GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
Drodzy rodzice - opowiadamy bajkę, w czasie, której dziecko wykonuje określone ruchy warg, języka oraz ćwiczenia oddechowe.
„Przygody Języczka-Wędrowniczka"
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.
- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał. Jak pomyślał tak zrobił.
Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka
podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę
(oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy
co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu
umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym).
- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem
języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej).
W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła.
Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa),
na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę
kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł
las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą
stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i
drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z
nim przywitać:
- Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z
nimi wesoło bawić w berka i chowanego.
Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie.
Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku),
rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w
wodzie (plum - plum - plum).
Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i
jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej
burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: - chmury zostały
rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw
muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i
zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk,
pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i
przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.
„Miś idzie na spacer”
Dzisiaj wasz języczek będzie misiem Uszatkiem, a wasza buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał.
Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków).
Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg).
Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).
Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej).
Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13