Temat dnia: Mam psa!
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Przykładowe polecenia do wykonania przez dziecko:
Co za wspaniały dzień! Od rana świeci słońce, więc dlaczego wszystkie pieski jeszcze się nie obudziły? Szybko! Szybko! Wstajemy! (dziecko-piesek siada i przeciąga się, głośno ziewając). Czas zrobić obchód podwórka! (wychodzi „z budy” np. krzesło może zastąpić budę i spaceruje po pokoju na czworakach). Zobaczmy, czy nic się nie dzieje najpierw po prawej stronie (zatrzymują się i spoglądają w prawo- rodzic pokazuje kierunki), zobaczmy, czy nic się nie dzieje po lewej stronie (spoglądają w lewo ). Nic. W takim razie możemy iść dalej. A co to? Kot?! Szybko, szybko, czas pogonić intruza! (przyspiesza i „szczeka” głośno). Uff , poszedł sobie. Lepiej zobaczmy, czy gdzieś nie schował się drugi (rozglądają się wokół, patrzą za siebie, w górę). Nie ma nikogo. Można kontynuować spacer (idą przed siebie). O! Zobaczcie! Ile piesków! Trzeba się przywitać! (zatrzymuje się i „szczeka” dwa razy). Podwórko sprawdzone, pasuje teraz coś zjeść! (gładzi się po brzuchu). Gdzieś tutaj zakopana jest kość. Trzeba ją wykopać (udaje, że kopie). Ale tu jej nie ma! Może w innym miejscu? (zmienia miejsce i znów kopie). I tu też nie ma! Może kawałek dalej? (ponownie zmienia miejsce i kopie). O nie! Moja kość zniknęła! To na pewno złodziej! Już ja mu pokażę, że ze mną nie ma żartów! (szczerze zęby i „warczy” głośno). Ojej! Ale ze mnie gapa! Zapomniałem, że zjadłem ją tydzień temu. Muszę wracać już do budy. Mój pan na pewno już napełnił moją miskę karmą (wraca do swojej „budy”). Miałem rację! Jest śniadanie. Mój pan zawsze o mnie dba! Na widok pełnej miski zawsze merdam ogonem ( naśladuje merdanie ogonem). Mmm, ale pyszne! (naśladuje zjadanie pokarmu i gładzi się po brzuchu). Teraz mogę trochę odpocząć (wchodzą pod krzesło i zwija się w kłębuszek, przez chwilę zostaje w tej pozycji).
– Rozmowa na temat tego, jak należy opiekować się psem. Swobodne wypowiedzi dzieci.
Dzieci kolorują ilustracje przedstawiające właściwe zachowania wobec psa.
Decyzję o wyborze pracy plastycznej pozostawcie dziecku.
Materiały: kartki z bloku; zestaw papierowych kółek dla każdego dziecka (dwa większe i siedem mniejszych); plastelina; pocięte kawałki włóczki w kolorze białym, szarym, czarnym, brązowym – w oddzielnych miseczkach; kleje; kredki
Wykonanie: dziecko otrzymuje kartkę z bloku oraz kółeczka do origami – dwa większe i siedem mniejszych. Przedszkolak składa kółka na pół i układa z nich na kartce sylwetę pieska: większe koła jako tułów i głowę, mniejsze jako łapy, ogon i uszy. Całość przykleja. Z plasteliny wykleja oczy, nosek i pyszczek. Następnie smaruje klejem wybraną część kundelka i mocuje w tym miejscu kawałki włóczki. Kundelek może mieć sierść jednego koloru lub wymieszaną, może też mieć łatki w wybranym kolorze – dziecko samo decyduje, jak będzie wyglądał jego piesek. Na koniec dorysowuje trawę, drzewa, słońce (według swojego pomysłu).
Na końcach klamerki przyczepiamy po jednej klamerce – pierwsza to ogon i tylne łapy, druga to szyja i przednie łapy. Otwieramy czubek drugiej klamerki i umieszczamy w niej ostatnią (4) klamerkę w taki sposób, aby ściskana część znajdowała się przy czubku drugiej klamerki – po ściśnięciu piesek będzie ruszał pyszczkiem. Malujemy całość w dowolny sposób. Z filcu lub tektury wycinamy uszy oraz przednie i tylne łapy. Po wyschnięciu przyklejamy wszystko do spinaczy. Na koniec przyklejamy oczy i pompon jako nos. Szczekający piesek gotowy.
Materiały: 4 drewnianych spinaczy do bielizny, pomarańczowy filc lub tektura, pompon, oczy, farby – akwarele, klej, nożyczki, ołówek.
Po skończonej pracy zaproponujcie dziecku zabawę klockami.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13