Piątek – 10.04.2020r.

Piątek – 10.04.2020r.
Temat dnia: Od jajka do kury
Przebieg dnia:
- Słuchanie opowiadania – „Co było pierwsze” (załącznik nr 1)
- Zabawa badawcza - ,,Poznajemy budowę jajka''.
(Jajka kurze dwa takie same – z tym, że jedno jest ugotowane, a drugie- surowe.)
Rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie ugotowane. Dziecko podaje swoje propozycje, następnie rodzic wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje, powodem tego jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
https://www.youtube.com/watch?v=V6bt2npXFcg
- Dziecko ogląda jajka przyniesione przez rodzica lub ilustracje jajek (jajko kurze, przepiórcze, strusie), porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek. http://nauczyciele.mos.gov.pl/index.php?mnu=90&id=9
- Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko, dziecko ogląda jego zawartość; nazywa poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia dziecku, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
- Zabawa badawcza – ,,Jajka i woda''.
- Dziecko bada zachowanie w wodzie jajka surowego i ugotowanego – wkłada je
kolejno do przeźroczystego naczynia z wodą. Obserwuje ich zachowanie.
- Do wody w przeźroczystym naczyniu wkłada surowe jajko i dosypuje stopniowo sól
(około 10 – 12 łyżek soli). Obserwuje, co dzieje się z jajkiem.
https://www.youtube.com/watch?v=JyRCOjzyJTQ
- Zabawa ruchowa – Kwoka i kurczątka – gdy gra muzyka dziecko naśladuje sposób poruszania się kurcząt (spaceruje, podskakuje, macha skrzydełkami).
- Zabawa dydaktyczna – zadaniem dziecka jest wyszukanie w mieszkaniu przedmiotów, które zaczynają się na tą samą głoskę jak wyraz jajko jabłko, jogurt, język, jedzenie.
- Wypowiadanie całego wyrazu, dzielnie wyrazów na sylaby i głoski – jajko, Janek.
- Wypowiadanie sylab z klaskaniem – liczenie sylab – jajko, Janek.
- Wypowiadanie kolejnych głosek;
- Podanie przykładowych wyrazów z odpowiadającą wprowadzonej literze w innych pozycjach: na początku np.
jezioro, w środku np. kajak, na końcu np. pokój.
- Ułożenie schematu wyrazu jajko, Janek z białych cegiełek, oraz z niebiesko czerwonych klocków.
- Praca z Książką – P. cz. 3 s. 24 oglądanie małej i wielkiej litery J,j.
Omówienie miejsca zapisu litery w liniaturze.
Modelowanie litery pisanej z plasteliny, drucika, pisanie na talerzyku z kaszką.
- Aktywne słuchanie piosenki „W kurniku”.
https://www.youtube.com/watch?v=fmf9rR_zlEg
Data dodania: 2020-04-09 20:01:56
Data edycji: 2020-04-09 20:10:40
Ilość wyświetleń: 464