WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

30.03.20201 - ''AWANTURA O JAJKA''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia: Awantura o jajka”

 

Cele główne:

 

− rozwijanie mowy,

− rozwijanie sprawności manualnej.

 

1. Ćwiczenie percepcji wzrokowej Połówki pisanek.

 

Do zabawy potrzebne będą: trzy obrazki pisanek – pocięte, kartki, klej, kolorowe mazaki.

 

Drogi Rodzicu proszę  przygotować dla dziecka kopertę z trzema obrazkami pisanek w

jednakowym kolorze, pociętymi na pół w różny sposób. Zadaniem dziecka jest

odszukanie pasujących połówek i przyklejenie ich na kartce, a następnie ozdobienie

pisanek flamastrami w dowolny sposób.

 

 2. Karta pracy, cz. 2, nr 21.

 

− Popatrzcie na zdjęcia pisanek. W której grupie jest ich najwięcej?

− Policzcie pisanki w każdej grupie.

 

3. Inscenizowanie utworu Teresy Fiutowskiej Awantura o jajka.

 

 

  • Przedstawienie postaci występujących w przedstawieniu.

 

Do inscenizacji potrzebne będą: sylwety bohaterów inscenizacji załącznik nr 1

 

Proszę pokazać dziecku sylwety: Gosposi, kurek: Czupurki, Kukurki,

Pstrokatki, Czubatki, podaje ich nazwy, a dzieci je powtarzają.

 

  • Inscenizacja za pomocą sylwet postaci.

 

Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz,

że zbliżają się święta?

Jajka będą potrzebne na pisanki.

Kukurka: Będą na nich malowanki?

Gosposia: Będą piękne, kolorowe!

Narrator: Kurka łapie się za głowę...

Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?!

Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!

Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.

Kukurka: Ależ będę mieć robotę!

Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku

kurek innych mam bez liku:

Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...

Kukurka: To dopiero trzecia kurka...

Gosposia: Ty jesteś czwarta.

Kukurka: Lecz najwięcej warta!

Moje jajka są wspaniałe,

żółtka żółte, a skorupki białe.

Narrator: Przechwałki Kukurki

usłyszały inne kurki.

Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala.

Moje jajka... tralala, tralala...

Żółtka moich jaj są żółte,

a jajka o, taakie duże...

Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko,

to zwykłe jaja kurze!

Czubatka: Po co ta gadka?

Narrator: Mówi do kurek Czubatka.

Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże,

ja wam zaraz tu powtórzę,

co mówiła dziś Agatka:

– Ładne jajka ma Czubatka!

Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…

Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.

Narrator: Gosposię już boli głowa,

lecz rozmówek to połowa,

bo nadchodzi kurka czwarta...

Czupurka: Każda z was jest mało warta,

bo przechwala swoje jajka.

Narrator: Doskoczyły do niej kurki.

Kurka:

Pstrokatka: Ale kura z tej Czupurki!

Czubatka:

Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury...

Dosyć mam tej awantury.

Narrator: Gosposia powoli wychodzi...

Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi.

Lubicie kłótnie, kurze potyczki.

Po jajka na święta pójdę do indyczki.

 

  • Rozmowa na temat inscenizacji.

 

− Jakie święta się zbliżały?

− O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?

− Kto usłyszał przechwałki Kukurki?

− Czym zakończyła się kłótnia kur?

 

 

4.Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.

 

Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką?

 

Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego

lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym

wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny

wzór na barwnym tle.

 

Jaki był pożytek z pisanek?

 

Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i

dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec

szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka

na pisanki, aby bujnie rosły.

 

  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Niesiemy pisanki.

 

Do zabawy potrzebne będą: Kolorowy krążek, mała piłeczka.

 

Dziecko dostaje krążek  i piłeczkę. Kładą piłeczkę na krążek i starają się poruszać z nimi

po pokoju  tak, aby piłeczka- pisanka z niej nie spadła.

 

 

5. Kartka wielkanocna – wykonanie dowolnej kartki świątecznej przez dziecko.

 

  • Oglądanie kartek świątecznych.

 

Do zabawy potrzebne będą: kartki świąteczne.

 

  • Zwracanie uwagi na powtarzające się elementy.

 

  • Omówienie tradycji wysyłania sobie kartek z życzeniami.

 

  • Wykonanie kartki przez dziecko.

 

  • Wręczenie lub wysłanie kartki świątecznej bliskiej osobie.

 

6. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) nazw obrazków związanych tematycznie z

Wielkanocą. -  Załącznik nr 2

 

Data dodania: 2021-03-29 20:42:37
Data edycji: 2022-01-04 22:25:52
Ilość wyświetleń: 430
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej