WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Głodne ptaszki 26.01.2022r.

Głodne ptaszki 26.01.2022r.

Temat tygodnia: Zwierzęta są głodne

Temat dnia: Głodne ptaszki

Cele ogólne:

  • wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • utrwalenie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków,
  • stwarzanie okazji do odczuwania radości ze wspólnych zabaw,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się.

Cele operacyjne:

  • rozpoznaje i nazywa ptaki dokarmiane zimą (wróbel, sikorka, gil),
  • pamięta o konieczności systematycznego dokarmiania ptaków,
  • uważnie słucha utworu i udziela odpowiedzi dotyczące jego treści,
  • bierze udział w prostej inscenizacji z podziałem na role i z dialogiem,
  • poznaje technikę lepienia z plasteliny,

Propozycje zabaw:

  • Dla wróbelka i sikorki – oglądanie ptasich przysmaków.
    Załącznik nr 1.
  • Ćwiczenia poranne – zestaw.
    Zabawa orientacyjno – porządkowa – Stój, idź
    Po usłyszeniu hasła: idź dziecko spaceruje po pokoju w różnych kierunkach. Jeżeli usłyszy hasło: Stój! musi się zatrzymać. Ponownie zaczyna chodzić, zmieniając kierunek, po usłyszeniu hasła: Idź.
    Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – W poszukiwaniu pożywienia.
    Dziecko jest głodnym ptaszkiem. Maszeruje po pokoju, co pewien czas wykonuje skłon tułowia w przód i prostuje się – szukając pożywienia.
    Ćwiczenia szyi – Ptaszki piją wodę.
    Dziecko w siadzie podpartym wykonuje głową skłon w przód, następnie w tył – ptaszek pije wodę.
    Podskoki – Spłoszone wróbelki.
    Dziecko jest wróbelkiem. Skacze obunóż w miejscu – spłoszone przez miauknięcie kota, którego głos naśladuje rodzic, odlatuje – biegnąc z ramionami wyciągniętymi w bok, w inne miejsce. Gdy kota nie słychać, wróbelek skacze dalej.
    Ćwiczenie uspokajające– Marsz z klaskaniem.
    Dziecko maszeruje dookoła pokoju, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
    Chociaż wokół sroga zima, nie zgłodnieje nam ptaszyna.
    My o ptakach pamiętamy i je zawsze dokarmiamy.

  • O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku – słuchanie opowiadania Hanny Łochockiej.

    Opowiadanie:
    Miał wróbelek Elemelek miskę, łyżkę i rondelek. W misce mył się, choć był ptaszkiem, w rondelku sobie warzył kaszkę, a łyżeczką mieszał zupę ptasią. Ale przyszły niepogody, zimne wiatry, przykre chłody. Znikły muchy i jagódki o jedzenie coraz trudniej. Rzucać gniazdko? - nie wypada, chłodno, głodno ? trudna rada.  Spojrzał smutno Elemelek na łyżeczkę i rondelek, i na piecyk z długą rurą patrzał długo i ponuro, potem siadł załamał skrzydła. Już ta sprawa mi obrzydła ! Godzinami szukać trzeba, by okruszek znaleźć chleba. Dziś zdobyłem z wielkim trudem muchy dwie, lecz mówiąc szczerze, bardzo były już nieświeże. W prawym oku Elemelka zakręciła się kropelka i upadła pac w rondelek. Wytarł dziobek nową chustką w piękne kratki, co ją dostał od sąsiadki. Wiewióreczka przybiegła i zajrzała. – A moje uszanowanie, czy skończyłeś już śniadanie? Wstąpię tylko i zobaczę. Elemelku co się stało płaczesz? Ach wiewiórko, wiem , że płakać bardzo brzydko… ale spójrz pusty mój rondelek , gdzie ziarnka tłuste muchy i okruchy? Elemelku, w górę dziobek ! pomyślimy nad sposobem , by wróbelki przez dzień cały głodem nie przymierały. Popatrz we wsi szkoła stoi. Przecież dzieci się nie boisz. Poleć tam i pukaj w szyby dziobem puku, puku… Więc wróbelek Elemelek nie namyślał się już wiele umył dziobek, szyję związał szalem i do szkoły prosto zmierza. Słyszą dzieci z I klasy jakieś stuki i hałasy. To pod oknem ktoś się szasta. A kto ? wróbel - no i basta - Ktoś ty ptaszku ? - Elemelek - Czego chciałeś ? Ej niewiele . Mam okropnie pusto w brzuszku. Może macie z 5 okruszków ? Może skórkę chleba? Mnie tam wiele nie potrzeba. - Elemelku  chodźże do nas ! Sprawa jest już załatwiona. Chleba dziś mamy na śniadanie, więc okruszki wnet dostaniesz. A któż się tam jeszcze kręci ? To mój kuzyn Wiercipiętek. Nie dojada od niedzieli, więc się muszę z nim podzielić. A ten co tak skacze w górę? To mój wujek Stroszypiórek, zjadłby pewnie to i owo. A tam dalej ? Przyszedł z bratem swym gołąbek , ile się nie mylę przyleciały jeszcze gile. Elemelek wraz z rodziną pewnie z głodu już nie zginą, utył nawet w tym tygodniu, bo objada się dzień po dniu. Także kuzyn Wiercipiętek z  raźną miną dziobem kręci. Zaś wujaszek Stroszypiórek   przyprowadził 7 córek, które wdzięcznie chylą główki. Gwar i świergot wokół rośnie, może idzie już ku wiośnie ?

  • Rozmowa na temat opowiadania.
    Przykładowe pytania:
    Jak miał na imię bohater opowiadania ?
    Co znajdowało się w mieszkaniu wróbelka Elemelka ?
    Jak myślicie jaką porą roku to się działo ?
    Jakie zmartwienie miał ptaszek?
    Kto odwiedził Elemelka i co mu poradził?
    W jaki sposób dzieci ze szkoły pomogły głodnemu ptaszkowi ?
    Jakie ptaszki przyleciały z Elemelkiem pod okno w szkole ?
    Czy dzieci ze szkoły dobrze postąpiły i dlaczego ?

  • Zabawa ruchowa - Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek.
    Na hasło: Zmarznięty ptaszek, dziecko kuli się i przykuca. Gdy usłyszy: Wesoły ptaszek – prostuje się i porusza wyciągniętymi w bok rękami, naśladując machanie skrzydłami.

  • Rozmowy głodnych ptaszków – zabawa inscenizacyjna (dramowa).
    Dziecko z rodzicem prowadzą krótkie dialogi pomiędzy dwoma ptaszkami, starając się wyrazić, jak mogą się czuć głodne, zamarznięte ptaki i o co mogą prosić ludzi.

  • Ptak – lepienie z plasteliny.
    Oglądanie ptaków przedstawionych na zdjęciach.
    (Zdjęcia wybranych ptaków, np.: wróbla, sikory, gila, sroki, jemiołuszki)
    Dziecko nazywa ptaki, dzieli ich nazwy na sylaby.
    Przypominają budowę ptaków, określają ich kolorystykę.
    Wykonanie prac przez dzieci.
    (Plastelina w różnych kolorach, kartonik w kształcie kwadratu)
    Dziecko wybiera plastelinę w kolorach potrzebnych do jego ulepienia. Lepi figurkę wybranego ptaka. Gotową figurkę umieszcza na kwadracie kartonu.

  • Naśladowanie odgłosów wydawanych przez wybrane ptaki.
    Rodzic naśladuje odgłosy wybranych ptaków, a dzieci je powtarzają. Np.:
    - wróbel – ćwir, ćwir, ćwir,
    - wrona – kra, kra, kra,
    - gołąb – grochu, grochu, grochu,
    - sroka- kek-kek, kek-kek, kek-kek

  • Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
    Dziecko stoi w parze z rodzicem, naprzeciwko siebie. Mówi za rodzicem rymowankę, z podziałem na sylaby, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie rodzica.
    Nasz wró-bel-ku
    u-ko-cha-ny,
    nie bój się!
    Po-mo-że-my to-bie
    zi-mą,
    na-kar-mi-my cię!

MIŁEJ ZABAWY:)

Data dodania: 2022-01-26 11:17:52
Data edycji: 2022-01-26 11:23:52
Ilość wyświetleń: 1077
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej