Dzień 1 ( 22.06.2020)
Temat dnia: Wakacyjne wędrówki.
Cele ogólne:
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie sprawności narządów mowy,
Proponowane działania:
1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka.
Rodzic wręcza dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (dziecko wysuwa wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dziecko wysuwa język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (dziecko przesuwa język od jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dziecko przesuwa język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dziecko wysuwa wargi mocno do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (dziecko wędruje językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dziecko kładzie język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dziecko odbija czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).
2. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej Wakacje.
Dziecko siada na dywanie. Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza. Czytając wiersz, prezentuje ilustracje do niego.
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=78
Kiedy nam buzie ogrzewa lato,
czas na przygody z mamą i tatą.
Czekają góry, pachnące łąki,
morze i plaża, konie, biedronki!
Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,
przedszkole na nas grzecznie poczeka,
odpoczną w ciszy lalki, zabawki,
dwie karuzele, miś i huśtawki.
Chętnie wrócimy do naszej pani
z wakacyjnymi opowieściami
o sarnach w lesie, o rybkach w morzu
i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.
Będziemy liczyć białe muszelki,
poznamy nowe, ważne literki,
a ten, kto butów sam nie sznuruje,
w mig się nauczy! Ja już sznuruję.
3. Rozmowa kierowana na podstawie wiersza i ilustracji w książce.
Proponowane pytania :
– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?
– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?
– Dokąd możemy pojechać na wakacje?
– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?
– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?
4. Zabawa ortofoniczna Wakacyjna wycieczka.
Obrazki: miś, jabłko, gruszka. (do pobrania)
Rodzic opowiada krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Młodsze dziecko unosi do góry obrazki misia, jabłka i gruszki w trakcie opowiadania, a starsze ilustruje je ruchem. Na słowo miś podskakuje, jabłko – obraca się w koło z szeroko rozłożonymi rękami, gruszka – unosi ręce do góry. Przed wysłuchaniem opowiadania dziecko wspólnie z rodzicem ustala, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz, bzz, bzz), dzieci (ha,ha,ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dziecko naśladuje te odgłosy.
Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, poręczny plecaczek. Włożyła do niego okrągłe jabłuszko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg (tu, tu, tu). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum), coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka widać było pole, na którym pasły się krowy (mu, mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha)
5. Wiaderko- wyklejanka. ( do pobrania)
Potrzebny będzie: klej, kolorowy papier ( może być kolorowa gazeta),
Dziecko rwie papier na drobne kawałki, a następnie wykleja kontury wiaderka.
Dzień 2 ( 23.06.2020)
Temat dnia: Wakacyjna podróż pociągiem.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Zabawa dydaktyczna Pociągi.
Ilustracje przedstawiające różne pociągi lub film „Pociągi” https://www.youtube.com/watch?v=FB2Qm6TNX_U
Rodzic prezentuje dziecku ilustracje przedstawiające pociągi lub włącza film. Następnie dziecko wypowiada się na temat obejrzanych ilustracji i odpowiada na pytania, np.:
Jakie są te pociągi?
Jak wyglądają?
Jakie mają kolory? Itp.
2. Zabawa językowa Co to za bilet? (do pobrania)
Bilety (np. bilet lotniczy, na koncert, do pociągu, pamiątkowy z przejazdu dorożką, do kina, cyrku).
Rodzic prezentuje dziecku różne bilety. Prosi, aby im się przyjrzało i powiedziało, czym się od siebie różnią, a w czym są podobne. Zadaniem dziecka jest określenie, w jakim celu kupi dany bilet.
3. Wykonanie biletów.
Dla dziecka: mała kartka papieru w kształcie prostokąta, kredki.
Rodzic informuje, że podczas każdego przejazdu – czy to pociągiem, czy to kolejką – potrzebny jest bilet. Ponieważ za chwilę dziecko będzie potrzebowało biletu, a nie ma go przy sobie, musi wykorzystać dostępne materiały (kartkę i kredki), by stworzyć swój bilet. Dziecko ozdabia kartonik według własnego pomysłu.
4. Osłuchanie się ze słowami i melodią piosenki Wakacyjna wyliczanka(sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak).
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Ref.: Bardzo chętnie, raz i dwa, ale zróbcie to co ja.
Ref.: Pokaż bilet, raz, dwa, trzy. Na wakacje jedziesz ty!
5. Rozmowa na podstawie piosenki.
Najpierw dziecko pokazuje własnoręcznie wykonany bilet i opowiada o nim. Potem odpowiada
na pytania.
− Kto to jest konduktor?
− Gdzie pracuje konduktor?
− Czy każdy może jechać pociągiem?
− W jakie miejsca można jechać pociągiem?
− Jak trzeba zachowywać się w pociągu?
6. Zabawa językowa z wykorzystaniem obrazków.
Obrazki, np.: gepard, sokół wędrowny, ślimak, żółw. (do pobrania)
Rodzic prezentuje obrazki i wymawia wyraźnie nazwy przedstawionych na nich zwierząt. Dziecko dzieli je rytmicznie (na sylaby), a następnie umieszcza obrazki na odpowiedniej kupce, w zależności od sposobu poruszania się zwierząt – na jednej będą umieszczone szybkie zwierzęta, a w drugiej – poruszające się wolno. Następnie kończy porównania rozpoczęte przez rodzica, np. Szybki (wolny) jak... uzupełniając je o nazwy wybranych zwierząt.
7. Zabawa ruchowa Poruszam się jak...
Obrazki z poprzedniego zadania.
Dziecko maszeruje po pokoju. Rodzic prezentuje wybrany obrazek. Zadaniem dziecka jest poruszanie się jak przedstawione na nim zwierzę.
Dzień 3 ( 24.06.2020)
Temat dnia: Zabawy na upalne dni.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Lody.
Śmietankowe, owocowe...
Doskonałe dla ochłody.
Kiedy upał jest na dworze,
każdy lubi lizać... (lody)
2. Wykonanie pomarańczowych lodów sorbetowych.
Sok pomarańczowy (100% naturalny), dla dziecka: małe kubeczki jednorazowe lub foremki do lodów, patyczki.
Dziecko nalewa do kubeczków sok, starając się go nie rozlać. Rodzic wstawia kubeczki do lodówki. Po około 30 minutach, kiedy sok już lekko się zmrozi, wyjmuje kubeczki, a dziecko wkłada do nich patyczki. Rodzic znów wstawia je do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.
3. Lodowa uczta– jedzenie lodów sorbetowych.
Rodzic wyjmuje lody z zamrażarki i pozostawia je na chwilę. Aby lody wyszły w całości z foremek lub kubeczków, można je zanurzyć w ciepłej wodzie. Dziecko je lody, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat ich smaku. Ocenia, czy trudno było je wykonać.
4. Ćwiczenia małej motoryki – W lodziarni.
Waciki kosmetyczne, klamerka, kostka do gry (zmniejszona ilością kropek na ściankach do 4), kubeczek dla dziecka.
Dziecko rzuca kostką, liczy, ile oczek wskazała. Wkłada do swojego kubeczka, za pomocą klamerki, tyle kulek z wacików kosmetycznych, ile oczek wskazała kostka.
5. Lody – praca plastyczna na upalne dni.
Potrzebne będą:
płatki kosmetyczne,
farby,
woda,
pipeta,
kolorowy papier techniczny,
nożyczki,
brokat, koraliki, cekiny do dekoracji.
Przygotowanie lodów to wieloetapowa praca. Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Wystarczy odrobinę farby rozcieńczyć wodą, a następnie taką miksturą polewać waciki za pomocą pipety. Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. Najlepiej jest to zrobić na słońcu, wystarczy wystawić na balkon na 2/3 godziny i gotowe. W międzyczasie można przygotować pozostałe elementy. Z brązowej tektury wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorową kartkę. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy według uznania.
Dzień 4 ( 25.06.2020)
Temat dnia: Wakacyjne przyjaźnie -nie oceniamy po wyglądzie
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy dziecka
- kształtowanie właściwej postawy społecznej (dziecko wie, że nie ocenia się nikogo po wyglądzie.)
Proponowane działania:
Rodzic ukrywa w pokoju zabawkę. Zadaniem dziecka jest ją odszukać. Rodzic pomaga mu w tym. Jeśli zbliża się do miejsca ukrycia zabawki, klaszcze w ręce; jeśli oddala się – tupie nogami.
Dziecko wykonuje kilka sprężystych podskoków obunóż w miejscu, a następnie przysiad podparty – zanurzają się w wodzie.
Dziecko powtarza tekst: cicho i głośno, wolno i szybko; dopowiadają słowa w miejscach, w których R. przerywa recytację. Próbują podać jak najwięcej słów oznaczających czynności wykonywane przez nasze oczy, np.:
Nasze oczy... widzą, spoglądają, oglądają, patrzą, mrugają, płaczą, zamykają się, otwierają się.
Nasze oczy widzą wszystko:
Dookoła spoglądają,
to co w górze, to co nisko.
świat ciekawy oglądają.
Dziecko próbuje określić, nazwać, co jego zdaniem jest ładne, a co – brzydkie. Rodzic zwraca uwagę, że to, co dla jednych jest ładne, dla innych może być brzydkie, i odwrotnie. Są również rzeczy, które dla wszystkich są ładne. Jest to uzależnione od gustu danej osoby.
W lesie, na drzewie jest sowi domek, a w nim mieszka dwanaście sióstr sówek. Te sówki we dnie śpią, a w nocy latają. Mają oczy okrągłe jak talerzyki, zabawne dzioby i skrzydełka takie ciche, że już cichszych nie ma na świecie. Jedenaście sówek jest ładnych, a ta dwunasta – bardzo brzydka.
Jednej nocy te ładne sówki powiedziały do tej brzydkiej:
– Nie chcemy, żebyś z nami mieszkała. Idź sobie w świat.
Brzydka sówka poszła w świat. Na swych cichych skrzydełkach odleciała w ciemny bór. Siadła na gałęzi i płacze: – Oj, jak smutno być brzydką. Aż tu idą lasem harcerze. Wracali z wycieczki i zabłądzili w lesie. Każdy harcerz ma dobre serce. – Chodź z nami, sówko. Poszła z nimi sówka do miasta i uczyła się w szkole. I wyrosła na najmądrzejszą sówkę na całym świecie. Nikt już teraz nie mówi, że jest brzydka. Nikt nie zwraca na to uwagi.
Podkreślenie, że wygląd zewnętrzny nie jest w życiu najważniejszy. Ważne jest to, jakim się jest człowiekiem, w jaki sposób się postępuje. Nie można ranić, odrzucać innych tylko dlatego, że nam się nie podobają, bo mogą być bardzo dobrymi, wartościowymi ludźmi i swoją opinią możemy ich bardzo skrzywdzić.
Dziecko-sówka macha rękami jak skrzydełkami i porusza się w różnych kierunkach. Gdy usłyszy klaśnięcie w dłonie, przykuca i odpoczywa. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego ruchu.
Dziecko układa zaproponowane przez rodzica kompozycje z kolorowych patyczków ( można wykorzystać zapałki, lub słomki).
Przygotujcie:
* 2 papierowe talerze,
* brązowa farba,
* pędzelek,
* papier kolorowy,
* klej,
* nożyczki,
Dziecko maluje talerze brązową farbą. Czekamy do wyschnięcia.
Rodzic w tym czasie wycina po dwa kółka z żółtego, białego i czarnego papieru. Żółte kółko powinno być największe, a czarne najmniejsze. Będą to oczy sowy. Z pomarańczowego papieru wycinamy trójkąt na nos. Jeden z talerzyków przecinamy na pół ( to zadanie wykonać może dziecko) Na drugi talerzyk dziecko nakleja oczy i nos.
Następnie dziecko przykleja przecięte części talerzyka do drugiego talerzyka od spodu, aby utworzyły skrzydła. ( do pobrania - gotowa praca plastyczna)
Dzień 5 ( 26.06.2020)
Temat dnia: Jakie jest lato?
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Rodzic wypowiada zdania. Jeśli zadanie jest prawdziwe, dziecko wstaje, jeśli fałszywe, siedzi.
Przykłady zdań:
Latem trzeba się ciepło ubierać.
Latem pada z nieba kolorowy śnieg.
Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.
Latem można się opalać.
Kładziemy przed dzieckiem ilustracje z częściami garderoby( letnie i zimowe). Dziecko kolejno ogląda ilustracje i nazywa je, a następnie segreguje na zimowe i letnie. Uzasadnia, dlaczego należy je nosić w danej porze roku.
Tworzymy z dzieckiem parę. Wykonujemy dowolne ruchy, np. skaczemy w miejscu, poruszamy rękami, a dziecko obserwuje ruchy i je naśladuje. Następnie zmiana ról.
Do piaskownicy zabieramy ze sobą wiaderko, butelkę z wodą, szklany słoik, łyżeczka
Dziecko bada właściwości najpierw suchego, a potem mokrego piasku. Ogląda go przez lupę, próbuje ulepić babki, rozmawiamy na temat wrażeń dotykowych. Na koniec
Na koniec R. z dzieckiem tworzy z suchego i mokrego piasku przekładaniec: wsypuje za pomocą łyżeczki do szklanego naczynia na zmianę warstwę suchego żwirku, warstwę drobnego mokrego piasku itd. Szczelnie zamykamy słoik i gotowy przekładaniec którego możemy zabrać do domu.
Piasek możemy wykorzystać do kolejnej zabawy.
Dziecko siada przy stoliku i rysuje palcem dowolne wzory na piasku. Wygładza piasek i rysuje od nowa. ( przypominamy dziecku , że po zabawie piaskiem myjemy dokładnie ręce)
Rodzic rysuje na kartce różne kształty.
Dziecko odgaduje, co zostało narysowane i próbuje formułować poprawne zdanie związane z rysunkiem.
Przykłady rysunków:
słońce - Latem mocno świeci słońce.
czereśnie- Latem dojrzewają czereśnie.
Dzień 6 ( 29.06.2020)
Temat dnia: Wakacje w Chorwacji (w ramach realizacji koncepcji przedszkola)
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Poznamy dzisiaj kolejny kraj należący do UE, jest nim Chorwacja. ( pokaz kraju na mapie Europy)
Chorwacja to od wielu lat jeden z najchętniej wybieranych przez Polaków wakacyjnych kierunków.
Oto kilka ciekawostek o kraju morza, pysznej kuchni i przepięknych krajobrazów.
I
Flaga i herb Chorwacji
Flagę Chorwacji tworzą trzy poziome pasy w kolorach: czerwonym, białym i niebieskim. W samym centrum umieszczony jest herb Chorwacji.
Zadanie 1 ( do pobrania)
Obejrzyj flagę Chorwacji i powiedz jakie kolory się na niej znajdują.
Odszukaj wśród pozostałych flag tej, która nie jest flagą Chorwacji. Czy rozpoznajesz jakiego kraju to jest flaga?
II
Dalmatyńczyki to chorwacka rasa psów
Charakterystyczna rasa psów, znana między innymi z bajki Disneya „101 dalmatyńczyków”, pochodzi właśnie z Chorwacji. Psy w czarne łatki zna cały świat.
Zadanie 2 (do pobrania)
Pokoloruj łatki dalmatyńczyka.
III
Najmniejsze miasto na świecie
W Chorwacji położone jest miasto Hum, które nazywane jest przez mieszkańców najmniejszym miastem świata. Mieszka w nim jedynie 30 osób. Bramę witającą gości zdobi napis "Hum, najmanji grad na svijetu", czyli najmniejsze miasto na świecie. Miasto położone jest na malowniczym wzgórzu i ma tylko dwie ulice.
Zadanie 3 (do pobrania)
Ułóż domki od najmniejszego do największego.
IV
Krawat pochodzi z Chorwacji
Niezbędny dziś element stroju eleganckiego mężczyzny, jako pierwsi na świecie nosili Chorwaci. Krawat wywodzi się z narodowego stroju Chorwacji. Dawniej przypominał raczej wiązaną pod szyją długą, kolorową chustę. Ten element ubioru doczekał się nawet własnego święta, Światowy Dzień Krawata obchodzony jest 18 października.
Zadanie 4 (do pobrania)
Połącz w pary takie same krawaty.
V
Nazwa waluty nawiązuje do kuny
Nazwa chorwackiej waluty, czyli kuna, w języku polskim ma takie samo znaczenie. Waluta zawdzięcza ją małym zwierzętom słynącym z pięknych futer. Dawniej, w Chorwacji luksusowe skóry kun wykorzystywano w handlu jako jednostkę płatniczą (pieniądze obecnie), dlatego nazwa ta stała się synonimem pieniądza.
Zadanie 5 (do pobrania)
Na którym obrazku znajduje się kuna, zwierzę od którego swoją nazwę ma waluta w Chorwacji? ( kuna, jeżowiec, delfin)
VI
Irys - narodowy kwiat Chorwatów
Narodowym kwiatem Chorwacji jest irys. Jednym z gatunków tej rośliny jest irys dalmatyński, który wyróżnia się pastelowo-niebieskimi kwiatami i jasnozielonymi liśćmi z szerokim białym pasem. Ten kwiat jest symbolem pokoju między narodami.
Zadanie 6
Poproś rodziców o pomoc w zrobieniu z papieru kwiatka techniką origami. https://www.youtube.com/watch?v=EcefsaPd_W0
lub kwiatka z bibuły- Irys
https://www.youtube.com/watch?v=We4oplDvtDg
VII
Morskie organy
W Zadarze znajdują się pierwsze na świecie morskie organy, które tworzą muzykę w wyniku działania morskich fal.
Zadanie 7
Jak wyglądają morskie organy i jak działają, można zobaczyć i posłuchać na stronie.
https://crolove.pl/morskie-organy-w-zadarze/
VIII
Ołówek i pióro wieczne
Ołówek i pióro wieczne wynaleziono w Chorwacji.
Zadanie 8
Okulary przeciwsłoneczne. Rysuj po śladzie używając ołówka.
Wybierając się do słonecznej i ciepłej Chorwacji nie zapomnijcie zabrać ze sobą okularów przeciwsłonecznych.
IX
Kuchnia chorwacka
Chorwacja jest pełna różnorodnych smaków. W menu królują przede wszystkim dania rybne oraz owoce morza. Chorwaci kierują się głównie jedną zasadą: jedzenie ma być po prostu smaczne i zdrowe. Jest ono bardzo zróżnicowane w zależności od regionu, inne jest na wybrzeżu, a inne w głębi lądu. W potrawach chorwackich można wyczuć silny wpływ kuchni włoskiej, austriackiej, węgierskiej i tureckiej. Stąd stoły są pełne różnych gatunków ryb, grillowanych mięs, owoców morza, oliwek, warzyw, aromatycznych ziół, fig, migdałów, winogron, miodu, rodzynek i owoców cytrusowych i orzechów. Warto podkreślić, że często zamiast cukru używa się naturalnego lub sztucznego miodu. Będąc w Chorwacji warto skosztować strukle (strucle), które mogą być podawane na słodko lub jako dodatek do zup czy przekąska. Z karmelu, jajek, mleka i gorzkiego likieru przygotowuje się rozatę, typowy dalmatyński deser, natomiast najpopularniejszym jest parcianka – naleśnik z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi.
Tradycyjne dania i przysmaki kuchni chorwackiej można znaleźć na stronach: https://gotowanie.onet.pl/artykuly/tradycyjne-dania-i-przysmaki-kuchni-chorwackiej-artykul/sxdylr9
https://crolove.pl/10-potraw-ktore-musisz-sprobowac-bedac-w-chorwacji/
Zadanie 9
Zachęcam do wspólnego przygotowania naleśników po Chorwacku czyli z dżemem, roztopioną czekoladą i siekanymi orzechami włoskimi.
Życzę smacznego i udanej zabawy przy wspólnym gotowaniu.
X
Piękny krajobraz
Mówi się, że kolory flagi są odzwierciedleniem krajobrazu Chorwacji. Kraj składa się głównie z czerwonej ziemi, skał w kolorze bieli oraz błękitu nieba i wody.
Więcej ciekawostek o Chorwacji można dowiedzieć się i obejrzeć na stronach:
https://crolove.pl/20-faktow-o-chorwacji-o-ktorych-mogliscie-nie-wiedziec/
http://www.polako.eu/chorwacja-od-a-do-z-czyli-cos-do-poczytania-dla-relaksu/
https://crolove.pl/przydatna-informacja/zwierzeta-w-chorwacji-niebezpieczne-i-te-niegrozne/
https://podroze.onet.pl/przyroda/10-miejsc-w-chorwacji-ktore-musisz-zobaczyc/mmdh94k
Dzień 7 ( 30.06.2020)
Temat dnia: Ahoj przygodo! - bezpieczne wakacje
Cele ogólne:
- rozwijanie mowy;
- utrwalanie zasad bezpieczeństwa podczas wakacji;
- rozwijanie sprawność ruchową.
Proponowane działania:
Dzieci naśladują szum fal: szszszuuu... szszszuuu...
Dzieci chodzą po statku, wygląda za burtę i przygląda się rybom pływającym w wodzie. Naśladują ruchy ich pyszczków (otwiera i zamyka ściśnięte usta) oraz płetw (macha palcami, ręce mają zgięte w łokciach, przylegające do ciała).
Dziecko naśladuje marynarzy, wołając: Ahoj! Ahoj! Ahoj! Naśladuje także odgłosy mew i rybitw: Piii, piii, piii...
Rodzic czyta wiersz „Wakacyjne rady” W. Bodalskiej:
Głowa nie jest od parady
służyć musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane
gdy zobaczysz w borze -
Nie zrywaj! Nie zjadaj! -
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie
jaka rada stąd wynika?
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
- idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
Rodzic zadaje dziecku pytanie: O czym należy pamiętać wybierając się na wakacje?
Dziecko przypomina wakacyjne rady zawarte w wierszu, oraz te, które były omawiane na poprzednich zajęciach. ( np. smarowaniu się kremem z filtrem, o dostosowaniu ubrania do pogody itp.) W wypowiedzi pomoże dziecku również plakat „Bezpieczne wakacje” (do pobrania).
3. Zanim wskoczysz o wody, pamiętaj o rozgrzewce - zabawa ruchowa przy piosence ,,Śpiewanki gimnastykowanki” .
https://pl.pinterest.com/pin/854558098025977331/
4. Karta pracy Wakacyjna wyprawa ( do pobrania)
Pokoloruj obrazek zgodnie z podanym kodem, a dowiesz się jak wyglądał pociąg, którym dzieci pojechały na wakacyjną wyprawę.
5. Zestaw ćwiczeń ruchowychWakacyjny aerobik.
Nagranie rytmicznej melodii.
Rodzic staje tyłem do dziecka i demonstruje ruch, a dziecko za nim powtarza;
Marsz w miejscu z wymachem rękami, ugiętymi w łokciach (również w dalszych ćwiczeniach).
Krok dostawny w bok (np. w stronę drzwi), powrót.
Krok dostawny w bok (np. w stronę okna), powrót.
4 kroki w lewo (np. do okna), 4 kroki w prawo.
4 kroki w prawo (np. w stronę drzwi), 4 kroki w lewo.
Uderzenie lewą dłonią w uniesione prawe kolano, naprzemiennie z uderzeniem prawą dłonią w uniesione lewe kolano.
Marsz w miejscu z wymachem prostymi rękami w bok i w górę.
Marsz z jednoczesnymi wymachami ręką nad głową (raz lewą, raz prawą ręką).
Marsz w miejscu z prostymi rękami , wyciągniętymi w bok, i otwartymi dłońmi skierowanymi raz do góry, raz do dołu.
Cały układ powtarzamy, a po skończeniu następuje część relaksacyjna. Dziecko układa się w wygodnej pozycji na podłodze, zamyka oczy i odpoczywa.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13