Zabawy logopedyczne
Ćwiczenia słuchowe – stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń
logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy
pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu
mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy
dziecka.
Przykłady:
Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser,
suszarka, pralka itp.
Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają
wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia
prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych
środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także
wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
Przykłady:
Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych – u większości dzieci z
wadą wymowy występuje obniżona sprawność narządów artykulacyjnych / języka,
warg, policzków, podniebienia miękkiego/.. Czasem przyczyną wady wymowy są
nieprawidłowości w budowie anatomicznej narządów mowy, np. zbyt krótkie
wędzidełko podjęzykowe, przerośnięty język, zbyt duża masa języka, rozszczep
wargi itp. Przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe
nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich
wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego
połykania.
Ćwiczenia logopedyczne początkowo powinny być wykonywane przy kontroli
wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli
wzroku. Większość ćwiczeń wymaga wielokrotnego powtarzania, więc konieczne jest
stosowanie metod zabawowych podczas ćwiczeń.
Ćwiczenia warg:
Jeśli język chcemy ćwiczyć,
można ząbki nim policzyć.
Potem język wysuniemy,
wargi wkoło obliżemy.
Ćwiczenia języka:
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
Ćwiczenia policzków:
Ćwiczenia prawidłowego połykania - wyrobienie nawyku połykania z
językiem ułożonym na wałku dziąsłowym/:
Miłej zabawy!
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13