Temat tygodnia: Nasze podróże
12-16.04.2021
Dzień 1 (12.04.2021)
Temat dnia: Rozmawiamy o oszczędzaniu- co możemy oszczędzać?
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
„Wiosnę czuć w powietrzu”
Przyjmujemy pozycje leżącą. Nabieramy powietrze nosem, aż poczujemy że nasze brzuszki „rosną”. Wyobrażamy sobie przy tym, różne wiosenne zapachy. Po chwili spokojnie wypuszczamy powietrze buzią, a brzuszek bardzo powoli opada.
„Ach! Och!
Nabieramy głęboki wdech nosem po czym wydychamy powietrze mówiąc ach!
Ćwiczenie należy realizować po kolei mówiąc: ach, ech, ich, och, uch, ych.
„Miś ”
Ćwiczenie wykonujemy w pozycji leżącej (na plecach).
„miś zasypia” – wykonujemy wdech nosem i powolny, długi wydech ustami;
„miś sapie”– na wydechu wypowiadamy spółgłoskę ssss...,
„miś chrapie”– udajemy chrapanie na wdechu i wydechu.
„Piloci szybowców”
Przygotowujemy małe papierowe samolociki (własnoręcznie ozdobione kredkami), które umieszczamy na dłoni. Należy wziąć głęboki wdech przez nos, a potem długo i mocno dmuchać na samolocik tak, by się poruszył i „ wystartował”.
„Ziewolandia” – ćwiczenie oddechowe
Zapraszamy dziecko do odwiedzenia „Ziewolandii”, czyli kraju, gdzie wszyscy ziewają. Naśladujemy mieszkańców tego dziwnego miejsca – szeroko, swobodnie ziewamy, wypowiadamy w czasie ziewania głoskę „a: aaa”
Czytamy dziecku tekst:
,,Nazwę dziwną raz kraj miał,
Ziewolandią kraj się zwał.
Wszyscy ludzie tu ziewali,
Młodzi, starzy, duzi, mali:
Aaa…
Ziewał król i jego żona,
Brat i brata narzeczona.
Po królewsku tak ziewali
Władcy duzi oraz mali:
Aaa…."
https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc
Rozmawiamy z dzieckiem na temat sposobów oszczędzania pieniędzy – oszczędzamy je nie tylko poprzez gromadzenie monet i banknotów w skarbonce czy w banku, ale również poprzez niemarnowanie wody (używanie niewielkiej ilości wody do kąpieli, robienie prania, kiedy nazbiera się dużo ubrań, podlewanie roślin wodą deszczową, nalewanie wody do kubka podczas mycia zębów itp.), prądu (wyłączanie telewizora/radia, kiedy nikt go nie ogląda/nie słucha, gaszenie światła w pokoju, w którym nikogo nie ma itp.), jedzenia i środków czystości (niekupowanie za dużo jedzenia, aby go później nie wyrzucać, rozsądne gospodarowanie płynem do kąpieli, szamponem, papierem toaletowym, pastą do zębów itp.) oraz przyborów plastycznych, np. papieru. Oszczędzanie to także szanowanie wszystkiego, co się posiada (np. zabawki, sprzęty) i dbanie o to, tak aby ograniczyć kupowanie nowych rzeczy.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
Jakie imiona nosiły samochody?
W jakich były kolorach?
W jakim mieście mieszkały samochody?
Jakie było marzenie Bartka i Anetki?
Kogo spotkały samochody przy ogrodzeniu lotniska?
O czym powiedział im samolot Olek?
Co zrobiły samochody, aby zdobyć bilety na pokład samolotu Grot?
Z czego wykonały skarbonkę?
Czy bohaterowie spełnili swoje marzenia?
A czy spełniliby je bez oszczędzania, dlaczego?
Podkład muzyczny do zabawy: https://youtu.be/E5PsRoi8oKI
na hasło moneta – zwijamy się w kłębek na podłodze
na hasło banknot- kładziemy się płasko na plecach
Narysuj w środku świnki skarbonki to co chcesz kupić za zaoszczędzone pieniążki.
Można również wykonać z dzieckiem jego własną skarbonkę ze szklanego słoika, które ozdabi plasteliną (pokrywkę R. nacina tak, aby można było do środka słoika wrzucać monety i banknoty). Na swoją skarbonkę dziecko nakleja karteczkę z napisem Zbieram na… (tu R. wpisuje cel oszczędzania pieniędzy przez dziecko).
Dzień 2 (13.04.2021)
Temat dnia: Egzotyczne owoce
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Zamieniamy się w wesołe małpki
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
Banan
Owoc to długi i żółty cały.
Małpki na obiad zjeść by go chciały.
Cytryna
Kwaśna jest tak niesłychanie,
żółte nosi wciąż ubranie.
Ma też w sobie witaminy,
na chorobę jedz…
Pomarańcza
W pomarańczową skórkę ubrana,
pachnie wspaniale, kiedy obrana.
Okrągła jest niczym piłeczka,
dojrzewa w promieniach słoneczka.
Kiwi
Jajowate i zielone,
a na skórce owłosione.
I choć kwaśne, minę krzywi,
jak najczęściej zjadaj…
Jeśli nie uda się kupić egzotycznych owoców możemy je obejrzeć na filmiku
OWOCE EGZOTYCZNE
https://www.youtube.com/watch?v=cn02iAt-IFc
Sałatka owocowa!, wszystkie obrazki mieszamy i powtarzamy zabawę.
Dziecko lepi z plasteliny dowolne egzotyczne owoce, układa je na talerzykach. Przy okazji liczymy owoce, porównujemy na którym talerzyku jest ich więcej.
Zadajemy dziecku śmieszne pytania. Dziecko musi użyć w odpowiedzi wyrażenia: kiwi–kiwi, wysokim rejestrem głosowym oraz zachowując powagę.
Zachęcamy dziecko do zadawania pytań rodzicowi. Ten, kto się uśmiechnie, zaśmieje lub użyje innego słowa, oddaje fant (np. przygotowane klocki).
10. Utrwalenie wiedzy dotyczącej owoców egzotycznych.
Nazwij owoce, które widzisz na karcie pracy.
Wskaż owoce egzotyczne.
Połącz obrazki całych owoców z obrazkami kawałków poszczególnych owoców.
11. Na zakończenie zachęcam do wykonania z dzieckiem owocowego koktajlu.
12. Wirtualna wycieczka na Hawaje
TAK ROSNĄ TROPIKALNE OWOCE! Banany, Kakao, Ananasy, Mandarynki, Papaje i WIĘCEJ!
https://www.youtube.com/watch?v=hqUwLS6q6fE
Dzień 3 (14.04.2021)
Temat dnia: Zwierzęta świata
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
Dzikich zwierząt zwyczaje
Marlena Szeląg
Odległe miejsca, dalekie kraje, Rodzic głaszcze plecy dziecka od góry ku dołowi
skrywają dzikich zwierząt zwyczaje.
Małpy po drzewach wesoło skaczą, „Skacze” palcem wskazującym po całych plecach.
z wysoka węża pewnie zobaczą. Kantem rozprostowanej dłoni rysuje na nich.
wijącego się węża
Lew mocno podrapie pazurami, Delikatnie drapie plecy.
teraz ugania się za zebrami. „Biega” palcami po plecach.
Słonie są duże, dudni aż ziemia,
gdy drogą idą te oto stworzenia.
Żyrafa z drzewa liście smakuje, Dociska plecy wnętrzem rozłożonej dłoni.
a tygrys w słońcu się wyleguje. Przytula się do pleców, kładąc na nich głowę.
Odległe miejsca, dalekie kraje, Głaszcze plecy od góry ku dołowi
skrywają dzikich zwierząt zwyczaje...
https://wordwall.net/pl/resource/2502149/gimnastyka-dla-smyka
Bajka o lwie (fragment)
Już otwarta jest książeczka,
A w niej czeka cię wycieczka,
Cel podróży widać stąd,
To Afryka – Czarny Ląd.
Tutaj słonko mocno grzeje,
Tu palmowe rosną knieje,
Tutaj żyje groźny lew,
Który właśnie zmarszczył brew.
Leży w trawie – łapę liże,
Więc podejdźmy trochę bliżej
I spytajmy: – Panie Lwie,
Co też pan o sobie wie?
Czy pan wie, że pan jest kotem?
Czy ktoś mówił panu o tem?
Może hiena, może słoń,
Może zebra – w paski koń?
Może tata lub lew dziadek,
Albo jedna z małp sąsiadek? (…)
Zadajemy dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
O czym mówi ten wiersz?
O jakich zwierzętach opowiada?
Czy widzicie te zwierzęta na ilustracjach?
Gdzie możemy spotkać zwierzęta wymienione w wierszu?
Rodzic pokazuje dzieciom plakat z narysowanym konturem Afryki i podpisem: Afryka. Wskazuje ten kontynent również na globusie lub mapie świata. Następnie pokazuje dzieciom Europę – także na globusie lub mapie świata – oraz zaznacza na niej Polskę. Obok plakatu z napisem: Afryka Rodzic układa drugi plakat z narysowanym konturem Polski (jest na nim duży napis Polska). Przed dziećmi leżą ilustracje: słońce, palma, śnieżynka, jodła, lis, dzik, wiewiórka, sarna, lew, słoń, zebra, małpa, hiena. R. tłumaczy dzieciom, że w Afryce jest bardzo ciepło i rosną tam inne drzewa niż w Polsce – dzieci przyklejają słońce i palmę na konturze Afryki, a obrazek przedstawiający cztery pory roku i jodłę na konturze Polski. Następnie R. prosi dziecko, by zastanowiły się, które zwierzęta mieszkają w Polsce, a które w Afryce. Dziecko nakleja zwierzęta na plakaty.
Na hasło "duże lwy" dzieci skradają się wyciągając przed siebie ręce (kocie ruchy).
Na hasło "małe lwiątka" podskakują, turlają się, kładą się na plecach i energicznie poruszają rękami.
Dziecko powtarza tekst i wykonuje odpowiednie ruchy.
Idzie żyrafa: tup, tup, tup, w prawo tup, w lewo tup, tup, tup, tup.
Biegnie żyrafa: trach, trach, trach, w prawo trach, w lewo trach, trach, trach, trach.
Dziecko wciela się w postać wybranego przez siebie zwierzęcia naśladuje jak się porusza, jakie głosy wydaje.
Rodzic, rodzeństwo muszą odgadnąć nazwę zwierzęcia o którym jest mowa.
Dziecko tworzą głowę lwa – maluje tekturowy talerzyk pomarańczową lub żółtą farbą. Po wyschnięciu farby nakleja na talerzyk lwie oczy, nos (z czarnej lub brązowej nakrętki po butelce lub plasteliny) i dorysowuje lwi uśmiech. Na zakończenie smaruje brzegi talerzy płynnym klejem i nakleja krótkie paski brązowej bibuły (grzywę).
Zwierzęta afrykańskie - Bajka dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=wBcT8Hm4Xtg
Dziecko nakleja sylwety zwierząt pasujące do afrykańskiego krajobrazu i polskiego lasu.
Dzień 4 (15.04.2021)
Temat dnia: Afrykańskie rytmy
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
1. Zabawa ruchowa przy piosence: Ręce do góry
Zamieniamy się w wesołe małpki
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
2. „Zwierzęta dalekich krajów” – rozwiązywanie zagadek Marcina Przewoźniaka.
Lew
Znany jest ze swojej grzywy,
oto zwierząt król prawdziwy!
Kiedy słychać jego ryk,
każdy zwierz by chętnie znikł.
Aż za dobrze zna Afryka
tego kota – drapieżnika.
Słoń
Nosem łapie, pije nosem,
nosem trąbi wielkim głosem
i prawdziwym jest kolosem.
Chroni się prze upałami,
gdy wachluje się uszami,
a przemieszcza się stadami.
Wielbłąd
Robi miny, śmiesznie żuje,
gdy jest zły, to czasem pluje.
W garbie zbiera tłuszcz na drogę,
rzadko dość pyta o wodę.
I to właśnie z niego czyni
świetny transport na pustyni.
Szympans
W drzew koronach trwa narada.
Krzyczą głośno wielkie stada.
Wśród drzew, hen na wysokości,
nie dorównasz im w zręczności!
Każda z nich ma cztery ręce.
Nie podpowiem ci już więcej.
Żyrafa
Ma futro w cętki i bieg dość prędki,
szyję wysmukłą długości wędki.
Rodząc się – już ma dwa metry wzrostu
i z góry patrzy na świat po prostu.
Najwyższym ssakiem jest oczywiście:
z czubków drzew zrywa soczyste liście.
Włącz wesołą muzykę i zakręć kołem przynajmniej 5 razy.
https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/
Afryka, Kongo sł. i muz. Małgorzata Barańska, Stefan Gąsieniec
Wyruszamy do Afryki, tam,
gdzie lasy równikowe,
tam, gdzie rosną bananowce
oraz drzewa kauczukowe.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki.
Tam goryle i lamparty,
antylopy, nosorożce.
To naprawdę nie są żarty!
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Wyruszamy do Afryki,
wyruszamy na wakacje.
Zobaczymy wielkie drzewa,
baobaby i akacje.
Ref.: Kongo to piękny kraj, wielki kraj.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanej piosenki:
Włączamy piosenkę ponownie, prezentując dziecku poszczególne jej zwrotki.
Po każdej zwrotce zatrzymujemy utwór i zadajemy pytania:
„Bębny i bębenki” – zabawa dydaktyczna. N. pokazuje dzieciom ilustracje przedstawiające różne bębny, dzieci porównują ich wygląd. Bębny to bardzo popularne instrumenty w Afryce.
Następnie zastanawiają się, z czego można zrobić „bębenek” – z odwróconego pudełka po butach, odwróconego wiaderka po klockach, pudełka plastikowego, krzesła
Pokazujemy, w jaki sposób z naszych bębenków wydobywa się dźwięk. Dzieci sprawdzają, jakie dźwięki wydają (uderzają w nie dłonią, drewnianymi łyżkami itp)
– „Uczymy się refrenu piosenki” – rytmizacja tekstu. Dzieci rytmicznie powtarzają za R. słowa: Kongo to piękny kraj, wielki kraj – głośno, cicho, wolno, szybko, itp., następnie śpiewa melodię na głoskach „a”, „e”, „o”.
– „Afrykańskie rytmy” – zabawa rytmiczna przy piosence. Umawiamy się z dzieckiem, że podczas słuchania zwrotek stoi prosto w lekkim rozkroku, przenosząc ciężar ciała z nogi na nogę, a na słowa refrenu: Kongo to piękny kraj, wielki kraj – recytują tekst rytmicznie, razem z nagraniem.
Podczas przygrywek wystukuje rytm (zgodnie z melodią) na dowolnym bębenku.
Dżungla: odgłosy zwierząt, dźwięki jakie wydają zwierzęta - nauka zabawa dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=Rerv4Ppfq7U
Do wykonania bębenka będzie potrzebne:
Dzień 5 (16.04.2021)
Temat dnia: Mamy uśmiechnięte miny to zrobimy dziś pingwiny
Cele dnia:
Proponowane formy aktywności dziecka:
https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ
Dajemy dziecku styropianowe jajko nadziane na patyk szaszłykowy – powstaną z nich pingwiny. Dziecko maluje całe jajka na czarno i pozostawiają do wyschnięcia.
Rozmowa Pingwinów
Barbara Wierzbicka
Pyta Pingwin Pingwina:
– Dlaczego u nas wciąż zima?
Podobno są takie kraje,
gdzie śnieg topnieje, lód taje.
Albo, co jeszcze ciekawsze
upały bywają tam straszne
– Och, nie narzekaj, kolego!
Zima to przecież nic złego.
Przynajmniej się nie pocimy,
ze śniegu mamy pierzyny,
widoki piękne, białe
Mieszkamy tu na stałe.
I nie musimy co roku.
latać niczym bociany
za morza, oceany.
Zadajemy dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
Załącznik 11, ilustracje pingwinów
https://www.youtube.com/watch?v=PdHfeBJB-10
Dziecko maszerują w dowolnych kierunkach w rytm piosenki, stopy są skierowane na zewnątrz, pięty blisko siebie, ręce „przyklejone” do tułowia, dłonie skierowane w dół. Na każde słowo „się” dziecko podskakuje w górę obunóż. Zgodnie ze słowami piosenki staje w miejscu i wyciąga do przodu prawą nogę, potem lewą. Na słowa „do przodu” wykonuje skok obunóż do przodu, na słowa „do tyłu”– skok obunóż do tyłu, na słowa „raz, dwa, trzy” – trzykrotnie klaszcze w dłonie.
Dzieciom mającym problem z wycinaniem owal wycina R., pomaga im również składać koła na pół.
Dziecko rysuje pingwina po śladzie i kolorują go. Wokół pingwina rysuje pięć śnieżynek.
W drugim zadaniu dziecko łączą pingwiny z właściwym wzorem.
Opowiadamy dziecku o pingwinach: Pingwiny żyją na Antarktydzie. Jest tam bardzo zimno, a wszędzie leży śnieg i lód. Pingwiny żywią się rybami. Nie potrafią latać, ale są bardzo dobrymi pływakami. Małe pingwiny wylęgają się z jajek, a niektóre gatunki oddają swoje młode do „żłobka”. Gdy małe pingwiny przebywają w żłobku, ich rodzice polują. Pokazujemy dziecku Antarktydę na globusie lub mapie świata
Ciekawostki o pingwinach
https://www.youtube.com/watch?v=kxzMw1C7id8
Rozkładamy na podłodze sznurek tworząc koło i wkłada do niej sylwety ryb z naczepionym spinaczem biurowym (jest to przerębel). Następnie dziecko rzuca kostką do gry i łowi z przerębla (za pomocą patyczka z przywiązanym magnesem) taką liczbę ryb, która odpowiada liczbie kropek wyrzuconych na kostce. Dziecko układa rybki na papierowym talerzu i ponownie przelicza ryby.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13