WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Moja miejscowość 27-30.04.2020

Moja miejscowość  27-30.04.2020

Dzień 1 ( 27.04.2020)

Temat dnia: Moja okolica mnie zachwyca.

 

Cele ogólne:

- rozbudzanie zainteresowania najbliższą okolicą,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.

 

Proponowane działania:

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka.

Rodzic demonstruje prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

  • W mieście stoi sygnalizator świetlny – gdy świeci zielone światło: dziecko unosi język do góry, gdy świeci czerwone światło – język umieszcza za dolnymi zębami.
  • Samochody – dziecko naśladują jazdę samochodem: czubek języka przesuwa po podniebieniu od zębów w stronę gardła, kilkakrotnie powtarzając ten ruch.
  • Wieżowiec – w wieżowcu winda kursuje raz w górę, raz w dół. Dziecko wykonują ruch językiem, unosząc go raz w stronę nosa, a raz w stronę brody.
  • Przedszkolaki – w przedszkolu pani wita się rano z dziećmi. Dziecko dotykają czubkiem języka do każdego zęba na górze i każdego zęba na dole.
  • Konik – dziecko naśladuje stukot kopyt konia: odbijają język od podniebienia, jednocześnie rozciągając, a następnie ściągają wargi w dziobek.
  • Krowa – dziecko naśladuje ruch żucia, pokazując, jak krowa na łące je trawę.
  • Traktor jeździ w koło po polu – dziecko unosi czubek języka na górną wargę i wykonuje koliste ruchy po górnej i po dolnej wardze.

 

  1. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza: „Moje miasteczko” Czesława Janczarskiego

 

Kocham moje miasteczko
położone nad rzeczką.
Rzeczka w słońcu się mieni,
a miasteczko w zieleni.

Znam tu wszystkich,
każdego dorosłego i dziecko.
I mnie też wszyscy znają
w moim małym miasteczku.

 

Proponowane pytania:

Czy lubisz miasto w którym mieszkasz?

Jak nazywa się miasto w którym mieszkamy?

Czy wiesz, nad jaką rzeką leży Czarnków?

Powiedz jak się nazywasz?

Jakie imiona mają twoi rodzice?

Jak ma na imię twój najlepszy kolega ( koleżanka)?

 

  1. Wirtualny spacer po Czarnkowie.

„Czarnków zostań w domu”,

https://www.asta24.pl/2020/04/21/czarnkow-w-czasie-epidemii-video

„Czarnków – Miasto z Charakterem – oficjalny film promocyjny – 2019”

https://www.youtube.com/watch?v=DE76alKWkUQ&feature=emb_rel_end

Podczas oglądania zachęcam do zwracania dziecku uwagi na zabytki, ciekawe miejsca, pomniki, miejsca użyteczności publicznej jak amfiteatr, basen itp.

  1. Zabawa konstrukcyjna „Moja miejscowość”.

Dziecko buduje z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w jego najbliższej okolicy.

  1. Karta pracy. Wskazywanie zdjęć przedstawiających miasto i wieś. Wskazywanie, gdzie można zobaczyć elementy ze zdjęcia: w mieście czy na wsi.

Karty pracy str.14 do pobrania

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf

 

Dzień 2  ( 28.04.2020)

Temat dnia: Najpiękniejszy dom

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności dłoni i palców,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,

 Proponowane działania:

  1. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej „Moja miejscowość”

Rodzic czyta wiersz i pyta dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarza wiersz, a dziecko – fragment tekstu: Da, do, da, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!

 Ile bloków stoi w mieście!

Jedne duże, inne małe.

Ten jest żółty, tamten szary,

a te obok – całkiem białe.

Mkną ulicą samochody; wszędzie pełno zakamarków.

By odpocząć od hałasu,

zawsze można iść do parku.

Da, do, da, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

Na wsi domów jest niewiele;

spokój zwykle tam panuje.

Za dnia słychać śpiew skowronka,

 nocą sowa pohukuje.

Czasem piesek przerwie ciszę,

kiedy biega po ogrodzie.

Kogut pieje, krowa muczy,

kaczka kwacze gdzieś na wodzie.

Da, do, da, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

Czy to miasto, czy też wioska,

wielkie bloki, małe domy,

najważniejsze, by prócz domu

mieć rodzinę i znajomych!

Da, do, da, da, do, da,

w pięknym domu mieszkam ja!

 

  1. Ćwiczenie sprawności manualnej – „Droga do przedszkola”.

Plastelina ( można zastąpić dowolną masą plastyczną), cerata na stół, klocki.

 

Dziecko lepi z plasteliny cienkie wałeczki, łączy je ze sobą, tworząc drogę na ceracie, która prowadzi do przedszkola zbudowanego z klocków. Droga ta jest ulepiona z równoległych wałeczków plasteliny.

 

  1. Ćwiczenia oddechowe „Idziemy do przedszkola”.

Słomka, piłeczka pingpongowa.

Dziecko ma za zadanie przeprowadzić piłeczkę wyznaczoną trasą (drogą do przedszkola) za pomocą słomki. Przypominamy o prawidłowym torze oddechowym. Dziecko wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami przez słomkę, kierując piłeczką.

 

  1. Rozmowa z dzieckiem na temat: Do czego są potrzebne klucze?

    Różne klucze do drzwi.

Dziecko ogląda różne klucze i zastanawia się, do czego są potrzebne, np.: do otwierania i zamykania drzwi mieszkania, domu lub garażu, do kłódki, do samochodu, do zapięcia rowerowego, walizki itp.

 

  1. Zabawa „Różne zamknięcia”.

Mata do manipulowania lub przedmioty, które mają zamknięcia, np.: skrzyneczki, kuferki, zapięcia rowerowe, kłódki itp.; z różnymi zamkami, kłódkami, skoblami, zasuwkami, haczykami oraz z rzepami, suwakami, guzikami, sznurowadłami;

 

Dziecko ćwiczy otwieranie i zamykanie, manipuluje, dopasowuje klucze, zamyka i otwiera zamki w mieszkaniu itp. 

 

  1. Zabawa plastyczna „Klucz do domu”.

Plastelina lub masa solna, glina, wałek do ciasta, różne klucze.

 

Dzieci wykonują odciski różnych kluczy w rozwałkowanym kawałku przygotowanej masy.

 

  1. Zabawa z elementem szukania „Znajdź klucz”.

Pęk kluczy.

Dziecko wychodzi z pokoju, Rodzic chowa na wysokości wzroku dziecka pęk kluczy. Dziecko szuka kierując się podpowiedziami rodzica, który daje wskazówki doprowadzające do kluczy, np. ciepło, zimno, cieplej, mróz, gorąco, parzy.

 

Dzień 3 (29.04.2020)

Temat dnia: Domy i domki.

Cele ogólne:                 

  • rozwijanie intuicji geometrycznej,
  • rozwijanie umiejętności liczenia z zastosowaniem liczebników porządkowych,
  • utrwalanie  zwrotów grzecznościowych,
  • rozwijanie sprawności fizycznej.

1.Proponowane działania:

Zabawa Maszerują dzieci drogą.

                                               Dziecko:

Maszerują dzieci drogą,         maszeruje w miejscu,

raz, dwa, trzy!                         wyklaskuje rytmicznie,          

Lewą nogą, prawą nogą,        wystawia do boku lewą nogę i prawą nogę,

raz, dwa, trzy!                         wyklaskuje rytmicznie,

A nad drogą słonko świeci,     wznosi obie ręce wysoko w górę,

i uśmiecha się do dzieci,         obraca się wokół własnej osi,

raz, dwa, raz, dwa, trzy!         wyklaskuje rytmicznie.

 

2. Osłuchanie ze słowami i melodią  piosenki Przepraszam, dziękuję. (sł. i muz. B. Forma)

Przepraszam i dziękuję

magiczne słowa znam.

i jeszcze słowo: proszę

przypominam wam.

 

Ref.: Dobre wychowanie

to jest ważna sprawa,

grzeczny bądź i miły,

taka moja rada.

 

Pamiętać zawsze musisz,

gdy obiad smaczny zjesz,

ze mlaskać nie wypada,

dobrze o tym wiesz.

 

Ref.: Dobre wychowanie…

A kiedy z kolegami,

wesoło spędzasz czas,

to możesz do zabawy,

też zaprosić nas.

Ref.: Dobre wychowanie…

 

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:

- Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?

- Dlaczego te słowa są magiczne?

- Dlaczego nie można mlaskać po obiedzie?

- W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy?

- Co to jest dobre wychowanie?

Nauka refrenu piosenki Przepraszam, dziękuję połączona z ilustracją ruchową.

Nagranie piosenki Przepraszam, dziękuję (Olek i Ada płyta CD2, utwór nr 13) na stronie;

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

Rodzic rozmawia z dzieckiem o roli magicznych słów w codziennych kontaktach między ludźmi. Dziecko podaje przykłady sytuacji, w których powinno się użyć słów: przepraszam, dziękuję, proszę.

3. Zabawa plastyczna Dorysuj brakujące elementy.

Do zabawy będzie potrzebny rysunek domu: prostokątny kształt domu, trójkątny dach, po bokach dwa okna z brakującymi elementami. (do pobrania)

Dziecko kończy rysować zgodnie z poleceniem rodzica.

Pomiędzy okna dorysuj drzwi.

Na dachu dorysuj komin.

Przed domem narysuj chodnik.

Obok domu dorysuj garaż.

Nad domem – słońce.

Za domem rośnie las.

4. Zabawa dydaktyczna Od najmniejszego do największego.

Do zabawy będą potrzebne trzy sylwety papierowych domów (różnej wielkości).

Rodzic rozkłada sylwety domów różniących się wielkością i prosi, by dziecko wskazało;

najmniejszy dom, największy dom. Następnie dziecko liczy wszystkie domy.

5. Zabawa dydaktyczna Duży, średni, mały.

Potrzebne będą: zestaw trzech papierowych domków różnej wielkości, kartka, klej.

Dziecko układa domki rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego) i przykleja je na kartce. Głośno nazywa domki: duży, średni, mały.

(załącznik)

6. Wzory geometryczne Osiedle domków.

Do zabawy będą potrzebne klocki geometryczne (lub figury wycięte z tektury), duży arkusz szarego papieru, flamastry.

Dziecko obrysowuje figury geometryczne, tworząc domy.

 

Dzień 4 ( 30.04.2020)

Temat dnia: W moim  domu jest wesoło.

 

Cele ogólne:

  • utrwalenie nazw pomieszczeń w domu;
  • doskonalenie umiejętności ustalania położenia obiektów w stosunku do innych przedmiotów;
  • rozwijanie poczucia rytmu;
  • usprawnianie narządu mowy poprzez ćwiczenia ortofonicznych
  • rozwijanie sprawności manualnej

 

Proponowane działania:

  1. 1. Zagadka słowna wprowadzająca w temat zajęć.

Cały z cegieł zbudowany.

Ma dach oraz cztery ściany.

Ma też okna oraz drzwi,

właśnie w takim mieszkasz ty. (dom)

  1. Spacerkiem po domu. ( obrazki do pobrania)

W kilku miejscach w pokoju rozwieszamy obrazki przedstawiające łazienkę, kuchnię, sypialnię, pokój dziecinny, pokój dzienny (salon). Dziecko poruszają się po pokoju przy nagraniu spokojnej melodii, naśladując zwiedzanie domu. Nazywają pomieszczenia przedstawione na obrazkach.

(Taki spacer można wykonać chodząc po mieszkaniu).

  1. Sprzątamy mieszkanie. Ćwiczenia ortofoniczne i rytmiczne.
  • Odkurzamy. Ćwiczenie głosowe – dziecko udaje, że odkurza dywan. Podczas poruszania się naśladuje dźwięki odkurzacza: bźźźźźźźź...
  • Styropianowe kulki. ( można zastąpić pustymi kinder jajkami lub skrawkami papieru) Zabawa oddechowa ze słomką – dziecko wyobraża sobie, że słomka

to rura od odkurzacza. Podejmuje próbę przenoszenia słomką kulek styropianu oraz jak

najdłuższego utrzymania styropianu na wdechu wykonywanym przez słomkę.

  • Ścieranie kurzu. Ćwiczenie rytmiczne – dzieci zataczają ręką małe, a następnie coraz większe koła; następnie zmieniają rękę. Towarzyszy temu uderzanie rodzica np. w blat stołu – im dźwięk głośniejszy, tym większe koła.
  • Domowa orkiestra. Zabawa muzyczna – do tej zabawy zapraszamy wszystkich członków rodziny i przygotowujemy „instrumenty”: pokrywki, garnki, łyżki itd.

Rolę dyrygenta przyjmuje jeden z rodziców, który dyryguje orkiestrą poprzez podniesienie danego instrumentu do góry – może także podnieść dwa na raz. Później jego rolę może przejąć dziecko.

 

https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI

 

Wchodząc na stronę wydawnictwa wybieramy Olek i Ada/Nowe przygody Olka i Ady, następnie Olek i Ada poziom A+

Proponuję do zabawy wykorzystać piosenkę znaną dziecku „Na bębenku”CD1 nr 3

 

  1. Kolor mojego pokoju. Praca plastyczna – zamalowywanie wybranym kolorem kartki, doklejanie wyciętych elementów wyposażenia (meble, okno, kwiaty itp. – elementy te można

pozyskać z katalogów i gazet reklamowych).

 

  1. Mój domek. Zabawa-dyktando – dziecko ma przed sobą żółte i czerwone figury geometryczne: duży żółty i czerwony kwadrat, trójkąt żółty, którego podstawa jest równa bokowi dużego kwadratu, 3 małe czerwone kwadraty.

Układają domki pod dyktando rodzica. Rodzic mówi:.

Bierzemy największy żółty kwadrat i kładziemy przed sobą. Nad nim kładziemy największy czerwony kwadrat i dosuwamy. Nad nim kładziemy żółty trójkąt i dosuwamy. Potem w miejsce drzwi dajemy jeden mały czerwony kwadrat. Dwa takie same małe kwadraty kładziemy w miejsca okien.

 

Data dodania: 2020-04-26 20:01:21
Data edycji: 2020-04-29 14:23:19
Ilość wyświetleń: 757
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej