WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

30.03.20201 - ''AWANTURA O JAJKA''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia: Awantura o jajka”

 

Cele główne:

 

− rozwijanie mowy,

− rozwijanie sprawności manualnej.

 

1. Ćwiczenie percepcji wzrokowej Połówki pisanek.

 

Do zabawy potrzebne będą: trzy obrazki pisanek – pocięte, kartki, klej, kolorowe mazaki.

 

Drogi Rodzicu proszę  przygotować dla dziecka kopertę z trzema obrazkami pisanek w

jednakowym kolorze, pociętymi na pół w różny sposób. Zadaniem dziecka jest

odszukanie pasujących połówek i przyklejenie ich na kartce, a następnie ozdobienie

pisanek flamastrami w dowolny sposób.

 

 2. Karta pracy, cz. 2, nr 21.

 

− Popatrzcie na zdjęcia pisanek. W której grupie jest ich najwięcej?

− Policzcie pisanki w każdej grupie.

 

3. Inscenizowanie utworu Teresy Fiutowskiej Awantura o jajka.

 

 

  • Przedstawienie postaci występujących w przedstawieniu.

 

Do inscenizacji potrzebne będą: sylwety bohaterów inscenizacji załącznik nr 1

 

Proszę pokazać dziecku sylwety: Gosposi, kurek: Czupurki, Kukurki,

Pstrokatki, Czubatki, podaje ich nazwy, a dzieci je powtarzają.

 

  • Inscenizacja za pomocą sylwet postaci.

 

Gosposia: Kukurko, czy pamiętasz,

że zbliżają się święta?

Jajka będą potrzebne na pisanki.

Kukurka: Będą na nich malowanki?

Gosposia: Będą piękne, kolorowe!

Narrator: Kurka łapie się za głowę...

Kukurka: Pewnie dużo trzeba jaj?!

Ajajaj! Ajajaj! Ajajaj!

Gosposia: Dużo, dużo. Całą kopę.

Kukurka: Ależ będę mieć robotę!

Gosposia: Oj! Kukurko! Toć w kurniku

kurek innych mam bez liku:

Pstrokatka, Czubatka, Czupurka...

Kukurka: To dopiero trzecia kurka...

Gosposia: Ty jesteś czwarta.

Kukurka: Lecz najwięcej warta!

Moje jajka są wspaniałe,

żółtka żółte, a skorupki białe.

Narrator: Przechwałki Kukurki

usłyszały inne kurki.

Pstrokatka: Jak Kukurka się przechwala.

Moje jajka... tralala, tralala...

Żółtka moich jaj są żółte,

a jajka o, taakie duże...

Kukurka: Twoje jajka, Pstrokatko,

to zwykłe jaja kurze!

Czubatka: Po co ta gadka?

Narrator: Mówi do kurek Czubatka.

Czubatka: Żółtka żółte, jaja duże,

ja wam zaraz tu powtórzę,

co mówiła dziś Agatka:

– Ładne jajka ma Czubatka!

Pstrokatka: Moje chwali gospodyni…

Czubatka: Przez grzeczność to tylko czyni.

Narrator: Gosposię już boli głowa,

lecz rozmówek to połowa,

bo nadchodzi kurka czwarta...

Czupurka: Każda z was jest mało warta,

bo przechwala swoje jajka.

Narrator: Doskoczyły do niej kurki.

Kurka:

Pstrokatka: Ale kura z tej Czupurki!

Czubatka:

Gosposia: Cicho, cicho, cicho, kury...

Dosyć mam tej awantury.

Narrator: Gosposia powoli wychodzi...

Gosposia: Nikt was dzisiaj nie pogodzi.

Lubicie kłótnie, kurze potyczki.

Po jajka na święta pójdę do indyczki.

 

  • Rozmowa na temat inscenizacji.

 

− Jakie święta się zbliżały?

− O czym rozmawiała Gosposia z kurką Kukurką?

− Kto usłyszał przechwałki Kukurki?

− Czym zakończyła się kłótnia kur?

 

 

4.Słuchanie ciekawostek na temat pisanek.

 

Dlaczego jajko malowane we wzory nazywa się pisanką?

 

Zgodnie z tradycją te wzory pisze się na jajku rozgrzanym woskiem, używając maleńkiego

lejka ze skuwki od sznurowadła oraz szpilki do robienia kropek. Gdy jajko z napisanym

wzorem zanurzymy w farbie, a potem usuniemy wosk w gorącej wodzie, pozostanie jasny

wzór na barwnym tle.

 

Jaki był pożytek z pisanek?

 

Kiedyś pisanki zakopywano pod progami domów, aby zapewniły mieszkańcom szczęście i

dostatek. Skorupki jaj wielkanocnych rzucano pod drzewa owocowe, aby zapobiec

szkodnikom i sprowadzić urodzaj. Dziewczęta myły włosy w wodzie, w której gotowano jajka

na pisanki, aby bujnie rosły.

 

  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi – Niesiemy pisanki.

 

Do zabawy potrzebne będą: Kolorowy krążek, mała piłeczka.

 

Dziecko dostaje krążek  i piłeczkę. Kładą piłeczkę na krążek i starają się poruszać z nimi

po pokoju  tak, aby piłeczka- pisanka z niej nie spadła.

 

 

5. Kartka wielkanocna – wykonanie dowolnej kartki świątecznej przez dziecko.

 

  • Oglądanie kartek świątecznych.

 

Do zabawy potrzebne będą: kartki świąteczne.

 

  • Zwracanie uwagi na powtarzające się elementy.

 

  • Omówienie tradycji wysyłania sobie kartek z życzeniami.

 

  • Wykonanie kartki przez dziecko.

 

  • Wręczenie lub wysłanie kartki świątecznej bliskiej osobie.

 

6. Rytmiczne dzielenie (na sylaby) nazw obrazków związanych tematycznie z

Wielkanocą. -  Załącznik nr 2

 

Data dodania: 2021-03-29 20:42:37
Data edycji: 2022-01-04 22:25:52
Ilość wyświetleń: 478
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej