Temat dnia: Wielkanocny koszyk – 31.03.2021
Cele: rozwijanie sprawności w dodawaniu i odejmowaniu; podtrzymywanie tradycji związanej z Wielkanocą; uświadamianie symboliki koszyka wielkanocnego i jego roli w tradycji.
Proponowane zadania dla dzieci na dzisiaj:
1. Ćwiczenia poranne:
https://www.youtube.com/watch?v=iH2zc5tkHPo
2. „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa z dziećmi.
Do zadania potrzebne nam będą: udekorowany koszyk wielkanocny, jajka na twardo, pisanki, sól, chrzan, chleb, kiełbasa, baranek, babka lub obrazki (załącznik nr 1,2) oraz etykiety do produktów.
Przed dziećmi stoi udekorowany koszyk wielkanocny. Wszystkie elementy potrzebne do włożenia do koszyczka leżą obok. Dzieci dobierają do elementów etykiety – wyrazy trudne (chleb, kiełbasa, sól) starają się przyporządkować dzieci zdolne. Pozostałe dopasowują chętni (ser, pisanki, baranek, jajka). Dzieci wkładają do koszyczka po jednym przedmiocie, uzasadniając, dlaczego akurat on powinien się w nim znaleźć. Jeśli nie wiedzą, rodzic pomaga w doborze, wyjaśniając symbolikę:
Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia.
Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek.
Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło.
Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku.
Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów.
Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej.
3. „W wielkanocnym koszyku” – zabawy matematyczne.
Każde dziecko ma podkładkę, 2 miseczki z 2 rodzajami liczmanów (po 10), znaki i liczby (załącznik nr 3), kostkę do gry. Rodzic proponuje zabawę w liczenie jajek w koszyczkach. Układa zadanie: Jurek włożył do koszyka tyle jajek (rzut kostką), a Zosia dołożyła jeszcze tyle (rzut kostką). Policz, ile to razem, i zapisz liczbami oraz znakami. Każde dziecko liczy na swoim poziomie – dzieci zdolne w pamięci, młodsze lub słabo liczące na palcach albo z wykorzystaniem liczmanów. Rodzic podaje kolejne zadania: Mama dołożyła jeszcze tyle (rzut kostką) jajek. Ile było razem? Jurek wyjął z koszyka tyle jajek (rzut kostką). Ile jajek zostało w koszyku? Dzieci wykonują analogiczne czynności jak poprzednio. Rodzic prowadzi zabawę tak, by dzieci raz dodawały, raz odejmowały.
4. „Wyścig zajęcy” – zabawa ruchowa na czworakach.
Dzieci ustawiają się w jednym końcu pokoju. W drugim jest wyznaczone miejsce powrotu. Na hasło: Start dzieci poruszają się zajęczymi skokami – na czworakach, dłonie oparte o podłogę, kolana w górze, odrywają złączone stopy i doskakują do rąk, ręce przekładają dalej.
5. „Wielkanocny koszyczek” – zabawa językowa.
Dzieci układają zagadki na temat produktów znajdujących się w koszyku, a rodzeństwo i rodzice podają rozwiązania.
6. Zadania w kartach pracy:
Dzieci 6 letnie: KP3.55 – rysowanie po śladzie, kolorowanie, czytanie, przeliczanie, kreślenie cyfr; L59 – ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu, ćwiczenia w logicznym myśleniu, pisanie cyfr w liniaturze
Dzieci 5 letnie: KP3.47 – rozwijanie percepcji wzrokowej, opowiadanie treści obrazka; ZG60 – ćwiczenia grafomotoryczne
Życzymy miłej zabawy:)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13