Temat dnia: Z WIZYTĄ U MOICH RÓWIEŚNIKÓW
„Kto to jest?” – zabawa polisensoryczna. Dziecko zawiązuje oczy. Ma ono za zadanie rozpoznać swoich domowników jedynie zmysłem dotyku. W tym celu dotyka ich włosów, twarzy, ubrania. Po skończonej zabawie odpowiada na pytania:
,,Kolorowy pociąg” – poproś rodzica o przeczytanie wiersza S. Daraszkiewicza.
,,Kolorowy pociąg” - S. Daraszkiewicz
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, kolorowych kwiatach.
A w pociągu olbrzymia gromada,
i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada.
Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie,
lecz niech każdy o sobie opowie.
Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy,
daję wam w podarku dwa duże kokosy,
a może nie wiecie, co to znaczy kokos?
To palmowy orzech, co rośnie wysoko
W niskim ukłonie czoło chylę,
mam dla was figi i daktyle.
Przyjeżdżam do was na wielbłądzie,
kto ma odwagę, niech wsiądzie.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki
i pałeczkami jem ryż z miseczki.
Piszą pędzelkiem, sypiam na matach,
a mój podarek – chińska herbata.
Na zielonym stepie stado wołów pasam,
łapię dzikie konie za pomocą lassa.
Lasso to jest długa, bardzo długa lina,
a moja ojczyzna zwie się Argentyna.
Francja jest złota i zielona,
Francja ma słodkie winogrona.
Rodacy moi z tego słyną,
że robią wino, dobre wino.
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata,
w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach.
Kolorowy pociąg wesoła muzyka,
a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie.
Jak dobrze, jak milo, że zabrał i mnie.
Śpiewamy piosenkę, bębenka nam brak,
a koła wirują: tak, tak, tak, tak, tak.
Spróbuj odpowiedzieć na pytania dotyczące treści wiersza:
Zwróć uwagę na to, że dzieci w wierszu są przedstawione w bardzo uproszczony sposób. W rzeczywistości niezależnie od regionu świata, który zamieszkują, mogą różnie wyglądać, lubić różne rzeczy. Wszystkie dzieci na świecie łączy chęć zabawy, miłość do opiekunów.
„Kraje i ich mieszkańcy”– zabawa językowa. Wytnij wyrazy znajdujące się w zakładce, nazwy krajów i ich mieszkańców. A następnie dzieci dobierają napisy pasujące do siebie, np. Polska – Polak, Anglia – Anglik, Francja – Francuz, Turcja – Turek. Porozmawiaj z rodzicami o tym, jakie są różnice w znaczeniu tych pojęć. Ułóż z liter Alfabetu wyrazy Polka i Polak.
,,Kolorowe dzieci” – wysłuchanie piosenki Majki Jeżowskiej https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4&t=35s
,,Kolorowe dzieci” - muz. Majka Jeżowska, sł. Jerzy Bielunas
Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama,
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa.
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie,
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia,
I z tatusiem łapać strusie.
Ref.: Nie patrz na to w jakim kraju,
Jaki kolor dzieci mają
I jak piszą na tablicy,
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie każda mama,
Każdy tata chce to samo,
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwie dzieci!
Mogłam małą być Japonką,
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami.
Od kołyski żyć w Tunisie,
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie,
Tam gdzie palmy rosną w klasie.
Ref.: Nie patrz na to…
Los to sprawił lub przypadek,
Że Hindusem nie był dziadek,
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę.
Ref.: Nie patrz na to…
Praca z KP4.31a – odszukiwanie obrazków postaci na podstawie ich sylwet.
Praca z KP4.31b – odnajdywanie wspólnych cech dzieci na zdjęciach, rysowanie symboli.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13