Drodzy Rodzice
propozycja zabaw słuchowych dla najmłodszych i nie tylko.
Zachęcam do wykonywania ćwiczeń z dzieckiem.
Monika Wesołek-Wolska
SÅ‚uch jest zdolnoÅ›ciÄ… odbioru dźwiÄ™ków. Odbiór sÅ‚yszanych dźwiÄ™ków możliwy jest dziÄ™ki analizatorowi sÅ‚uchowemu , który skÅ‚ada siÄ™ z ; receptora odbierajÄ…cego bodźce sÅ‚uchowe / ucho/, przekazujÄ…cego je na pobudzenia nerwowe; drogi sÅ‚uchowej doprowadzajÄ…cej pobudzenia nerwowe do mózgu; korowej części analizatora / miejsce dokonania analizy i syntezy bodźców sÅ‚uchowych/ oraz nerwów odÅ›rodkowych przekazujÄ…cych impulsy do mózgu.
Podstawowym warunkiem prawidÅ‚owego rozwoju spostrzeżeÅ„ sÅ‚uchowych jest anatomicznie nie uszkodzony i funkcjonalnie sprawny analizator sÅ‚uchowy – odpowiedzialny za sÅ‚uch fizyczny . PrawidÅ‚owa identyfikacja dochodzÄ…cych do mózgu bodźców sÅ‚uchowych jest warunkiem rozwoju mowy .
Percepcja słuchowa, czyli spostrzeganie słuchow , jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych, zaangażowanych w czynność czytania i pisania.
Angażuje ona trzy rodzaje słuchu;
Według M. Bogdanowicz w słuchu fonematycznym wyodrębnia się następujące czynności;
PrawidÅ‚owy rozwój percepcji sÅ‚uchowej ma bardzo duże znaczenie w rozwoju dziecka. NieprawidÅ‚owoÅ›ci w rozwoju percepcji sÅ‚uchowej stanowiÄ… jednÄ… z wielu przyczyn niepowodzeÅ„ dzieci w poczÄ…tkowej nauce czytania i pisania.
Do symptomów trudnoÅ›ci w zakresie percepcji sÅ‚uchowej można zaliczyć;
Systematyczne prowadzenie ćwiczeń rozwijających percepcję słuchową w domu , ma ogromny wpływ na prawidłowy przebieg procesu uczenia umiejętności czytania i pisania.
W pracy z dzieckiem można wykorzystywać proponowane ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcje słuchową:
W pracy terapeutycznej z dzieckiem pomocne będą następujące gry dydaktyczne;
„GÅ‚oski do zabawy”
„Sylaby do zabawy”
„Memo dźwiÄ™kowe”
„Skojarzenia”
„Sylaby w dominie”
„Literki do zabawy”
„Rymowanki”
„Zagadki sÅ‚uchowe”
„Opowiem Ci mamo„
Bibliografia;
A. Franczyk, K. Krajewska „ Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju”
E. M. Skorek „ Terapia pedagogiczna” cz. I i II
Graban J, Sprawka R: „Trening sÅ‚uchu” GdaÅ„sk 2007
Maurer A: „DźwiÄ™ki mowy” Kraków 2003
A.Bragdon „ Ćwicz swój umysÅ‚”
Na podstawie w/w literatury artykuł opracowała mgr Karolina Goszczyńska
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13