WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Głodne ptaszki 26.01.2022r.

Głodne ptaszki 26.01.2022r.

Temat tygodnia: Zwierzęta są głodne

Temat dnia: Głodne ptaszki

Cele ogólne:

  • wzbogacenie wiadomości na temat wybranych gatunków ptaków,
  • utrwalenie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków,
  • stwarzanie okazji do odczuwania radości ze wspólnych zabaw,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych wymagających wypowiadania się.

Cele operacyjne:

  • rozpoznaje i nazywa ptaki dokarmiane zimą (wróbel, sikorka, gil),
  • pamięta o konieczności systematycznego dokarmiania ptaków,
  • uważnie słucha utworu i udziela odpowiedzi dotyczące jego treści,
  • bierze udział w prostej inscenizacji z podziałem na role i z dialogiem,
  • poznaje technikę lepienia z plasteliny,

Propozycje zabaw:

  • Dla wróbelka i sikorki – oglądanie ptasich przysmaków.
    Załącznik nr 1.
  • Ćwiczenia poranne – zestaw.
    Zabawa orientacyjno – porządkowa – Stój, idź
    Po usłyszeniu hasła: idź dziecko spaceruje po pokoju w różnych kierunkach. Jeżeli usłyszy hasło: Stój! musi się zatrzymać. Ponownie zaczyna chodzić, zmieniając kierunek, po usłyszeniu hasła: Idź.
    Ćwiczenia dużych grup mięśniowych – W poszukiwaniu pożywienia.
    Dziecko jest głodnym ptaszkiem. Maszeruje po pokoju, co pewien czas wykonuje skłon tułowia w przód i prostuje się – szukając pożywienia.
    Ćwiczenia szyi – Ptaszki piją wodę.
    Dziecko w siadzie podpartym wykonuje głową skłon w przód, następnie w tył – ptaszek pije wodę.
    Podskoki – Spłoszone wróbelki.
    Dziecko jest wróbelkiem. Skacze obunóż w miejscu – spłoszone przez miauknięcie kota, którego głos naśladuje rodzic, odlatuje – biegnąc z ramionami wyciągniętymi w bok, w inne miejsce. Gdy kota nie słychać, wróbelek skacze dalej.
    Ćwiczenie uspokajające– Marsz z klaskaniem.
    Dziecko maszeruje dookoła pokoju, rytmicznie klaszcząc i powtarzając rymowankę:
    Chociaż wokół sroga zima, nie zgłodnieje nam ptaszyna.
    My o ptakach pamiętamy i je zawsze dokarmiamy.

  • O zziębniętym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku – słuchanie opowiadania Hanny Łochockiej.

    Opowiadanie:
    Miał wróbelek Elemelek miskę, łyżkę i rondelek. W misce mył się, choć był ptaszkiem, w rondelku sobie warzył kaszkę, a łyżeczką mieszał zupę ptasią. Ale przyszły niepogody, zimne wiatry, przykre chłody. Znikły muchy i jagódki o jedzenie coraz trudniej. Rzucać gniazdko? - nie wypada, chłodno, głodno ? trudna rada.  Spojrzał smutno Elemelek na łyżeczkę i rondelek, i na piecyk z długą rurą patrzał długo i ponuro, potem siadł załamał skrzydła. Już ta sprawa mi obrzydła ! Godzinami szukać trzeba, by okruszek znaleźć chleba. Dziś zdobyłem z wielkim trudem muchy dwie, lecz mówiąc szczerze, bardzo były już nieświeże. W prawym oku Elemelka zakręciła się kropelka i upadła pac w rondelek. Wytarł dziobek nową chustką w piękne kratki, co ją dostał od sąsiadki. Wiewióreczka przybiegła i zajrzała. – A moje uszanowanie, czy skończyłeś już śniadanie? Wstąpię tylko i zobaczę. Elemelku co się stało płaczesz? Ach wiewiórko, wiem , że płakać bardzo brzydko… ale spójrz pusty mój rondelek , gdzie ziarnka tłuste muchy i okruchy? Elemelku, w górę dziobek ! pomyślimy nad sposobem , by wróbelki przez dzień cały głodem nie przymierały. Popatrz we wsi szkoła stoi. Przecież dzieci się nie boisz. Poleć tam i pukaj w szyby dziobem puku, puku… Więc wróbelek Elemelek nie namyślał się już wiele umył dziobek, szyję związał szalem i do szkoły prosto zmierza. Słyszą dzieci z I klasy jakieś stuki i hałasy. To pod oknem ktoś się szasta. A kto ? wróbel - no i basta - Ktoś ty ptaszku ? - Elemelek - Czego chciałeś ? Ej niewiele . Mam okropnie pusto w brzuszku. Może macie z 5 okruszków ? Może skórkę chleba? Mnie tam wiele nie potrzeba. - Elemelku  chodźże do nas ! Sprawa jest już załatwiona. Chleba dziś mamy na śniadanie, więc okruszki wnet dostaniesz. A któż się tam jeszcze kręci ? To mój kuzyn Wiercipiętek. Nie dojada od niedzieli, więc się muszę z nim podzielić. A ten co tak skacze w górę? To mój wujek Stroszypiórek, zjadłby pewnie to i owo. A tam dalej ? Przyszedł z bratem swym gołąbek , ile się nie mylę przyleciały jeszcze gile. Elemelek wraz z rodziną pewnie z głodu już nie zginą, utył nawet w tym tygodniu, bo objada się dzień po dniu. Także kuzyn Wiercipiętek z  raźną miną dziobem kręci. Zaś wujaszek Stroszypiórek   przyprowadził 7 córek, które wdzięcznie chylą główki. Gwar i świergot wokół rośnie, może idzie już ku wiośnie ?

  • Rozmowa na temat opowiadania.
    Przykładowe pytania:
    Jak miał na imię bohater opowiadania ?
    Co znajdowało się w mieszkaniu wróbelka Elemelka ?
    Jak myślicie jaką porą roku to się działo ?
    Jakie zmartwienie miał ptaszek?
    Kto odwiedził Elemelka i co mu poradził?
    W jaki sposób dzieci ze szkoły pomogły głodnemu ptaszkowi ?
    Jakie ptaszki przyleciały z Elemelkiem pod okno w szkole ?
    Czy dzieci ze szkoły dobrze postąpiły i dlaczego ?

  • Zabawa ruchowa - Zmarznięty ptaszek – wesoły ptaszek.
    Na hasło: Zmarznięty ptaszek, dziecko kuli się i przykuca. Gdy usłyszy: Wesoły ptaszek – prostuje się i porusza wyciągniętymi w bok rękami, naśladując machanie skrzydłami.

  • Rozmowy głodnych ptaszków – zabawa inscenizacyjna (dramowa).
    Dziecko z rodzicem prowadzą krótkie dialogi pomiędzy dwoma ptaszkami, starając się wyrazić, jak mogą się czuć głodne, zamarznięte ptaki i o co mogą prosić ludzi.

  • Ptak – lepienie z plasteliny.
    Oglądanie ptaków przedstawionych na zdjęciach.
    (Zdjęcia wybranych ptaków, np.: wróbla, sikory, gila, sroki, jemiołuszki)
    Dziecko nazywa ptaki, dzieli ich nazwy na sylaby.
    Przypominają budowę ptaków, określają ich kolorystykę.
    Wykonanie prac przez dzieci.
    (Plastelina w różnych kolorach, kartonik w kształcie kwadratu)
    Dziecko wybiera plastelinę w kolorach potrzebnych do jego ulepienia. Lepi figurkę wybranego ptaka. Gotową figurkę umieszcza na kwadracie kartonu.

  • Naśladowanie odgłosów wydawanych przez wybrane ptaki.
    Rodzic naśladuje odgłosy wybranych ptaków, a dzieci je powtarzają. Np.:
    - wróbel – ćwir, ćwir, ćwir,
    - wrona – kra, kra, kra,
    - gołąb – grochu, grochu, grochu,
    - sroka- kek-kek, kek-kek, kek-kek

  • Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
    Dziecko stoi w parze z rodzicem, naprzeciwko siebie. Mówi za rodzicem rymowankę, z podziałem na sylaby, uderzając raz w swoje dłonie, raz w dłonie rodzica.
    Nasz wró-bel-ku
    u-ko-cha-ny,
    nie bój się!
    Po-mo-że-my to-bie
    zi-mą,
    na-kar-mi-my cię!

MIŁEJ ZABAWY:)

Data dodania: 2022-01-26 11:17:52
Data edycji: 2022-01-26 11:23:52
Ilość wyświetleń: 1415
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej