Temat dnia: Z WIZYTÄ„ U MOICH RÓWIEÅšNIKÓW
„Kto to jest?” – zabawa polisensoryczna. Dziecko zawiÄ…zuje oczy. Ma ono za zadanie rozpoznać swoich domowników jedynie zmysÅ‚em dotyku. W tym celu dotyka ich wÅ‚osów, twarzy, ubrania. Po skoÅ„czonej zabawie odpowiada na pytania:
,,Kolorowy pociÄ…g” – poproÅ› rodzica o przeczytanie wiersza S. Daraszkiewicza.
,,Kolorowy pociÄ…g” - S. Daraszkiewicz
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorÄ…giewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociÄ…gu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.
Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko
W niskim ukłonie czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagÄ™, niech wsiÄ…dzie.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek – chiÅ„ska herbata.
Na zielonym stepie stado woÅ‚ów pasam,
Å‚apiÄ™ dzikie konie za pomocÄ… lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna zwie siÄ™ Argentyna.
Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorÄ…giewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.
Spróbuj odpowiedzieć na pytania dotyczÄ…ce treÅ›ci wiersza:
Zwróć uwagÄ™ na to, że dzieci w wierszu sÄ… przedstawione w bardzo uproszczony sposób. W rzeczywistoÅ›ci niezależnie od regionu Å›wiata, który zamieszkujÄ…, mogÄ… różnie wyglÄ…dać, lubić różne rzeczy. Wszystkie dzieci na Å›wiecie Å‚Ä…czy chęć zabawy, miÅ‚ość do opiekunów.
„Kraje i ich mieszkaÅ„cy”– zabawa jÄ™zykowa. Wytnij wyrazy znajdujÄ…ce siÄ™ w zakÅ‚adce, nazwy krajów i ich mieszkaÅ„ców. A nastÄ™pnie dzieci dobierajÄ… napisy pasujÄ…ce do siebie, np. Polska – Polak, Anglia – Anglik, Francja – Francuz, Turcja – Turek. Porozmawiaj z rodzicami o tym, jakie sÄ… różnice w znaczeniu tych pojęć. UÅ‚óż z liter Alfabetu wyrazy Polka i Polak.
,,Kolorowe dzieci” – wysÅ‚uchanie piosenki Majki Jeżowskiej https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4&t=35s
,,Kolorowe dzieci” - muz. Majka Jeżowska, sÅ‚. Jerzy Bielunas
Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama,
To od stóp po czubek gÅ‚owy
Byłabym czekoladowa.
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie,
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia,
I z tatusiem łapać strusie.
Ref.: Nie patrz na to w jakim kraju,
Jaki kolor dzieci majÄ…
I jak piszÄ… na tablicy,
To naprawdÄ™ siÄ™ nie liczy!
Przecież wszędzie każda mama,
Każdy tata chce to samo,
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwie dzieci!
Mogłam małą być Japonką,
Co ubiera siÄ™ w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami.
Od kołyski żyć w Tunisie,
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie,
Tam gdzie palmy rosnÄ… w klasie.
Ref.: Nie patrz na to…
Los to sprawił lub przypadek,
Że Hindusem nie był dziadek,
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinÄ™.
Ref.: Nie patrz na to…
Praca z KP4.31a – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.
Praca z KP4.31b – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjÄ™ciach, rysowanie symboli.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13