Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat
Temat dnia: Imieniny Mikołaja
Cele ogólne:
• kultywowanie polskich tradycji,
• rozwijanie mowy,
• rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Cele operacyjne
Dziecko:
• odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja,
• buduje poprawne gramatycznie wypowiedzi na podany temat,
• sprawnie posługuje się nożyczkami, wycinając z papieru prezent dla Mikołaja.
Propozycje zabaw:
• Oglądanie obrazka przedstawiającego zaprzęg Świętego Mikołaja. Układanie zdań związanych z obrazkiem. Liczenie słów w zdaniach. (załącznik nr 1)
Będziemy potrzebować: obrazek przedstawiający zaprzęg Świętego Mikołaja, kolorowe kółka wycięte z papieru.
Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający zaprzęg Świętego Mikołaja oraz kolorowe kółka wycięte z papieru. Dzieci przyglądają się dokładnie obrazkowi. Układają zdania na temat
obrazka. Liczą słowa w zdaniach, układają tyle kolorowych kółek, ile jest słów w zdaniu.
Tancerz, Pyszałek, Błyskawiczny, Fircyk, Złośnik, Profesorek, Rudolf). Dzieci wymieniają pierwszą głoskę, którą słyszą na początku każdego imienia renifera. Następnie Rodzic wypowiada imiona reniferów po jednej głosce, np. A-m-o-r-e-k. Dzieci dokonują syntezy i wypowiadają głośno całe imię. Rodzic zwraca uwagę na renifera prowadzącego zaprzęg. Prosi, aby dzieci wskazały, czym różni się on od pozostałych reniferów. Opowiada ciekawostki o Rudolfie. Dzieci kolorują rysunek przedstawiający postać Rudolfa.
Rudolf był synem Profesorka, jednego z reniferów ciągnących zaprzęg Mikołaja. Urodził się ze świecącym czerwonym nosem. Pozostałe renifery śmiały się z niego. Pewnego razu jednak, kiedy noc wigilijna była bardzo mglista, św. Mikołaj chciał zrezygnować ze swojej podróży. Bał się, że zabłądzi. Dostrzegł jednak Rudolfa i jego świecący nos. Doszedł do wniosku, że z takim reniferem w zaprzęgu na pewno da sobie radę. Od tej chwili Rudolf prowadzi zaprzęg, oświetla drogę i cieszy się szacunkiem innych reniferów.
Mikołaj w przedszkolu |
Dzieci unoszą w górę rączki formując z nich nad głową czapeczkę Świętego Mikołaja |
worek swój zostawił, |
Dzieci opuszczają rączki w dół pokazując okrągły worek |
a w tym worku ukrył |
Dzieci naśladują gest wkładania zabawek do worka |
to co dzieci bawi |
Dzieci wykonują ruch zwany potocznie młynkiem |
Dzieci śpiewają piosenkę wykonując rączkami gesty opisane w tabeli. Gdy piosenka dobiegnie końca dziecko wkłada rękę do środka worka, chwyta dłonią jedną zabawkę i nie wyciągając jej z worka odgaduje jej nazwę. Następnie sprawdza przez wyciągnięcie z worka czy dobrze odgadło. Zabawę powtarzamy.
Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
Kto napisał do nas ten list? O co prosi w liście Mikołaj? Co można podarować komuś, kto ma wszystko? Który z prezentów, o które prosi Mikołaj, chciałbyś mu podarować?
MIŁEJ ZABAWY I UDANYCH MIKOŁAJEK :)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13