Temat dnia: „Awantura o jajka”
Cele główne:
− rozwijanie mowy,
− rozwijanie sprawności manualnej.
1. Ćwiczenie percepcji wzrokowej Połówki pisanek.
Do zabawy potrzebne będą: trzy obrazki pisanek – pocięte, kartki, klej, kolorowe mazaki.
Drogi Rodzicu proszę przygotować dla dziecka kopertę z trzema obrazkami pisanek w
jednakowym kolorze, pociętymi na pół w różny sposób. Zadaniem dziecka jest
odszukanie pasujących połówek i przyklejenie ich na kartce, a następnie ozdobienie
pisanek flamastrami w dowolny sposób.
2. Karta pracy, cz. 2, nr 21.
− Popatrzcie na zdjęcia pisanek. W której grupie jest ich najwięcej?
− Policzcie pisanki w każdej grupie.
3. Inscenizowanie utworu Teresy Fiutowskiej Awantura o jajka.
Do inscenizacji potrzebne będą: sylwety bohaterów inscenizacji – załącznik nr 1
Proszę pokazać dziecku sylwety: Gosposi, kurek: Czupurki, Kukurki,
Pstrokatki, Czubatki, podaje ich nazwy, a dzieci je powtarzają.
Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz,
że zbliżają się święta?
Jajka będą potrzebne na pisanki.
Kukurka: Będą na nich malowanki?
Gosposia: Będą piękne, kolorowe!
Narrator: Kurka łapie się za głowę...
Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?!
Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!
Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.
Kukurka: Ależ będę mieć robotę!
Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku
kurek innych mam bez liku:
Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...
Kukurka: To dopiero trzecia kurka...
Gosposia: Ty jesteś czwarta.
Kukurka: Lecz najwięcej warta!
Moje jajka są wspaniałe,
żółtka żółte, a skorupki białe.
Narrator: Przechwałki Kukurki
usłyszały inne kurki.
Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala.
Moje jajka... tralala, tralala...
Żółtka moich jaj są żółte,
a jajka – o, taakie duże...
Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko,
to zwykłe jaja kurze!
Czubatka: Po co ta gadka?
Narrator: Mówi do kurek Czubatka.
Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże,
ja wam zaraz tu powtórzę,
co mówiła dziś Agatka:
– Ładne jajka ma Czubatka!
Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…
Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.
Narrator: Gosposię już boli głowa,
lecz rozmówek to połowa,
bo nadchodzi kurka czwarta...
Czupurka: Każda z was jest mało warta,
bo przechwala swoje jajka.
Narrator: Doskoczyły do niej kurki.
Kurka:
Pstrokatka: Ale kura z tej Czupurki!
Czubatka:
Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury...
Dosyć mam tej awantury.
Narrator: Gosposia powoli wychodzi...
Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi.
Lubicie kłótnie, kurze potyczki.
Po jajka na święta pójdę do indyczki.
− Jakie święta się zbliżały?
− O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?
− Kto usłyszał przechwałki Kukurki?
− Czym zakończyła się kłótnia kur?
4.Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.
− Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką?
Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego
lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym
wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny
wzór na barwnym tle.
− Jaki był pożytek z pisanek?
Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i
dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec
szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka
na pisanki, aby bujnie rosły.
Do zabawy potrzebne będą: Kolorowy krążek, mała piłeczka.
Dziecko dostaje krążek i piłeczkę. Kładą piłeczkę na krążek i starają się poruszać z nimi
po pokoju tak, aby piłeczka- pisanka z niej nie spadła.
5. Kartka wielkanocna – wykonanie dowolnej kartki świątecznej przez dziecko.
Do zabawy potrzebne będą: kartki świąteczne.
6. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) nazw obrazków związanych tematycznie z
Wielkanocą. - Załącznik nr 2
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13