Poniedziałek 08.06.2020
Temat dnia: Mój przyjaciel – pies i kot.
Dzień proponujemy zacząć ćwiczeniami porannymi np.
https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I
„Szczeniątka” – słuchanie wiersza E. Szelburg - Zarembiny. Rozmowa na jego temat, nauka wiersza na pamięć.
„Szczeniątka”
E. Szelburg – Zarembina
Bez liku
jest szczeniątek w koszyku.
Jedno – podobne do matki.
Drugie – w białe łatki.
Trzecie – czarne jak wronka.
Czwarte bez ogonka.
Podpalanych dwoje.
A ostatnie, to najmniejsze,
ono będzie moje.
Po wysłuchaniu wiersza prosimy o zadanie dziecku pytań: Gdzie leżały szczeniątka?, Jak wyglądało pierwsze(drugie, trzecie, czwarte)? Jak wyglądały dwa pieski? Co znaczy słowo podpalane? Jakie było najmniejsze? Ile było razem piesków?
Następnie rodzic układa przed dzieckiem 7 sylwet psów ,które wyglądają, jak te z wiersza. Dziecko porządkuje kolejno psy, ustawiając je w szeregu tak jak treści wiersza. Po tym zadaniu rodzic recytuje wiersz frazami, a dziecko powtarza: cicho, średnio głośno, głośno, dopowiada końcówkę wersu, rodzic recytuje wiersz
„Kotki piją mleczko” – zabawa ruchowa. Na podłodze rozkładamy kilka przedmiotów – miseczek z mlekiem. Dziecko – kociątko klęczy obok swojej miseczki i naśladuje językiem picie mleka z miski. Na hasło: Kotek na spacerek! dziecko chodzi na czworakach między miskami. Na hasło Kotek pije mleko! wraca do swojej miseczki i dalej naśladuje picie mleka.
„Podaj dalej – zabawa słuchowa. Do tej zabawy można wykorzystać piłkę. Rodzic trzyma piłkę i mówi wybrane przez siebie słowo, podaje piłkę dziecku, którego zadaniem jest wyodrębnienie ostatniej głoski w tym słowie i wymyślenie innego zaczynającego się tą głoską. Gdy to zrobi podaje piłkę dalej (w zależności od ilości osób biorących udział w zabawie powtarzamy ją kilkakrotnie).
„Tropimy głoskę z” – zabawy słuchowe z wykorzystaniem Kart Pracy. Dziecko wyszukuje w pokoju lub wymyśla przedmioty/zwierzęta/owoce/warzywa, których nazwy zaczynają się głoską z. Praca z Kartami Pracy część 4., s. 13 – czytanie globalne: wyraz podstawowy zebra. Opowiadanie o obrazkach przedstawiających zebrę – zwierzę i zebrę – przejście dla pieszych. Umieszczanie nalepek w odpowiednim miejscu, kolorowanie ramek wokół obrazków, rysowanie kształtu w tunelu i samodzielnie.
„Pies”- zabawa z elementem czworakowania. Dziecko przy muzyce naśladuje chód psów z wykorzystaniem ruchów naprzemiennych (prawa ręka, lewa noga). Gdy muzyka milknie staje i próbuje merdać ogonkiem – rysuje miednicą znaki nieskończoności.
„Mam zwierzątko” – praca plastyczna. Malowanie farbami portretu swojego ulubionego zwierzątka – takiego, jakiego ma lub chciałoby mieć w domu.
„Ile łap w koszyku?”- zabawa dydaktyczna. Do zabawy potrzebujemy 5 sylwet psów z widocznymi łapami oraz kontur kosza dla psa. Dziecko ma przed sobą 20 klocków (fasolek, kredek itp.) – liczmanów. Rodzic wkłada pierwszego psa do koszyka i zadaje dziecku pytanie: Ile łap jest w koszyku? Dokłada drugiego psa i pyta: Ile teraz jest łap w koszyku? I tak samo postępuje do momentu, aż wszystkie psy będą w koszyku. Następnie wyjmuje po jednym psie z koszyka i zadaje to samo pytanie. Gdy wyjmie ostatniego psa, także zadaje to pytanie – na podstawie odpowiedzi prezentuje dziecku zbiór pusty. Dziecko manipuluje klockami oblicza na palcach lub w pamięci.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13