Dzień 1 ( 27.04.2020)
Temat dnia: Moja okolica mnie zachwyca.
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowania najbliższą okolicą,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Proponowane działania:
Lusterko dla dziecka.
Rodzic demonstruje prawidłowe wykonywanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.
Kocham moje miasteczko
położone nad rzeczką.
Rzeczka w słońcu się mieni,
a miasteczko w zieleni.
Znam tu wszystkich,
każdego dorosłego i dziecko.
I mnie też wszyscy znają
w moim małym miasteczku.
Proponowane pytania:
Czy lubisz miasto w którym mieszkasz?
Jak nazywa się miasto w którym mieszkamy?
Czy wiesz, nad jaką rzeką leży Czarnków?
Powiedz jak się nazywasz?
Jakie imiona mają twoi rodzice?
Jak ma na imię twój najlepszy kolega ( koleżanka)?
„Czarnków zostań w domu”,
https://www.asta24.pl/2020/04/21/czarnkow-w-czasie-epidemii-video
„Czarnków – Miasto z Charakterem – oficjalny film promocyjny – 2019”
https://www.youtube.com/watch?v=DE76alKWkUQ&feature=emb_rel_end
Podczas oglądania zachęcam do zwracania dziecku uwagi na zabytki, ciekawe miejsca, pomniki, miejsca użyteczności publicznej jak amfiteatr, basen itp.
Dziecko buduje z klocków (różnego rodzaju i różnej wielkości) budowle przypominające te, które znajdują się w jego najbliższej okolicy.
Karty pracy str.14 do pobrania
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf
Dzień 2 ( 28.04.2020)
Temat dnia: Najpiękniejszy dom
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Rodzic czyta wiersz i pyta dzieci: Czym różnią się domy na wsi i w mieście? Powtarza wiersz, a dziecko – fragment tekstu: Da, do, da, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja!
Ile bloków stoi w mieście! Jedne duże, inne małe. Ten jest żółty, tamten szary, a te obok – całkiem białe. Mkną ulicą samochody; wszędzie pełno zakamarków. By odpocząć od hałasu, zawsze można iść do parku. Da, do, da, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja! Na wsi domów jest niewiele; spokój zwykle tam panuje. Za dnia słychać śpiew skowronka, |
nocą sowa pohukuje. Czasem piesek przerwie ciszę, kiedy biega po ogrodzie. Kogut pieje, krowa muczy, kaczka kwacze gdzieś na wodzie. Da, do, da, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja! Czy to miasto, czy też wioska, wielkie bloki, małe domy, najważniejsze, by prócz domu mieć rodzinę i znajomych! Da, do, da, da, do, da, w pięknym domu mieszkam ja! |
Plastelina ( można zastąpić dowolną masą plastyczną), cerata na stół, klocki.
Dziecko lepi z plasteliny cienkie wałeczki, łączy je ze sobą, tworząc drogę na ceracie, która prowadzi do przedszkola zbudowanego z klocków. Droga ta jest ulepiona z równoległych wałeczków plasteliny.
Słomka, piłeczka pingpongowa.
Dziecko ma za zadanie przeprowadzić piłeczkę wyznaczoną trasą (drogą do przedszkola) za pomocą słomki. Przypominamy o prawidłowym torze oddechowym. Dziecko wciąga powietrze nosem, a wypuszcza ustami przez słomkę, kierując piłeczką.
Różne klucze do drzwi.
Dziecko ogląda różne klucze i zastanawia się, do czego są potrzebne, np.: do otwierania i zamykania drzwi mieszkania, domu lub garażu, do kłódki, do samochodu, do zapięcia rowerowego, walizki itp.
Mata do manipulowania lub przedmioty, które mają zamknięcia, np.: skrzyneczki, kuferki, zapięcia rowerowe, kłódki itp.; z różnymi zamkami, kłódkami, skoblami, zasuwkami, haczykami oraz z rzepami, suwakami, guzikami, sznurowadłami;
Dziecko ćwiczy otwieranie i zamykanie, manipuluje, dopasowuje klucze, zamyka i otwiera zamki w mieszkaniu itp.
Plastelina lub masa solna, glina, wałek do ciasta, różne klucze.
Dzieci wykonują odciski różnych kluczy w rozwałkowanym kawałku przygotowanej masy.
Pęk kluczy.
Dziecko wychodzi z pokoju, Rodzic chowa na wysokości wzroku dziecka pęk kluczy. Dziecko szuka kierując się podpowiedziami rodzica, który daje wskazówki doprowadzające do kluczy, np. ciepło, zimno, cieplej, mróz, gorąco, parzy.
Dzień 3 (29.04.2020)
Temat dnia: Domy i domki.
Cele ogólne:
1.Proponowane działania:
Zabawa Maszerują dzieci drogą.
Dziecko:
Maszerują dzieci drogą, maszeruje w miejscu,
raz, dwa, trzy! wyklaskuje rytmicznie,
Lewą nogą, prawą nogą, wystawia do boku lewą nogę i prawą nogę,
raz, dwa, trzy! wyklaskuje rytmicznie,
A nad drogą słonko świeci, wznosi obie ręce wysoko w górę,
i uśmiecha się do dzieci, obraca się wokół własnej osi,
raz, dwa, raz, dwa, trzy! wyklaskuje rytmicznie.
2. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Przepraszam, dziękuję. (sł. i muz. B. Forma)
Przepraszam i dziękuję
magiczne słowa znam.
i jeszcze słowo: proszę
przypominam wam.
Ref.: Dobre wychowanie
to jest ważna sprawa,
grzeczny bądź i miły,
taka moja rada.
Pamiętać zawsze musisz,
gdy obiad smaczny zjesz,
ze mlaskać nie wypada,
dobrze o tym wiesz.
Ref.: Dobre wychowanie…
A kiedy z kolegami,
wesoło spędzasz czas,
to możesz do zabawy,
też zaprosić nas.
Ref.: Dobre wychowanie…
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu:
- Jakie magiczne słowa są wymienione w piosence?
- Dlaczego te słowa są magiczne?
- Dlaczego nie można mlaskać po obiedzie?
- W jaki sposób można zaprosić kogoś do zabawy?
- Co to jest dobre wychowanie?
Nauka refrenu piosenki Przepraszam, dziękuję połączona z ilustracją ruchową.
Nagranie piosenki Przepraszam, dziękuję (Olek i Ada płyta CD2, utwór nr 13) na stronie;
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Rodzic rozmawia z dzieckiem o roli magicznych słów w codziennych kontaktach między ludźmi. Dziecko podaje przykłady sytuacji, w których powinno się użyć słów: przepraszam, dziękuję, proszę.
3. Zabawa plastyczna Dorysuj brakujące elementy.
Do zabawy będzie potrzebny rysunek domu: prostokątny kształt domu, trójkątny dach, po bokach dwa okna z brakującymi elementami. (do pobrania)
Dziecko kończy rysować zgodnie z poleceniem rodzica.
Pomiędzy okna dorysuj drzwi.
Na dachu dorysuj komin.
Przed domem narysuj chodnik.
Obok domu dorysuj garaż.
Nad domem – słońce.
Za domem rośnie las.
4. Zabawa dydaktyczna Od najmniejszego do największego.
Do zabawy będą potrzebne trzy sylwety papierowych domów (różnej wielkości).
Rodzic rozkłada sylwety domów różniących się wielkością i prosi, by dziecko wskazało;
najmniejszy dom, największy dom. Następnie dziecko liczy wszystkie domy.
5. Zabawa dydaktyczna Duży, średni, mały.
Potrzebne będą: zestaw trzech papierowych domków różnej wielkości, kartka, klej.
Dziecko układa domki rosnąco (od najmniejszego do największego), a następnie malejąco (od największego do najmniejszego) i przykleja je na kartce. Głośno nazywa domki: duży, średni, mały.
(załącznik)
6. Wzory geometryczne Osiedle domków.
Do zabawy będą potrzebne klocki geometryczne (lub figury wycięte z tektury), duży arkusz szarego papieru, flamastry.
Dziecko obrysowuje figury geometryczne, tworząc domy.
Dzień 4 ( 30.04.2020)
Temat dnia: W moim domu jest wesoło.
Cele ogólne:
Proponowane działania:
Cały z cegieł zbudowany.
Ma dach oraz cztery ściany.
Ma też okna oraz drzwi,
właśnie w takim mieszkasz ty. (dom)
W kilku miejscach w pokoju rozwieszamy obrazki przedstawiające łazienkę, kuchnię, sypialnię, pokój dziecinny, pokój dzienny (salon). Dziecko poruszają się po pokoju przy nagraniu spokojnej melodii, naśladując zwiedzanie domu. Nazywają pomieszczenia przedstawione na obrazkach.
(Taki spacer można wykonać chodząc po mieszkaniu).
to rura od odkurzacza. Podejmuje próbę przenoszenia słomką kulek styropianu oraz jak
najdłuższego utrzymania styropianu na wdechu wykonywanym przez słomkę.
Rolę dyrygenta przyjmuje jeden z rodziców, który dyryguje orkiestrą poprzez podniesienie danego instrumentu do góry – może także podnieść dwa na raz. Później jego rolę może przejąć dziecko.
https://www.mac.pl/piosenki?fbclid=IwAR2OZeCaprHkFLO5djz6JOTBCNjUZ5qULLcJgmSQY7nKEoEPXk-WCOOujcI
Wchodząc na stronę wydawnictwa wybieramy Olek i Ada/Nowe przygody Olka i Ady, następnie Olek i Ada poziom A+
Proponuję do zabawy wykorzystać piosenkę znaną dziecku „Na bębenku”CD1 nr 3
pozyskać z katalogów i gazet reklamowych).
Układają domki pod dyktando rodzica. Rodzic mówi:.
Bierzemy największy żółty kwadrat i kładziemy przed sobą. Nad nim kładziemy największy czerwony kwadrat i dosuwamy. Nad nim kładziemy żółty trójkąt i dosuwamy. Potem w miejsce drzwi dajemy jeden mały czerwony kwadrat. Dwa takie same małe kwadraty kładziemy w miejsca okien.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13