WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Praca zdalna 29.03.- 09.04.2021

W związku z trzecią falą pandemii koronowirusa i decyzją o zawieszeniu zajęć w przedszkolu na czas od 29.03.2021 do 09.04.2021 będę systematycznie przesyłać Państwu materiały do pracy z dzieckiem w domu.

Drodzy rodzice. Materiały zamieszczone na stronie internetowej naszej grupy są propozycjami do pracy z dziećmi w domu. Warto wykorzystać ten wspólnie spędzony czas na rozwijanie wiedzy i umiejętności przedszkolaków. Rozumiem jednak, że Państwo macie też inne obowiązki. Proszę więc wybrać z przesłanych propozycji te, które jesteście w stanie z dziećmi zrobić biorąc pod uwagę czas, możliwości, chęci i samopoczucie dziecka.

Pozdrawiam.

Wychowawczyni grupy.

Temat tygodnia: Wielkanoc 29.03-02.04.2021

Dzień 1 (29.03.2021) 

 

Temat dnia: Rozmawiamy o tradycji

CELE OGÓLNE:

  • poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą;
  • budowanie słownika czynnego;
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi;
  • zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Wiosenna gimnastyka buzi i języka– ćwiczenie narządów mowy i prawidłowej artykulacji. Załącznik 1 „Wiosenna gimnastyka artykulacyjna”
  2. Zestaw ćwiczeń porannych do realizacji przez cały tydzień ( woreczki- można je zastąpić połączonymi ze sobą skarpetkami)

„Wesołe figurki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko maszerują, biegną, podskakują (w zależności od muzyki włączonej przez R.) Gdy muzyka cichnie, dziecko zastyga na chwilę w dowolnej pozie. Zabawę powtarzamy kilkukrotnie.

„Podaj pisankę” – zabawa ruchowa ze skłonami w przód. Dziecko stoi w parze z rodzicem, plecami do siebie, nogi w lekkim rozkroku. Na sygnał R. wykonują skłon w przód i podają sobie pisanki, „przez okienko” utworzone między ich nogami.

„Spacer z pisanką” – ćwiczenie równowagi. Dzieci staje na jednej nodze, kładąc sobie woreczek-pisankę na kolanie drugiej nogi (uniesionej w górę). Na zmianę ćwiczą stanie jednonóż na prawej i lewej nodze. chodząc po pokoju dziecko trzyma woreczek-pisankę na głowie.

„Złap pisankę” – zabawa z elementem rzutu i chwytu. Dziecko podrzuca woreczek do góry, przerzucając je z ręki do ręki. R. prosi dziecko, by „przykleiło” łokcie do boków ciała i nie odrywało ich w trakcie ćwiczenia. Dziecko cały czas śledzi wzrokiem swoją pisankę.

„Brzuszek w górę, brzuszek w dół” – zabawa uspokajająca. Dziecko leżą z woreczkami na brzuchu. Podczas wdechu nosem – woreczek się unosi, podczas wydechu – woreczek opada. (R. sprawdza, czy dziecko potrafi oddychać przeponowo).

  1. O kurce, która zapominałaby o tradycji. Słuchanie opowiadania i rozmowa na temat zwyczaju malowania jajek na Wielkanoc.

 O kurce, która zapominałaby o tradycji - Marlena Szeląg

 

Słońce tego dnia odważnie przedzierało warstwę chmur, a jego promienie ogrzewały wymarzniętą po zimie ziemię. I choć już niespełna miesiąc temu zniknęły ostatnie śniegi, a na wierzbach pojawiły się kotki, to dopiero ten dzień przyniósł prawdziwe ocieplenie.

Wiejską dróżką wijącą się pomiędzy pastwiskami, polami i łąkami, wesoło podśpiewując, maszerował tego dnia młodziutki suseł Sylwek, który niedawno obudził się z zimowego snu. Szedł dość długo i poczuł się zmęczony. Rozejrzał się wokół i zauważył wysoką lipę. Postanowił do niej podejść na odpoczynek. Gdy zbliżył się nieco do drzewa, spostrzegł siedzącą pod nim smutną kokoszkę i rozsypane wokół niej jajka.Cześć, jestem Sylwek. Co ci się stało? – zapytał z ciekawości suseł.Ja, ja… nie wiem. Nic nie wiem, bo nic nie pamiętam! Bardzo boli mnie głowa, mam ogromnego guza! – rzekła przestraszona, obolała kurka i zapłakała. Zaraz, zaraz, nie płacz. Pomogę ci… – rzekł suseł serdecznym tonem i zabrał się do zbierania rozsypanych na ścieżce kolorowych jajek. Wrzucał je z powrotem do białego koszyka z żółtą wstążką.Może ty wiesz, kim jestem i co tu robię? – zapytała kokoszka głosem pełnym nadziei. Niestety nie wiem, ale czekaj… Nie martw się! Jak razem pomyślimy, to na pewno coś wy-myślimy! W końcu... co dwie głowy, to nie jedna! – pocieszył kokoszkę Sylwek i zaczął drapać się po czole, myśląc, co mogło się stać. Wyjął ze swojej torby wielką lupę i przeglądał z wielką dokładnością ścieżkę w poszukiwaniu czegoś, co pomogłoby rozwiązać zagadkę. Już wiem! To jest przyczyna całego zajścia! – suseł podskoczył z radości i wskazał na wy-stający gruby korzeń lipy. Wyjaśnił, że prawdopodobnie nieuważna kurka potknęła się o niego i przewróciła. Stąd guz na głowie, utrata pamięci i rozsypane na ścieżce jajka. Masz rację, coś mi się przypomina. Tak, potknęłam się o niego i uderzyłam o ten tu kamień – zaczęła sobie przypominać kokoszka. – Szłam, o tamtędy, z koszykiem tych jajek, ale dokąd szłam? Tego już nie pamiętam… – kurka znów posmutniała. Ty, popatrz! Popatrz na te jajka! One są dziwnie kolorowe! Przecież nie ma takich jajek. Ktoś musiał je pomalować! – krzyknął suseł. Ale po co komu pomalowane jajka? – zdziwiła się kurka. Tego nie wiem, ale się dowiem. Czekaj, pomyślmy troszeczkę – to mówiąc, suseł znowu za-sępił się i zatopił w rozmyślaniach., ale mimo że długo myślał, nic nie przychodziło mu do głowy. Witajcie, moi przyjaciele! Co tak dumacie pod tym drzewem?! – ukłonił się zając, który pojawił się nie wiadomo skąd. Cześć, próbujemy rozwikłać zagadkę podróży kurki i tajemnicę kolorowych jajek – odrzekł suseł. Przecież to proste! To są pisanki. Przed Wielkanocą maluje się jajka, żeby były kolorowe.

To taka pradawna tradycja. Kolorowe jajko jest symbolem świąt. Aaa, teraz pamiętam! Już wszystko sobie przypomniałam! – wykrzyknęła uradowana kur-ka i opowiedziała całą historię. Wczoraj wieczorem malowała jajka, żeby dzisiaj rozdać je zwierzętom, które prosiły ją o pomoc w ich ozdabianiu.Pewnie czekają na pisanki, a ja już jestem spóźniona. Będą zasmuceni, jeśli dziś im ich nie dostarczę. Nie będą mogli świętować Wielkanocy! Muszę czym prędzej rozdać je przyjaciołom, żeby tradycji stało się zadość. Pomożecie mi? – zapytała kokoszka swoich nowych znajomych. I tak we troje roznosili barwne jajka aż do samego zmierzchu.Rozdaliśmy wszystkie pisanki. Niestety kurko, dla ciebie zabrakło… Nie została ani jedna... Część stłukła się podczas twojego porannego upadku… – zasmucił się suseł.To nic! – powiedziała kokoszka i dodała – zaraz nowe pomaluję i siebie oraz was nimi obdaruję!A ja ci chętnie pomogę! – skoczył zając z radości.Ja też się przyłączę, choć nigdy jajek nie malowałem i świąt w ten sposób nie świętowałem! – powiedział zachwycony suseł.

Zwierzęta w domu kurki malowały jajka pół nocy, dobrze się przy tym bawiąc. A rano zasiedli razem do wielkanocnego śniadania, które przygotowała kokoszka w podzięce za pomoc. Na stole nie zabrakło oczywiście barwnych pisanek, które tak skrzętnie cała trójka ozdabiała kilka godzin temu. Tradycja to dobra rzecz! Kultywując ją, można się dobrze bawić i razem spotkać. To takie ożywianie na chwilę pradawnych zwyczajów. Od dziś i ja będę w ten sposób obchodził Wielkanoc! – powiedział szczęśliwy suseł, trzymając w łapce pomalowaną niezdarnie przez siebie pisankę.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

  • Kogo podczas wiosennego spaceru napotkał suseł Sylwek?
  • Co się przytrafiło kokoszce?
  • Kto pomógł rozwikłać zagadkę kolorowych jajek?
  • Jak nazywały się kolorowe jajka, które rozsypała kurka?
  • Czego symbolem jest pisanka?
  • Po co kurka niosła kolorowe jajka?
  • Kto pomógł jej w roznoszeniu jajek?
  • Dlaczego dla kurki zabrakło pisanek?
  • W jaki sposób zwierzęta rozwiązały ten problem?
  • Kto zasiadł do świątecznego śniadania w domu kurki?
  • Co postanowił suseł Sylwek, gdy trzymał w łapce pisankę, i dlaczego?
  1. „Zbieramy rozsypane jajka” – zabawa ruchowa, utrwalanie nazewnictwa związanego z orientacją przestrzenną. Przed zabawą R. rozmieszcza w różnych miejscach w pokoju kolorowe jajka (papierowe sylwety).

Rodzic pomaga dziecku odnaleźć ukryte jajka używając jedynie słów ciepło- zimno.

Gdy wszystkie pisanki zostaną odnalezione, dziecko przelicza swoje pisanki i mówi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.

pomoce: papierowe sylwety pisanek lub kolorowe jajeczka – pisanki,

  1. Zagadka słowna „Koszyczek wielkanocny”

To w nim leżą na serwetce                                                                                                               

jajka malowane, pośrodku, obok chlebka,

spoczywa baranek. (koszyk wielkanocny)

 

  1. „Świąteczny koszyczek” – zabawa tematyczna. Dziecko wraz z R. szykuje świąteczny koszyczek, wkładając do środka tradycyjne polskie symbole świąt wielkanocnych. R. opowiada dziecku, że w Wielką Sobotę ze świątecznym koszyczkiem udajemy się do kościoła na poświęcenie pokarmów, a w niedzielny poranek spożywamy tę święconkę podczas wielkanocnego śniadania.

Pomoce: jeśli R. nie dysponuje produktami naturalnymi lub zabawkowymi, może posłużyć się sylwetami wyciętymi z papieru), Załącznik 2 „Co włożyć do wielkanocnego koszyczka?”

 

Dziecko nazywa to, co wkłada do koszyczka, a Rodzic wyjaśnia symbolikę produktów ( nazwę każdego przedmiotu dziecko dzieli na sylaby, chętne dziecko wyodrębnia głoskę w nagłosie – pierwsza głoska).

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

  1. Karta pracy 2 strona 23 – ćwiczenie motoryki małej, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Dziecko koloruje obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny, wycina obrazek wzdłuż linii, a następnie układają go i nakleja na kartce.

Dodatkowa karta pracy dla dzieci, które wykonały już tę pracę w przedszkolu.

Załącznik 3 „Szlaczki na pisance”przygotowanie do pisania. Dziecko łączy punkty na pisance.

  1. „Chwila ciszy i milczenia” – zabawa wyciszająca i ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej wg M. Montessori, chodzenie po elipsie z jajkiem na łyżce. Podczas tej zabawy dziecko chodzi w ciszy po obwodzie elipsy, stopa za stopą, trzymając na dużej łyżce styropianowe jajko (jajko nie może spaść na podłogę).

 Pomoce: taśma malarska do wyznaczenia elipsy, jajka styropianowe, łyżka.

  1. „Siejemy rzeżuchę” – ćwiczenia praktyczne. Najpierw dziecko wykleja kawałkami kolorowej bibuły zewnętrzne ścianki pojemnika po twarożku. Następnie wkłada do środka watę, wsypuje ziarenka rzeżuchy i podlewa je wodą.

pomoce: ziarna rzeżuchy i pojemnik po twarożku, wata, klej, kolorowa bibuła pocięta na małe kawałki, kubek z wodą.

 

Dzień 2 (30.03.2021) 

 

 Temat dnia: Wielkanocne tradycje -Lany poniedziałek

 

Cele dnia:

  • poznanie tradycji związanych z Poniedziałkiem Wielkanocnym;
  • wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
  • kształtowanie umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi;
  • wzmacnianie poczucia przywiązania do tradycji

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Zabawa przy piosence „Tańce połamaniec”

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I

 

  1. Masażyk „Jajko”

Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, rodzic siada za nim i wykonuje masażyk na plecach dziecka,  palcem zgodnie z tekstem:

 

Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim)

tam kreska, („maluje” kreski)

pisanka niebieska, (maluje kółko)

tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy)

pisanka gotowa. (maluje duże jajko)

Przy powtórzeniu zabawy następuje zamiana miejsc.

 

  1. Zestaw ćwiczeń porannych z poniedziałku.
  2. „Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

 Śmigus M. Konopnicka

Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

W kątek się schowała!

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Choć się wody bała.

R. zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakiej tradycji była mowa w wierszu? Kto wstał rano? Czego się bała Panieneczka? Gdzie się schowała? Co zmoczyła Panieneczka?

5. „Lany Poniedziałek” – rozmowa przy ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem.

Rodzic  opowiada dziecku  o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup .

Załącznik 4 Ilustracje związane z obyczajem śmigusa-dyngusa

Śmigus Dyngus - polska tradycja

https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

 

  1. Śmigusówki – swobodne wypowiedzi dzieci, zabawy rozwijające pamięć i spostrzegawczość.

Załącznik 5  Śmigusowki.

  • Swobodna wypowiedz dziecka na temat ilustracji. Opowiada o kształtach, kolorach,

 przelicza ile jest śmigusówek na obrazku.

  • „Która śmigusówka zniknęła?”- dziecko zamyka oczy, a rodzic zasłania jeden obrazek.

 

  1. „Kto pierwszy napełni wiadro wodą?” – praca indywidualna z dzieckiem przejawiającym uzdolnienia matematycznie.

Rodzic  stawia na środku stołu miskę z wodą i dwie szklanki, a obok dziecka i siebie stawia po jednym pustym wiaderku. Naprzemiennie – raz Rodzic, raz dziecko – rzucają dwiema kostkami do gry. Osoba która rzuciła kostką, zlicza kropki i wlewa do swojego wiaderka tyle szklanek wody, ile wyrzuciła kropek na obu kostkach. Wygrywa ten, kto pierwszy napełni swoje wiaderko.

  • duża miska z wodą, 2 szklanki, 2 niewielkie wiaderka do piasku, dwie kostki do gry
  1. „Nalewam wodę do kubków” – praca indywidualna z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko nalewa wodę z dzbanka z miarką do plastikowych kubków tak, aby jej nie rozlać.
  • dzbanek z miarką napełniony wodą, plastikowe kubki
  1. Znajdź cztery różnice na każdej parze obrazków - rozwijanie spostrzegawczości.  Załącznik 6
  1. Na koniec, jeśli ktoś chce to może obejrzeć program „ Budzik- Lany poniedziałek”.

https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727

 

Dzień 3 (31.03.2021) 

 

Temat dnia:  Zbieramy jajka

 

Cele dnia:

  • przypomnienie zasad konstruowania prostych gier matematycznych;
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego;
  • rozwijanie motoryki małej i regulacji napięcia mięśniowego.

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Zestaw ćwiczeń porannych z poniedziałku.

Można skorzystać z „Gimnastyki dla dzieci w domu” 

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

  1. Ćwiczenia językowe Jedno jajko

Rodzic wymawia  słowa  związane  z  Wielkanocą  (w  liczbie  pojedynczej).  Dziecko  tworzy  liczbę  mnogą  od  podanych  słów.  Np. rodzic mówi: jedno  kurczątko,  dwa...  dziecko dopowiada:  kurczątka; Rodzic.: jeden baranek, trzy…(baranki). 

3 „Wyścig po pisanki” – ułożenie, ustalenie zasad i rozegranie gry planszowej na dywanie.

 Rodzic wyjaśnia dziecku, że dzisiaj stworzą grę planszową i zagrają w nią na dywanie – będzie to Wyścig po pisanki. W jednym końcu sali rodzic z dzieckiem umieszczają kartkę z napisem START, w drugim końcu sali – kartkę z napisem META. Pomiędzy nimi układają z białych kartek wijący się chodniczek. Na niektórych kartkach-polach dziecko kładzie po kilka sylwet pisanek (wyciętych przez nie wcześniej). Pomiędzy białymi kartkami-polami można wprowadzić jakieś ułatwienia i/lub utrudnienia, np. zielona kartka może symbolizować dodatkowy rzut, a czerwona – straconą kolejkę lub „ruch wstecz”. Gdy gra jest gotowa, Rodzic i dziecko  wybierają  z zestawu jedną figurkę (stojącą zabawkę) jako pionek. Dziecko i rodzic kolejno rzucają dużą kostką, przeliczają kropki, odliczają figurkami-pionkami pola i jeśli staną na odpowiednim polu, zbierają do swoich koszyków pisanki. Gdy pionki dotrą do METY, następuje sprawdzanie (poprzez układanie jajek parami), kto  zdobył najwięcej pisanek.

  • Potrzebne będą - kartka z napisem START, kartka z napisem META, kartki w kolorach: białym, zielonym, czerwonym, pionki – figurki (stojące zabawki), kolorowe sylwety jajek wycięte przez dziecko wcześniej , 2 koszyczki, duża kostka z kropkami
  1. Praca z KP2.24 – ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie w liczeniu. Dziecko prowadzi dziewczynkę przez labirynt do domu tak, aby po drodze zebrała do koszyka wszystkie pisanki. Rysuje w ramce tyle kresek, ile pisanek zebrała dziewczynka.
  2. Spacer z rodzicami – obserwowanie przyrody, szukanie znaków wiosny
  3. „Kropki na pisankę” – praca indywidualna z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania mowy i wymowy, ćwiczenia oddechowe. Na dużą papierową sylwetę jaja dziecko nanosi za pomocą słomki kolorowe papierowe kropki (kropki muszą mieć większą średnicę niż średnica słomki).
  • słomka, papierowa sylweta jaja, kolorowe kropki
  1. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – Kurczątka.

Dziecko przykuca  na dywanie, głowę  ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które zaraz wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło: Kurczątko się wykluwa dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręci  głową w różnych kierunkach – ogląda  świat, na którym się znalazło.

  1. Zabawa twórcza Wielkanocny obrazek.

Rodzic wręcza dziecku tace z kaszą manną lub piaskiem i pokazuje, jak można rysować  na nich palcem motywy wielkanocne; pisankę, kurczątko, koszyczek, palmy wielkanocne itp.

 

  1. Wielkanocne sekwencje. Dziecko dopasowuje brakujące elementy.  Załącznik 7.

 

 Dzień 4 (01.04.2021) 

 

Temat dnia: Zając z czekolady

 

 Cele dnia:

  • poznanie historii czekolady;
  • rozwijanie poczucia rytmu;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. „Szukamy zajączków” – zabawa ruchowa, utrwalanie nazewnictwa związanego z orientacją przestrzenną. Przed zabawą R. rozmieszcza w różnych miejscach w pokoju zajączki (papierowe sylwety lub maskotki).

Rodzic pomaga dziecku odnaleźć ukryte zające używając jedynie słów ciepło- zimno.

Gdy wszystkie zające zostaną odnalezione, dziecko przelicza je i mówi, gdzie je znalazło, np. na półce, pod stołem, na krześle, obok drzwi, za misiem, przed lalą, na parapecie, między kwiatami.

pomoce: papierowe sylwety zająców lub maskotki,

  1. Zestaw ćwiczeń porannych z poniedziałku
  2. „Krótka historia czekolady” – rozmowa kierowana. R. pokazuje dzieciom tabliczki czekolady: mlecznej, gorzkiej i białej. Dziecko zwraca uwagę na różne kolory czekolady. R. wyjaśnia dziecku, że kolor czekolady zależy od ilości kakao użytego do jej wyprodukowania. Następnie R. opowiada dziecku, z czego robi się czekoladę, pokazuje ilustracje przedstawiające drzewo kakaowe i jego nasiona. Wyjaśnia, że największe uprawy drzewa kakaowego są obecnie w Afryce. Kakao robi się z nasion znajdujących się w owocu tego drzewa – strąku kakaowca. Nasiona po wyjęciu z owocu są białe, dopiero później robią się brązowe, m.in. na skutek palenia. R. zwraca też uwagę dziecku na to, że biała czekolada jest nietypowa, ponieważ nie zawiera kakao.
  • tabliczki czekolady: mlecznej, gorzkiej i białej, ilustracja przedstawiająca jak powstaje czekolada

Załącznik 8  „Jak powstaje czekolada” -ilustracja

Dlaczego? Po co? Jak? - Deszcz, mysz i czekolada

https://www.youtube.com/watch?v=3TgO4cNw4NU

 

  1. Zabawa ruchowa przy piosence „Czekolada”

https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk

Dzieci próbują naśladować ruchy z piosenki.

Ruchy do piosenki

podskakujemy

młynek 4x

do przodu 3 kroki i klaśniecie w ręce

do tylu i klaśniecie w ręce

podskoki

na słowa refrenu mieszamy czekoladę w prawo i lewo

 

  1. „Smaki czekolady” – zabawa sensoryczna. Dziecko degustuje po małej kosteczce czekolady różnego rodzaju: mlecznej, białej i gorzkiej, próbując odgadnąć rodzaj (nazwę) smakołyku, który spróbowało.
  • kostki czekolady: mlecznej, gorzkiej i białej
  1. „Zając pachnący czekoladą” – malowanie zająca pędzlem maczanym w kakao rozpuszczonym w wodzie. Dziecko maluje na kartce sylwetę zająca, maczając pędzel w rozpuszczonym w wodzie kakao. Im mniej wody się wleje do kubka z kakao, tym kolor zająca (po pomalowaniu) będzie bardziej nasycony.
  • kakao, kubek z niewielką ilością wody, pędzel, sylweta zająca

Załącznik 9 Sylweta zająca

 7. Mini gimnastyka dla dzieci młodszych

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

8. Karta pracy „Dopasuj marchewkę do zająca”. Rozwijanie spostrzegawczości. Załącznik 10

 

 

Dzień 5 (02.04.2021) 

 

Temat dnia: Wielkanocne kurczaki

 

 Cele dnia:

  • poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych;
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci;
  • rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem;
  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

 

1. Ćwiczenia logopedyczneusprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dziecko je naśladuje.
Jajko– dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka. 

Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych. 

Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze. 

Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami. 

Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.

 2. Zestaw ćwiczeń porannych z poniedziałku.

 „Kurczątko” – zagadka słowna wg M. Szeląg.

Kurczątko

Puszyste, żółciutkie jest ono calutkie,

dzióbek ma tyci, skrzydła malutkie.

Wykluło się z jajka o samym świcie,

kim jest maleństwo, jak wy myślicie?

3. „Uważaj na kurczątko” – zabawa słuchowa ćwicząca szybkość reakcji. R. wymienia różne symbole związane z Wielkanocą. Na słowo: kurczątko dziecko uderza ręką w zakrętkę od słoika.

  • zakrętka od słoika

 4. „Śpiewamy rytmy” – zabawa ze śpiewem. R. pokazuje sylwety baranków, przy których dzieci będą wymawiać dźwięk bee, oraz sylwety kurcząt, przy których dzieci będą wymawiać dźwięk pi.

Następnie R. pokazuje pierwszy rytm, który dziecko będzie odśpiewywało i wygrywało na zakrętce od słoika, np. baranek – kurczątko – kurczątko – baranek – kurczątko – kurczątko, dzieci śpiewają: bee – pi – pi – bee – pi – pi, jednocześnie wygrywa rytm na zakrętce od słoika. Kiedy dziecko odśpiewa pierwszy rytm, R. pokazuje kolejny rytm. Dziecko może śpiewać i grać ułożone przez siebie rytmy.

  • nakrętka od słoika, załącznik 11 z różnymi sekwencjami rytmów.

5. „Piórko kurczątka” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju z piórkiem (można go wyciąć z papieru) w dłoniach, w rytmie wygrywanym przez N. na dowolnym instrumencie perkusyjnym lub dwóch nakrętkach od słoików. Podczas przerwy w muzyce dziecko staje w miejscu, unosi dłonie z piórkiem wysoko do góry, puszcza piórko, a następnie próbuje je złapać w „miseczki” zrobione z dłoni. Dźwięk grany przez R. jest ponownym impulsem dla dziecka do ruchu po pokoju z piórkiem w dłoni.

  • piórko, dowolny instrument perkusyjny lub dwie nakrętki od słoika,

6.„Nasze kurczątka” – praca plastyczna. Dziecko smaruje płynnym klejem zakrętkę od słoika po stronie zewnętrznej i nakleja ją na środku kolorowego kartonu (nie żółtego). Następnie tym samym klejem smaruje zakrętkę od wewnętrznej strony i nakleja na nią żółte piórka. Po bokach zakrętki nakleja złożone na pół małe żółte koła origami (skrzydełka kurczątka), a nad nimi nieco większe żółte koło origami (głowa). Czerwonym lub pomarańczowym mazakiem dorysowuje kurczątku dziób, oczy i nogi.

  • zakrętka od słoika, płynny klej, żółte piórka, kolorowe kartony, czerwone i pomarańczowe mazaki, małe żółte koła origami, średnie żółte koło origami

7.Zabawy ruchowe z wykorzystaniem dużego kawałka materiału (np. prześcieradła, koca itp.) .

„Nie zrzuć kurczątka” – R. umieszcza na prześcieradle balon-kurczątko. Dziecko wraz z R. tak wachlują materiałem, aby kurczątko z niego nie spadło.

  • chusta lub prześcieradło, balon z narysowanymi mazakiem skrzydłami, dziobem, oczami

 „Nie rozbij pisanek!” – R. wrzuca na materiał kolorowe piłeczki-pisanki. Dziecko wraz z R. tak poruszają materiałem, aby piłki się po nim turlały i nie spadały na ziemię.

  • kolorowe piłeczki, duży materiał.

8.„Piórko kurczątka” – praca z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania mowy. Dziecko dmucha na położone na dłoni piórko tak, aby z niej spadło – robi wdech nosem, wydech ustami.

  • piórko

9. Kodowanie „Poukładaj jajka ” . Załącznik 12

 

Temat tygodnia: Wielka wyprawa 06-09.04.2021(4 dni)

 

Dzień 1 (06.04.2021) 

 

Temat dnia: Poznajemy oszczędność

 

Cele dnia:

  • poznanie nowej wartości „oszczędność”;
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego;
  • rozwijanie pozytywnych cech charakteru;
  • zachęcanie do oszczędzania poprzez ukazanie korzyści płynących z tego działania

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. „Banknoty i monety” – zabawa dydaktyczna. R. rozmawia z dzieckiem o monetach i banknotach, tłumacząc mu, czym są jedne i drugie – prezentuje je. Pyta dziecko również o to, po co potrzebne są ludziom pieniądze, i opowiada, że w dawnych czasach, kiedy nie było pieniędzy, ludzie wymieniali się między sobą różnymi produktami, np. w zamian za mleko otrzymywali zboże.
  • monety i banknoty
  1. Zestaw ćwiczeń porannych .

„Jedź – Stop!” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biegają po w różnych kierunkach. Na hasło: Stop – staje bez ruchu twarzą do R. Na hasło: Jedź – wznawia bieg.

 „Lecimy samolotem” – ćwiczenie tułowia (skłony boczne). Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym na podłodze. Ręce wyciąga na boki, plecy proste. Następnie wykonuje skłony tułowia – raz w prawą, raz w lewą stronę. Po wykonaniu dwóch skłonów w każdą stronę odpoczywa.

 „Samoloty” – zabawa bieżna. Dziecko biega na palcach z rękami rozłożonymi na boki. Na hasło „lądujemy” dziecko-samolot wykonuje przysiad). Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 

  1. „Oszczędzanie” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.

Oszczędzanie

Urszula Kamińska.

Krzyś – przedszkolak, choć nieduży,

wie, do czego pieniądz służy.

I że mając oszczędności,

się duże możliwości!

 

Nie wydaje więc raz-dwa

tego, co mu mama da.

Zaś pieniężne upominki

 wrzuca do skarbonki – świnki.

 

Choć to są drobniaki nieraz,

spora sumka z nich się zbiera.

Raz pięć złotych, raz złotówka

 i gromadzi się gotówka!

 

Gdy skarbonka się zapełni,

Krzyś marzenie swoje spełni.

Kupi sprzęt do nurkowania.

To cel jego oszczędzania.

 

Płetwy, maskę z długą rurką,

wszystko co potrzebne nurkom.

Będzie mógł nurkować z tatą.

Brawo! Zaoszczędził na to.

 

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

Jak ma na imię bohater wiersza?

O czym marzył?

Czy udało mu się spełnić marzenia?

Jak myślicie, na jakie cele można jeszcze oszczędzać pieniądze?

A czy wy także oszczędzacie pieniądze?

Na jakie cele?

 

  1. Praca z kartą pracy 2.6 – ćwiczenie spostrzegawczości, ćwiczenie percepcji wzrokowej. Dziecko opowiada o ilustracji, odgaduje, na jaki cel zbiera pieniądze jej bohater. Następnie skreśla z paska na dole strony pieniądze, których nie ma na ilustracji.
  • kredki, KP2.6
  1. Zachęcam do spaceru z dzieckiem po najbliższej okolicy – poszukiwanie miejsc, budynków, w których płaci się pieniędzmi, gdzie można kupić wymarzone (lub niezbędne) przedmioty lub usługi za zgromadzone oszczędności.
  2. „Mój banknot” – praca indywidualna z dzieckiem twórczym uzdolnionym plastycznie. Dziecko za pomocą kredek projektuje na prostokątnej kartce, wymiarami zbliżonej do prawdziwych banknotów, swój własny pieniądz.
  • kredki, kartka o wymiarach banknotu
  1. „Kalkujemy monety” – ćwiczenia manualne, kontrola poprawnego trzymania narzędzi pisarskich. Dziecko za pomocą miękkiego ołówka i/lub kredki „kalkuje” na kartce różne monety – układa monetę na stole, kładzie na nią kartkę i zarysowuje ołówkiem/kredką całą powierzchnię ukrytej monety.
  • monety o niskich nominałach, ołówki, kredki, kartki
  1. „Awers i rewers” – zabawa ruchowa. Przed zabawą R. tłumaczy dziecku, że przód monety to awers, a tył, czyli „plecy” monety to rewers – dziecko kilkakrotnie powtarza te nazwy. Następnie R. przechodzi do objaśnienia zabawy. Dziecko-moneta porusza się po pokoju w rytmie dowolnej piosenki włączonej przez R. Gdy muzyka cichnie, R. podaje hasło: awers lub rewers, a dziecko musi „przykleić się” do podłogi odpowiednią częścią ciała: awers – kładzie się na brzuchu, rewers – kładzie się na plecach.
  • dowolna rytmiczna piosenka

Dzień 2 (07.04.2021) 

 

Temat dnia: Wyruszamy w podróż…

 

Cele dnia:

  • poszerzanie wiedzy na temat różnych pojazdów lądowych;
  • rozwijanie koncentracji uwagi;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych;
  • budowanie pewności siebie

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Tomek ma rowerek” – zabawa ruchowa z rymowanką.

 Tomek ma rowerek Małgorzata Barańska

Mały Tomek ma rowerek, (1)        

jedzie sobie na spacerek. (2)

W moście dziura, (3) w dole rzeczka! (4)

W górze kręcą się kółeczka…(5)

 

Opis zabawy:  (1)Dziecko naśladuje jazdę na rowerze – (2) idzie rytmicznie,  wysoko unosząc kolana i udaje, że trzyma kierownicę.  (3) Zatrzymuje się, na słowo „dziura” – kuca. (4) Słowa  „w dole rzeczka!”  R. wypowiada z przestrachem. (5) Dziecko kładzie się na plecach, unosi nogi zgięte w kolanach  i w tej pozycji naśladuje pedałowanie.

  1. Zumba dla dzieci :

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

  1. Szybkie samochodyćwiczenia oddechowe. Małą karteczkę papieru składamy na pół. Rysujemy auto i sklejamy jeden bok. Delikatnie rozginamy, wsuwamy słomkę i dmuchamy.

 

  • Samochodziki z papieru, słomki, załącznik 13
  1. „Samochód” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat różnych pojazdów.

Samochód

Joanna Kulmowa

- Dziadziu,          

czy chcesz mieć samochód?      

– O! choćby taki mały! 

Żeby cię nogi nie bolały.

A dziadzio się uśmiecha:

- Marzyłem o tym za młodu.

Teraz już nie chcę samochodu.

 

Czasem,

kiedy prędko biec nie mogę, myślę:

gdybym tak miał hulajnogę!

 

Hulajnogę gdybym miał –

- mówiąc szczerze-

tobym na niej myślał o rowerze.

 

 

Na rowerze marzyłbym jak zwykle,       

że mój rower jest motocyklem.

Na motorze pewnie myślałbym co dzień

o prawdziwym własnym samochodzie.

 

 

Więc po co mi samochód?

Chyba tylko po to, gdybym tak miał hulajnogę!

żeby w nim pomarzyć, że chodzę piechotą.

R. zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

 O co pyta wnuczek dziadka?

O czym marzył dziadek, kiedy był młody?

Jakie inne pojazdy chciał mieć dziadek?

5. „Różne pojazdy” – zabawa matematyczna. R. przygotowuje ilustracje (Załącznik 14) przedstawiające różne pojazdy: wodne, powietrzne i lądowe. Dziecko rytmicznie dzieli nazwy zaprezentowanych pojazdów na sylaby, ( chętne dziecko wyodrębnia głoskę w nagłosie czyli pierwszą głoskę w nazwie pojazdu) następnie prosimy dziecko, by wybrało i ułożyło (w jednej linii) te pojazdy, które występowały w wierszu. Pozostałe pojazdy dziecko układa pod nimi tak, by utworzyły się pary (tych pozostałych ilustracji powinno być pięć, aby jeden obrazek pojazdu, którego nie wymieniono w wierszu, nie miał pary).

R. pyta dziecko:

Czego jest więcej, pojazdów wymienionych w wierszu, czy takich, które w nim nie wystąpiły? (dzieci oceniają metodą „na oko”)

Ile jest pojazdów występujących w wierszu?

Ile jest pozostałych pojazdów?

Ile jest wszystkich pojazdów?

 Ile jest par pojazdów?

Ile pojazdów jest bez pary?

  • ilustracje przedstawiające pięć pojazdów (innych niż lądowe), ilustracje: samochód, rower, hulajnoga, motocykl (Załącznik 14)

6. „Marzenia dziadka” – zabawa ilustracyjna do wiersza. 

R. ponownie czyta wiersz. Dziecko słuchają go uważnie i na chwilę zmienia się w każdy z wymienionych pojazdów. Na początku dziecko naśladuje jazdę samochodem, później – hulajnogą, rowerem, motocyklem, samochodem, a na koniec idzie pieszo…

Przed odczytaniem wiersza należy umówić się z dzieckiem co do określonych odgłosów i/lub gestów charakterystycznych dla poszczególnych pojazdów.

 7. „Pojazdy”- ćwiczenie klasyfikacyjne z wykorzystaniem pojazdów.

Dziecko siedzi obok rodzica, przed nim leży biała kartka. Dziecko manipuluje pojazdami (z załącznika 13) zgodnie z poleceniem R., np.: Ułóż na kartce wszystkie pojazdy poruszające się w wodzie lub na wodzie. Ułóż wszystkie pojazdy, którymi podróżowałeś/podróżowałaś. Ułóż na dole kartki samochód, a u góry samolot., Pod samolotem leci balon, za samochodem stoi hulajnoga, przed samochodem stoi rower itp.

  • biała kartka różne pojazdy

8. Praca z KP2.7 – ćwiczenia klasyfikowania. Dziecko podaje nazwy zaprezentowanych na karcie środków transportu. Następnie rysuje po dwie niebieskie fale pod pojazdami, które pływają, jedną brązową linię pod tymi, które poruszają się po lądzie, a na koniec nalepiają chmurę przy tych, które latają w powietrzu.

 

  • KP2.7, kredki

9. Spacer z rodzicami – przeliczanie pojazdów obserwowanych na drodze, podawanie ich nazw.

Zachęcam do samodzielnego ubierania się dziecka przed wyjściem na spacer.

10. Symetryczna zabawa - zabawa z kodowaniem. Stymulowanie rozwoju dziecka, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej, rozwijanie umiejętności odtwarzania.

 Do zabawy przygotowujemy kartkę przedzieloną na pół oraz różne przedmioty, które macie Państwo w domu w parach (po 2 sztuki np. łyżeczki, klocki, autka itp.). Zabawa polega na układaniu przedmiotów wzdłuż osi symetrii lub inaczej w odbiciu lustrzanym. Warto dziecku przy okazji takiej zabawy pokazać (przypomnieć) jak ułożone przedmioty wyglądają w lustrzanym odbiciu. Układamy początkowo po 3-4 przedmioty i odtwarzamy ten sam wzór z drugiej strony. Możemy dziecku stopniowo zwiększać liczbę przedmiotów, 

  •  kartka z zaznaczoną osia symetrii, zabawki po 2 sztuki, lustro.

Dla lepszego zrozumienia zabawy proponuję obejrzeć film

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/01/zabawa-symetryczna/

 

  Dzień 3 (08.04.2021) 

 

Temat dnia: Statki płyną w dal.

 

Cele dnia:

  • poznanie roli tempa w piosenkach;
  • kształtowanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1.  „Płynie łódka” – zabawa z rymowanką M. Barańskiej.

 

Płynie łódka po głębinie,        Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym

a tą łódką Grzesio płynie.       Rytmicznie na przemian pochyla się do przodu i prostuje.

 

Grzesio macha do kolegów,     Machają miarowo obiema dłońmi w lewo i prawo

bo odpływa stąd.

Wraca łódka po głębinie,          Rytmicznie na przemian pochyla się do przodu i prostuje

a tą łódką Grzesio płynie.

Zaraz łódkę zacumuje,            Uderza obiema dłońmi na przemian raz w jedno udo, raz w drugie

bo już blisko ląd.                      wymawiając słowo „ląd”, głośno klaszczą.

2. Pojazdy” – rozwiązywanie zagadek Marcina Przewoźniaka.

 

Autobus

Zmieści się w nim osób setka albo dwieście.

Wszystkich pracowicie rozwiezie po mieście.

Nie dojedziesz jednak tuż pod własny ganek.

Wysiądziesz tam tylko, gdzie będzie przystanek

 

Tramwaj

Mknie po szynach ta maszyna,

na przystanku się zatrzyma.

Odkąd tylko dzień się budzi,

już po mieście wozi ludzi.

Świata nie zatruwa, skąd!

Napędza ją przecież prąd.

 

Samochód

Dwa fotele i kanapa,

 lampa pod sufitem świeci,

a w fotelu siedzi tata

do przedszkola wiezie dzieci.

 

  1. „Pojazdy” – zabawa ortofoniczna. R. prezentuje dziecku (na dowolnych ilustracjach lub zabawkach) następujące pojazdy: pociąg, statek, samochód i samolot. Przy każdej ilustracji R. wydaje dźwięk charakterystyczny dla danego pojazdu. Następnie pokazuje sam obrazek, a dziecko artykułuje umówione wcześniej dźwięki. R. stopniowo, coraz szybciej, zmienia obrazki
  • ilustracje: pociąg, statek, samochód i samolot 

Pociągi – puf, puf, puf.

Statek – plum, plum, plum.

Samolot – szszszszsz.

Samochód – brum, brum, brum.

 

  1. „Płyną statki z bananami” – słuchanie piosenki, rozmowa na temat jej treści.

R. pyta: O czym jest piosenka? Co wiezie statek? Co podają sobie ładowacze? W jaki sposób piosenka jest śpiewana na początku, a w jaki sposób na końcu?

  • piosenka na grupie Rybki

 

Płyną statki z bananami

sł. i muz. tradycyjne

Płyną statki z bananami w świetle gwiazd:       Dziecko naśladuje rękami płynące fale i wkręca „żarówki”.

Łabi du daj daj, łabi du daj.                                Dwa razy uderza dłońmi o kolana, dwa razy 

                                                                              klaszczą w dłonie (całość powtarzamy dwukrotnie

                                                                              –  przy drugim powtórzeniu jedno klaśnięcie w dłonie).

A każdy ładowacz śpiewa tak:                          Salutuje  jedną ręką (dotyka czubkami palców do czoła).

Łabi du daj daj, łabi du daj.                               Jw.

Podaj, podaj, podaj mi podaj                         Na pierwsze „podaj” dziecko uderza dłońmi o swoje uda, na drugie „podaj” –

                                                                             o dłonie R., ruchy te powtarzają  naprzemiennie do końca piosenki

bananów kosz!

Podaj, podaj, podaj mi podaj       

bananów kosz!                                  

 

5.„Płyną statki z bananami” – ilustracja ruchowa do piosenki.

R.wraz z dzieckiem siedzą w siadzie klęcznym naprzeciw siebie.

Śpiewają piosenkę – najpierw wolno, później coraz szybciej, wykonując opisane wyżej ruchy.

 

6.Muzyczna gimnastyka  - ćwiczenia w podskokach.

https://www.youtube.com/watch?v=n7OIPFcyZRU

7. Praca z KP2.8 – ćwiczenia percepcji wzrokowej, przeliczania, utrwalanie nazw figur geometrycznych. Dzieci otaczają pętlą te figury geometryczne, z których jest zbudowana żaglówka, podają ich nazwy i je przeliczają. Rysują w ramce tyle kresek, ile trójkątów użyto do zbudowania żaglówki.

  • KP2.8, kredki

8. „Kolorowe żaglówki” – praca plastyczno-techniczna połączona z ćwiczeniem oddechowym.

Dajemy dziecku jedną zakrętkę od butelki po wodzie mineralnej – w jej środku umieszcza małą kulkę z plasteliny, a w kulkę wbija kolorowe piórko. Następnie wkładamy żaglówkę do miski z wodą. Dziecko wprawia w ruch swoją żaglówkę, dmuchając na piórko (przed zabawą trzeba odpowiednio zabezpieczyć podłogę). Należy sprawdzić (wraz z dziećmi), ile plasteliny trzeba włożyć do nakrętki, by ta nie zatonęła.

  • plastikowe zakrętki od butelek po wodzie mineralnej, plastelina, kolorowe piórka, miski z wodą

 

 

Dzień 4 (09.04.2021

 

Temat dnia: Lecimy samolotem

 

Cele dnia:

  • poznanie budowy samolotu;
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej;
  • rozwijanie kreatywności i motoryki małej;
  • motywowanie do samodzielnego działania podczas różnych aktywności

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. „Samoloty” – ćwiczenia oddechowe + ćw. małej motoryki.

Na początku dajemy dziecku waciki i dmuchamy – klasyczne ćw. oddechowe. Następnie dziecko musi rozdzielić waciki na mniejsze elementy. Na koniec dziecko otrzymuje kartkę na którą nakleja samolot i wcześniej przygotowane waciki, które będą chmurkami.

  • niebieska kartka, waciki kosmetyczne, wzór samolotu do wycięcia, nożyczki, klej. Załącznik 15
  1. „Samolot” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat treści utworu.

Samolot

Roman Pisarski

Popatrz, samolot wzniósł się z lotniska.

Jaki ogromny! Jak leci nisko!                                                     

Grają silniki, aż ziemia dudni.

Leci samolot wprost na południe.

Wzbija się wyżej, błysnął ogonem,

Za chwilę zniknie za nieboskłonem.

 

  • R. zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O czym jest ten wiersz? Co robił samolot na lotnisku? Jak leci samolot? Pokażcie! (dziecko pokazuje, jak samolot się wznosi, leci i ląduje) Kto z was leciał samolotem? Co wtedy czuliście?
  • R. wyjaśnia niezrozumiałe dla dziecka słowa np.: za nieboskłonem – (za horyzontem, w niebie, wysoko w chmurach)

 

  1. „Samoloty” – zabawa ruchowa. Dziecko-samolot wyciągają ręce w bok i wolno spaceruje po sali. Na hasło: samolot ląduje – stopniowo ugina nogi w kolanach, by przykucnąć na podłodze. Na hasło: samolot staruje – stopniowo podnosi się, by wznowić lot.
  2. „Jak wygląda samolot?” – praca z obrazkiem. R. wraz z dzieckiem opisuje wygląd samolotu pasażerskiego (jego części: dziób, ogon, kadłub, skrzydła, stateczniki, itp.) na podstawie ilustracji i piosenki ilustrowanej obrazkami.
  • ilustracja przedstawiająca samolot pasażerski. Załącznik 16

Leci samolot - piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=VSh3Ql3bZ7o

  1. „Mój samolot” – praca plastyczno-techniczna.

Dziecko dostaje  dwie rolki po ręcznikach papierowych lub po papierze toaletowym. Jedna rolka to korpus samolotu, na nim dziecko nakleja małe kółka (okna w samolocie). Z przodu rolki dziecko może narysować okna dla pilotów. Drugą rolkę dziecko zgniata na płasko – są to skrzydła samolotu. Dzieci ozdabiają je w dowolny sposób i naklejają na górną część samolotu.

  • dwie rolki po ręcznikach papierowych małe kółeczka, kredki, klej,
  1. Wyjście na świeże powietrze – rysowanie różnych pojazdów patykiem na piasku lub kredą na płytach chodnikowych, obserwowanie nieba w celu wypatrzenia samolotu lub smug pozostawionych przez samolot na niebie.

Zachęcam do doskonalenia umiejętności samodzielnego ubierania się i rozbierania, zapinania suwaków.

  • kreda
  1. Gra planszowa - ściganka „Środki transportu” - doskonalenie umiejętności liczenia, przestrzeganie ustalonych zasad. Załącznik 17
  • kostka do gry, pionki lub guziki,
  1. Podobieństwa i różnice” – praca indywidualna z dzieckiem zdolnym. R. prezentuje dziecku różne typy samolotów na obrazku, dziecko wymienia części wspólne dla każdego samolotu.
  • obrazki przedstawiające różne typy samolotów Załącznik 16

 

Data dodania: 2021-03-28 15:58:45
Data edycji: 2021-04-08 10:58:38
Ilość wyświetleń: 564
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej