WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach 10.12.2021r. - praca zdalna

Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach 10.12.2021r. - praca zdalna

Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat

 

Temat dnia: Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach

 

Cele ogólne
• utrwalanie wiedzy na temat kopalni,
• porównywanie liczebności zbiorów,
• wprowadzenie znaków matematycznych: =, >, < oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych,
• rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni.


Cele operacyjne
Dziecko:
• opisuje wygląd kopalni: soli, siarki i rud żelaza,
• liczy elementy w zbiorach; wskazuje, gdzie jest mniej elementów, gdzie więcej elementów, a gdzie – tyle samo,
• rozpoznaje znaki matematyczne: =, >, < oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych,
• wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez Rodzica.


Proponowane zabawy:

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 53 (dzieci młodsze), karta pracy, cz. 2, nr 63 (dzieci starsze).
    Dzieci: oglądają obrazki; opowiadają, jak powstał węgiel; nazywają produkty otrzymane w wyniku przeróbki węgla kamiennego; kolorują rysunki; słuchają wiersza M. Terlikowskiej Paprocie tutaj rosły.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=54
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=64
  • W poszukiwaniu grudki węgla – odnajdywanie wyciętych z papieru grudek węgla o takim samym kształcie. Załącznik nr 1.
    Kartę pracy należy wydrukować dwa razy. Z jednej karty dzieci wycinają grudki węgla a następnie umieszczają je na drugiej kartce (dokładnie dopasowują szablony
    do narysowanych grudek węgla). Liczą grudki węgla (6). Następnie układają wycięte grudki: po lewej stronie 2, po prawej 4. Porównują ich liczbę między sobą (przeliczają), określają, z której strony jest więcej, a gdzie mniej, dowolnie manipulują wyciętymi bryłkami i je przeliczają, układają po tyle samo grudek węgla z każdej strony.
  • Ćwiczenia poranne – załącznik nr 2.
  • Podróż do kopalni – zajęcia matematyczne.
    Dzieci wypowiadają rymowankę I. Fabiszewskiej i wykonują odpowiednie ruchy.
    Do kopalni w dół zjeżdżamy (wykonują przysiad), bo zadanie ważne mamy (podnoszą się i stają z wyprostowanymi plecami).
    Karta pracy, cz. 2, nr 54 (dzieci młodsze).
    Dzieci: liczą wagoniki w każdej grupie; rysują odpowiednią liczbę kropek w kwadratach pod obrazkami; kolorują na czerwono kwadracik z największą
    liczbą kropek, a na zielono – kwadracik z najmniejszą liczbą kropek; łączą grudki węgla kamiennego – od najmniejszej do największej; kończą rysować wagoniki według wzoru, kolorują je.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=56
    Karta pracy, cz. 2, nr 64 (dzieci starsze).
    Dzieci: liczą kilofy, kaski, dinozaury; naklejają odpowiednie liczby odszukane
    wśród naklejek; kolorują okienka z liczbami wskazującymi liczbę wagoników w każdej grupie; kolorują pociąg; określają, gdzie i o ile jest więcej wagonów na
    karcie: po prawej czy po lewej stronie.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=66
  • Zabawa ruchowa Gorące węgielki. Bryłki i wagoniki do druku - załącznik nr 3.
    Na podłodze w różnych miejscach układamy 6 wagoników (poduszki), na poduszkach układamy bryłki węgla (dowolne przedmioty znalezione w domu) od 1 do 6.
    Rodzic trzyma w ręku kartoniki z narysowaną bryłką węgla i umieszczonymi na niej kropkami lub wagonik z liczbami. Przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci biegają między wagonikami, na przerwę w muzyce ustawiają się przy wagoniku który odpowiada liczbie na wagoniku i kropek na bryłce węgla które wskazuje Rodzic. Bryłki węgla są przesuwane przez górnika w różne strony – Podczas przerwy w nagraniu muzyki wagoniki przygotowują się do transportu – dzieci stają przy wagoniku, który odpowiada liczbie lub liczbie kropek.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 55 (dzieci młodsze).
    Dzieci: odszukują sześć różnic pomiędzy obrazkami, zaznaczają je na dolnym obrazku; otaczają pętlami po sześć jaj dinozaura; przeliczają ile pętli powstało.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=56
  • Przyporządkowanie odpowiednich liczb do bryłek węgla.
    Porównywanie liczebności zbiorów.
    Będziemy potrzebować: bryłki węgla wycięte z czarnego papieru (można zastąpić nakrętkami), kartoniki z liczbami od 1 do 6.
    Rodzic opowiada:
    W pewnym jednopiętrowym domu były dwa piece. Jeden miał kolor szary, więc domownicy nazywali go Szarusiem. Drugi był czerwony, więc kiedy ktoś szedł wrzucić do niego opał, mówił: „Idę dać jeść Rudzikowi”. W obydwóch piecach palono węglem kamiennym. Najczęściej zajmował się tym dziadek. Rano wrzucał do pieca Szarusia pięć bryłek węgla, a do Rudzika – sześć grudek.
    Dzieci układają w jednym rzędzie bryłki węgla, robiąc między nimi niewielkie odstępy.
    Opał dla Szarusia leży z lewej strony dziecka, a opał dla Rudzika – z prawej. Dzieci liczą bryłki węgla i układają pod nimi kartoniki z odpowiednimi liczbami.
    Rodzic pyta: Do którego pieca dziadek włożył mniej grudek węgla?
  • Zapoznanie ze znakiem < (dzieci starsze).
    Będziemy potrzebować: kartonik ze znakiem <, kartoniki z liczbami od 1 do 6.
    Rodzic pokazuje dziecku znak <. Wyjaśnia, że takim znakiem można zastąpić słowo mniej. Pyta, co dziecku przypomina ten znak. Wyjaśnia, że znak ten jest podobny do dziobka ptaka. Otwiera on się zawsze w tę stronę, z której jest więcej jedzenia. Dzieci rysują znak < palcem w powietrzu i na dywanie.
    Następnie układają znak pomiędzy liczbami 5 i 6 i wspólnie z Rodzicem czytają: pięć to mniej niż sześć (5 < 6).
  • Zapoznanie ze znakiem > (dzieci starsze).
    Będziemy potrzebować: kartonik ze znakiem >, kartoniki z liczbami od 1 do 6, kawałki kolorowego sznurka.
    Rodzic kontynuuje opowieść.
    W południe dziadek włożył do Szarusia 4 bryłki węgla, a do Rudzika – 3 bryłki węgla. Dzieci układają bryłki węgla zgodnie z opisem. Podpisują je kartonikami z liczbami. Rodzic pyta:
    Czy dziadek włożył do pieców tyle samo bryłek węgla? Gdzie wrzucił więcej bryłek? Pokazuje dzieciom znak >. Wyjaśnia, że takim znakiem można zastąpić słowo więcej. Pyta, co im przypomina ten znak. Dzieci układają znak > z kolorowych sznurków. Następnie biorą kartonik ze znakiem > i układają pomiędzy kartonikami z liczbami 4 i 3. Wspólnie z Rodzicem czytają: cztery to więcej niż 3 (4 > 3).
  • Zapoznanie ze znakiem = (dzieci starsze).
    Będziemy potrzebować: kartonik ze znakiem =, kartoniki z liczbami od 1 do 6, dwa białe paski papieru.
    Rodzic kontynuuje opowieść. Wieczorem dziadek włożył do Szarusia pięć bryłek węgla. Do Rudzika też włożył pięć bryłek węgla. W całym domu było cieplutko i przytulnie.
    Dzieci układają odpowiednią liczbę bryłek węgla. Rodzic pyta:
    Ile bryłek węgla włożył dziadek do jednego pieca, a ile do drugiego pieca?
    Czy gdzieś włożył mniej lub więcej grudek?
    Dzieci podpisują bryłki węgla odpowiednimi liczbami. Rodzic pokazuje znak =.
    Wyjaśnia, że zastępuje on wyrażenie tyle samo. Dzieci układają z białych pasków papieru znak =. Następnie umieszczają go pomiędzy kartonikami z liczbami 5 i 5. Czytają z Rodzicem: pięć to tyle samo co pięć (5 = 5).
  • Karta pracy, cz. 2, nr 65 (dzieci starsze).
    Dzieci: odczytują zapisy: 6 = 6, 5 < 6, 4 > 3; oglądają obrazki, przyklejają odpowiednie liczby i znaki, odczytują zapisy; dorysowują węgiel na wagonach, kolorują wagony.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=66
  • Ćwiczenia gimnastyczne – załącznik nr 4.
  • Zabawa Bączek.
    Dzieci swobodnie biegają na sygnał Rodzica zatrzymują się, wyciągają ręce w bok i obracają się dookoła własnej osi (jak bączek). Na ponowny sygnał Rodzica przystają i ponownie rozpoczynają bieg.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przenieś bryłkę.
    Rodzic wyznacza linię startu. Ustawia przed dzieckiem kręgle (można zastąpić plastikowymi butelkami). Dziecko otrzymuje krążek - talerz. Układa na
    nim dowolny owoc – bryłkę węgla. Dziecko idzie slalomem w jedną i w drugą stronę pomiędzy kręglami, trzymając w ręce krążek i uważając, aby nie spadł z niego owoc – bryłka węgla.
  • Słuchanie Miotlarza – ludowego tańca śląskiego. Załącznik nr 5.
    Poznawanie śląskiego stroju ludowego - załącznik nr 6.
    Rodzic włącza dzieciom nagranie Miotlarza – ludowego tańca śląskiego. Dzieci określają tempo utworu. Zauważają, że dzieli się on na części – wolną i szybką. Następnie Rodzic pokazuje dzieciom śląski strój ludowy. Dzieci omawiają jego poszczególne elementy oraz opisują wygląd. Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa ludowy. Prosi dziecko o znalezienie innego określenia dla tego pojęcia.
    Zachęcam do obejrzenia tańca:
    https://www.youtube.com/watch?v=x5FhhXqJSdE
  • Opowieści o dinozaurach – obrazowanie tekstu.
    Rodzic rozpoczyna opowiadanie.
    Dawno, dawno temu żyło na świecie wiele gatunków dinozaurów. Mieszkały na terenach pokrytych bujną zielenią. Wysokie drzewa i krzewy zachwycały swym wyglądem. Każdego dnia dinozaury wychodziły z ukrycia.
    Miały ogromne łapy i były bardzo ciężkie. (dzieci uderzają dłońmi o uda)
    Kiedy stąpały po ziemi, wszystko wokoło drżało. (mocne uderzenie stopami o podłogę)
    Niektóre miały długie szyje. Zjadały gałęzie rosnące wysoko na drzewach. (dzieci wyciągają ręce wysoko w górę stając na palcach)
    Te, które miały skrzydła, fruwały jak ptaki. (machają rękami jak ptak skrzydłami)
    Niektóre biegały drobnymi krokami. (bieg drobnymi krokami w miejscu)
    Inne podskakiwały jak kangury. (podskoki)
    Istniały gatunki, które potrafiły świetnie pływać. Zanurzały swoje ogromne ciała w głębinach mórz i oceanów, szukając w wodzie ochłody i pożywienia. (pokazują dowolny styl pływacki).
  • Zadania dla chętnych - załącznik nr 7.

MIŁEJ ZABAWY :)

Data dodania: 2021-12-09 21:54:36
Data edycji: 2021-12-09 22:03:47
Ilość wyświetleń: 1169
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej