Dzień 1 ( 01.06.2020)
Temat dnia: Tolerancja.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
Po obejrzeniu prezentacji proponuję rozmowę na temat dzieci z prezentacji, jak wyglądały, w jakich domach mieszkają, co lubią robić?
Lusterko dla dziecka.
Pamiętamy o prawidłowym zademonstrowaniu ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Język wyruszył w podróż dookoła świata (dziecko rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Wędrował przez góry i doliny (dziecko unosi język za górne i za dolne zęby), a potem wspiął się na wysoką górę (dz. czubkiem języka dotyka do górnego wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dz. wysuwają wargi do przodu – ooooo). Kiedy z niej zszedł, zobaczył gromadkę dzieci, przywitał się z każdym osobno (dz. dotyka językiem każdego zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dz. przesuwa język do prawego i do lewego kącika ust). Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami (dz. przesuwa język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (dz. chowa język za dolne zęby).
Opaski na oczy.
Dziecko wskazuje cel, do którego chce dotrzeć, i zakłada opaskę na oczy. Rodzic jest przewodnikiem i bezpiecznie słowami prowadzi dziecko, która ma zasłonięte oczy, do wskazanego celu (bez dotykania).
Zamiana ról.
Książka - ilustracja do opowiadania na stronie:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html#p=74
Czytając opowiadanie, prezentujemy ilustracje do niego.
Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku,
ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.
To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku! Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.
Proponowane pytania:
Pytamy dziecko, czy wie, co oznacza słowo tolerancja. Wyjaśniamy jego znaczenie, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów.
Prosimy, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyły słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie (na sylaby).
Dzień 2 ( 02.06.2020)
Temat dnia: Zabawy z piłką
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Różne piłki, np. piłeczka do golfa, piłka plażowa, piłka nożna, piłka plażowa.
Prezentujemy dz. poszczególne piłki. Prosimy, aby dz. powiedziało, jakie one są i czym się od siebie różnią. Wspólnie z dz. próbujemy odnaleźć cechę wspólną – odpowiedzieć na pytanie:
Do czego służą wszystkie te piłki? (Do zabawy/do gry)
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Olek i Ada CD 2, utwór nr 18
mała piłka skacze
hopla, hop, hopla, hop,
chętnie dziś poskaczę.
Ref: W górę, w dół,
w przód i w bok
skacze sobie piłka
hopla, hop.
nami piłka mała.
Turlu, tur, turlu, hej
w trawie się schowała.
Ref: W górę…
z piłką zatańczymy.
Pacu, pac, bęc, bęc, bęc,
bardzo to lubimy.
Ref: W górę…
− Co robiła mała piłka?
− Co wy lubicie robić z piłką?
− Jaka jest melodia tej piosenki – wesoła czy smutna?
Potrzebne: mała piłeczka dla dziecka, nagranie piosenki Piłka.
Prosimy, aby dz. przy nagraniu piosenki wykonywało kolejne czynności:
Obrazki, np.: dwóch ras psów, bocianów czarnego i białego, róży ciętej i bukietu róż. ( do pobrania)
Potrzebna będzie piłka.
Dz. staje na początku zabawy przodem do rodzica (po kilku próbach staje plecami do R.) prosimy, aby uważnie liczyły, ile razy piłka odbije się od podłogi i określiły liczbę
( liczymy do 4). Dziecko może wykonywać podskoki po przeliczeniu np. 2 odbicia piłki o podłogę, dziecko liczy, ( może pokazać na palcach ile to jest 2) robi 2 podskoki.
- dziecko maluje ( koloruje lub wykleja kolorowym papierem według uznania) piłkę zgodnie z wzorem (do pobrania).
Dzień 3 ( 03.06.2020)
Temat dnia: Wszyscy lubimy się bawić.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Słomka do napojów, małe elementy papierowe o dowolnym kształcie ale w trzech kolorach, 3 pojemniki z zaznaczonym kolorek.
Wysypujemy na stolik małe papierowe elementy. Dziecko kolejno przenosi je za pomocą słomki do napojów – po jednym elemencie – do pojemników. Dziecko segreguje papierowe elementy wg koloru.
Foremki do piasku o różnych kształtach.
Pokazujemy dziecku foremki do piasku i prosi, by powiedziały, co swoim kształtem przypominają. Wspólnie wybieramy kilka i układamy je na środku dywanu. Dziecko odwraca się tyłem, a Wy zabieracie jedną foremkę i chowacie za plecami. Jeśli dziecko odgadnie, co zniknęło ze środka koła, zamieniamy się z nim rolami. Jeśli za pierwszym razem nie potrafi wskazać brakującej foremki, staramy się mu podpowiedzieć.
Potrzebne będzie: z bloku technicznego wycinamy koło o średnicy nie mniejszej niż 8cm, kostka do gry o zmniejszonej ilości kropek (do pobrania), klamerki.
Dziecko rzuca kostką, następnie przelicza ilość kropek na kostce i przypinana na słoneczku tyle samo klamerek.
Foremki do piasku, kartki, kredki do obrysowania kształtu foremek.
Przed rozpoczęciem zabawy odrysowujemy z dzieckiem kształty foremek.
Dziecko kolejno losuje kartę z obrysowaną foremką (kształtem), szuka odpowiedniej foremki i nakłada na narysowany obrys (kształt).
Masa solna, foremki do piasku i ciasteczek, barwniki spożywcze.
Dziecko uczestniczy w wykonywaniu masy solnej. Dzielimy masę i dodają do niej różne barwniki. Dzieci wypełniają foremki masą lub wycinają foremkami kształty – odkładają wykonane ciasteczka do wyschnięcia.
Przygotowane samodzielnie ciasteczka dzieci mogą wykorzystać podczas swobodnych zabaw tematycznych.
Masa solna – przepis krok po kroku
Dobrze, aby sól była drobnoziarnista – lepiej zmiesza się z mąką. Dodatek mąki ziemniaczanej sprawia, że masa jest bielsza i lepiej nadaje się do lepienia również mniejszych elementów.
Do miski wsypuję sól i obie mąki. Mieszam. Stopniowo dolewam wody i ugniatam. Masa solna nie powinna się kleić, dlatego warto wodę dolewać powoli, mając kontrolę nad konsystencją. Na tym etapie może się delikatnie kruszyć. Dolewam olej i ugniatam do uzyskania elastycznej konsystencji – nie kruszącej się i nie lepiącej. Jeśli masa solna się lepi, oznacza że jest za mokra i należy dosypać trochę mąki.
Jeśli natomiast się kruszy, oznacza że jest za sucha i trzeba dodać odrobinę wody. Masę solną przechowuję w szczelnie zamkniętym woreczku, w zimnym miejscu. Dzięki temu nie wyschnie i będzie można używać jej również następnego dnia.
Do barwienia masy solnej można wykorzystać obok barwników spożywczych również przyprawy:
Dzień 4 ( 04.06.2020)
Temat dnia: Świat dzieci.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
1. Zabawa rozwijająca logiczne myślenie Cuda i dziwy.
Rodzic czyta wiersz. Zadaniem dziecka jest wyszukanie niezgodnych z rzeczywistością fragmentów wiersza J. Tuwima.
Ilustrowany wiersz Cuda i dziwy na stronie:
https://www.youtube.com/watch?v=1xjQVPLl6bE
Spadł kiedyś w lipcu
śnieżek niebieski,
szczekały ptaszki,
ćwierkały pieski.
Fruwały krówki,
nad modrą łąką
śpiewało z nieba
zielone słonko.
Gniazdka na kwiatach
wiły motylki.
Trwało to wszystko
może dwie chwilki.
A zobaczyłem
ten świat uroczy,
gdy miałem właśnie
przymknięte oczy. (...)
2. Słuchanie krótkiego fragmentu nagrania spokojnej muzyki z zamkniętymi oczami; wyobrażanie sobie czegoś niezwykłego; dzielenie się z R. swoimi wyobrażeniami.
https://www.youtube.com/watch?v=w50QkeTnXoc
3. Słuchanie wiersza M. Strękowskiej-Zaremby Uprzejmy Krzyś
Krzyś rzekł uprzejmie „proszę”,
gdy zgubił ołówek Małgosi,
„przepraszam” zaś powiedział,
gdy dostał podarek od Zosi.
Na powitanie dziadka
„dziękuję!” zawołał radośnie,
kiedy chciał pójść do kina,
„przepraszam!” wykrzyknął donośnie.
Znał czarodziejskie słowa: proszę, przepraszam, dziękuję,
lecz czy na pewno wiedział, kiedy się je stosuje?
Rozmowa na temat wiersza.
Co powiedział Krzyś, gdy zgubił ołówek Małgosi?
Jakiego słowa powinien użyć?
A co powiedział, gdy dostał podarek od Zosi? ...
Czy Krzyś dobrze używał czarodziejskich słów?
Co powinien powiedzieć Krzyś na powitanie dziadka?
4. Określanie, co to znaczy, że ktoś jest miły.
Dziecko stara się wymieniać cechy miłej osoby. Potem prosimy aby podało imiona miłych osób, uzasadniając swój wybór.
5. Historyjka obrazkowa – historyjki do wyboru: Laurka, Zamek z klocków.(w załączniku)
Dziecko kolejno ogląda obrazki i ustala z pomocą R. ich kolejność. Na koniec opowiada całą historyjkę.
6. Zabawa sprawnościowa Pokonaj slalom.
Arkusz brystolu, marker, pudełko wielkości pudełka od zapałek. (Trasę można wyznaczyć taśmą malarską na podłodze.)
Rysujemy trasę slalomu na kartonie. Na linii startu (początek gry), R. ustawia pudełko, które dziecko kolejno przesuwa nosem, łokciem, małym palcem itp. Każde przekroczenie linii oznacza wykonanie ćwiczenia gimnastycznego: skłon, przysiad, podskok.
7. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość O kim mówię?
Potrzebne będzie zdjęcie grupowe Smerfów.opisuje stopniowo wygląd wybranego dziecka ze zdjęcia. Dziecko próbuje odgadnąć, o kim mówimy, podaje imię tego dziecka i wskazując jego na zdjęciu . Podczas powtórzenia zabawy wygląd może opisywać dziecko.
8. Zabawa ruchowo-naśladowcza Czy tak potrafisz?
Rodzic staje przed dzieckiem i kolejno wykonuje różne czynności. Pyta dzieci: Co robię?, a następnie: Czy tak potrafisz? Dziecko, jeśli potrafi wykonać daną czynność, naśladuje.
Dzień 5 ( 05.06.2020)
Temat dnia: Dzieci świata
Cele ogólne:
- wdrażanie do wypowiadania się na temat wiersza;
- uświadamianie podobieństw i różnic miedzy dziećmi różnej narodowości,
- doskonalenie motoryki małej.
Proponowane działania:
1. Na dobry początek dnia proponujemy ćwiczenia poranne https://www.youtube.com/watch?v=Ip4tmGx6FSg
2. „Dzieci świata”– słuchanie wiersza W. Fabera czytanego przez rodzica
W Afryce w szkole, na lekcji,
śmiała się dzieci gromada,
gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
że gdzieś na świecie śnieg pada.
A jego rówieśnik, Eskimos,
też w szkole, w chłodnej Grenlandii,
nie uwierzył, że są na świecie
gorące pustynie i palmy.
Afryki ani Grenlandii
my także jak dotąd nie znamy,
a jednak wierzymy w lodowce,
w gorące pustynie,
w banany. (…)
Propozycje pytań:
Z czego śmiały się dzieci w Afryce?
Dlaczego te dzieci śmiały się ze śniegu?
Z czego śmiały się dzieci w Grenlandii?
Dlaczego te dzieci śmiały się z gorącej pustyni i palm?
3. Oglądanie filmu edukacyjnego dla dzieci My Dzieci Świata https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0
4. Kto gdzie mieszka – zabawa dydaktyczna. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne domy ludzi. Dziecko dopasowuje dom do postaci. Rodzic pomaga w podawaniu nazw domów oraz zwraca uwagę na wygląd i ubiór dzieci (do pobrania).
5. Igloo domek dla Eskimosa- praca plastyczna ( wzór i sposób wykonania w załączniku)
Przygotowujemy: kubeczek po jogurcie w którym rodzic wycina otwór – wejście do igloo, klej, pocięte skrawki płatków kosmetycznych ( najlepiej w kształcie małych prostokątów), talerzyk papierowy lub tekturowa podkładka.
Rodzic czyta fragment wiersza jako wprowadzenie do pracy plastycznej:
Zbudujemy igloo,
dom dla Eskimosa,
U którego widać tylko
Kawałeczek nosa.
Cały jest ze śniegu,
Ten dom nad domami.
Lodowe kawałki,
Są jego ścianami.
Jedno tylko wejście,
Okien wcale nie ma,
Zamiast drzwi jest tunel
Skórą zasłonięty,
By Eskimos w środku
Nie był już zziębnięty.
6. Zabawa naśladowcza przy piosence Spoko loko - Ciała kształt
https://www.youtube.com/watch?v=UvA7Fk44JFw
dziecko naśladuje sposób poruszania się różnych zwierząt:
- żółwia, kraba, kangura, konia,
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13