WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Karmnik 28.01.2022r.

Karmnik 28.01.2022r.

Temat tygodnia: Zwierzęta są głodne

 

Temat dnia: Karmnik


Cele ogólne:

  • kształtowanie umiejętności skupienia uwagi na tekście literackim,
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków w okresie zimy,
  • bierze udział w ćwiczeniach logopedycznych,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych,
  • rozpoznawanie i nazywanie wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce.

 


Cele operacyjne
Dziecko:

  • uważnie słucha wiersza,
  • rozwija mięśnie narządów mowy,
  • wie w jaki sposób dokarmiać ptaki,
  • rozpoznaje wybrane gatunki ptaków zimujących w Polsce,
  • sprawdza równoliczność zbiorów, przelicza elementy,
  • czyta globalnie wyrazy,
  • poznaje sposób wykonania karmnika dla ptaków z plastikowej butelki, uczestniczy przy jego wykonaniu,
  • rozwija swoje umiejętności w zakresie kodowania.

    Propozycje zabaw:

 

  • Goście w karmniku - prowadzenie obserwacji przyrodniczej przez okno lub oglądanie filmu edukacyjnego.
    film edukacyjny link
    https://www.youtube.com/watch?v=U41dW8d28Ng
  • Zabawy logopedyczne. Ćwiczenia warg i języka.
    Dziecko:
    - obrysowuje kształt warg językiem,
    - masuje wargi poprzez lekkie nadgryzanie górnej i dolnej wargi,
    - robi dzióbek z warg,
    - nakłada wargi na siebie: dolną na górną, a potem górną na dolną,
    - dotyka językiem dolnej, a potem górnej wargi,
    - naśladuje odgłos uderzania kopyt końskich - kląskanie językiem,
    - posyła całuski,
    - oblizuje wargi,
    - robi szeroki, a potem wąski język,
    - liczy zęby - dotyka językiem zębów w szczęce górnej, a potem dolnej,
    - wypycha językiem policzki,
    - wysuwa i chowa język.

  • Ćwiczenia poranne - zestaw do realizacji na cały tydzień.
    Zabawa orientacyjno – porządkowa – Stój, idź
    Po usłyszeniu hasła: idź dziecko spaceruje po pokoju w różnych kierunkach. Jeżeli usłyszy hasło: Stój! musi się zatrzymać. Ponownie zaczyna chodzić, zmieniając kierunek, po usłyszeniu hasła: Idź.
    Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – W poszukiwaniu pożywienia.
    Dziecko jest głodnym ptaszkiem. Maszeruje po pokoju, co pewien czas wykonuje skłon tułowia w przód i prostuje się – szukając pożywienia.
    Ćwiczenia szyi – Ptaszki piją wodę.
    Dziecko w siadzie podpartym wykonuje głową skłon w przód, następnie w tył – ptaszek pije wodę.
    Podskoki – Spłoszone wróbelki.
    Dziecko jest wróbelkiem. Skacze obunóż w miejscu – spłoszone przez miauknięcie kota, którego głos naśladuje rodzic, odlatuje – biegnąc z ramionami wyciągniętymi w bok, w inne miejsce. Gdy kota nie słychać, wróbelek skacze dalej.
    Ćwiczenie uspokajające– Marsz z klaskaniem.
    Dziecko maszeruje dookoła pokoju, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
    Chociaż wokół sroga zima, nie zgłodnieje nam ptaszyna.
    My o ptakach pamiętamy i je zawsze dokarmiamy.

  • Zabawa słowno - ruchowa - Ptaszki.
    Pięć małych ptaszków na gałęzi siedzi.
    (pokazujemy pięć palców prawej ręki)
    Odleciał jeden, by ciotkę odwiedzić.
    (poruszamy rękami jak skrzydłami)
    Cztery małe ptaszki na gałęzi siedzą
    (pokazujemy cztery palce prawej ręki)
    i się martwią o piątego,
    bo gdzie jest - nie wiedzą. (łapiemy się za głowę)
    Pierwszy leci, by go szukać,
    (pokazujemy cztery palce i jeden składamy do środka dłoni)
    drugi do sąsiadów puka,
    (drugi palec składamy do środka dłoni)
    trzeci dzwoni na policję,
    (trzeci palec składamy do środka dłoni)
    czwarty woła: Wracaj szybciej!
    (dotykamy czubka małego palca, a potem składamy dłonie w trąbkę i krzyczymy)

  • Słuchanie wiersza Suchorzewskiej Domek dla ptaków.

    Dziś w przedszkolu
    Krzyś i Tomek
    zmajstrowali ptaszkom domek.
    Jest podłoga, jest i daszek
    żeby mógł się schować ptaszek.
    Jest tam miejsce na okruszki
    dla wróbelka Elemelka,
    jest i gwoździk na skwareczki
    dla łakomej sikoreczki.
    Dziś w przedszkolu
    Krzyś i Tomek
    zmajstrowali ptaszkom domek
    a średniaki i maluchy
    będą sypać tam okruchy.

    Dzieci starają się uzasadnić, dlaczego to co zrobili chłopcy w wierszu jest bardzo ważne.

  • Ptasie przysmaki - utrwalenie zdobytych wiadomości.
    Rodzic czyta zdania a dziecko stara się wskazać na obrazku odpowiednie ptaki.
    Obrazki z ptakami - załącznik nr 1.
    Materiały pochodzą ze strony facobook.com/Pomysłowa-Wiewiórka

    Owoce jarzębiny bardzo smakują gilom i jemiołuszkom.
    Słoninka to przysmak sikorki.
    Kasze bardzo lubią wróbelki.
    Ziarna zbóż chętnie dziobią sikorki i gile.
    Do okruszków chętnie przyfruną wróbelki.

    Dzieci czytają globalnie nazwy ptaków. Dzielą na sylaby (wróbel, gil, sikorka, jemiołuszka, karmnik) i na głoski (wróbel, gil, sikorka).

  • Zabawy konstrukcyjno - manipulacyjne.
    Zabawy dzieci dostępnymi klockami. Konstruowanie karmnika marzeń.

  • Zabawa Ptaszek pije wodę.
    Zabawę wykonywać można w siadzie skrzyżnym, na piętach lub w siadzie podpartym. Dziecko na przemian pochyla głowę i tułów nisko do dołu, a następnie prostuje się i podnosząc głowę do góry naśladuje picie wody przez ptaszka.

  • Z cyklu to i owo - zagadkowo.
    Drogi Rodzicu jeśli Twoje dziecko zna odpowiedź na poniższe zagadki poproszę o odpowiedź na profil osobisty na komunikatorze Messenger.
    - Jaki ptak jest symbolem pokoju?
    - Elemelek był…?
    - Jakie ptaki mają jakoby upodobanie do świecidełek?

  • Zabawa dydaktyczno - ruchowa Prawda czy fałsz.
    Rodzic czyta zdania, z którymi dzieci mogą się zgodzić lub nie.
    Zgoda - dzieci podskakują obunóż kilka razy. Fałsz - dzieci robią przysiady.
    Przykładowe pytania:
    Zimą są z nami bociany i jaskółki (fałsz - przysiady)
    Na zimę przylatują gile i jemiołuszki (prawda - podskoki)
    Słowo wrona ma 6 głosek (fałsz - przysiady)
    Sikorki mają żółto upierzony brzuszek (prawda -podskoki)
    Cztery gile i trzy sroki to sześć ptaków (fałsz - przysiady)

  • Praca plastyczna - Ptaki w karmniku - Załącznik nr 2.
    Załącznik pochodzi ze strony Przedszkolankowo.pl
    https://przedszkolankowo.pl/
    lub
    Praca plastyczno - techniczna. Karmnik z recyklingu - wykonanie karmnika z odpadów.
    Zachęcam do wykonania karmnika dla ptaków z materiałów odpadowych np. z plastikowego kubeczka, butelki po napoju - według własnego pomysłu lub korzystając z podanych linków.
    przydatne linki
    https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/6-9/789-karmnik-dla-ptakow
    https://kreatywnachwila.pl/15-pomyslow-na-karmniki-dla-ptakow-diy/
    https://www.youtube.com/watch?v=6WHya5eQPn0
    https://www.youtube.com/watch?v=rVliR-7fnu4

    Podczas wykonywania pracy dzieci powtarzają rymowankę:
    Chociaż wokół mroźna zima,
    nie zgłodnieje nam ptaszyna.
    My o ptakach pamiętamy
    i gdy trzeba dokarmiamy.

  • Zabawy matematyczne. Rozwijanie umiejętności przeliczania i dodawania w zakresie 10.
    Będziemy potrzebować:
    dwie kostki do gry (pola z sześcioma oczkami zaklejamy kolorową kartką - jedna kolor czerwony, druga kolor żółty, tak by wynik dodawania był w zakresie 10), dwa talerze, po pięć nakrętek w kolorze: żółtym (sikorki) i czerwonym (gile). Talerze oznaczamy kolorową kartką (jeden dla żółtych, drugi dla czerwonych).

    Rzucając kostką wypowiadamy wierszyk:
    Zimą do karmników
    ziarno sypią dzieci.
    Powiedz, ile ptaszków,
    dziś tutaj przyleci?

    Dziecko przelicza kropki na każdej kostce i odpowiednio układa na talerzach nakrętki - ptaszki (żółte to sikorki, a czerwone to gile). Następnie mówi, których ptaszków przyleciało więcej i sumuje je - ile jest wszystkich ptaszków razem. Podaje wynik a następnie podskakuje tyle razy ile jest ptaszków z jednoczesnym naśladowaniem machania skrzydełkami. Zabawę powtarzamy.
  • Kodowanie - wykonaj zakodowany obrazek - Karmnik.
    Zadaniem dzieci jest odczytanie współrzędnych i odnalezienie odpowiedniego pola na macie. Jeżeli korzystamy z załącznika dzieci kolorują dane pole na odpowiedni kolor (czarny, brązowy i czerwony). Po prawidłowym pokolorowaniu pól powstaje obrazek - karmnik.
    Jeśli korzystamy z wirtualnej maty należy: kliknąć na link - przekieruje nas na stronę, po lewej stronie prawym przyciskiem myszy rozwinąć kolorowe kartoniki, wybrać odpowiedni kolor kartonika (wszystkie kliknięcia myszą dokonujemy prawym przyciskiem) i umieścić kartonik przez kliknięcie na macie na danym polu, zmiana koloru następuje po kliknięciu na inny kolor z lewej strony.
    Po wykonaniu zadania rozwiń z prawej strony zakładkę Skopiuj link i przyślij go do mnie a sprawdzę poprawność wykonania zadania. W załączniku nr 3 znajdziecie współrzędne na matę.
    Pozdrawiam Pani Sylwia.

    Załącznik nr 3 -
    mata do pobrania i druku.
    wirtualna mata

    https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/
  • Zadanie dla chętnych w genial.ly
    https://view.genial.ly/5ff0492c0b20490d8d3921f5/interactive-content-budujemy-karmnik
  • Zadanie dla chętnych - Sudoku - załącznik nr 4.
    Materiały pochodzą ze strony facobook.com/Pomysłowa-Wiewiórka
    https://www.facebook.com/Pomys%C5%82owa-Wiewi%C3%B3rka-106647814332712
  • Zadanie dla chętnych - załącznik nr 5.
    Zabawa pochodzi ze strony Przedszkolankowo.pl
    https://przedszkolankowo.pl/

MIŁEJ ZABAWY :)

Data dodania: 2022-01-27 21:19:28
Data edycji: 2022-01-27 21:48:43
Ilość wyświetleń: 886
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej