WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA - ZABAWY LOGOPEDYCZNE

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA   - ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy logopedyczne

 

                  

Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń

logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy

pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu

mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy

dziecka. 

 

 

Przykłady: 

  • „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają

    odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień,

    drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana,

    kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.

  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym

    odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o

    pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru,

    przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.

  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości,

    ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).

  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta,

    kaczki, gęsi itp.

  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.

Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser,

suszarka, pralka itp.

Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają

wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia

prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych

środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także

wplatane w opowieści i zabawy ruchowe. 

 

 

 Przykłady: 

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.

  • Dmuchanie na płomień świecy.

  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.

  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.

  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

  • „ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.

  • Chuchanie na zmarznięte ręce.

  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.

  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „

    sssss”.

  • Nadmuchiwanie balonika.

  • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.

  • Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.

  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.

  • Liczenie na jednym wydechu.

  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz

    dłuższych.

  • Powtarzanie zdań szeptem.

  • Naśladowanie śmiechu różnych osób:

  • - staruszki: che- che- che

  • - kobiety – wesołe cha- cha- cha

  • - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho

  • - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.


Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych u  większości dzieci z

wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych / języka,

warg, policzków, podniebienia miękkiego/.. Czasem przyczyną wady wymowy są

nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie

wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep

wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe

nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich

wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego

połykania.

 

Ćwiczenia logopedyczne początkowo powinny być wykonywane przy kontroli

wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli

wzroku. Większość ćwiczeń wymaga wielokrotnego powtarzania, więc konieczne jest

stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeń.

 

 

Ćwiczenia warg: 

  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi

    górnej i dolnej.

  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.

  • Cmokanie.

  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.

  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).

  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

  • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną

    artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-

    u,  u-i-y-a-o.

  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.

  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

  • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.


Jeśli język chcemy ćwiczyć,

 

można ząbki nim policzyć.

 

Potem język wysuniemy,

 

wargi wkoło obliżemy.

 

 

 

Ćwiczenia języka: 

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie

    językiem/.

  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

  • Kląskanie językiem.

  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy

    maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

  • Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.

  • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian

    kształt „łopaty” i „grota”.

  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod

    wargami. Usta zamknięte.


Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie: 

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

  • Płukanie gardła ciepłą wodą.

  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.

  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

  • Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga,

    go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

  • Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi,

    ago, egę itp.

  • Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte.

    Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać

    powietrze.


Ćwiczenia policzków: 

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.

  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym

    powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.

  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do

    drugiego na zmianę.

Ćwiczenia prawidłowego połykania - wyrobienie nawyku połykania z

językiem ułożonym na wałku dziąsłowym/: 

  • Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a

    następnie zamkniętych ustach.

  • Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.

  • Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne

    połykanie śliny.

  • Ćwiczenie jak wyżej z kawałeczkiem czekolady przyklejonym do wałka

    dziąsłowego.


Miłej zabawy!

 

Data dodania: 2020-05-06 19:27:15
Data edycji: 2020-05-06 19:59:36
Ilość wyświetleń: 5248
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej