Dlaczego percepcja słuchowa jest taka ważna?- ćwiczenia słuchowe dla najmłodszych i nie tylko - Przedszkole Miejskie nr 1 Bajkowy Świat w Czarnkowie WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Dlaczego percepcja słuchowa jest taka ważna?- ćwiczenia słuchowe dla najmłodszych i nie tylko

Drodzy Rodzice

propozycja  zabaw sÅ‚uchowych dla najmÅ‚odszych i nie tylko.

Zachęcam do wykonywania ćwiczeń z dzieckiem.

Monika Wesołek-Wolska

 

SÅ‚uch jest zdolnoÅ›ciÄ… odbioru dźwiÄ™ków.  Odbiór sÅ‚yszanych dźwiÄ™ków możliwy jest dziÄ™ki analizatorowi sÅ‚uchowemu , który skÅ‚ada siÄ™ z ; receptora odbierajÄ…cego bodźce sÅ‚uchowe / ucho/, przekazujÄ…cego je na pobudzenia nerwowe; drogi sÅ‚uchowej doprowadzajÄ…cej pobudzenia nerwowe do mózgu; korowej części analizatora / miejsce dokonania analizy i syntezy bodźców sÅ‚uchowych/ oraz nerwów odÅ›rodkowych przekazujÄ…cych impulsy do mózgu.

      Podstawowym warunkiem prawidÅ‚owego rozwoju spostrzeżeÅ„ sÅ‚uchowych jest anatomicznie nie uszkodzony i funkcjonalnie sprawny analizator sÅ‚uchowy – odpowiedzialny za sÅ‚uch fizyczny . PrawidÅ‚owa identyfikacja dochodzÄ…cych do mózgu bodźców sÅ‚uchowych jest warunkiem rozwoju mowy .

     Percepcja sÅ‚uchowa, czyli spostrzeganie sÅ‚uchow , jest jednÄ… z podstawowych funkcji psychofizycznych, zaangażowanych w czynność czytania i pisania.

 Angażuje ona trzy rodzaje sÅ‚uchu;

  • sÅ‚uch fizyczny; odpowiedzialny za prawidÅ‚owe odbieranie wrażeÅ„ sÅ‚uchowych
  • sÅ‚uch muzyczny; odpowiedzialny za różnicowanie wysokoÅ›ci i jakoÅ›ci dźwiÄ™ków oraz odstÄ™pów miÄ™dzy nimi
  • sÅ‚uch fonematyczny; odpowiedzialny za identyfikowanie i  różnicowanie dźwiÄ™ków mowy ludzkiej ( fonemów)

Według M. Bogdanowicz w słuchu fonematycznym wyodrębnia się następujące czynności;

  • spostrzeganie i odróżnianie od siebie wypowiadanych gÅ‚osek, a także zjawisk prozodycznych ( akcent, intonacja, tempo mowy),
  • różnicowanie elementarnych jednostek jÄ™zyka,
  • analizÄ™ i syntezÄ™ gÅ‚oskowÄ… i sylabowÄ… wyrazów, zdaÅ„.

PrawidÅ‚owy rozwój percepcji sÅ‚uchowej ma  bardzo duże znaczenie w rozwoju dziecka. NieprawidÅ‚owoÅ›ci w rozwoju percepcji sÅ‚uchowej stanowiÄ…  jednÄ…  z wielu  przyczyn niepowodzeÅ„  dzieci  w poczÄ…tkowej nauce czytania i pisania.

Do  symptomów trudnoÅ›ci w zakresie percepcji sÅ‚uchowej można zaliczyć;

  • trudnoÅ›ci w wysÅ‚uchiwaniu i zapamiÄ™taniu poleceÅ„,
  • szybkÄ… mÄ™czliwość przy sÅ‚uchaniu np. opowiadaÅ„, bajek,
  • trudnoÅ›ci w zapamiÄ™taniu wierszy, piosenek, wyliczanek,
  • ubogie sÅ‚ownictwo,
  • nieumiejÄ™tność wyodrÄ™bniania sylab i gÅ‚osek w wyrazach, wyrazów w zdaniach,
  • agramatyzmy, deformacje sÅ‚ów,
  • kÅ‚opoty z syntezÄ… dźwiÄ™ków.

Systematyczne  prowadzenie ćwiczeÅ„ rozwijajÄ…cych percepcjÄ™ sÅ‚uchowÄ… w domu ,  ma ogromny wpÅ‚yw na prawidÅ‚owy przebieg procesu uczenia umiejÄ™tnoÅ›ci czytania i pisania.

W pracy z dzieckiem można wykorzystywać proponowane ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcje słuchową:

  • wysÅ‚uchiwanie i rozpoznawanie dźwiÄ™ków naturalnych, dochodzÄ…cych z otoczenia  
  • rozpoznawanie dźwiÄ™ków wytwarzanych celowo
  • grupowanie przedmiotów wydajÄ…cych takie same dźwiÄ™ki,
  • rozpoznawanie osób po gÅ‚osie  ;zabawy typu; „Zgadnij kto teraz mówiÅ‚”
  • wysÅ‚uchiwanie zmian w tempie i gÅ‚oÅ›noÅ›ci wydawanych, sÅ‚yszanych dźwiÄ™ków,
  • wysÅ‚uchiwanie i  wyklaskiwanie usÅ‚yszanego rytmu,
  • wyodrÄ™bnianie zdaÅ„ w mowie , okreÅ›lanie iloÅ›ci zdaÅ„ w opowiadaniu,
  • wyodrÄ™bnianie wyrazów w zdaniu, dobieranie par rymujÄ…cych siÄ™ wyrazów,
  • wyodrÄ™bnianie sylab w wyrazach
  • analiza i synteza sylabowa wyrazów,
  • okreÅ›lanie iloÅ›ci sylab w wyrazach,
  • koÅ„czenie wyrazów rozpoczynajÄ…cych siÄ™ dana sylabÄ…,
  • wyszukiwanie przedmiotów rozpoczynajÄ…cych siÄ™ i koÅ„czÄ…cych danÄ… sylabÄ…, gÅ‚oskÄ…
  • dzielenie sÅ‚ów na sylaby z odkÅ‚adaniem patyczków ( jeden patyczek odpowiada jednej sylabie);
  • zgadywanie sÅ‚ów podzielonych na sylaby  np. kacz- ka;  faj –ka;  skar-bon-ka;  cu-kier-nia  itp.;
  • wyróżnianie gÅ‚osek na poczÄ…tku i na koÅ„cu wyrazu; dziecko otrzymuje obrazki, które ma dobrać w ten sposób, aby gÅ‚oska koÅ„czÄ…ca nazwÄ™ pierwszego obrazka, byÅ‚a jednoczeÅ›nie gÅ‚oskÄ… rozpoczynajÄ…ca nazwÄ™ innego - nastÄ™pnego, np. ul –lis –sklep –pomidor –rak itp.;
  • „sÅ‚owny Å‚aÅ„cuszek” – podawanie przez opiekunów sÅ‚ów na zmianÄ™ tak by ostatnia gÅ‚oska sÅ‚owa byÅ‚a pierwsza gÅ‚oskÄ… nastÄ™pnego;
  • liczenie gÅ‚osek w sÅ‚owach;
  • sÅ‚uchanie i rozwiÄ…zywanie zagadek;
  • powtarzanie za dorosÅ‚ym ciÄ…gów sÅ‚ownych (np. but, bluzka, spodnie, skarpetka);
  • zabawa: jakie sÅ‚owo byÅ‚o powiedziane dwa razy; dziecko ma za zadanie wymienić sÅ‚owo, które usÅ‚yszaÅ‚o dwa razy (np. okno, oko, drzwi, okno);
  • sÅ‚uchanie bajek, opowiadaÅ„, bajek muzycznych (czÄ™sto powtarzanych) oraz samodzielne opowiadanie i dopowiadanie zakoÅ„czeÅ„;
  • rozpoznawanie i wyodrÄ™bnianie gÅ‚osek w wyrazach
  • wyodrÄ™bnianie gÅ‚osek na poczÄ…tku, na koÅ„cu i w Å›rodku wyrazu
  • wyszukiwanie przedmiotów, obrazków rozpoczynajÄ…cych siÄ™ lub koÅ„czÄ…cych danÄ… gÅ‚oskÄ….

W pracy terapeutycznej z dzieckiem pomocne będą następujące gry dydaktyczne;

„GÅ‚oski do zabawy”

„Sylaby do zabawy”

„Memo dźwiÄ™kowe”

„Skojarzenia”

„Sylaby w dominie”

„Literki do zabawy”

„Rymowanki”

„Zagadki sÅ‚uchowe”

„Opowiem Ci mamo„

 

Bibliografia;
A. Franczyk, K. Krajewska  „ Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym  z deficytami i zaburzeniami w rozwoju”
E. M. Skorek  „ Terapia pedagogiczna” cz. I i II
Graban J, Sprawka R: „Trening sÅ‚uchu” GdaÅ„sk 2007
Maurer A: „DźwiÄ™ki mowy” Kraków 2003
A.Bragdon „ Ćwicz swój umysÅ‚”

Na podstawie w/w literatury artykuÅ‚ opracowaÅ‚a  mgr  Karolina GoszczyÅ„ska

Data dodania: 2024-09-17 11:57:35
Data edycji: 2024-09-17 11:58:02
Ilość wyświetleń: 24
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej