WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Niby tacy sami, a jednak inni 01 - 05.06.2020r.

Niby tacy sami, a jednak inni 01 - 05.06.2020r.

Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.

 

Kochane Dzieci!

 

Z okazji Dnia Dziecka życzymy,

aby uśmiech zawsze gościł na

 Waszych twarzach, każdy dzień

był wspaniałą przygodą i niósł

ze sobą wiele pozytywnych

doświadczeń. Niech Wasze

marzenia się spełniają!

 

PONIEDZIAŁEK  (01.06.2020)

Temat dnia: Tolerancja.`

Cele ogólne. Dziecko:

- rozumie znaczenia słowa tolerancja,

- rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- wzmacnia poczucie własnej wartości.

 

Proponowane zabawy:

  • Oglądanie zdjęć i obrazków przedstawiających dzieci z różnych stron świata.

Do zabawy będą potrzebne zdjęcia i obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata.

Rodzic  razem z dzieckiem  ogląda zdjęcia i obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Rodzic zachęca dziecko  do opisywania, co robią dzieci na zdjęciu/obrazku, jak wyglądają. Mówi, z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.

(załącznik nr 1)

 

 Prezentacja dzieci – Jacy jesteśmy?

Rodzic  zachęca dziecko, aby opowiedziało  o sobie: przedstawiło  się z imienia i nazwiska, powiedziało, co je cieszy, co lubi robić. Wypowiedź dziecka zostaje nagrodzona brawami.

 

  • Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Do zabawy potrzebujemy lusterko.

Rodzic daje dziecku lusterko.  Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie:

Język wyruszył w podróż dookoła świata  (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze).

Wędrował przez  góry i doliny (dzieci  unoszą  język  za  górne i za dolne zęby),  a potem wspiął  się na  wysoką  górę  (dzieci  czubkiem  języka  dotykają  do  górnego  wałka dziąsłowego),  z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dzieci  wysuwają  wargi  do  przodu  –  ooooo).  Kiedy  z  niej  zszedł,  zobaczył  gromadkę  dzieci  i  przywitał  się  z  każdym osobno  (dzieci  dotykają  językiem  każdego  zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dzieci przesuwają język do prawego i do lewego kącika ust).

Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami (dzieci przesuwają język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi  (dzieci chowają język za dolne zęby).

 

  • Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Inny.

Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego. (załącznik nr 2)

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=74

Rodzic zadaje pytania:

– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?

– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?

– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?

– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?

– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

 

  • Rozmowa na temat tolerancji.

Rodzic  pyta dziecko, czy wie, co oznacza słowo tolerancja.

 Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów.

Rodzic  prosi, aby dziecko  kilkakrotnie powtórzyło słowo tolerancja  – dzieląc je rytmicznie (na sylaby).

  • Karta pracy dzieci młodsze (żółte) cz. 2 nr 18.

Dziecko:

− słucha  imion odczytanych przez  rodzica i je powtarza,

− rysuje drogi dzieci do piaskownicy,

− koloruje  wiaderka zgodnie z instrukcją.

 

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2 nr 52.

Dziecko:

− słucha  imion dzieci przeczytanych przez rodzica.,

− powtarza imiona dzieci,

− rysuje drogi dzieci do piaskownicy,

− rysuje  po  śladach rysunków, mówi  co one przedstawiają.

 

  • Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości – Lustro.

Do zabawy potrzebujemy lustro.

Rodzic  stawia przed dzieckiem duże lustro, takie aby była widoczna cała sylwetka dziecka. Prosi, aby dziecko przyjrzało  się  sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy,  oczy, ręce,  to, że szybko  biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Rodzic i dziecko może uzupełniać  wypowiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy. Na koniec wypowiedzi dziecka wszyscy mówią razem: Jesteś wspaniały i dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!

 

  • Ćwiczenia językowe Zwinny jak kot.

Do zabawy będą potrzebne zdjęcia wybranych zwierząt. (załącznik nr 3)

Rodzic  tłumaczy, że tak jak ludzie mają swoje cechy, tak również zwierzęta mają swoje charakterystyczne cechy. Pokazuje zdjęcia zwierząt, dziecko  nazywa je i zastanawia  się wspólnie, z jakiej cechy znane jest  dane  zwierzę.  Rodzic  podaje  później  przykłady  porównań: 

zwinny  jak  kot,  mądra  jak sowa, mały jak mrówka, pracowity jak pszczoła, łagodny jak owieczka, powolny jak żółw, szybki jak gepard, uparty jak osioł, śpiący jak niedźwiedź.

 

  • Praca plastyczna Ja jako zwierzę.

Do zabawy będzie potrzebna kartka, farby, kubeczek, pędzel.

Rodzic  prosi,  aby  dziecko  pomyślało  i  powiedziało,  cechy  jakiego  zwierzęcia  w  sobie  odnajduje (w czym jest do niego podobne), a następnie namalowało siebie jako to zwierzątko.

 

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Dzieci.

Do zabawy będą potrzebne obrazki przedstawiające buzie z różnymi emocjami.

Rodzic pokazuje dziecku  obrazek przedstawiający buzie z różnymi emocjami, np. smutek, radość, strach, złość, szczęście. Zadanie dziecka  polega na poruszaniu się w taki sposób, aby całym ciałem, nie tylko mimiką twarzy, pokazać te emocje.

 

Malowanie  kolorową  kredą  na  chodniku  buziek  przedstawiających  różne  emocje  i  nazywanie  tych emocji.

  • Słuchanie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko.

 Rodzic opowiada  baśń o brzydkim kaczątku na podstawie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie  kaczątko. Rodzic  wspólnie z dzieckiem omawia kolejne przygody kaczątka. Zastanawia  się, jak czuło się ono na podwórku, a jak nad stawem, gdy zobaczyło swoje odbicie w wodzie.

 

  • Ćwiczenia  reakcji w trudnej sytuacji – Stop!

Rodzic  prosi dziecko, aby przekazało  rady kaczątku, jak powinno się zachować, kiedy inni mu dokuczali. Jednym ze sposobów reakcji może być wyciągnięcie ręki w kierunku przeciwnika i powiedzenie: Stop!

Nie masz prawa mi dokuczać. Dziecko  odgrywa scenkę, w której ćwiczy  taką reakcję. Warto też zwrócić uwagę na to, że dziecko ma prawo i powinno szukać pomocy u osoby dorosłej, do której ma zaufanie.

 

Dodatkowa  propozycja na dzisiaj to Zabawy na Dzień Dziecka – 6 pomysłów na dwór i w domu;

https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawy-na-dzien-dziecka-6-pomyslow,10009431,artykul.html

 

WTOREK (02.06.2020)

Temat dnia: Zabawy z piłką.

Cele ogólne. Dziecko:

-  rozwija umiejętności wokalne,

- kreśli kształt koła i ozdabia je według własnego pomysłu,

- rozwija sprawność manualną.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość  –  Znajdź coś...

Rodzic  siedząc z dzieckiem na dywanie, mówi:

Znajdź coś... (niebieskiego, małego itp.), a zadaniem dziecka jest odnaleźć i pokazać  rzecz spełniającą ten warunek.

 

  • Ćwiczenia graficzne Koła.

Do zabawy potrzebujemy przedmioty, które mają kształt koła (np. dno doniczki), ołówek, kredki.

Rodzic  prosi,  aby  dziecko  obrysowało  na  kartce  ołówkiem  koła,  a  następnie  udekorowało  je  w  wybrany  przez siebie sposób.

 

  • Ćwiczenia słuchowo-matematyczne Piłka skacze.

Do zabawy potrzebujemy piłkę.

Rodzic staje plecami do dziecka, prosi, aby uważnie liczyło, ile razy piłka odbije się od podłogi i określiło  liczbę.

 

  • Oglądanie piłek.

Do zabawy potrzebujemy różne piłki, np. piłeczka do golfa, piłka do tenisa, piłka nożna, piłka plażowa.

Rodzic  prezentuje dziecku  poszczególne piłki. Prosi, aby dziecko powiedziało, jakie one są i czym się od siebie różnią.  Wspólnie z dzieckiem  próbuje odnaleźć  cechę wspólną  – odpowiedzieć  na  pytanie:  Do czego służą wszystkie te piłki?  (Do zabawy/do gry). (załącznik nr 4)

 

  • Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki  Piłka (sł. i muz. B. Forma).

 

Hopla hop, hopla, hop,                                 Turlu, tur, turla się         

mała piłka skacze,                                         z nami piłka mała.

Hopla, hop, hopla, hop,                                Turlu, tur, turlu, hej

chętnie dziś poskaczę.                                  w trawie się schowała.

 

Ref.: W górę, w dół,                                      Ref.: W górę…

 w przód i w bok,                                           

                                                                          Pacu, pac, bęc, bęc, bęc,

skacze sobie piłka                                          z piłką zatańczymy.                                      

hopla hop.                                                        Pacu, pac, bęc, bęc, bęc,

                                                                           bardzo to lubimy.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

− Co robiła mała piłka?

− Co wy lubicie robić z piłką?

− Jaka  jest melodia tej piosenki – wesoła czy smutna?

Nagranie piosenki Piłka ; płyta CD 2, utwór nr 18 na stronie:

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

Nauka refrenu piosenki Piłka fragmentami, metodą ze słuchu.

  •  Zabawa rozwijająca motorykę małą – Piłeczki.

Do zabawy będzie potrzebna  piłka, nagranie piosenki;

Rodzic wręcza dziecku piłeczkę. Prosi, aby przy nagraniu piosenki:

– toczyło piłeczkę między dłońmi,

– toczyło piłeczkę raz jedną, a raz drugą dłonią po podłodze,

– delikatnie ścisnęło piłeczkę raz jedną, raz drugą dłonią.

 

  • Zabawa plastyczna Moja piłeczka.

Do zabawy będzie potrzebna piłeczka pingpongowa, flamastry.

Rodzic prosi, aby dziecko ozdobiło swoja piłeczkę flamastrami.

  • Kolorowanka Piłka.

Dziecko koloruje piłkę według własnego pomysłu. (załącznik nr 5)

  • Zabawa dydaktyczna w kąciku książek.

Rodzic prosi, aby dziecko spróbowało znaleźć w książkach obrazki z piłkami. Jeśli mu to się uda, można określić, jak one wyglądają i z jakiej bajki pochodzą.

 

ŚRODA (03.06.2020)

Temat dnia: Wszyscy lubimy się bawić.

Cele ogólne. Dziecko:

- rozwija umiejętność liczenia,

- rozwija sprawność fizyczną.

 

Proponowane zabawy:

  • Ćwiczenia oddechowe Słomki.

Do zabawy potrzebujemy słomkę do napojów małe elementy, wycięte ozdobnym dziurkaczem do papieru, pojemnik.

Rodzic wysypuje na stoliku małe papierowe elementy wycięte z dziurkacza. Dziecko kolejno przenosi je za pomocą słomki do napojów – po jednym elemencie – do pojemnika.

 

  • Ćwiczenia pamięci Co zginęło ze środka koła?

Do zabawy potrzebujemy foremki do piasku o różnych kształtach.

Rodzic pokazuje dziecku foremki do piasku i prosi, by powiedziało, co swoim kształtem przypominają. Wspólnie wybierają kilka i układają je na środku dywanu. Dziecko odwraca się tyłem, a rodzic zabiera jedną foremkę i chowa za plecami. Jeśli dziecko odgadnie, co zniknęło ze środka koła, następuje zamiana ról. Jeśli dziecko nie potrafi wskazać brakującej foremki, rodzic może podpowiedzieć.

 

  • Zabawa dydaktyczna Liczymy.

Do zabawy będzie potrzebna kostka dla pary dzieci.

Dzieci rozgrywają turniej z kostką. Rzucają kostką w parach. Zwycięzca – osoba, która wyrzuciła więcej oczek – przechodzi do następnej rundy. Przy każdym powtórzeniu zwycięzcy rozgrywają turniej pomiędzy sobą.

 

  • Ćwiczenia na spostrzeganie – Znajdź taki sam kształt.

Do zabawy potrzebujemy foremki do piasku, karty z obrysowanymi kształtami foremek.

Dziecko losuje kartę z obrysowaną foremką (kształtem), szuka odpowiedniej foremki i nakłada na narysowany obrys (kształt). Karty i foremki wracają do zabawy.

 

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2, nr 53.

Dziecko:

− słucha, jakie babki z piasku zrobiły dzieci,

− nakleja zgodnie z opisem, w kołach obok babek, obrazki z buziami dzieci, które je zrobiły,

− wskazuje foremki do  piasku, które dzieci użyły do robienia babek.

 

Do kolejnej zabawy potrzebujemy tackę z mokrym piaskiem, foremki do piasku.

Dziecko odbija  foremki  o  różnych  kształtach  na  tackach z mokrym piaskiem.

 

  • Zestaw ćwiczeń ruchowych:

Rodzic prosi, by dziecko naśladowało jego ruchy:

-  dziecko stoi wyprostowane,

- wyciąga obie ręce do sufitu,

- wyciąga obie ręce w bok, następnie obie ręce przed siebie,

- dotyka stóp czubkami palców dłoni,

- dotyka lewą dłonią uniesionego prawego kolana (pokazuje rodzic),

- dotyka prawą dłonią uniesionego lewego kolana (pokazuje rodzic),

- z zamkniętymi oczami dotyka czubka nosa palcem wskazującym,

- podskakuje kilka razy obunóż,

- stoi na jednej nodze z ramionami rozłożonymi na boki,

- stoi na palcach, z prostymi rękami wysoko uniesionymi w górę,

- równocześnie wysuwa obie ręce przed siebie, wykonuje koła na zewnątrz i do wewnątrz,

- w siadzie, przesuwa się po podłodze, podciągając się stopami,

- wyciąga w górę nad głową raz jedną, raz drugą rękę,

- obraca się wokół własnej osi z rękami opartymi na biodrach,

- równocześnie obiema rękami ugiętymi w łokciach, wysuniętymi przed siebie, porusza się w lewo i w prawo,

- oklepuje całe ciało od stóp po klatkę piersiową,

- leży na brzuchu, lekko unosi nad podłogą wyprostowane ręce.

 

CZWARTEK (04.06.2020)

Temat dnia: Kolorowy świat dzieci.

Cele ogólne. Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa kolory,

- rozwija ciekawość poznawczą,

- rozwija sprawność manualną.

 

Proponowane zabawy:

  • Zabawa sprawnościowa Pokonaj slalom.

Arkusz brystolu, marker, pudełko wielkości pudełka od zapałek.

Rodzic  rysuje  trasę  slalomu  na  kartonie.  Na  linii  startu  (początek  gry),  rodzic  ustawia  pudełko,  które  dziecko kolejno przesuwa nosem, łokciem. Każde przekroczenie linii oznacza wykonanie ćwiczenia gimnastycznego: skłon, przysiad, podskok.

 

  • Zabawa dydaktyczna Rozpoznaj kolory.

Obręcze w trzech kolorach, drobne zabawki i przedmioty w kolorach obręczy.

Dziecko segreguje  przygotowane  drobne zabawki i przedmioty  ze względu na kolor.

  • Eksperyment z kolorami – Świat widziany przez różową szybkę.

Okulary przeciwsłoneczne, folie w różnych kolorach.

Dziecko  ogląda  otoczenie przez różne filtry: szkła okularów, kolorowe folie i mówi, jak zmieniają się kolory.

  • Kolorowanka  Wiaderko.

Kartka z  narysowanym wiaderkiem,  kredki  –  niebieska i żółta.

Dziecko koloruje wiaderko na  wybrany kolor:  kolorem,  jaki ma niebo lub słońce. (załącznik nr 6 )

 

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2, nr 54.

Dzieci:

− kolorują  rysunki  wiaderek  i  łopatek  zgodnie  z podanym wzorem,

− nazywają kolory wiaderek,

− kolorują  rysunki  zgodnie  z  podanymi  wskazówkami.

 

  • Zabawa z piłką Kolor…

Rodzic rzuca piłką do dziecka, podając skojarzenie kolorystyczne np.:   kolor nieba, kolor słońca, kolor pomidora. Jeśli dziecko podało prawidłową nazwę  koloru - rzuca piłką i zadaje kolejną zagadkę dla rodzica.

  • Ćwiczenie oddechowe Wesoły wiaterek.

Kolorowa wstążka lub kawałki krepiny, tamburyn lub inny instrument.

Rodzic gra na dowolnym instrumencie, a dziecko, machając wstążką, biega  po pokoju. Kiedy dźwięk instrumentu cichnie, dziecko  zatrzymuje się i, wciągając powietrze nosem, wydmuchuje je na wstążkę, tak aby się poruszała.

 

PIĄTEK (05.06.2020)

Temat dnia: Nasze zabawki.

Cele ogólne. Dziecko:

- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,

- dostrzega podobieństwa między różnymi dziećmi,

- rozwija sprawność fizyczną.

 

Proponowane zabawy:

  •  Zabawa dydaktyczna Dzieci i ich domy.

Dziecko przygląda się ilustracjom, opowiada jak wyglądają dzieci i ich domy, następnie dopasowuje dom do postaci. (załącznik nr 7)

  •  Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kraina zabawek.

Siedzą zabawki grzecznie na półkach.                                 

Siedzą i patrzą na pajacyka.

Pajac do tańca lalkę zaprosił

i teraz będą tańczyć walczyka.

 

Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!

W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.

Na parapecie rozsiadł się zając;

Jak każdy zając – strzyże uszami.

 

Tuż obok książek drzemie żyrafa.

Kudłaty piesek przy wózku szczeka.

Piłka się turla, to znowu skacze.

Myszka – zabawka – kotu ucieka.

 

I nagle wchodzi ktoś do pokoju.

Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!

Zabawki stoją, siedzą bez ruchu

i tylko z radia płynie muzyka.

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Rodzic  kieruje  rozmową,  zadaje  pytania  pomocnicze,  używając  określeń  dotyczących  położenia  przedmiotów w przestrzeni.

Jakie zabawki były w pokoju?

Kogo pajac zaprosił do tańca?

Gdzie siedziały dwa misie?

Kto zdrzemnął się obok książek?

Przy czym stał kudłaty piesek?

Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?

 

  • Karta pracy dzieci starsze (zielone) cz. 2 nr 55.

Dzieci:

− rysują po śladach rysunków zabawek, kolorują  rysunki,

− słuchają zagadek i określają, o których zabawkach była mowa.

 

  • Gdzie mieszkają zabawki? – zabawa doskonaląca orientację w przestrzeni.

Dziecko rozmieszcza zabawki pod dyktando rodzica, np.: Brązowy miś mieszka na parapecie. Lalka mieszka na półce obok czerwonego samochodu itp.

 

  • Praca plastyczno-techniczna  Moja wymarzona zabawka.

Gazetki reklamowe (lub zdjęcia zabawek), nożyczki, klej, kredki, kartka.

Rodzic pokazuje dziecku  gazetki  (zdjęcia).  Prosi,  aby  dziecko  zastanowiło  się,  czy  można je jakoś połączyć/zmienić i stworzyć nową, wymarzoną dla niego zabawkę. Dziecko może wymyślić nowe nazwy, zastosowania itp. Następnie przykleja swoje wytwory. Może do nich  coś dorysować, a rodzic zapisuje nazwę zabawki i jej zastosowanie.

 

  • Zabawki – zabawa muzyczno-ruchowa.

Dziecko – zabawka porusza się zgodnie z akompaniamentem wygrywanym przez rodzica na bębenku lub innym instrumencie. W czasie przerwy w muzyce naśladuje sposób poruszania się wywoływanych zabawek, np.:

misie – dziecko chodzi na czworakach,

laleczki – kręci piruety,

pajacyki – skacze w miejscu, rozkładając ręce i nogi.

 

  •  Kończenie rozpoczętych przez rodzica  zdań.

Rodzic  prosi, aby  dziecko dokończyło zdania:

Gdybym mówił po angielsku..., Gdybym nie miał w domu żadnej piłki..., Gdybym miał kolegę w dalekim kraju..

 

Zachęcam do obejrzenia  filmu edukacyjnego  Dzieci świata;

 https://www.youtube.com/watch?v=MtafvcdDOGg

 

 

 

Data dodania: 2020-05-31 15:58:33
Data edycji: 2020-06-04 18:35:34
Ilość wyświetleń: 1908
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej