WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach 10.12.2021r. - praca zdalna

Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach 10.12.2021r. - praca zdalna

Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat

 

Temat dnia: Jeszcze trochę o węglu i o kopalniach

 

Cele ogólne
• utrwalanie wiedzy na temat kopalni,
• porównywanie liczebności zbiorów,
• wprowadzenie znaków matematycznych: =, >, < oraz stosowanie ich w sytuacjach zadaniowych,
• rozwijanie świadomości własnego ciała i przestrzeni.


Cele operacyjne
Dziecko:
• opisuje wygląd kopalni: soli, siarki i rud żelaza,
• liczy elementy w zbiorach; wskazuje, gdzie jest mniej elementów, gdzie więcej elementów, a gdzie – tyle samo,
• rozpoznaje znaki matematyczne: =, >, < oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych,
• wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez Rodzica.


Proponowane zabawy:

 

  • Karta pracy, cz. 2, nr 53 (dzieci młodsze), karta pracy, cz. 2, nr 63 (dzieci starsze).
    Dzieci: oglądają obrazki; opowiadają, jak powstał węgiel; nazywają produkty otrzymane w wyniku przeróbki węgla kamiennego; kolorują rysunki; słuchają wiersza M. Terlikowskiej Paprocie tutaj rosły.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=54
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=64
  • W poszukiwaniu grudki węgla – odnajdywanie wyciętych z papieru grudek węgla o takim samym kształcie. Załącznik nr 1.
    Kartę pracy należy wydrukować dwa razy. Z jednej karty dzieci wycinają grudki węgla a następnie umieszczają je na drugiej kartce (dokładnie dopasowują szablony
    do narysowanych grudek węgla). Liczą grudki węgla (6). Następnie układają wycięte grudki: po lewej stronie 2, po prawej 4. Porównują ich liczbę między sobą (przeliczają), określają, z której strony jest więcej, a gdzie mniej, dowolnie manipulują wyciętymi bryłkami i je przeliczają, układają po tyle samo grudek węgla z każdej strony.
  • Ćwiczenia poranne – załącznik nr 2.
  • Podróż do kopalni – zajęcia matematyczne.
    Dzieci wypowiadają rymowankę I. Fabiszewskiej i wykonują odpowiednie ruchy.
    Do kopalni w dół zjeżdżamy (wykonują przysiad), bo zadanie ważne mamy (podnoszą się i stają z wyprostowanymi plecami).
    Karta pracy, cz. 2, nr 54 (dzieci młodsze).
    Dzieci: liczą wagoniki w każdej grupie; rysują odpowiednią liczbę kropek w kwadratach pod obrazkami; kolorują na czerwono kwadracik z największą
    liczbą kropek, a na zielono – kwadracik z najmniejszą liczbą kropek; łączą grudki węgla kamiennego – od najmniejszej do największej; kończą rysować wagoniki według wzoru, kolorują je.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=56
    Karta pracy, cz. 2, nr 64 (dzieci starsze).
    Dzieci: liczą kilofy, kaski, dinozaury; naklejają odpowiednie liczby odszukane
    wśród naklejek; kolorują okienka z liczbami wskazującymi liczbę wagoników w każdej grupie; kolorują pociąg; określają, gdzie i o ile jest więcej wagonów na
    karcie: po prawej czy po lewej stronie.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=66
  • Zabawa ruchowa Gorące węgielki. Bryłki i wagoniki do druku - załącznik nr 3.
    Na podłodze w różnych miejscach układamy 6 wagoników (poduszki), na poduszkach układamy bryłki węgla (dowolne przedmioty znalezione w domu) od 1 do 6.
    Rodzic trzyma w ręku kartoniki z narysowaną bryłką węgla i umieszczonymi na niej kropkami lub wagonik z liczbami. Przy nagraniu dowolnej muzyki dzieci biegają między wagonikami, na przerwę w muzyce ustawiają się przy wagoniku który odpowiada liczbie na wagoniku i kropek na bryłce węgla które wskazuje Rodzic. Bryłki węgla są przesuwane przez górnika w różne strony – Podczas przerwy w nagraniu muzyki wagoniki przygotowują się do transportu – dzieci stają przy wagoniku, który odpowiada liczbie lub liczbie kropek.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 55 (dzieci młodsze).
    Dzieci: odszukują sześć różnic pomiędzy obrazkami, zaznaczają je na dolnym obrazku; otaczają pętlami po sześć jaj dinozaura; przeliczają ile pętli powstało.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=56
  • Przyporządkowanie odpowiednich liczb do bryłek węgla.
    Porównywanie liczebności zbiorów.
    Będziemy potrzebować: bryłki węgla wycięte z czarnego papieru (można zastąpić nakrętkami), kartoniki z liczbami od 1 do 6.
    Rodzic opowiada:
    W pewnym jednopiętrowym domu były dwa piece. Jeden miał kolor szary, więc domownicy nazywali go Szarusiem. Drugi był czerwony, więc kiedy ktoś szedł wrzucić do niego opał, mówił: „Idę dać jeść Rudzikowi”. W obydwóch piecach palono węglem kamiennym. Najczęściej zajmował się tym dziadek. Rano wrzucał do pieca Szarusia pięć bryłek węgla, a do Rudzika – sześć grudek.
    Dzieci układają w jednym rzędzie bryłki węgla, robiąc między nimi niewielkie odstępy.
    Opał dla Szarusia leży z lewej strony dziecka, a opał dla Rudzika – z prawej. Dzieci liczą bryłki węgla i układają pod nimi kartoniki z odpowiednimi liczbami.
    Rodzic pyta: Do którego pieca dziadek włożył mniej grudek węgla?
  • Zapoznanie ze znakiem < (dzieci starsze).
    Będziemy potrzebować: kartonik ze znakiem <, kartoniki z liczbami od 1 do 6.
    Rodzic pokazuje dziecku znak <. Wyjaśnia, że takim znakiem można zastąpić słowo mniej. Pyta, co dziecku przypomina ten znak. Wyjaśnia, że znak ten jest podobny do dziobka ptaka. Otwiera on się zawsze w tę stronę, z której jest więcej jedzenia. Dzieci rysują znak < palcem w powietrzu i na dywanie.
    Następnie układają znak pomiędzy liczbami 5 i 6 i wspólnie z Rodzicem czytają: pięć to mniej niż sześć (5 < 6).
  • Zapoznanie ze znakiem > (dzieci starsze).
    Będziemy potrzebować: kartonik ze znakiem >, kartoniki z liczbami od 1 do 6, kawałki kolorowego sznurka.
    Rodzic kontynuuje opowieść.
    W południe dziadek włożył do Szarusia 4 bryłki węgla, a do Rudzika – 3 bryłki węgla. Dzieci układają bryłki węgla zgodnie z opisem. Podpisują je kartonikami z liczbami. Rodzic pyta:
    Czy dziadek włożył do pieców tyle samo bryłek węgla? Gdzie wrzucił więcej bryłek? Pokazuje dzieciom znak >. Wyjaśnia, że takim znakiem można zastąpić słowo więcej. Pyta, co im przypomina ten znak. Dzieci układają znak > z kolorowych sznurków. Następnie biorą kartonik ze znakiem > i układają pomiędzy kartonikami z liczbami 4 i 3. Wspólnie z Rodzicem czytają: cztery to więcej niż 3 (4 > 3).
  • Zapoznanie ze znakiem = (dzieci starsze).
    Będziemy potrzebować: kartonik ze znakiem =, kartoniki z liczbami od 1 do 6, dwa białe paski papieru.
    Rodzic kontynuuje opowieść. Wieczorem dziadek włożył do Szarusia pięć bryłek węgla. Do Rudzika też włożył pięć bryłek węgla. W całym domu było cieplutko i przytulnie.
    Dzieci układają odpowiednią liczbę bryłek węgla. Rodzic pyta:
    Ile bryłek węgla włożył dziadek do jednego pieca, a ile do drugiego pieca?
    Czy gdzieś włożył mniej lub więcej grudek?
    Dzieci podpisują bryłki węgla odpowiednimi liczbami. Rodzic pokazuje znak =.
    Wyjaśnia, że zastępuje on wyrażenie tyle samo. Dzieci układają z białych pasków papieru znak =. Następnie umieszczają go pomiędzy kartonikami z liczbami 5 i 5. Czytają z Rodzicem: pięć to tyle samo co pięć (5 = 5).
  • Karta pracy, cz. 2, nr 65 (dzieci starsze).
    Dzieci: odczytują zapisy: 6 = 6, 5 < 6, 4 > 3; oglądają obrazki, przyklejają odpowiednie liczby i znaki, odczytują zapisy; dorysowują węgiel na wagonach, kolorują wagony.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=66
  • Ćwiczenia gimnastyczne – załącznik nr 4.
  • Zabawa Bączek.
    Dzieci swobodnie biegają na sygnał Rodzica zatrzymują się, wyciągają ręce w bok i obracają się dookoła własnej osi (jak bączek). Na ponowny sygnał Rodzica przystają i ponownie rozpoczynają bieg.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Przenieś bryłkę.
    Rodzic wyznacza linię startu. Ustawia przed dzieckiem kręgle (można zastąpić plastikowymi butelkami). Dziecko otrzymuje krążek - talerz. Układa na
    nim dowolny owoc – bryłkę węgla. Dziecko idzie slalomem w jedną i w drugą stronę pomiędzy kręglami, trzymając w ręce krążek i uważając, aby nie spadł z niego owoc – bryłka węgla.
  • Słuchanie Miotlarza – ludowego tańca śląskiego. Załącznik nr 5.
    Poznawanie śląskiego stroju ludowego - załącznik nr 6.
    Rodzic włącza dzieciom nagranie Miotlarza – ludowego tańca śląskiego. Dzieci określają tempo utworu. Zauważają, że dzieli się on na części – wolną i szybką. Następnie Rodzic pokazuje dzieciom śląski strój ludowy. Dzieci omawiają jego poszczególne elementy oraz opisują wygląd. Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa ludowy. Prosi dziecko o znalezienie innego określenia dla tego pojęcia.
    Zachęcam do obejrzenia tańca:
    https://www.youtube.com/watch?v=x5FhhXqJSdE
  • Opowieści o dinozaurach – obrazowanie tekstu.
    Rodzic rozpoczyna opowiadanie.
    Dawno, dawno temu żyło na świecie wiele gatunków dinozaurów. Mieszkały na terenach pokrytych bujną zielenią. Wysokie drzewa i krzewy zachwycały swym wyglądem. Każdego dnia dinozaury wychodziły z ukrycia.
    Miały ogromne łapy i były bardzo ciężkie. (dzieci uderzają dłońmi o uda)
    Kiedy stąpały po ziemi, wszystko wokoło drżało. (mocne uderzenie stopami o podłogę)
    Niektóre miały długie szyje. Zjadały gałęzie rosnące wysoko na drzewach. (dzieci wyciągają ręce wysoko w górę stając na palcach)
    Te, które miały skrzydła, fruwały jak ptaki. (machają rękami jak ptak skrzydłami)
    Niektóre biegały drobnymi krokami. (bieg drobnymi krokami w miejscu)
    Inne podskakiwały jak kangury. (podskoki)
    Istniały gatunki, które potrafiły świetnie pływać. Zanurzały swoje ogromne ciała w głębinach mórz i oceanów, szukając w wodzie ochłody i pożywienia. (pokazują dowolny styl pływacki).
  • Zadania dla chętnych - załącznik nr 7.

MIŁEJ ZABAWY :)

Data dodania: 2021-12-09 21:54:36
Data edycji: 2021-12-09 22:03:47
Ilość wyświetleń: 1050
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej