskie fale pod pojazdami, które pływają, jedną brązową linię pod tymi, które poruszają się po lądzie, a na koniec nalepiają chmurę przy tych, które latają w powietrzu.
9. Spacer z rodzicami – przeliczanie pojazdów obserwowanych na drodze, podawanie ich nazw.
Zachęcam do samodzielnego ubierania się dziecka przed wyjściem na spacer.
10. Symetryczna zabawa - zabawa z kodowaniem. Stymulowanie rozwoju dziecka, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie umiejętności odtwarzania.
Do zabawy przygotowujemy kartkę przedzieloną na pół oraz różne przedmioty, które macie Państwo w domu w parach (po 2 sztuki np. łyżeczki, klocki, autka itp.). Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii lub inaczej w odbiciu lustrzanym. Warto dziecku przy okazji takiej zabawy pokazać (przypomnieć) jak ułożone przedmioty wyglądają w lustrzanym odbiciu. Układamy początkowo po 3-4 przedmioty i odtwarzamy ten sam wzór z drugiej strony. Możemy dziecku stopniowo zwiększać liczbę przedmiotów,
Dla lepszego zrozumienia zabawy proponuję obejrzeć film
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/01/zabawa-symetryczna/
Dzień 3 (08.04.2021)
Temat dnia: Statki płyną w dal.
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Płynie łódka po głębinie, Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym
a tą łódką Grzesio płynie. Rytmicznie na przemian pochyla się do przodu i prostuje.
Grzesio macha do kolegów, Machają miarowo obiema dłońmi w lewo i prawo
bo odpływa stąd.
Wraca łódka po głębinie, Rytmicznie na przemian pochyla się do przodu i prostuje
a tą łódką Grzesio płynie.
Zaraz łódkę zacumuje, Uderza obiema dłońmi na przemian raz w jedno udo, raz w drugie
bo już blisko ląd. wymawiając słowo „ląd”, głośno klaszczą.
2. Pojazdy” – rozwiązywanie zagadek Marcina Przewoźniaka.
Autobus
Zmieści się w nim osób setka albo dwieście.
Wszystkich pracowicie rozwiezie po mieście.
Nie dojedziesz jednak tuż pod własny ganek.
Wysiądziesz tam tylko, gdzie będzie przystanek
Tramwaj
Mknie po szynach ta maszyna,
na przystanku się zatrzyma.
Odkąd tylko dzień się budzi,
już po mieście wozi ludzi.
Świata nie zatruwa, skąd!
Napędza ją przecież prąd.
Samochód
Dwa fotele i kanapa,
lampa pod sufitem świeci,
a w fotelu siedzi tata
do przedszkola wiezie dzieci.
Pociągi – puf, puf, puf.
Statek – plum, plum, plum.
Samolot – szszszszsz.
Samochód – brum, brum, brum.
R. pyta: O czym jest piosenka? Co wiezie statek? Co podają sobie ładowacze? W jaki sposób piosenka jest śpiewana na początku, a w jaki sposób na końcu?
Płyną statki z bananami
sł. i muz. tradycyjne
Płyną statki z bananami w świetle gwiazd: Dziecko naśladuje rękami płynące fale i wkręca „żarówki”.
Łabi du daj daj, łabi du daj. Dwa razy uderza dłońmi o kolana, dwa razy
klaszczą w dłonie (całość powtarzamy dwukrotnie
– przy drugim powtórzeniu jedno klaśnięcie w dłonie).
A każdy ładowacz śpiewa tak: Salutuje jedną ręką (dotyka czubkami palców do czoła).
Łabi du daj daj, łabi du daj. Jw.
Podaj, podaj, podaj mi podaj Na pierwsze „podaj” dziecko uderza dłońmi o swoje uda, na drugie „podaj” –
o dłonie R., ruchy te powtarzają naprzemiennie do końca piosenki
bananów kosz!
Podaj, podaj, podaj mi podaj
bananów kosz!
5.„Płyną statki z bananami” – ilustracja ruchowa do piosenki.
R.wraz z dzieckiem siedzą w siadzie klęcznym naprzeciw siebie.
Śpiewają piosenkę – najpierw wolno, później coraz szybciej, wykonując opisane wyżej ruchy.
6.Muzyczna gimnastyka - ćwiczenia w podskokach.
https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU
7. Praca z KP2.8 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, przeliczania, utrwalanie nazw figur geometrycznych. Dzieci otaczają pętlą te figury geometryczne, z których jest zbudowana żaglówka, podają ich nazwy i je przeliczają. Rysują w ramce tyle kresek, ile trójkątów użyto do zbudowania żaglówki.
8. „Kolorowe żaglówki” – praca plastyczno-techniczna połączona z ćwiczeniem oddechowym.
Dajemy dziecku jedną zakrętkę od butelki po wodzie mineralnej – w jej środku umieszcza małą kulkę z plasteliny, a w kulkę wbija kolorowe piórko. Następnie wkładamy żaglówkę do miski z wodą. Dziecko wprawia w ruch swoją żaglówkę, dmuchając na piórko (przed zabawą trzeba odpowiednio zabezpieczyć podłogę). Należy sprawdzić (wraz z dziećmi), ile plasteliny trzeba włożyć do nakrętki, by ta nie zatonęła.
Dzień 4 (09.04.2021)
Temat dnia: Lecimy samolotem
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Na początku dajemy dziecku waciki i dmuchamy – klasyczne ćw. oddechowe. Następnie dziecko musi rozdzielić waciki na mniejsze elementy. Na koniec dziecko otrzymuje kartkę na którą nakleja samolot i wcześniej przygotowane waciki, które będą chmurkami.
Samolot
Roman Pisarski
Popatrz, samolot wzniósł się z lotniska.
Jaki ogromny! Jak leci nisko!
Grają silniki, aż ziemia dudni.
Leci samolot wprost na południe.
Wzbija się wyżej, błysnął ogonem,
Za chwilę zniknie za nieboskłonem.
Leci samolot - piosenka
https://www.youtube.com/watch?v=VSh3Ql3bZ7o
Dziecko dostaje dwie rolki po ręcznikach papierowych lub po papierze toaletowym. Jedna rolka to korpus samolotu, na nim dziecko nakleja małe kółka (okna w samolocie). Z przodu rolki dziecko może narysować okna dla pilotów. Drugą rolkę dziecko zgniata na płasko – są to skrzydła samolotu. Dzieci ozdabiają je w dowolny sposób i naklejają na górną część samolotu.
Zachęcam do doskonalenia umiejętności samodzielnego ubierania się i rozbierania, zapinania suwaków.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13