WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

IMIENINY MIKOŁAJA 06.12.2021r. - Praca zdalna

IMIENINY MIKOŁAJA 06.12.2021r. - Praca zdalna

Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat

 

Temat dnia: Imieniny Mikołaja


Cele ogólne:
• kultywowanie polskich tradycji,
• rozwijanie mowy,
• rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.


Cele operacyjne
Dziecko:
• odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja,
• buduje poprawne gramatycznie wypowiedzi na podany temat,
• sprawnie posługuje się nożyczkami, wycinając z papieru prezent dla Mikołaja.

Propozycje zabaw:

 

  • Pomocnicy świętego Mikołaja – zabawa kształtująca orientację przestrzenną i świadomość własnego ciała.
    Dziecko odnajduje swoją niespodziankę od Mikołaja. Pomocnik Mikołaja - Rodzic pomaga dziecku mówiąc, ile kroków i w którą stronę ma wykonać, aby dotrzeć do miejsca, w którym jest ukryty prezent, np. Idź cztery kroki do przodu, skręć w lewo, idź trzy kroki prosto.

• Oglądanie obrazka przedstawiającego zaprzęg Świętego Mikołaja. Układanie zdań związanych z obrazkiem. Liczenie słów w zdaniach. (załącznik nr 1)
Będziemy potrzebować: obrazek przedstawiający zaprzęg Świętego Mikołaja, kolorowe kółka wycięte z papieru.
Rodzic pokazuje obrazek przedstawiający zaprzęg Świętego Mikołaja oraz kolorowe kółka wycięte z papieru. Dzieci przyglądają się dokładnie obrazkowi. Układają zdania na temat
obrazka. Liczą słowa w zdaniach, układają tyle kolorowych kółek, ile jest słów w zdaniu.

  • Renifery z zaprzęgu Świętego Mikołaja – poznawanie imion reniferów ciągnących sanie Świętego Mikołaja. Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej. Słuchanie ciekawostek o Rudolfie. Kolorowanie obrazka przedstawiającego postać Rudolfa (załącznik nr 2).
    Proponuję wysłuchanie utworu (załącznik nr 3).
    Dzieci przyglądają się zaprzęgowi Mikołaja, liczą, ile reniferów jest w zaprzęgu. Jeśli potrafią, wymieniają ich imiona. Jeśli nie potrafią, Rodzic podpowiada (Kometek, Amorek,

Tancerz, Pyszałek, Błyskawiczny, Fircyk, Złośnik, Profesorek, Rudolf). Dzieci wymieniają pierwszą głoskę, którą słyszą na początku każdego imienia renifera. Następnie Rodzic wypowiada imiona reniferów po jednej głosce, np. A-m-o-r-e-k. Dzieci dokonują syntezy i wypowiadają głośno całe imię. Rodzic zwraca uwagę na renifera prowadzącego zaprzęg. Prosi, aby dzieci wskazały, czym różni się on od pozostałych reniferów. Opowiada ciekawostki o Rudolfie. Dzieci kolorują rysunek przedstawiający postać Rudolfa.
Rudolf był synem Profesorka, jednego z reniferów ciągnących zaprzęg Mikołaja. Urodził się ze świecącym czerwonym nosem. Pozostałe renifery śmiały się z niego. Pewnego razu jednak, kiedy noc wigilijna była bardzo mglista, św. Mikołaj chciał zrezygnować ze swojej podróży. Bał się, że zabłądzi. Dostrzegł jednak Rudolfa i jego świecący nos. Doszedł do wniosku, że z takim reniferem w zaprzęgu na pewno da sobie radę. Od tej chwili Rudolf prowadzi zaprzęg, oświetla drogę i cieszy się szacunkiem innych reniferów.

  • Zabawa przy piosence Worek Świętego Mikołaja.
    Piosenka załącznik nr 4.
    Do worka wrzucamy lalkę, misia, autko, klocek, zabawkowy telefon itd.

Mikołaj w przedszkolu

Dzieci unoszą w górę rączki formując z nich nad głową czapeczkę Świętego Mikołaja

worek swój zostawił,

Dzieci opuszczają rączki w dół pokazując okrągły worek

a w tym worku ukrył

Dzieci naśladują gest wkładania zabawek do worka

to co dzieci bawi

Dzieci wykonują ruch zwany potocznie młynkiem

 

Dzieci śpiewają piosenkę wykonując rączkami gesty opisane w tabeli. Gdy piosenka dobiegnie końca dziecko wkłada rękę do środka worka, chwyta dłonią jedną zabawkę i nie wyciągając jej z worka odgaduje jej nazwę. Następnie sprawdza przez wyciągnięcie z worka czy dobrze odgadło. Zabawę powtarzamy.

  • Rozwiązywanie zagadki.

    Inni mówią, że jest święty,
    a ja mówię, że daje prezenty.
    (Mikołaj)
  • Karta pracy cz. 2, nr 56 (dzieci młodsze), cz. 2, nr 66 (dzieci starsze). Dzieci: odpowiadają na pytanie Kto odwiedził dzieci? rysują pod obrazkiem prezenty, jakie chciałyby dostać, rysują worki Mikołaja po śladach, kolorują je.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=68
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=58

  • Zapoznanie z tradycją wręczania prezentów 6 grudnia. Legenda o Świętym Mikołaju załącznik nr 5 i 6.
    Rodzic wyjaśnia, skąd się wzięła nazwa mikołajki i wskazuje w kalendarzu dzień, w którym je obchodzimy. 6 grudnia Mikołaj obchodzi swoje imieniny. Mikołajki to polska nazwa święta organizowanego ku czci Świętego Mikołaja, biskupa Miry.
  • Zabawa ruchowa Pajacyki dla Mikołaja.
    Nagranie dowolnej muzyki z dzisiejszych propozycji.
    Dzieci tańczą w rytm nagrania dowolnej muzyki. Podczas przerwy w nagraniu muzyki wykonują pajacyki – prezenty dla Mikołaja.
  • Quiz wiedzy o Mikołaju.
    Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania. Jeśli odpowiedzą prawidłowo, częstują się chipsami z marchewki. Przykładowe pytania i polecenia:
    Gdzie mieszka Mikołaj? Kiedy Mikołaj obchodzi swoje imieniny? Z jakich elementów składa się strój Mikołaja? Jakie kolory występują w stroju Mikołaja? W czym Mikołaj nosi prezenty? Którędy Mikołaj wchodzi do domów? Jakim pojazdem porusza się Mikołaj? Jakie zwierzęta ciągną sanie Mikołaja? Wymień dwa imiona reniferów ciągnących sanie Mikołaja. Jak nazywa się renifer, który stoi na czele zaprzęgu Mikołaja? Czym różni się Rudolf od innych reniferów? Kto pracuje w fabryce Mikołaja?
  • Słuchanie wiersza P. Beręsewicza List od Świętego Mikołaja.

    Drogie dzieci, duże, małe!
    Wkrótce będę w waszym mieście,
    a się dobrze sprawowałem,
    na co mam podpisów dwieście.
    Jak ktoś grzeczny, to dostanie,
    więc poproszę, jeśli da się,
    o troszeczkę szybsze sanie
    i o płaszcz ciut szerszy w pasie.
    Czapkę wiatr mi zwiał, niestety,
    więc o nową pięknie proszę.
    Mógłbym dostać też skarpety,
    krem na mrozy i kalosze,
    dwa czerwone śrubokręty,
    dobrą bajkę, jak ktoś zna ją,
    i pomysły na prezenty
    dla tych, którzy wszystko mają.

Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
Kto napisał do nas ten list? O co prosi w liście Mikołaj? Co można podarować komuś, kto ma wszystko? Który z prezentów, o które prosi Mikołaj, chciałbyś mu podarować?

  • Praca plastyczna - Spełnienie życzenia Mikołaja. Zajęcie inspirowane wierszem.
    Dzieci wycinają z papieru kształt wybranego prezentu dla Mikołaja lub jego elementy. Ozdabiają według własnego pomysłu, pamiętając o tym, jakie kolory występują w stroju Mikołaja (np. czerwoną czapkę lub czerwony płaszcz mogą ozdobić białymi płatkami śniegu lub gwiazdkami, białe elementy stroju lub brodę możemy tworzyć przy pomocy popcornu). Po wykonaniu zadania sprzątają swoje miejsce pracy.
  • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Skok do fabryki zabawek.
    Wyznaczamy teren do zabawy, linię, z której dzieci będą starały się dotrzeć w jak najszybszym tempie do fabryki zabawek (to znaczy wykonają daleki skok), oraz miejsce, gdzie znajduje się fabryka zabawek. Dzieci biegają na sygnał przerywają bieg i ustawiają się
    jak najszybciej na linii. Wykonują daleki skok w kierunku fabryki zabawek.
  • Karta pracy cz. 2, nr 57 (dzieci młodsze).
    Dzieci: rysują po śladach – od postaci do zdjęć, wymieniają, co od Mikołaja dostali mama, tata, Ada, Olek; dzielą rytmicznie nazwy tych przedmiotów, łączą obrazki prezentów – od najmniejszego do największego, kończą rysować koperty na listy do Mikołaja.
  • Karta pracy cz. 2, nr 67 (dzieci starsze).
    Dzieci: odczytują napisy po lewej stronie tabelki, podają nazwy zdjęć umieszczonych w okienkach tabelki, łączą pierwsze głoski z nazw zdjęć; odgadują, co dostali od Mikołaja członkowie rodziny Olka i Ady, uzupełniają tabelkę według wzoru, kończą rysować worki Mikołaja, kolorują je.
  • Zabawa ruchowa – Zaprzęg Świętego Mikołaja.
    Zabawa naśladowcza przy muzyce. Chętna osoba zostaje Rudolfem. Pozostałe są reniferami – podążają za Rudolfem, naśladując jego ruchy przy muzyce. Podczas zatrzymania muzyki następuje zmiana Rudolfa. Muzyka do zabawy załącznik nr 7.
  • Śpiew poznanej piosenki o Prawdziwym Świętym Mikołaju. Utrwalenie piosenki i układu ruchowego, załącznik nr 8.

 

MIŁEJ ZABAWY I UDANYCH MIKOŁAJEK :)

 

Data dodania: 2021-12-06 07:35:49
Data edycji: 2021-12-06 08:16:19
Ilość wyświetleń: 653
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej