WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Praca zdalna 12-16.04.2021

Temat tygodnia: Nasze podróże

12-16.04.2021

 

 

Dzień 1 (12.04.2021) 

 

Temat dnia: Rozmawiamy o oszczędzaniu- co możemy oszczędzać?

 

 Cele dnia:

  • poznanie różnych sposobów oszczędzania;
  • kształcenie umiejętności logicznego myślenia i przewidywania skutków;
  • wdrażanie do oszczędnego gospodarowania różnymi zasobami

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Ćwiczenia oddechowe

„Wiosnę czuć w powietrzu”

Przyjmujemy pozycje leżącą. Nabieramy powietrze nosem, aż poczujemy że nasze brzuszki „rosną”. Wyobrażamy sobie przy tym, różne wiosenne zapachy. Po chwili spokojnie wypuszczamy powietrze buzią, a brzuszek bardzo powoli opada.

„Ach! Och!

Nabieramy głęboki wdech nosem po czym wydychamy powietrze mówiąc ach!

Ćwiczenie należy realizować po kolei mówiąc: ach, ech, ich, och, uch, ych.

„Miś ”

Ćwiczenie wykonujemy w pozycji leżącej (na plecach).

 „miś zasypia” – wykonujemy wdech nosem i powolny, długi wydech ustami;

„miś sapie”– na wydechu wypowiadamy spółgłoskę ssss...,

„miś chrapie”– udajemy chrapanie na wdechu i wydechu.

„Piloci szybowców”

Przygotowujemy małe papierowe samolociki (własnoręcznie ozdobione kredkami), które umieszczamy na dłoni. Należy wziąć głęboki wdech przez nos, a potem długo i mocno dmuchać na samolocik tak, by się poruszył i „ wystartował”.

„Ziewolandia” – ćwiczenie oddechowe

Zapraszamy dziecko do odwiedzenia „Ziewolandii”, czyli kraju, gdzie wszyscy ziewają. Naśladujemy mieszkańców tego dziwnego miejsca – szeroko, swobodnie ziewamy, wypowiadamy w czasie ziewania głoskę „a: aaa”

Czytamy dziecku tekst:

,,Nazwę dziwną raz kraj miał,

Ziewolandią kraj się zwał.

Wszyscy ludzie tu ziewali,

Młodzi, starzy, duzi, mali:

Aaa…

Ziewał król i jego żona,

Brat i brata narzeczona.

Po królewsku tak ziewali

Władcy duzi oraz mali:

Aaa…."

 

  1. Poranna gimnastyka dla smyka przy piosence Hyc, Tup, Klap

https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc

  1. „Co możemy oszczędzać?” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem ilustracji.

Rozmawiamy z dzieckiem na temat sposobów oszczędzania pieniędzy – oszczędzamy je nie tylko poprzez gromadzenie monet i banknotów w skarbonce czy w banku, ale również poprzez niemarnowanie wody (używanie niewielkiej ilości wody do kąpieli, robienie prania, kiedy nazbiera się dużo ubrań, podlewanie roślin wodą deszczową, nalewanie wody do kubka podczas mycia zębów itp.), prądu (wyłączanie telewizora/radia, kiedy nikt go nie ogląda/nie słucha, gaszenie światła w pokoju, w którym nikogo nie ma itp.), jedzenia i środków czystości (niekupowanie za dużo jedzenia, aby go później nie wyrzucać, rozsądne gospodarowanie płynem do kąpieli, szamponem, papierem toaletowym, pastą do zębów itp.) oraz przyborów plastycznych, np. papieru. Oszczędzanie to także szanowanie wszystkiego, co się posiada (np. zabawki, sprzęty) i dbanie o to, tak aby ograniczyć kupowanie nowych rzeczy.

  • ilustracje związane z oszczędzaniem: papieru, wody, prądu, załącznik1
  1. „O samochodach, które dzięki oszczędzaniu spełniły swoje marzenia” Marlena Szeląg - słuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
  • Załącznik 2

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

 Jakie imiona nosiły samochody?

W jakich były kolorach?

W jakim mieście mieszkały samochody?

Jakie było marzenie Bartka i Anetki?

Kogo spotkały samochody przy ogrodzeniu lotniska?

O czym powiedział im samolot Olek?

Co zrobiły samochody, aby zdobyć bilety na pokład samolotu Grot?

Z czego wykonały skarbonkę?

Czy bohaterowie spełnili swoje marzenia?

A czy spełniliby je bez oszczędzania, dlaczego?

  1. Zabawa ruchowa do melodii „MONETA-BANKNOT”

Podkład muzyczny do zabawy:  https://youtu.be/E5PsRoi8oKI

na hasło moneta – zwijamy się w kłębek na podłodze
na hasło banknot- kładziemy się płasko na plecach

 

  1. „Świnka skarbonka” – praca plastyczna.

Narysuj w  środku świnki skarbonki to co chcesz kupić za zaoszczędzone pieniążki.

  • kredki, załącznik 3

Można również wykonać z dzieckiem jego własną skarbonkę ze szklanego słoika, które ozdabi plasteliną (pokrywkę R. nacina tak, aby można było do środka słoika wrzucać monety i banknoty). Na swoją skarbonkę dziecko nakleja karteczkę z napisem Zbieram na… (tu R. wpisuje cel oszczędzania pieniędzy przez dziecko).

  • kolorowa plastelina, szklany słoik z naciętą pokrywką, karteczka z napisem Zbieram na…, klej, mazak
  1. „Wrzucam monety do skarbonki” – praca z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania motoryki małej, chwytu pęsetkowego oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko wkłada do skarbonki przez dziurkę monety.
  • dowolna skarbonka, monety (lub wycięte z tektury krążki o wymiarach monet)
  1. Zachęcam do spacerów i korzystania ze świeżego powietrza. Przy okazji wyjść do doskonalenia przez dziecko umiejętności samodzielnego ubierania się i rozbierania.

Dzień 2 (13.04.2021) 

 

Temat dnia: Egzotyczne owoce

Cele dnia:

  • poznanie wybranych owoców tropikalnych;
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej;
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
  • zachęcanie do poznawania nowych

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Zabawa ruchowa przy piosence: Ręce do góry

Zamieniamy się w wesołe małpki

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

 

  1. „Egzotyczne owoce” – rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg.

Banan

Owoc to długi i żółty cały.

Małpki na obiad zjeść by go chciały.

Cytryna

Kwaśna jest tak niesłychanie,

żółte nosi wciąż ubranie.

Ma też w sobie witaminy,

na chorobę jedz…

 

Pomarańcza

W pomarańczową skórkę ubrana,

pachnie wspaniale, kiedy obrana.

Okrągła jest niczym piłeczka,

dojrzewa w promieniach słoneczka.

 

Kiwi

Jajowate i zielone,

a na skórce owłosione.

I choć kwaśne, minę krzywi,

 jak najczęściej zjadaj…

 

  • Załącznik 4 ilustracje owoców egzotycznych
  1. Spacer do pobliskiego sklepu spożywczego po owoce egzotyczne.

Jeśli nie uda się kupić egzotycznych owoców możemy je obejrzeć na filmiku

OWOCE EGZOTYCZNE 

https://www.youtube.com/watch?v=cn02iAt-IFc

  1. „Owocowe smaki” – zabawa dydaktyczna, sensoryczna. R. przygotowuje następujące owoce: cytrynę, pomarańczę, kiwi, banan oraz ananas i mówi, że są to owoce egzotyczne, czyli takie, które nie rosną w naszym kraju, tylko w odległych, bardzo słonecznych krajach. Następnie pyta dziecko, której spośród nazw egzotycznych owoców nie odgadywały (ananas). N. prezentuje napis ananas do czytania globalnego oraz sam owoc, dając go dzieciom kolejno do sensorycznego zbadania. Następnie pokazuje, jak się go obiera – miąższ należy pokroić na niewielkie kawałki i ułożyć na talerzu. Dziecko próbuje ananasa, określa jego zapach (czy intensywny?) i smak (słodki, gorzki, kwaśny itp.). Kolejny owoc, który dziecko poznaje wielozmysłowo, to cytryna. R. dzieli jej nazwę na głoski. Dziecko odgaduje, który to owoc, wskazuje go, a następnie bada sensorycznie – w skórce i po obraniu (kto chce, może spróbować), określając jego zapach i smak. W podobny sposób R. prezentuje kolejne owoce.
  • owoce egzotyczne (banan, ananas, cytryna, pomarańcza, kiwi), nóż, talerz, deska do krojenia, miska na obierki, taca na owoce, zapisane nazwy w/w owoców do czytania globalnego

 

  1. „Sałatka z egzotycznych owoców” – zabawa ruchowa z ilustracjami owoców. na podłodze rozkładamy ilustracje – cytryny, pomarańczy, kiwi, banana lub ananasa. Kiedy R. wymieni nazwę dowolnego owocu, wówczas dziecko, szybki staje na tym owocu i dzieli jego nazwę na sylaby. Gdy R. powie:

Sałatka owocowa!, wszystkie obrazki mieszamy i powtarzamy zabawę.

  • obrazki egzotycznych owoców (banan, ananas, cytryna, pomarańcza, kiwi),

 

  1. Egzotyczne owoce - praca plastyczna

Dziecko lepi z plasteliny dowolne egzotyczne owoce, układa je na talerzykach. Przy okazji liczymy owoce, porównujemy na którym talerzyku jest ich więcej.

  • plastelina , 2 talerzyki,
  1. Co zrobić, żeby banan nie ściemniał” – zabawa dydaktyczna, eksperyment. R. obiera banana i kroi go na plasterki, które wkłada do dwóch misek. Banany w jednej z misek polewa sokiem z cytryny, a do miski przykleja emblemat z cytryną. Po co najmniej półgodzinie dzieci sprawdzają, co się dzieje z bananami w obydwu miskach. Banany, których nie polano sokiem z cytryny, pociemnieją, a te, które polano – zachowają kolor. To że banany ciemnieją, to efekt działania enzymów, które owoc wydziela podczas uszkodzenia (pokrojony owoc to owoc uszkodzony), aby jak najdłużej zapobiec dostaniu się do jego wnętrza drobnoustrojów. Sok z cytryny wywołuje reakcję utleniania, zwalczając enzym.
  • 2 miski, sok z cytryny, banan, nóż, łyżka, emblemat cytryny

 

  1. „Owocowe memory” – praca z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania percepcji wzrokowej, spostrzegawczości i pamięci. R. rozkłada przed dzieckiem ilustracje przedstawiające egzotyczne owoce (pary obrazków w rozsypce: banany, cytryny, pomarańcze, ananasy, kiwi) obrazkiem do dołu. Raz dziecko odsłania dwa obrazki, raz R. Jeśli któryś gracz wylosuje parę, odkłada ją na bok. Jeśli dwa obrazki nie tworzą pary, z powrotem je odwracamy. Jeśli dziecko ma duże problemy z odnalezieniem pięciu par obrazków, zmniejszamy liczbę par do czterech lub trzech.
  • pary obrazków przedstawiających egzotyczne owoce (banany, cytryny, pomarańcze, ananasy, kiwi) Załącznik 5
  1. „Kiwi–kiwi” – humorystyczna gra słowna oparta na zasadzie tradycyjnej gry w „Pomidor”.

 Zadajemy dziecku śmieszne pytania. Dziecko musi użyć w odpowiedzi wyrażenia: kiwi–kiwi, wysokim rejestrem głosowym oraz zachowując powagę.

Zachęcamy dziecko do zadawania pytań rodzicowi. Ten, kto się uśmiechnie, zaśmieje lub użyje innego słowa, oddaje fant (np. przygotowane klocki).

10. Utrwalenie wiedzy dotyczącej owoców egzotycznych.

  • Karta pracy załącznik 6

Nazwij owoce, które widzisz na karcie pracy.

Wskaż owoce egzotyczne.

Połącz obrazki całych owoców z obrazkami kawałków poszczególnych owoców.

11. Na zakończenie zachęcam do wykonania z dzieckiem owocowego koktajlu.

12. Wirtualna wycieczka na Hawaje

TAK ROSNĄ TROPIKALNE OWOCE! Banany, Kakao, Ananasy, Mandarynki, Papaje i WIĘCEJ!

https://www.youtube.com/watch?v=hqUwLS6q6fE

 

Dzień 3 (14.04.2021) 

 

Temat dnia: Zwierzęta świata

 

Cele dnia:

  • poznanie wybranych zwierząt zamieszkujących Afrykę;
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacyjnych
  • rozwijanie myślenia logicznego;

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. „Dzikich zwierząt zwyczaje” – masaż z rymowanką. Dziecko siedzi przed rodzicem. Rodzic ma przed sobą plecy dziecka. R. czyta wiersz i wykonuje masaż na plecach dziecka. Ćwiczenie wykonujemy na zmianę.

 

Dzikich zwierząt zwyczaje

Marlena Szeląg

Odległe miejsca, dalekie kraje,                 Rodzic głaszcze plecy  dziecka od góry ku dołowi

skrywają dzikich zwierząt zwyczaje.

Małpy po drzewach wesoło skaczą,       „Skacze” palcem wskazującym po całych plecach.

z wysoka węża pewnie zobaczą.            Kantem rozprostowanej dłoni rysuje na nich.

                                                                     wijącego się węża

Lew mocno podrapie pazurami,            Delikatnie drapie plecy.

teraz ugania się za zebrami.                  „Biega” palcami po plecach.

Słonie są duże, dudni aż ziemia,

gdy drogą idą te oto stworzenia.

Żyrafa z drzewa liście smakuje,              Dociska plecy wnętrzem rozłożonej dłoni.

a tygrys w słońcu się wyleguje.                Przytula się do pleców, kładąc na nich głowę.

Odległe miejsca, dalekie kraje,                 Głaszcze plecy od góry ku dołowi

skrywają dzikich zwierząt zwyczaje...

 

  1. Gimnastyka dla smyka – ruletka zwierzęta

https://wordwall.net/pl/resource/2502149/gimnastyka-dla-smyka

  1. „Bajka o lwie” – słuchanie fragmentu wiersza i rozmowa przy ilustracjach na temat egzotycznych zwierząt.

Bajka o lwie (fragment)

Już otwarta jest książeczka,

A w niej czeka cię wycieczka,

Cel podróży widać stąd,

To Afryka – Czarny Ląd.

Tutaj słonko mocno grzeje,

Tu palmowe rosną knieje,

Tutaj żyje groźny lew,

Który właśnie zmarszczył brew.

Leży w trawie – łapę liże,

Więc podejdźmy trochę bliżej

 I spytajmy: – Panie Lwie,

Co też pan o sobie wie?

Czy pan wie, że pan jest kotem?

Czy ktoś mówił panu o tem?

Może hiena, może słoń,

Może zebra – w paski koń?

Może tata lub lew dziadek,

Albo jedna z małp sąsiadek? (…)

Zadajemy dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

 O czym mówi ten wiersz?

O jakich zwierzętach opowiada?

Czy widzicie te zwierzęta na ilustracjach?

Gdzie możemy spotkać zwierzęta wymienione w wierszu?

  • lustracje: lew, hiena, słoń, zebra, małpa  Załącznik 7
  1. „Gdzie mieszkają te zwierzęta?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic pokazuje dzieciom plakat z narysowanym konturem Afryki i podpisem: Afryka. Wskazuje ten kontynent również na globusie lub mapie świata. Następnie pokazuje dzieciom Europę – także na globusie lub mapie świata – oraz zaznacza na niej Polskę. Obok plakatu z napisem: Afryka Rodzic układa drugi plakat z narysowanym konturem Polski (jest na nim duży napis Polska). Przed dziećmi leżą ilustracje: słońce, palma, śnieżynka, jodła, lis, dzik, wiewiórka, sarna, lew, słoń, zebra, małpa, hiena. R. tłumaczy dzieciom, że w Afryce jest bardzo ciepło i rosną tam inne drzewa niż w Polsce – dzieci przyklejają słońce i palmę na konturze Afryki, a obrazek przedstawiający cztery pory roku i jodłę na konturze Polski. Następnie R. prosi dziecko, by zastanowiły się, które zwierzęta mieszkają w Polsce, a które w Afryce. Dziecko nakleja zwierzęta na plakaty. 

  • Załącznik 8  zawierający ilustracje: słońce, palma, cztery pory roku, jodła, sowa, dzik, wiewiórka, niedźwiedź, zając, lew, słoń, zebra, małpa, hiena, , dwa plakaty (na jednym narysowany jest kontur Afryki, na drugim – Polski), napisy do globalnego czytania (Polska, Afryka), globus lub mapa świata.
  1. Zabawa ruchowa „Lwy i lwiątka”

Na hasło "duże lwy" dzieci skradają się wyciągając przed siebie ręce (kocie ruchy).

Na hasło "małe lwiątka" podskakują, turlają się, kładą się na plecach i energicznie poruszają rękami.

 

  1. Ćwiczenia logorytmiczne.

Dziecko powtarza tekst i wykonuje odpowiednie ruchy.

 Idzie żyrafa: tup, tup, tup, w prawo tup, w lewo tup, tup, tup, tup.  

Biegnie żyrafa: trach, trach, trach, w prawo trach, w lewo trach, trach, trach, trach.

  1. Zabawa z elementem dramy „Jestem dzikim zwierzęciem”

Dziecko wciela się w postać wybranego przez siebie zwierzęcia  naśladuje jak się porusza, jakie głosy wydaje.

Rodzic, rodzeństwo muszą odgadnąć nazwę zwierzęcia o którym jest mowa.

  1. „Lew”- praca plastyczna.

Dziecko tworzą głowę lwa – maluje tekturowy talerzyk pomarańczową lub żółtą farbą. Po wyschnięciu farby nakleja na talerzyk lwie oczy, nos (z czarnej lub brązowej nakrętki po butelce lub plasteliny) i dorysowuje lwi uśmiech. Na zakończenie smaruje brzegi talerzy płynnym klejem i nakleja krótkie paski brązowej bibuły (grzywę).

  • żółta/pomarańczowa farba, kubki z wodą, pędzle, czarne mazaki, czarna lub brązowa plastelina/czarne lub brązowe nakrętki od butelek, oczy samoprzylepne, klej (płynny), krótkie paski brązowej bibuły
  1. „Niezwykłe zwierzęta Afryki” – praca z dzieckiem zainteresowanym przyrodą, poszerzanie wiedzy o świecie przyrodniczym. Dziecko słucha ciekawostek o zwyczajach zwierząt mieszkających w Afryce.

 Zwierzęta afrykańskie - Bajka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=wBcT8Hm4Xtg

  1. Praca z KP2.9 – utrwalanie wiadomości na temat zwierząt i miejsc ich występowania.

Dziecko nakleja sylwety zwierząt pasujące do afrykańskiego krajobrazu i polskiego lasu.

  • KP2.9

 

Dzień 4 (15.04.2021) 

 

Temat dnia: Afrykańskie rytmy

 

Cele dnia:

  • poznanie tradycyjnego afrykańskiego instrumentu;
  • rozwijanie wrażliwości słuchowej i poczucia rytmu;
  • rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej;
  • budzenie poczucia ciekawości świata

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

1. Zabawa ruchowa przy piosence: Ręce do góry

Zamieniamy się w wesołe małpki

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

2. „Zwierzęta dalekich krajów” – rozwiązywanie zagadek Marcina Przewoźniaka.

Lew

Znany jest ze swojej grzywy,

oto zwierząt król prawdziwy!

Kiedy słychać jego ryk,

każdy zwierz by chętnie znikł.

Aż za dobrze zna Afryka

tego kota – drapieżnika.

Słoń

Nosem łapie, pije nosem,

nosem trąbi wielkim głosem

i prawdziwym jest kolosem.

Chroni się prze upałami,

gdy wachluje się uszami,

a przemieszcza się stadami.

 

Wielbłąd

Robi miny, śmiesznie żuje,

gdy jest zły, to czasem pluje.

W garbie zbiera tłuszcz na drogę,

rzadko dość pyta o wodę.

I to właśnie z niego czyni

 świetny transport na pustyni.

Szympans

W drzew koronach trwa narada.

Krzyczą głośno wielkie stada.

Wśród drzew, hen na wysokości,

nie dorównasz im w zręczności!

Każda z nich ma cztery ręce.

Nie podpowiem ci już więcej.

 

Żyrafa

Ma futro w cętki i bieg dość prędki,

szyję wysmukłą długości wędki.

Rodząc się – już ma dwa metry wzrostu

i z góry patrzy na świat po prostu.

Najwyższym ssakiem jest oczywiście:

z czubków drzew zrywa soczyste liście.

 

  1. Gimnastka dla młodszych dzieci.

Włącz wesołą muzykę i zakręć kołem przynajmniej 5 razy.

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

 

  1. Wysłuchanie piosenki „Afryka, Kongo” i rozmowa na jej temat.

Afryka, Kongo sł. i muz. Małgorzata Barańska, Stefan Gąsieniec

Wyruszamy do Afryki, tam,

gdzie lasy równikowe,

tam, gdzie rosną bananowce

oraz drzewa kauczukowe.

 

Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.

Wyruszamy do Afryki.

Tam goryle i lamparty,

antylopy, nosorożce.

To naprawdę nie są żarty!

Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.

Wyruszamy do Afryki,

wyruszamy na wakacje.

Zobaczymy wielkie drzewa,

baobaby i akacje.

Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanej piosenki:

  • Czy podobała się wam piosenka?
  • Jaki nastrój ma ta piosenka?
  • Czy jakaś część piosenki się powtarza?

Włączamy piosenkę ponownie, prezentując dziecku poszczególne jej zwrotki.

Po każdej zwrotce zatrzymujemy utwór i zadajemy pytania:

  • Gdzie przeniosła nas piosenka?
  • Jak się nazywa „piękny wielki kraj” leżący na tym kontynencie?
  • Jakie drzewa rosną w Afryce?
  • Jakie zwierzęta występowały w piosence?
  • Kiedy dzieci zamierzają wyjechać do Afryki?
  • Jakie drzewa chcą zobaczyć?

 

  1. „Afrykańskie rytmy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pokazuje dziecku ilustrację przedstawiającą afrykańską wioskę. Wyjaśnia, że ludzie mieszkający w Afryce wymyślili niegdyś nowy język – mowę tam-tamów, czyli specjalnych bębnów. Dzięki temu mogli przekazywać sobie informacje z wioski do wioski, na duże odległości. Ten rodzaj komunikacji jest do tej pory stosowany. Tam-tamy często nazywa się „mówiącymi bębnami”. Korpus bębna to wydrążony pień drzewa, wzdłuż którego wycięte są wąskie otwory (szczeliny). Nadający wiadomość uderza w różne elementy bębna, wydobywając z niego dźwięki.
  • ilustracje: afrykańska wioska, tam-tam oraz inne bębny, Załącznik 9

„Bębny i bębenki” – zabawa dydaktyczna. N. pokazuje dzieciom ilustracje przedstawiające różne bębny, dzieci porównują ich wygląd. Bębny to bardzo popularne instrumenty w Afryce.

Następnie zastanawiają się, z czego można zrobić „bębenek” – z odwróconego pudełka po butach, odwróconego wiaderka po klockach, pudełka plastikowego, krzesła

Pokazujemy, w jaki sposób z naszych bębenków wydobywa się dźwięk. Dzieci sprawdzają, jakie dźwięki wydają (uderzają w nie dłonią, drewnianymi łyżkami itp)

  • bębny i bębenki (prawdziwe w miarę możliwości i na ilustracjach), pudełka po butach, wiaderka, pojemniki po klockach, drewniane łyżki, kubki po serkach

 – „Uczymy się refrenu piosenki” – rytmizacja tekstu. Dzieci rytmicznie powtarzają za R. słowa: Kongo to piękny kraj, wielki kraj – głośno, cicho, wolno, szybko, itp., następnie śpiewa melodię na głoskach „a”, „e”, „o”.

– „Afrykańskie rytmy” – zabawa rytmiczna przy piosence. Umawiamy się z dzieckiem, że podczas słuchania zwrotek stoi prosto w lekkim rozkroku, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę, a na słowa refrenu: Kongo to piękny kraj, wielki kraj – recytują tekst rytmicznie, razem z nagraniem.

Podczas przygrywek wystukuje rytm (zgodnie z melodią) na dowolnym bębenku.

  • bębenki lub instrumenty imitujące bębenki, piosenka na grupie Rybki

 

  1. „Głosy zwierząt” – praca z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania mowy i wymowy. Dziecko losuje dowolną ilustrację zwierzęcia mieszkającego w Afryce i naśladuje jego głos. • ilustracje: słoń, lew, wąż, małpa

Dżungla: odgłosy zwierząt, dźwięki jakie wydają zwierzęta - nauka zabawa dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U

 

  1. Tam tam – praca plastyczna z dzieckiem przejawiającym uzdolnienia plastyczne.

Do wykonania bębenka będzie potrzebne:

  • 2 balony, mocna taśma klejąca, 2 kubeczki plastikowe lub papierowe, pisak, klej do sklejenia kubeczków, nożyczki, Załącznik 10

  

Dzień 5 (16.04.2021) 

 

Temat dnia: Mamy uśmiechnięte miny to zrobimy dziś pingwiny

 

Cele dnia:

  • poznanie pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy;
  • rozwijanie koncentracji uwagi i słuchania ze zrozumieniem;
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych;
  • zachęcanie do samodzielnego wykonania pracy na podstawie instrukcji słownej  i pokazu

 

Proponowane formy aktywności dziecka:

  1. Gimnastyka dla dzieci w domu

https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

  1. „Wesołe pingwinki” – praca plastyczno-techniczna, działania wstępne.

Dajemy dziecku styropianowe jajko nadziane na patyk szaszłykowy – powstaną z nich pingwiny. Dziecko maluje całe jajka na czarno i pozostawiają do wyschnięcia.

  • duże styropianowe jajko, czarna farba, patyczek szaszłykowy, pędzel
  1. „Rozmowa Pingwinów” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat pingwinów, opisywanie ich wyglądu na podstawie ilustracji.

Rozmowa Pingwinów

Barbara Wierzbicka

Pyta Pingwin Pingwina:

– Dlaczego u nas wciąż zima?   

Podobno są takie kraje,              

gdzie śnieg topnieje, lód taje. 

Albo, co jeszcze ciekawsze

upały bywają tam straszne

– Och, nie narzekaj, kolego!

 Zima to przecież nic złego.

Przynajmniej się nie pocimy,

ze śniegu mamy pierzyny,

widoki piękne, białe     

Mieszkamy tu na stałe.

I nie musimy co roku.   

latać niczym bociany     

za morza, oceany.

Zadajemy dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

  • Kim są bohaterowie wiersza?
  • Gdzie mieszkają pingwiny?
  • Jakie są zalety mieszkania w zimnej krainie?
  • Jak wyglądają pingwiny?

Załącznik 11, ilustracje pingwinów

  1. „Pingwin” – zabawa tradycyjna.

https://www.youtube.com/watch?v=PdHfeBJB-10

Dziecko maszerują w dowolnych kierunkach w rytm piosenki, stopy są skierowane na zewnątrz, pięty blisko siebie, ręce „przyklejone” do tułowia, dłonie skierowane w dół. Na każde słowo „się” dziecko podskakuje w górę obunóż. Zgodnie ze słowami piosenki staje w miejscu i wyciąga do przodu prawą nogę, potem lewą.  Na słowa „do przodu” wykonuje skok obunóż do przodu, na słowa „do tyłu”– skok obunóż do tyłu, na słowa „raz, dwa, trzy” – trzykrotnie klaszcze w dłonie.

  1. „Wesołe pingwinki” – praca plastyczno-techniczna, ciąg dalszy. Na pomalowane jajka dziecko naklejają wycięte z białego papieru owale – brzuchy pingwinów. Następnie składają na pół dwa czarne koła – skrzydła pingwina i dokleja je z boków. Na górze jajka (nad brzuchem) dziecko nakleja oczy i wbija w styropian żółtą pinezkę – dziób (dzieci wkładają pinezkę pod nadzorem R.).
  • 2 czarne koła origami, białe kartony, nożyczki, żółtą pinezkę, klej.

Dzieciom mającym problem z wycinaniem owal wycina R., pomaga im również składać koła na pół.

  1. Praca z KP2.10 – ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia liczenia.

Dziecko rysuje pingwina po śladzie i kolorują go. Wokół pingwina rysuje pięć śnieżynek.

W drugim zadaniu dziecko łączą pingwiny z właściwym wzorem.

  • KP2.10, kredki
  1. „Łapiemy rybki” – praca z dzieckiem wymagającym wsparcia w zakresie rozwijania motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wręcza dziecku papierową rybkę na długim sznurku i patyk. Zadaniem dziecka jest jak najszybciej nawinąć sznurek na patyk i tym samym „złapać rybkę”.
  • kolorowa papierowa ryba na sznurku, patyk Załącznik 12
  1. „Prawdziwe życie pingwinów” – słuchanie ciekawostek o pingwinach.

Opowiadamy dziecku o pingwinach: Pingwiny żyją na Antarktydzie. Jest tam bardzo zimno, a wszędzie leży śnieg i lód. Pingwiny żywią się rybami. Nie potrafią latać, ale są bardzo dobrymi pływakami. Małe pingwiny wylęgają się z jajek, a niektóre gatunki oddają swoje młode do „żłobka”. Gdy małe pingwiny przebywają w żłobku, ich rodzice polują. Pokazujemy dziecku Antarktydę na globusie lub mapie świata

  • globus lub mapa świata

Ciekawostki o pingwinach

https://www.youtube.com/watch?v=kxzMw1C7id8

  1. „Łapiemy rybki”– ćwiczenia koordynacji-wzrokowo ruchowej, ćwiczenie liczenia.

Rozkładamy na podłodze sznurek tworząc koło i wkłada do niej sylwety ryb z naczepionym spinaczem biurowym (jest to przerębel). Następnie dziecko rzuca kostką do gry i łowi z przerębla (za pomocą patyczka z przywiązanym magnesem) taką liczbę ryb, która odpowiada liczbie kropek wyrzuconych na kostce. Dziecko układa rybki na papierowym talerzu i ponownie przelicza ryby.

  • kolorowe rybki, spinacze biurowe, magnes, patyk, sznurek, kostka z kropkami, papierowy talerz. Załacznik 12

 

 

Data dodania: 2021-04-11 21:12:53
Data edycji: 2021-04-13 13:07:05
Ilość wyświetleń: 581
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej