Proponowane zadania na dzisiaj:
Proponuję przygotować mapę Polski. (załącznik)
Drogi rodzicu przeczytaj zagadki dotyczące miast, które Wisła mija podczas swojej długiej drogi z gór do morza. Zadaniem dzieci jest odgadnąć zagadki. Następnie dzieci próbują pokazać rzekę Wisłę oraz wskazać miasta, które są rozwiązaniem zagadek.
Zagadki znad Wisły
Elżbieta Śnieżkowska-Bielak
Zagadka pierwsza Popłyniemy Wisłą Razem z rybitwami, Zobaczymy miasta, Co leżą przed nami. Już zakręca rzeka I czule oplata Miasto, co pamięta Dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę, Mężnych królów wielu, Którzy tu rządzili Na polskim Wawelu. Każde dziecko teraz Na pewno odpowie, Gdzie jest zamek Wawel? No, proszę? W (Krakowie).
Zagadka druga Na brzegu Syrenka, Miasta swego broni. Tarczą się osłania I miecz trzyma w dłoni. Dalej – Stare Miasto – Barwne kamieniczki. Zbiegają ku Wiśle Wąziutkie uliczki Zamek, a przed zamkiem Na szczycie kolumny Stoi sam król Zygmunt Z miasta swego dumny. Więc jakie to miasto, Gdzie wciąż mieszka sława? To stolica Polski, A zwie się (Warszawa).
Zagadka trzecia Teraz popłyniemy Do miasta pierników, Sporo się dowiemy Tu o Koperniku. Kiedy wyruszymy Ulicami miasta, Pomnik astronoma Przed nami wyrasta. To jego nauka Sprawiła, że może Teraz kosmonauta W gwiezdne mknąć przestworze. Pierniki tu lepsze Niż piecze babunia. Gdzie dopłynęliśmy? Do miasta (Torunia). Zagadka czwarta Płyńże, miła Wisło, Płyń, Wisło szeroka! Wtem, słońce zabłysło – Przed nami zatoka! Wisła z sinym morzem Zostać zapragnęła I o rannej zorzy Do morza wpłynęła. Patrzy na ich przyjaźń Neptun i po pańsku Informuje Wisłę, Że jest wreszcie w (Gdańsku). 2. ,,Jak się czujesz, gdy…’’ – zabawa dramowa. Zasady zabawy: Wyobraźcie sobie, że za chwilę przeniesiemy się w naszej zabawie do smoczej jamy, takiej samej jak pod Wawelem. Smoka tam już nie ma od dawna, bo jak wiecie znamy go tylko z legendy. Ale będziemy poruszać się po pieczarze i wyobrażać sobie, jak moglibyśmy się poczuć, gdyby wydarzyło się coś, o czym opowiem. Dzieci postarajcie się pokazać mimiką twarzy, gestem, słowem. Dzieci poruszają się po pokoju. Drogi rodzicu przeczytaj następujące informacje: Wędrujemy przez jaskinię. Rozglądamy się. Pokażcie, jak się czujecie, gdy niespodziewanie spotkamy nietoperza, gdy zobaczymy światełko w kącie jaskini, gdy spotkamy innych ludzi, gdy znajdziemy smoczy kieł, gdy znajdziemy wyjście. Teraz kończymy naszą wyprawę, wychodzimy z jamy, znowu jesteśmy przedszkolakami. Miłej zabawy!
3. ,,J jak jama’’ – wprowadzenie litery J, j Prezentacja litery w wyrazie. Potrzebna jest plansza z monografią litery J, (załącznik). Wskaż model wyrazu z podziałem na sylaby, wyklaszcz słowo zgodnie z modelem sylabowym: ja – ma, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy. Policz sylaby zawarte w wyrazie. Następnie wskaż na planszy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), dzieci przeliczają głoski, wspomagając się polami widocznymi na planszy. Wspomagając się KP4.14b (zał.) spróbujcie napisać literę J, j palcem na dywanie i w powietrzu, zwracając uwagę na kierunek pisania litery.
4. Praca z KP4.14a – identyfikowanie głoski j w słowach, zaznaczanie jej w odpowiednich miejscach. (załącznik)
5. Praca z KP4.14b – rysowanie obrazów z wykorzystaniem kształtu litery J, pisanie litery J, j śladzie. (załącznik)
|
|
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13