WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Koncepcja pracy przedszkola na rok szkolny 2021/22

Koncepcja pracy przedszkola na rok szkolny 2021/22
.

   KONCEPCJA PRACY NA ROK SZKOLNY 2021/22

                                                                     „Zwierzęta w przedszkolu”

 

                           Wiek przedszkolny charakteryzuje ogromna plastyczność, zdolność przyswajania nowych wiadomości
   i umiejętności. Dlatego już od najmłodszych lat należy kształtować prawidłowy stosunek do otaczającego świata,               w tym świata zwierząt, który jest fascynujący i tajemniczy, dostarcza pozytywnych emocji, cieszy i wzrusza, wzbudza zainteresowanie, podziw oraz szacunek.

       Dzieci są zafascynowane zwierzętami, zwłaszcza tymi, które są dla nich znane  i nieznane. Dlatego warto zorganizować w placówce kącik zoologiczny lub zaprosić weterynarza i ludzi opiekujących się zwierzętami, który pokażą maluchom ciekawy świat fauny.

      Nie każde dziecko ma w domu kontakt z psami czy kotami. A maluchy żyjące   w miastach, często w ogóle nie mają pojęcia, jak wyglądają kury czy krowy,   o których słyszą tylko w kontekście pożywienia. Aby nasze dzieci nie wyrosły na zoologicznych ignorantów, warto zaznajomić je ze zwierzętami zarówno tymi, mieszkającymi w naszych domach, jak
i tymi, które mogą spotkać na wsiach czy w lasach. To wiedza ogólna, którą w stopniu podstawowym powinno przyswoić każde dziecko. Dziś coraz mniej dzieci posiada w domu jakiekolwiek zwierzątko.

 

 

 

W roku szkolnym2021/2022 będziemy zwracać szczególną uwagę na:

 

·         Pogłębianie wiedzy na temat potrzeb zwierząt.

·         Uświadomienie dzieciom, że zwierzęta to istoty żywe.

·         Nauczenie odpowiedzialności za zwierzę.

·         Zwiększenie empatii, a także kształtowanie postawy odpowiedzialnego właściciela.

·         Poznanie nowych określeń, np. hipoterapia, dogoterapia, felinoterapia ( kontakt z kotem),
          onoterapia ( kontakt z osłem), delfinoterapia ( kontakt  z delfinami).

·         Spotkania z ciekawymi ludźmi, poznawanie wybranych zwierząt, ciekawostek na ich temat oraz roli w życiu
          człowieka.

·         Uwrażliwić dzieci na los zwierząt.

·         Pokazanie reali schronisk oraz możliwości pomocy.

·         Podkreślanie, że zwierzę to istota, która podobnie jak człowiek odczuwa  ból czy cierpienie oraz, że wiele
          możemy nauczyć się od zwierząt, chociażby obserwując zachowania matek zwierząt.

·         Zwrócenie uwagi dzieci i rodziców na ważne aspekty naturalnego środowiska zwierząt.

·         Edukacja i poszerzenie wiedzy na temat życia zwierząt, tych które można spotkać w naszym klimacie,
          ale również tych egzotycznych.

·         Rozbudzanie pragnienia obcowania z naturą.

·         Zdobywanie wiedzy na temat zwyczajów i upodobań zwierząt.

                                                                 

 

                                                   

 

 

 

W związku z tym planujemy przeprowadzić:

 

·         Zorganizowanie w sali kącika ze zwierzęciem, np.: patyczaki, świnka morska, chomik, królik, żółw, rybki.

·         Stworzenie odpowiednich warunków do prawidłowego funkcjonowania zwierząt (wyjaśnienie, że to nie
          zabawka, o której zapominamy  i odstawiamy ją na półkę).

·         Pokonywanie strachu przed kontaktem ze zwierzętami, pamiętając zawsze o przestrzeganiu zasad
          bezpieczeństwa i byciu ostrożnym w kontakcie z nimi.

·         Nauka delikatności w obcowaniu ze zwierzętami.

·         Prace gospodarcze przy zwierzętach – karmienie zwierząt (uczenie odpowiedzialności, uwrażliwianie).

·         Organizowanie warsztatów na temat życia zwierząt. Spotkania z weterynarzem, zoologiem, człowiekiem
          niewidomym z psem – przewodnikiem,   z dogoterapeutą i jego psem, z psem – ratownikiem,  psem służbowym
          (policja, straż graniczna).

·         Oglądanie filmów na wyżej wymienione tematy.

·         Wyjazd do stadniny koni, w której się hipoterapię.

·         Wycieczka do ogrodu zoologicznego.

·         Projekt edukacyjny: „Zwierzęta w przedszkolu”.

·         Ustalenie z dziećmi „Kodeksu Przyjaciela Zwierząt” - jak możemy pomóc zwierzętom.

·         Zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci pt. „Zwierzęta tez czują”.

·         ZOO – teatrzyk w wykonaniu nauczycieli w oparciu o wiersze Jana Brzechwy.

·         Prezentacja swoich zwierząt przez chętnych rodziców.

·         Zorganizowanie „Światowego dnia zwierząt”.

·         Zbiórka karmy i akcesoriów dla schroniska.

 

 

                                                                           

 

Dziecko będzie potrafiło:

  • klasyfikować zwierzęta
  • charakteryzować wybranych przedstawicieli
  • wymienić warunki niezbędne do rozwoju zwierząt
  • wyjaśnić pojęcia: ptaki, ssaki, ryby, owady
  • rozumie rolę powietrza w życiu ludzi i zwierząt
  • wymienić nazwy wybranych zwierząt egzotycznych
  • wyjaśnić rolę ogrodu zoologicznego
  • przestrzegać ustalonych zasad – starało się postępować zgodnie zwartościami – prawdą, mądrością, dobrem , miłością, poszanowaniem życia ludzkiego i przyrody
  • potrafi rozpoznać sytuację zagrożenia i odpowiednio na nie reagować
  • przewidywać skutki niebezpieczeństw wynikających z kontaktu  z nieznanymi zwierzętami
  • przestrzegać zasad hodowania zwierząt domowych
  • dziecko umie dostrzegać i oceniać złe traktowanie zwierząt przez ludzi

 

                       Dzieci i zwierzęta – czy są sobie potrzebne?


     Zwierzęta i dziecko to dobre połączenie. Dlatego warto, by zwierzaki na stałe zagościły w naszych placówkach.
Spotkania ze zwierzętami dostarczają dzieciom nowych wiadomości, pozytywnych wrażeń, są korzystne dla zdrowia
i psychicznego odprężenia.  Zwierzęta to istota, która podobnie jak człowiek odczuwa ból czy cierpienie. Wiele możemy nauczyć się od zwierząt, chociażby obserwując zachowania ich matek.

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-09-06 23:30:12
Data edycji: 2021-09-07 21:26:31
Ilość wyświetleń: 234
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej