Temat tygodnia: Niby tacy sami, a jednak inni.
Kochane Dzieci!
Z okazji Dnia Dziecka życzymy,
aby uśmiech zawsze gościł na
Waszych twarzach, każdy dzień
był wspaniałą przygodą i niósł
ze sobą wiele pozytywnych
doświadczeń. Niech Wasze
marzenia się spełniają!
PONIEDZIAŁEK (01.06.2020)
Temat dnia: Tolerancja.`
Cele ogólne. Dziecko:
- rozumie znaczenia słowa tolerancja,
- rozwija umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- wzmacnia poczucie własnej wartości.
Proponowane zabawy:
Do zabawy będą potrzebne zdjęcia i obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata.
Rodzic razem z dzieckiem ogląda zdjęcia i obrazki przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Rodzic zachęca dziecko do opisywania, co robią dzieci na zdjęciu/obrazku, jak wyglądają. Mówi, z jakiego kraju (kontynentu) pochodzą.
(załącznik nr 1)
Prezentacja dzieci – Jacy jesteśmy?
Rodzic zachęca dziecko, aby opowiedziało o sobie: przedstawiło się z imienia i nazwiska, powiedziało, co je cieszy, co lubi robić. Wypowiedź dziecka zostaje nagrodzona brawami.
Do zabawy potrzebujemy lusterko.
Rodzic daje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie:
Język wyruszył w podróż dookoła świata (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze).
Wędrował przez góry i doliny (dzieci unoszą język za górne i za dolne zęby), a potem wspiął się na wysoką górę (dzieci czubkiem języka dotykają do górnego wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dzieci wysuwają wargi do przodu – ooooo). Kiedy z niej zszedł, zobaczył gromadkę dzieci i przywitał się z każdym osobno (dzieci dotykają językiem każdego zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dzieci przesuwają język do prawego i do lewego kącika ust).
Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami (dzieci przesuwają język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (dzieci chowają język za dolne zęby).
Rodzic zaprasza do wysłuchania opowiadania. Czytając opowiadanie, prezentuje ilustracje do niego. (załącznik nr 2)
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce. https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=74
Rodzic zadaje pytania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?
Rodzic pyta dziecko, czy wie, co oznacza słowo tolerancja.
Wyjaśnia jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów.
Rodzic prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyło słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie (na sylaby).
Dziecko:
− słucha imion odczytanych przez rodzica i je powtarza,
− rysuje drogi dzieci do piaskownicy,
− koloruje wiaderka zgodnie z instrukcją.
Dziecko:
− słucha imion dzieci przeczytanych przez rodzica.,
− powtarza imiona dzieci,
− rysuje drogi dzieci do piaskownicy,
− rysuje po śladach rysunków, mówi co one przedstawiają.
Do zabawy potrzebujemy lustro.
Rodzic stawia przed dzieckiem duże lustro, takie aby była widoczna cała sylwetka dziecka. Prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Rodzic i dziecko może uzupełniać wypowiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy. Na koniec wypowiedzi dziecka wszyscy mówią razem: Jesteś wspaniały i dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!
Do zabawy będą potrzebne zdjęcia wybranych zwierząt. (załącznik nr 3)
Rodzic tłumaczy, że tak jak ludzie mają swoje cechy, tak również zwierzęta mają swoje charakterystyczne cechy. Pokazuje zdjęcia zwierząt, dziecko nazywa je i zastanawia się wspólnie, z jakiej cechy znane jest dane zwierzę. Rodzic podaje później przykłady porównań:
zwinny jak kot, mądra jak sowa, mały jak mrówka, pracowity jak pszczoła, łagodny jak owieczka, powolny jak żółw, szybki jak gepard, uparty jak osioł, śpiący jak niedźwiedź.
Do zabawy będzie potrzebna kartka, farby, kubeczek, pędzel.
Rodzic prosi, aby dziecko pomyślało i powiedziało, cechy jakiego zwierzęcia w sobie odnajduje (w czym jest do niego podobne), a następnie namalowało siebie jako to zwierzątko.
Do zabawy będą potrzebne obrazki przedstawiające buzie z różnymi emocjami.
Rodzic pokazuje dziecku obrazek przedstawiający buzie z różnymi emocjami, np. smutek, radość, strach, złość, szczęście. Zadanie dziecka polega na poruszaniu się w taki sposób, aby całym ciałem, nie tylko mimiką twarzy, pokazać te emocje.
Malowanie kolorową kredą na chodniku buziek przedstawiających różne emocje i nazywanie tych emocji.
Rodzic opowiada baśń o brzydkim kaczątku na podstawie baśni H. Ch. Andersena Brzydkie kaczątko. Rodzic wspólnie z dzieckiem omawia kolejne przygody kaczątka. Zastanawia się, jak czuło się ono na podwórku, a jak nad stawem, gdy zobaczyło swoje odbicie w wodzie.
Rodzic prosi dziecko, aby przekazało rady kaczątku, jak powinno się zachować, kiedy inni mu dokuczali. Jednym ze sposobów reakcji może być wyciągnięcie ręki w kierunku przeciwnika i powiedzenie: Stop!
Nie masz prawa mi dokuczać. Dziecko odgrywa scenkę, w której ćwiczy taką reakcję. Warto też zwrócić uwagę na to, że dziecko ma prawo i powinno szukać pomocy u osoby dorosłej, do której ma zaufanie.
Dodatkowa propozycja na dzisiaj to Zabawy na Dzień Dziecka – 6 pomysłów na dwór i w domu;
https://polki.pl/rodzina/dziecko,zabawy-na-dzien-dziecka-6-pomyslow,10009431,artykul.html
WTOREK (02.06.2020)
Temat dnia: Zabawy z piłką.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija umiejętności wokalne,
- kreśli kształt koła i ozdabia je według własnego pomysłu,
- rozwija sprawność manualną.
Proponowane zabawy:
Rodzic siedząc z dzieckiem na dywanie, mówi:
Znajdź coś... (niebieskiego, małego itp.), a zadaniem dziecka jest odnaleźć i pokazać rzecz spełniającą ten warunek.
Do zabawy potrzebujemy przedmioty, które mają kształt koła (np. dno doniczki), ołówek, kredki.
Rodzic prosi, aby dziecko obrysowało na kartce ołówkiem koła, a następnie udekorowało je w wybrany przez siebie sposób.
Do zabawy potrzebujemy piłkę.
Rodzic staje plecami do dziecka, prosi, aby uważnie liczyło, ile razy piłka odbije się od podłogi i określiło liczbę.
Do zabawy potrzebujemy różne piłki, np. piłeczka do golfa, piłka do tenisa, piłka nożna, piłka plażowa.
Rodzic prezentuje dziecku poszczególne piłki. Prosi, aby dziecko powiedziało, jakie one są i czym się od siebie różnią. Wspólnie z dzieckiem próbuje odnaleźć cechę wspólną – odpowiedzieć na pytanie: Do czego służą wszystkie te piłki? (Do zabawy/do gry). (załącznik nr 4)
Hopla hop, hopla, hop, Turlu, tur, turla się
mała piłka skacze, z nami piłka mała.
Hopla, hop, hopla, hop, Turlu, tur, turlu, hej
chętnie dziś poskaczę. w trawie się schowała.
Ref.: W górę, w dół, Ref.: W górę…
w przód i w bok,
Pacu, pac, bęc, bęc, bęc,
skacze sobie piłka z piłką zatańczymy.
hopla hop. Pacu, pac, bęc, bęc, bęc,
bardzo to lubimy.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co robiła mała piłka?
− Co wy lubicie robić z piłką?
− Jaka jest melodia tej piosenki – wesoła czy smutna?
Nagranie piosenki Piłka ; płyta CD 2, utwór nr 18 na stronie:
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Nauka refrenu piosenki Piłka fragmentami, metodą ze słuchu.
Do zabawy będzie potrzebna piłka, nagranie piosenki;
Rodzic wręcza dziecku piłeczkę. Prosi, aby przy nagraniu piosenki:
– toczyło piłeczkę między dłońmi,
– toczyło piłeczkę raz jedną, a raz drugą dłonią po podłodze,
– delikatnie ścisnęło piłeczkę raz jedną, raz drugą dłonią.
Do zabawy będzie potrzebna piłeczka pingpongowa, flamastry.
Rodzic prosi, aby dziecko ozdobiło swoja piłeczkę flamastrami.
Dziecko koloruje piłkę według własnego pomysłu. (załącznik nr 5)
Rodzic prosi, aby dziecko spróbowało znaleźć w książkach obrazki z piłkami. Jeśli mu to się uda, można określić, jak one wyglądają i z jakiej bajki pochodzą.
ŚRODA (03.06.2020)
Temat dnia: Wszyscy lubimy się bawić.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozwija umiejętność liczenia,
- rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Do zabawy potrzebujemy słomkę do napojów małe elementy, wycięte ozdobnym dziurkaczem do papieru, pojemnik.
Rodzic wysypuje na stoliku małe papierowe elementy wycięte z dziurkacza. Dziecko kolejno przenosi je za pomocą słomki do napojów – po jednym elemencie – do pojemnika.
Do zabawy potrzebujemy foremki do piasku o różnych kształtach.
Rodzic pokazuje dziecku foremki do piasku i prosi, by powiedziało, co swoim kształtem przypominają. Wspólnie wybierają kilka i układają je na środku dywanu. Dziecko odwraca się tyłem, a rodzic zabiera jedną foremkę i chowa za plecami. Jeśli dziecko odgadnie, co zniknęło ze środka koła, następuje zamiana ról. Jeśli dziecko nie potrafi wskazać brakującej foremki, rodzic może podpowiedzieć.
Do zabawy będzie potrzebna kostka dla pary dzieci.
Dzieci rozgrywają turniej z kostką. Rzucają kostką w parach. Zwycięzca – osoba, która wyrzuciła więcej oczek – przechodzi do następnej rundy. Przy każdym powtórzeniu zwycięzcy rozgrywają turniej pomiędzy sobą.
Do zabawy potrzebujemy foremki do piasku, karty z obrysowanymi kształtami foremek.
Dziecko losuje kartę z obrysowaną foremką (kształtem), szuka odpowiedniej foremki i nakłada na narysowany obrys (kształt). Karty i foremki wracają do zabawy.
Dziecko:
− słucha, jakie babki z piasku zrobiły dzieci,
− nakleja zgodnie z opisem, w kołach obok babek, obrazki z buziami dzieci, które je zrobiły,
− wskazuje foremki do piasku, które dzieci użyły do robienia babek.
Do kolejnej zabawy potrzebujemy tackę z mokrym piaskiem, foremki do piasku.
Dziecko odbija foremki o różnych kształtach na tackach z mokrym piaskiem.
Rodzic prosi, by dziecko naśladowało jego ruchy:
- dziecko stoi wyprostowane,
- wyciąga obie ręce do sufitu,
- wyciąga obie ręce w bok, następnie obie ręce przed siebie,
- dotyka stóp czubkami palców dłoni,
- dotyka lewą dłonią uniesionego prawego kolana (pokazuje rodzic),
- dotyka prawą dłonią uniesionego lewego kolana (pokazuje rodzic),
- z zamkniętymi oczami dotyka czubka nosa palcem wskazującym,
- podskakuje kilka razy obunóż,
- stoi na jednej nodze z ramionami rozłożonymi na boki,
- stoi na palcach, z prostymi rękami wysoko uniesionymi w górę,
- równocześnie wysuwa obie ręce przed siebie, wykonuje koła na zewnątrz i do wewnątrz,
- w siadzie, przesuwa się po podłodze, podciągając się stopami,
- wyciąga w górę nad głową raz jedną, raz drugą rękę,
- obraca się wokół własnej osi z rękami opartymi na biodrach,
- równocześnie obiema rękami ugiętymi w łokciach, wysuniętymi przed siebie, porusza się w lewo i w prawo,
- oklepuje całe ciało od stóp po klatkę piersiową,
- leży na brzuchu, lekko unosi nad podłogą wyprostowane ręce.
CZWARTEK (04.06.2020)
Temat dnia: Kolorowy świat dzieci.
Cele ogólne. Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa kolory,
- rozwija ciekawość poznawczą,
- rozwija sprawność manualną.
Proponowane zabawy:
Arkusz brystolu, marker, pudełko wielkości pudełka od zapałek.
Rodzic rysuje trasę slalomu na kartonie. Na linii startu (początek gry), rodzic ustawia pudełko, które dziecko kolejno przesuwa nosem, łokciem. Każde przekroczenie linii oznacza wykonanie ćwiczenia gimnastycznego: skłon, przysiad, podskok.
Obręcze w trzech kolorach, drobne zabawki i przedmioty w kolorach obręczy.
Dziecko segreguje przygotowane drobne zabawki i przedmioty ze względu na kolor.
Okulary przeciwsłoneczne, folie w różnych kolorach.
Dziecko ogląda otoczenie przez różne filtry: szkła okularów, kolorowe folie i mówi, jak zmieniają się kolory.
Kartka z narysowanym wiaderkiem, kredki – niebieska i żółta.
Dziecko koloruje wiaderko na wybrany kolor: kolorem, jaki ma niebo lub słońce. (załącznik nr 6 )
Dzieci:
− kolorują rysunki wiaderek i łopatek zgodnie z podanym wzorem,
− nazywają kolory wiaderek,
− kolorują rysunki zgodnie z podanymi wskazówkami.
Rodzic rzuca piłką do dziecka, podając skojarzenie kolorystyczne np.: kolor nieba, kolor słońca, kolor pomidora. Jeśli dziecko podało prawidłową nazwę koloru - rzuca piłką i zadaje kolejną zagadkę dla rodzica.
Kolorowa wstążka lub kawałki krepiny, tamburyn lub inny instrument.
Rodzic gra na dowolnym instrumencie, a dziecko, machając wstążką, biega po pokoju. Kiedy dźwięk instrumentu cichnie, dziecko zatrzymuje się i, wciągając powietrze nosem, wydmuchuje je na wstążkę, tak aby się poruszała.
PIĄTEK (05.06.2020)
Temat dnia: Nasze zabawki.
Cele ogólne. Dziecko:
- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,
- dostrzega podobieństwa między różnymi dziećmi,
- rozwija sprawność fizyczną.
Proponowane zabawy:
Dziecko przygląda się ilustracjom, opowiada jak wyglądają dzieci i ich domy, następnie dopasowuje dom do postaci. (załącznik nr 7)
Siedzą zabawki grzecznie na półkach.
Siedzą i patrzą na pajacyka.
Pajac do tańca lalkę zaprosił
i teraz będą tańczyć walczyka.
Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!
W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.
Na parapecie rozsiadł się zając;
Jak każdy zając – strzyże uszami.
Tuż obok książek drzemie żyrafa.
Kudłaty piesek przy wózku szczeka.
Piłka się turla, to znowu skacze.
Myszka – zabawka – kotu ucieka.
I nagle wchodzi ktoś do pokoju.
Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!
Zabawki stoją, siedzą bez ruchu
i tylko z radia płynie muzyka.
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Rodzic kieruje rozmową, zadaje pytania pomocnicze, używając określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
− Jakie zabawki były w pokoju?
− Kogo pajac zaprosił do tańca?
− Gdzie siedziały dwa misie?
− Kto zdrzemnął się obok książek?
− Przy czym stał kudłaty piesek?
− Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?
Dzieci:
− rysują po śladach rysunków zabawek, kolorują rysunki,
− słuchają zagadek i określają, o których zabawkach była mowa.
Dziecko rozmieszcza zabawki pod dyktando rodzica, np.: Brązowy miś mieszka na parapecie. Lalka mieszka na półce obok czerwonego samochodu itp.
Gazetki reklamowe (lub zdjęcia zabawek), nożyczki, klej, kredki, kartka.
Rodzic pokazuje dziecku gazetki (zdjęcia). Prosi, aby dziecko zastanowiło się, czy można je jakoś połączyć/zmienić i stworzyć nową, wymarzoną dla niego zabawkę. Dziecko może wymyślić nowe nazwy, zastosowania itp. Następnie przykleja swoje wytwory. Może do nich coś dorysować, a rodzic zapisuje nazwę zabawki i jej zastosowanie.
Dziecko – zabawka porusza się zgodnie z akompaniamentem wygrywanym przez rodzica na bębenku lub innym instrumencie. W czasie przerwy w muzyce naśladuje sposób poruszania się wywoływanych zabawek, np.:
misie – dziecko chodzi na czworakach,
laleczki – kręci piruety,
pajacyki – skacze w miejscu, rozkładając ręce i nogi.
Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania:
Gdybym mówił po angielsku..., Gdybym nie miał w domu żadnej piłki..., Gdybym miał kolegę w dalekim kraju..
Zachęcam do obejrzenia filmu edukacyjnego Dzieci świata;
https://www.youtube.com/watch?v=MtafvcdDOGg
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13