30.03.2020 r. - "WITAMY PTAKI"

Temat tygodnia: „Wiosenne powroty”
- czytanie książek, wierszy o tematyce wiosennej oraz opowiadanie pt. „Ptasia narada”,
- przeprowadźmy rozmowę na temat ptaków przylatujących do polski na wiosnę, oraz o ich budowie i wyglądzie,
- obserwowanie przez okno zachowania ptaków,
- słuchanie odgłosów ptaków, naśladowanie dźwięków jakie wydają różne ptaki,
- dzielenie nazw ptaków na sylaby np.: (sko-wro-nek),
- dzielenie nazw ptaków na głoski np.: (b-o-c-i-a-n),
- nie zapominajmy o ćwiczeniach logopedycznych usprawniających narządy mowy,
- ćwiczmy umiejętności matematyczne.
Temat dnia: „Witamy ptaki”
Wprowadzenie do tematu. Proszę przeczytać opowiadanie.
- Opowiadanie pt. „Ptasia narada”
W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani !
pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię
wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – a ty jak zwykle odezwał się bocian.
– Tylko praca ci w głowie…. Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty…
Najpierw gniazdo musze wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta,
nauczyć je latać… Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu
przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę nie jest wskazany.
Masz rację, bocianie! – przytaknęła jaskółka. – ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co
innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować….. Leń z niej, tyle
powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do
naśladowania! Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.
– Witajcie przyjaciel. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z
Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was!
Bocian wyprostował się na swoich długich nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.
– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast!
Gdzie moje walizki? - Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek.
- Co to będzie? Co to będzie? - Wiosna tuż – tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona
jaskółka. Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie
miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.
Przykładowe pytania do dziecka:
- Od kogo ptaki dostały list?
- Czego się z niego dowiedziały?
- Jakie ptaki przylatują wiosna do Polski?
Jeśli mają państwo mapę świata, mogą wskazać gdzie leży Afryka, a gdzie Polska i jaką drogę musiały
pokonać ptaki.
- Zabawa badawczo – plastyczna „Kolorowe piórka”
Do zabawy potrzebne będą ptasie piórka najbezpieczniej sztuczne.
- Część badawcza – Jakie jest piórko?
Proszę również przygotować : miskę z wodą, folię, piórko, spryskiwacz z wodą.
- Dziecko dotyka piórka, pociera nimi dłoń, policzki, szyję. Proszę zwrócić uwagę dziecka na
budowie piórka. Dziecko opisuje wygląd, dzieli się swoimi wrażeniami dotykowymi. Opisuje piórko
za pomocą określeń przymiotnikowych, np.,: Piórko jest lekkie, ciepłe, delikatne, miłe.
Następnie proszę poprosić dziecko do miski napełnionej woda. Kładzie piórko na wodzie. Dziecko
obserwuje doświadczenie i formułuje wnioski. - Wniosek: Piórko unosi się na powierzchni wody ( można wyjaśnić dziecku, że dzięki piórom ptaki
unoszą się na wodzie). Kontynuujemy zabawę - układamy piórko na folii i spryskujemy je wodą.
Dziecko obserwuje, jak krople wody spływają z piórka.
Dotyka piórka.
- Wniosek: Piórko jest suche. (proszę wyjaśnić dziecku – wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną
krople wody z piór i są gotowe do lotu. - Podsumowanie badań.
Proszę zadać pytanie dziecku: Po co ptakom są potrzebne pióra? Dziecko próbuje znaleźć
odpowiedź na to pytanie –( można uzupełnić jego wypowiedź tj.- pióra są potrzebne ptakom do lotu,
pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami,
utrzymują stałą temperaturę ciała).
- Zabawa plastyczna –„ Mój kolorowy ptak”
Potrzebne materiały: karton z odrysowaną sylwetą ptaka, klej, kolorowa włóczka.
Wzór ptaka dostępny jest w załączniku nr 1
Wykonanie: dziecko smaruje sylwetę ptaka klejem, a następnie wybiera i nakleja na nią kawałki wełny
w kolorze odpowiednim upierzeniu wybranego ptaka. Podczas pracy proszę rozmawiać z dzieckiem o
tym, co robi.
Gatunki ptaków dołączone w załączniku nr 2
MIŁEJ ZABAWY !