WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Koncepcja pracy przedszkola na rok szkolny 2021/22

Koncepcja pracy przedszkola na rok szkolny 2021/22
.

   KONCEPCJA PRACY NA ROK SZKOLNY 2021/22

                                                                     „Zwierzęta w przedszkolu”

 

                           Wiek przedszkolny charakteryzuje ogromna plastyczność, zdolność przyswajania nowych wiadomości
   i umiejętności. Dlatego już od najmłodszych lat należy kształtować prawidłowy stosunek do otaczającego świata,               w tym świata zwierząt, który jest fascynujący i tajemniczy, dostarcza pozytywnych emocji, cieszy i wzrusza, wzbudza zainteresowanie, podziw oraz szacunek.

       Dzieci są zafascynowane zwierzętami, zwłaszcza tymi, które są dla nich znane  i nieznane. Dlatego warto zorganizować w placówce kącik zoologiczny lub zaprosić weterynarza i ludzi opiekujących się zwierzętami, który pokażą maluchom ciekawy świat fauny.

      Nie każde dziecko ma w domu kontakt z psami czy kotami. A maluchy żyjące   w miastach, często w ogóle nie mają pojęcia, jak wyglądają kury czy krowy,   o których słyszą tylko w kontekście pożywienia. Aby nasze dzieci nie wyrosły na zoologicznych ignorantów, warto zaznajomić je ze zwierzętami zarówno tymi, mieszkającymi w naszych domach, jak
i tymi, które mogą spotkać na wsiach czy w lasach. To wiedza ogólna, którą w stopniu podstawowym powinno przyswoić każde dziecko. Dziś coraz mniej dzieci posiada w domu jakiekolwiek zwierzątko.

 

 

 

W roku szkolnym2021/2022 będziemy zwracać szczególną uwagę na:

 

·         Pogłębianie wiedzy na temat potrzeb zwierząt.

·         Uświadomienie dzieciom, że zwierzęta to istoty żywe.

·         Nauczenie odpowiedzialności za zwierzę.

·         Zwiększenie empatii, a także kształtowanie postawy odpowiedzialnego właściciela.

·         Poznanie nowych określeń, np. hipoterapia, dogoterapia, felinoterapia ( kontakt z kotem),
          onoterapia ( kontakt z osłem), delfinoterapia ( kontakt  z delfinami).

·         Spotkania z ciekawymi ludźmi, poznawanie wybranych zwierząt, ciekawostek na ich temat oraz roli w życiu
          człowieka.

·         Uwrażliwić dzieci na los zwierząt.

·         Pokazanie reali schronisk oraz możliwości pomocy.

·         Podkreślanie, że zwierzę to istota, która podobnie jak człowiek odczuwa  ból czy cierpienie oraz, że wiele
          możemy nauczyć się od zwierząt, chociażby obserwując zachowania matek zwierząt.

·         Zwrócenie uwagi dzieci i rodziców na ważne aspekty naturalnego środowiska zwierząt.

·         Edukacja i poszerzenie wiedzy na temat życia zwierząt, tych które można spotkać w naszym klimacie,
          ale również tych egzotycznych.

·         Rozbudzanie pragnienia obcowania z naturą.

·         Zdobywanie wiedzy na temat zwyczajów i upodobań zwierząt.

                                                                 

 

                                                   

 

 

 

W związku z tym planujemy przeprowadzić:

 

·         Zorganizowanie w sali kącika ze zwierzęciem, np.: patyczaki, świnka morska, chomik, królik, żółw, rybki.

·         Stworzenie odpowiednich warunków do prawidłowego funkcjonowania zwierząt (wyjaśnienie, że to nie
          zabawka, o której zapominamy  i odstawiamy ją na półkę).

·         Pokonywanie strachu przed kontaktem ze zwierzętami, pamiętając zawsze o przestrzeganiu zasad
          bezpieczeństwa i byciu ostrożnym w kontakcie z nimi.

·         Nauka delikatności w obcowaniu ze zwierzętami.

·         Prace gospodarcze przy zwierzętach – karmienie zwierząt (uczenie odpowiedzialności, uwrażliwianie).

·         Organizowanie warsztatów na temat życia zwierząt. Spotkania z weterynarzem, zoologiem, człowiekiem
          niewidomym z psem – przewodnikiem,   z dogoterapeutą i jego psem, z psem – ratownikiem,  psem służbowym
          (policja, straż graniczna).

·         Oglądanie filmów na wyżej wymienione tematy.

·         Wyjazd do stadniny koni, w której się hipoterapię.

·         Wycieczka do ogrodu zoologicznego.

·         Projekt edukacyjny: „Zwierzęta w przedszkolu”.

·         Ustalenie z dziećmi „Kodeksu Przyjaciela Zwierząt” - jak możemy pomóc zwierzętom.

·         Zorganizowanie konkursu plastycznego dla dzieci pt. „Zwierzęta tez czują”.

·         ZOO – teatrzyk w wykonaniu nauczycieli w oparciu o wiersze Jana Brzechwy.

·         Prezentacja swoich zwierząt przez chętnych rodziców.

·         Zorganizowanie „Światowego dnia zwierząt”.

·         Zbiórka karmy i akcesoriów dla schroniska.

 

 

                                                                           

 

Dziecko będzie potrafiło:

  • klasyfikować zwierzęta
  • charakteryzować wybranych przedstawicieli
  • wymienić warunki niezbędne do rozwoju zwierząt
  • wyjaśnić pojęcia: ptaki, ssaki, ryby, owady
  • rozumie rolę powietrza w życiu ludzi i zwierząt
  • wymienić nazwy wybranych zwierząt egzotycznych
  • wyjaśnić rolę ogrodu zoologicznego
  • przestrzegać ustalonych zasad – starało się postępować zgodnie zwartościami – prawdą, mądrością, dobrem , miłością, poszanowaniem życia ludzkiego i przyrody
  • potrafi rozpoznać sytuację zagrożenia i odpowiednio na nie reagować
  • przewidywać skutki niebezpieczeństw wynikających z kontaktu  z nieznanymi zwierzętami
  • przestrzegać zasad hodowania zwierząt domowych
  • dziecko umie dostrzegać i oceniać złe traktowanie zwierząt przez ludzi

 

                       Dzieci i zwierzęta – czy są sobie potrzebne?


     Zwierzęta i dziecko to dobre połączenie. Dlatego warto, by zwierzaki na stałe zagościły w naszych placówkach.
Spotkania ze zwierzętami dostarczają dzieciom nowych wiadomości, pozytywnych wrażeń, są korzystne dla zdrowia
i psychicznego odprężenia.  Zwierzęta to istota, która podobnie jak człowiek odczuwa ból czy cierpienie. Wiele możemy nauczyć się od zwierząt, chociażby obserwując zachowania ich matek.

 

                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-09-06 23:30:12
Data edycji: 2021-09-07 21:26:31
Ilość wyświetleń: 273
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej