WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA - ZABAWY LOGOPEDYCZNE

GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA   - ZABAWY LOGOPEDYCZNE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zabawy logopedyczne

 

                  

Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń

logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy

pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu

mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy

dziecka. 

 

 

Przykłady: 

  • „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają

    odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.

  • „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień,

    drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana,

    kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.

  • Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym

    odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

  • Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o

    pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru,

    przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.

  • Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości,

    ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).

  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

  • Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta,

    kaczki, gęsi itp.

  • Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.

Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser,

suszarka, pralka itp.

Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają

wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia

prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych

środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także

wplatane w opowieści i zabawy ruchowe. 

 

 

 Przykłady: 

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.

  • Dmuchanie na płomień świecy.

  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.

  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.

  • Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

  • „ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.

  • Chuchanie na zmarznięte ręce.

  • Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.

  • Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem „

    sssss”.

  • Nadmuchiwanie balonika.

  • Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.

  • Wyścigi chrupek – dmuchanie w parach.

  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.

  • Liczenie na jednym wydechu.

  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz

    dłuższych.

  • Powtarzanie zdań szeptem.

  • Naśladowanie śmiechu różnych osób:

  • - staruszki: che- che- che

  • - kobiety – wesołe cha- cha- cha

  • - mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho

  • - dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.


Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych u  większości dzieci z

wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych / języka,

warg, policzków, podniebienia miękkiego/.. Czasem przyczyną wady wymowy są

nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie

wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep

wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe

nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich

wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego

połykania.

 

Ćwiczenia logopedyczne początkowo powinny być wykonywane przy kontroli

wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli

wzroku. Większość ćwiczeń wymaga wielokrotnego powtarzania, więc konieczne jest

stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeń.

 

 

Ćwiczenia warg: 

  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi

    górnej i dolnej.

  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.

  • Cmokanie.

  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.

  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi  i odwrotnie).

  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.

  • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną

    artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e,  u-a-i-o-e-y,  o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-

    u,  u-i-y-a-o.

  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,  i-a,  u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o  itp.

  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

  • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.


Jeśli język chcemy ćwiczyć,

 

można ząbki nim policzyć.

 

Potem język wysuniemy,

 

wargi wkoło obliżemy.

 

 

 

Ćwiczenia języka: 

  • „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie

    językiem/.

  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

  • Kląskanie językiem.

  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy

    maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

  • Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.

  • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian

    kształt „łopaty” i „grota”.

  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod

    wargami. Usta zamknięte.


Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie: 

  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

  • Płukanie gardła ciepłą wodą.

  • „Chrapanie” na wdechu i wydechu.

  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

  • Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga,

    go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…

  • Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi,

    ago, egę itp.

  • Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte.

    Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać

    powietrze.


Ćwiczenia policzków: 

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.

  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym

    powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.

  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do

    drugiego na zmianę.

Ćwiczenia prawidłowego połykania - wyrobienie nawyku połykania z

językiem ułożonym na wałku dziąsłowym/: 

  • Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a

    następnie zamkniętych ustach.

  • Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.

  • Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne

    połykanie śliny.

  • Ćwiczenie jak wyżej z kawałeczkiem czekolady przyklejonym do wałka

    dziąsłowego.


Miłej zabawy!

 

Data dodania: 2020-05-06 19:27:15
Data edycji: 2020-05-06 19:59:36
Ilość wyświetleń: 4863
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej