NA WSI I W MIESCIE - temat dnia
Cele:
- poznawanie cech charakterystycznych dla wsi i dla miasta,
- rozpoznawanie spostrzegawczości wzrokowej oraz myślenia logicznego,
- rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej,
POZNAJEMY WIEŚ, POZNAJEMY MIASTO - zabawa dydaktyczna
EKSPRESJA SŁOWNA
Pokazujemy dziecku figurkę zwierzątka wiejskiego, lub ilustrację przedstawiająca wieś i pytamy - co kojarzy im sie ze wsią.
Następnie podajemy dziecku tramwaj (zabawkę), i pytamy - co kojarzy im sie z miastem .
Karta pracy cz. 2, nr42.
- dziecko ogląda zdjęcia na kartach,
- mówi , co na nich widać.
NA WSI, W MIESCIE - zabawa ruchowa
Wyznaczamy dwa miejsca w pomieszczeniu. Jedno - to wieś, drugie - to miasto.
Dziecko biega swobodnie, biega, maszeruje w rytm dowolnej muzyki. Na pauzę w grze, podnosimy jeden z obrazków wykorzystywanych we wcześniejszej zabawie. Dziecko odgaduje, czy przedstawiony obrazek przedstawia wieś, czy miasto, a następnie staje w odpowiednio wyznaczonym miejscu.
Karta pracy cz. 2, nr 42.
- dziecko koloruje ramki zdjęć przedstawiających to, co kojarzy sie z wsią, na zielono, a ramki zdjęć przedstawiających to, co kojarzy sie z miastem - na niebiesko.
- dokończ rysować autobusy wg. wzoru
- koloruj rysunki
CO PASUJE DO WSI ? CO PASUJE DO MIASTA? - rozsypanka obrazkowa.
W pewnej odległości od siebie układamy dwa napisy : - miasto, wieś.
Dziecko losuje po jednym obrazku z rozsypanki obrazkowej. Zastanawia się, czy to, co przedstawia obrazek, jest charakterystyczne dla wsi, czy dla miasta. Następnie nazywa obrazek i dzieli jego nazwę rytmicznie ( na sylaby), z wyklaskiwaniem. Rozkłada obrazek na odpowiednie miejsce. Uzasadnia swój wybór.
MAKIETA MIASTA - MAKIETA WSI
Dl chętnych dzieci - na niebieskiej planszy ustawiamy elementy zwiazane z miastem, na zielonej - wsi : domy z klocków, samochody , dorysowują słońce, chmury , drzewa, drogi...
słomę, siano, traktory....
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13