WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Czarne skarby Ziemi 09.12.2021r. - praca zdalna

Czarne skarby Ziemi 09.12.2021r. - praca zdalna

Temat tygodnia: Jak wyglądał świat przed milionami lat

 

Temat dnia: Czarne skarby Ziemi

 

Cele ogólne
• poznawanie historii węgla,
• pozyskiwanie wiedzy na temat pracy ludzi wykonujących zawód górnika,
• wzbogacanie słownictwa,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• rozwijanie percepcji słuchowej.


Cele operacyjne
Dziecko:
• podaje kolejne etapy powstawania węgla,
• wypowiada się na temat pracy górnika,
• wyjaśnia znaczenie pojęć, np.: chodniki, lasy tropikalne, torf, metoda odkrywkowa, geolog,
• śpiewa piosenkę,
• dokładnie powtarza wypowiedziane szeptem zdanie.


Proponowane zabawy:

  • Dinozaur na obrazku – kolorowanie rysunku, przygotowanie i układanie puzzli.
    Dzieci kolorują rysunki. Następnie Rodzic z tyłu obrazków rysuje kilka linii za pomocą linijki, dzieci przecinają obrazki wzdłuż nich i je układają - załącznik nr 1.
  • W lesie jurajskim – ćwiczenie pamięci.
    Rodzic pokazuje dzieciom obrazek przedstawiający las jurajski. Dzieci przyglądają się obrazkowi, starają się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Rodzic odmierza na zegarze czas – na wykonanie zadania dzieci mają 1 minutę. Po upływie tego czasu Rodzic odwraca obrazek tak, aby nie było widać, co na nim jest - załącznik nr 2.
  • Ćwiczenia poranne – załącznik nr 3.
  • Z wizytą pod ziemią – praca z obrazkiem, inspirowana opowiadaniem S. Karaszewskiego Węgiel. Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Węgiel.
    Ilustracja do opowiadania - obrazek zakładki. Opowiadanie - załącznik nr 4.
    Informacja:
    Pierwszy tropy dinozaurów w Polsce (w 1959 r.) odkrył w Górach Świętokrzyskich doc. dr Władysław Karaszewski. Stworzył on polską szkołę tropicieli dinozaurów. W miejscach odkryć Władysława Karaszewskiego i jego uczniów powstają dinoparki. Pierwszy założono w Bałtowie, w przełomie rzeki o nazwie Kamienna (niedaleko Skarżyska-Kamiennej).
  • Rozmowa na temat opowiadania. Dzieci przyglądają się ilustracji - załącznik nr 5 - i odpowiadają na pytania.
    Przykładowe pytania:
    W jaki sposób dziadek ogrzewał swoje mieszkanie? O co Ada zapytała dziadka? Jak wyglądały lasy tropikalne? W jaki sposób w bryle węgla odcisnął się liść paproci? Jakie zwierzęta zamieszkiwały wtedy lasy, a jakie żyły w wodzie? Jak powstał
    węgiel brunatny?
    Rodzic pokazuje na mapie Polski miejsca, w których znajdują się największe kopalnie
    węgla brunatnego. Wyjaśnia dzieciom pojęcie torf. Pokazuje go. Pyta: Jak wydobywa się węgiel brunatny? Pokazujemy dzieciom zdjęcie przedstawiające kopalnię węgla brunatnego. Jak powstał węgiel kamienny? Dlaczego węgiel kamienny powstał później niż węgiel brunatny? Co było pierwsze: dinozaury czy węgiel? Kim był dziadek Ady? Czym zajmuje się geolog? Gdzie można poznać historię dinozaurów, węgla czy epoki lodowcowej? Gdzie w Polsce odkryto ślady dinozaurów? Pokazujemy na
    mapie Góry Świętokrzyskie. Jakie produkty powstają z węgla? Dzieci wskazują je w książce. Skąd się wzięły diamenty?
  • Porównywanie bryłek węgla – kamiennego i brunatnego.
    Bryłki węgla – kamiennego i brunatnego, szkła powiększające.
    Rodzic pokazuje dzieciom bryłki węgla – brunatnego i kamiennego. Dzieci oglądają je z użyciem szkieł powiększających, dotykają ich, wyciągają wnioski. Podają różnice.
    Wnioski: węgiel brunatny jest bardziej miękki niż kamienny, łatwo się kruszy, jest ciemny, ale nie czarny, ma połysk, jest wilgotny.
  • Karta pracy, cz. 2, nr 52 (dzieci młodsze), karta pracy, cz. 2, nr 62 (dzieci starsze).
    Dzieci: oglądają zdjęcia przedstawiające kopalnię węgla kamiennego i pracujących w niej górników (zwracają uwagę na używane przez nich narzędzia); wypowiadają się na temat zdjęcia kopalni węgla kamiennego (Rodzic pokazuje na mapie Polski, gdzie
    znajdują się kopalnie węgla kamiennego); porównują wygląd kopalni węgla kamiennego z kopalnią węgla brunatnego; czytają z Rodzicem wyrazy: kilof, kask, wagony; zwracają uwagę na wygląd kilofa i kasku; zastanawiają się, dlaczego są one właśnie tak wykonane; kończą rysować tory dla pociągów; piszą po śladach poznanych liter; czytają wyrazy z Rodzicem.
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_2/mobile/index.html#p=54
    https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_6_2/mobile/index.html#p=64
  • Opisywanie stroju górnika. Porównywanie strojów górnika – galowego i roboczego. Załącznik nr 6.
    Dzieci opisują wygląd górnika w stroju galowym i w stroju roboczym. Wskazują wymienione przez Rodzica elementy stroju roboczego: kombinezon,
    kask z lampą górniczą, wysokie buty. Podajemy dzieciom informacje o święcie górników – Barbórce. W kalendarzu wskazujemy jego datę. Wyjaśniamy, że wtedy górnicy zakładają strój galowy.
    Pytamy:
    Jak myślicie, dlaczego górnicy mają swoje święto? Dlaczego praca górników jest niebezpieczna? Dlaczego praca górników jest bardzo ważna?
    Zwracamy uwagę na konieczność szanowania pracy górników.
    Informacje:
    Strój górniczy – zarówno ten roboczy, jak i galowy – uległ dużym zmianom. Kiedyś górnicy ubierali się do pracy w luźną bluzę i szerokie spodnie. Takie ubranie pozwalało im na swobodę ruchów. Na głowę zakładali sztywną czapkę, która chroniła ich przed urazami. Czasem naciągali również kaptur, który połączony był z dłuższą lub krótszą peleryną. Zabezpieczał on górników przed cieknącą ze stropu wodą. Do bioder przypinali gumowy fartuch. W obecnym galowym stroju górnika są elementy
    dawnego stroju roboczego. Czapka, nazywana czako, przypomina dawną sztywną czapkę górniczą. Pióropusz to nic innego jak miotełka z ptasich piór, którą górnik wymiatał gruz z otworów. Peleryna przypomina pelerynę sprzed lat, która chroniła przed wodą. W godle górników są perlik (młot) i żelazko (krótki kilof), które służyły do rozbijania węgla. W godle perlik leży na kilofie. Barwami górników są zieleń i czerń. Zieleń symbolizuje tęsknotę za zielenią lasów i pól, a czerń symbolizuje ciemności.
  • Rozmowa na temat sposobu ogrzewania domów rodzinnych.
    Rodzic przedstawia dziecku sposób ogrzewania ich domów rodzinnych oraz
    porównuje go z ogrzewaniem domu przez dziadka Ady.
  • Zajęcia umuzykalniające. Zabawy przy piosence Świat sprzed milionów lat.
    Próby nucenia melodii piosenki Świat sprzed milionów lat na sylabach: la, la, la.
    https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#oiabb
    Piosenki MAC EDUKACJA OLEK I ADA CD 1, nr 26
  • Zabawa wyrabiająca umiejętność reagowania ruchem na zmiany dynamiczne
    Będziemy potrzebować dowolny instrument perkusyjny.
    Dzieci – śpiące dinozaury przechodzą do przysiadu. Rodzic wykonuje akompaniament na dowolnym instrumencie. Akompaniament wykonany cicho oznacza, że dinozaury śpią. Muzyka staje się coraz głośniejsza – dinozaury się budzą, powoli przechodzą do pozycji stojącej, przeciągają się i rozglądają. Głośne dźwięki – dinozaury rozpoczynają wędrówkę, przemieszczając się w dowolnych kierunkach.
  • Nauka piosenki Świat sprzed milionów lat - załącznik nr 7.
    Ćwiczenia rozśpiewujące na sylabach: di, do, du. Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu, nauka kolejnych zwrotek.
  • Ćwiczenia Powtórz, co mówię – rozwijanie percepcji słuchowej.
    Rodzic szeptem wypowiada dziecku zdanie do ucha a dziecko prezentuje ruchem treść zdania.
    Przykładowe zdania:
    Dinozaur jest zły.
    Groźne zwierzę skrada się po cichu.
    Ptak frunie raz wysoko, raz nisko.
    Pies cieszy się, kiedy widzi swojego pana.
    Pajac wesoło skacze i wykonuje różne figury.
  • Zabawa Szybko – wolno – reagowanie na zmiany tempa.
    Dzieci maszerują za Rodzicem grającym na bębenku (lub innym instrumencie) w różnym tempie i z różnym natężeniem:
    – mocne uderzenie – dzieci wykonują przysiad,
    – szybkie uderzenia w rytmie ósemek – biegają drobnymi krokami za Rodzicem,
    – uderzenia wolne, w rytmie półnut – przeskakują z nogi na nogę,
    – uderzenia w rytmie ćwierćnut – maszerują zgodnie z tekstem B. Formy:
    Idę w tył , idę w przód, tupu, tupu, tupu, tup. (2 x)
    Teraz w lewo, potem w prawo maszeruję sobie żwawo. (2 x)
  • Zabawa ruchowa z elementem rzutu – Stąd do przeszłości.
    Rodzic wyznacza linię rzutu. Proponuje podróż do przeszłości. O ile milionów lat się przesuną, będzie wiadomo wtedy, gdy dziecko rzuci poduszką przed siebie. Dziecko stara się rzucić ją jak najdalej. Rodzic mierzy krokami odległość od linii rzutu do miejsca, gdzie upadnie Dzieci pomagają liczyć.
  • Jadą, jadą wagoniki – wykonywanie wagoników z pudełek po zapałkach.
    Przygotowujemy przybory plastyczne: pudełko po zapałkach (środkowa część), papier kolorowy, nożyczki, klej, kółka wycięte ze sztywnego papieru, czarna krepina. Dzieci wykonują wagoniki z pudełek po zapałkach. Oklejają pudełka papierem kolorowym. Doklejają kółka. Z czarnej krepiny formułują małe kulki – bryłki węgla. Wkładają je do wagoników. Następnie ustawiają wagoniki w pociągi. Liczą, ile jest wagoników. Wskazują pierwszy… drugi… piąty wagonik…

ZADANIA DLA CHĘTNYCH

Proponuję obejrzenie filmiku Dzień Górnika dla dzieci. Zawód górnik.
https://www.youtube.com/watch?v=rRph69f6aQI

Film edukacyjny dla dzieci - Ola mówi jak powstał węgiel

https://www.youtube.com/watch?v=PHmmgOLQXhc

Oraz dodatkowe karty pracy do pobrania w załączniku nr 8.

 

MIŁEJ ZABAWY :)
POZDRAWIAM

 

Data dodania: 2021-12-08 21:28:39
Data edycji: 2021-12-08 22:08:26
Ilość wyświetleń: 2109
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej