Piątek 30.10.2020
Temat dnia: Tradycje naszego regionu
Dzień proponujemy rozpocząć ćwiczeniami porannymi z poniedziałku lub https://www.youtube.com/watch?v=SGuKDNvBo_U .
„Zadania rytmiczne” – zabawa słuchowa. Rodzic wystukuje dowolny rytm, a dziecko ten rytm powtarza poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, tupanie itp.
„Szewc” – utrwalenie kroków tańca https://www.youtube.com/watch?v=BIl95F56w90.
„Piękna nasza Polska cała” – zabawa dydaktyczna. Prezentacja strojów z różnych regionów Polski (krakowski, kurpiowski, łowicki, kaszubski, śląski, itp.). Zachęcamy dziecko do obserwacji i wypowiedzi na temat podobieństw i różnic w strojach (paski, kratki, chusty, kwiaty, nakrycie głowy itp.) https://polalech.pl/stroje-polskie-prezentacje.htm .
„Strój regionalny” – poznanie wyglądu stroju szamotulskiego, określanie kolorystyki oraz przyśpiewki wielkopolskiej „Świniorz”. Można zachęcić dziecko do wspólnego śpiewania tej przyśpiewki w języku regionalnym https://www.youtube.com/watch?v=oRQxO_ePZTs , tradycje – haftowanie,) https://www.youtube.com/watch?v=JMzcBnnT5hQ , muzykowanie -dudy wielkopolskie https://www.youtube.com/watch?v=23rf5DCmTZA lub https://www.youtube.com/watch?v=SgZzUdS5Vf0 .
„Paski, kwiatki i krateczki, czyli strój z naszego regionu” – praca plastyczna. Dziecko dowolną techniką tworzy strój ludowy kobiety z naszego regionu.
„Wianki i kapelusze” – zabawa matematyczna. Porównywanie liczebności zbiorów. Rozwijanie myślenia operacyjnego – ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze w zakresie 7.
Rozkładamy 2x po 7 elementów (np. 7 klocków tej samej wielkości, 7 pudełek, klamerek itp.) w różnych pozycjach: w rozsypce, ułożone piętrowo jedne na drugich. Umawiamy się co jest wiankiem, co kapeluszem. Dziecko określa, gdzie jest więcej, a gdzie mniej, sprawdza przez przeliczenie, ustawienie w pary, ustawienie w rzędy (pociągi). Dziecko powinno samodzielnie wyciągnąć wniosek (tyle samo).
„Ułóż sam” – układanie rytmów z wykorzystaniem elementów z poprzedniej zabawy. Rodzic rozpoczyna układanie rytmu – dziecko po kolei dokłada jeden element, tak aby zachować rytm: kapelusz – wianek; kapelusz – kapelusz – wianek; wianek – wianek – kapelusz; wianek – wianek – kapelusz – kapelusz.
Do zabaw można również wykorzystać prawdziwe kapelusze i wianki lub ilustracje (plik w załączniku).
„Dzieci do domu, dzieci na spacer” – zabawa ruchowa. Dziecko rozkłada w dowolnym miejscu pokoju chustkę – to będzie jego dom. Biega po pokoju w rytmie dowolnej muzyki. Na hasło: „Dzieci do domu” biegnie szybko do swojej chustki i naśladuje wykonywanie jakiejś czynności domowej. Na hasło: „Dzieci na spacer” znów biega.
„Zabawy z powietrzem” – przeprowadzenie doświadczeń:
Praca z książką „Liczenie” str.18 – kolorowanie co drugiego kwiatka. płytki, pisanie cyfr 1. 2, tworzenie rytmów.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13