WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU - REKRUTACJA UZUPEŁNIAJĄCA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

30.03.2020 r. - "WITAMY PTAKI"

30.03.2020 r. -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat tygodnia: „Wiosenne powroty”

  • czytanie książek, wierszy o tematyce wiosennej oraz opowiadanie pt. „Ptasia narada”,
  • przeprowadźmy rozmowę na temat ptaków przylatujących do polski na wiosnę, oraz o ich budowie i wyglądzie,
  • obserwowanie przez okno zachowania ptaków,
  • słuchanie odgłosów ptaków, naśladowanie dźwięków jakie wydają różne ptaki,
  • dzielenie nazw ptaków na sylaby np.: (sko-wro-nek),
  • dzielenie nazw ptaków na głoski np.: (b-o-c-i-a-n),
  • nie zapominajmy o ćwiczeniach logopedycznych usprawniających narządy mowy,
  • ćwiczmy umiejętności matematyczne.

 

Temat dniaWitamy ptaki”

Wprowadzenie do tematu. Proszę przeczytać opowiadanie.

  1. Opowiadanie pt. „Ptasia narada”

W dalekiej Afryce spotkała się na naradzie trójka przyjaciół. Pierwszy odezwał się skowronek. – Kochani !

pewnie już niedługo zacznie się w Polsce wiosna. A kto ma ją witać swoim śpiewem, jeśli nie ja? Mówię

wam, czas wracać. Nie ma na co czekać. Szkoda każdego dnia! – a ty jak zwykle odezwał się bocian.

 – Tylko praca ci w głowie…. Może masz rację, przyjacielu, ale gdy sobie pomyślę, ile tam będę miał roboty…

Najpierw gniazdo musze wyremontować, potem wysiadywać jajka, a jeszcze później wykarmić pisklęta,

nauczyć je latać…  Poczekajmy parę dni. Odpocznijmy. Nabierzmy sił… Rozejrzyj się i zobacz, jak tu

przyjemnie. Co prawda trochę gorąco, ale pośpiech naprawdę  nie jest wskazany. 

Masz rację,  bocianie! – przytaknęła jaskółka. – ciężka praca nas czeka. Nie jest łatwo wychować dzieci. Co

innego taka kukułka – podrzuca innym jajka. Po prostu wstyd, jak można tak postępować….. Leń z niej, tyle

powiem! Ja na przykład zamierzam wychować swoje dzieci najlepiej jak potrafię, żeby stanowiły wzór do

naśladowania!  Nagle przyfrunęła pani czajka, niosąc coś w dziobie.

 – Witajcie przyjaciel. Ale się zmęczyłam. Zobaczcie, co znalazłam w swoim ogródku! List od wróbelka z

Polski! Bocianie, może ty przeczytaj go na głos, bo ja już nie mam siły. Tak się śpieszyłam do was! 

Bocian wyprostował się na swoich długich nogach i z wielką uwagą przeczytał list od początku do końca.

– Ojej! – zawołał zdenerwowany. – czekają na nas! Nie ma czasu do stracenia! Musimy lecieć! Natychmiast!

Gdzie moje walizki?  - Co tam walizki! Trzeba czym prędzej witać wiosnę! – zawołał skowronek.

-  Co to będzie? Co to będzie?  - Wiosna tuż – tuż, a my jeszcze w Afryce! – lamentowała przerażona

jaskółka.  Ptaki bez zastanowienia spakowały cały dobytek i wyruszyły w daleką drogę do Polski. Nawet nie

miały czasu się zastanowić, co je tam czeka.

Przykładowe pytania do dziecka:

- Od kogo ptaki dostały list?

- Czego się z niego dowiedziały?

- Jakie ptaki przylatują wiosna do Polski?

Jeśli mają państwo mapę świata, mogą wskazać gdzie leży Afryka, a gdzie Polska i jaką drogę musiały

pokonać ptaki.

  1. Zabawa badawczo – plastyczna „Kolorowe piórka”

Do zabawy potrzebne będą ptasie piórka najbezpieczniej sztuczne.

  • Część badawcza – Jakie jest piórko?

Proszę również  przygotować : miskę z wodą, folię, piórko, spryskiwacz z wodą.

  • Dziecko dotyka piórka, pociera nimi dłoń, policzki, szyję. Proszę  zwrócić uwagę dziecka na

    budowie piórka. Dziecko opisuje wygląd, dzieli się swoimi wrażeniami dotykowymi. Opisuje piórko

    za pomocą określeń przymiotnikowych, np.,: Piórko jest lekkie, ciepłe, delikatne, miłe.

     Następnie proszę poprosić dziecko do miski napełnionej  woda. Kładzie piórko na wodzie. Dziecko

    obserwuje doświadczenie i formułuje wnioski.              
  •    Wniosek: Piórko unosi się na powierzchni wody ( można wyjaśnić dziecku, że dzięki piórom ptaki

    unoszą się na wodzie). Kontynuujemy zabawę  -  układamy piórko na folii i spryskujemy je wodą.

    Dziecko obserwuje, jak krople wody spływają z piórka.

    Dotyka 
    piórka. 
                                                                                
  • Wniosek: Piórko jest suche. (proszę wyjaśnić dziecku – wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną

    krople wody z piór i są gotowe do lotu.
  • Podsumowanie badań.

Proszę zadać pytanie dziecku: Po co ptakom są potrzebne pióra? Dziecko próbuje znaleźć

odpowiedź na to pytanie –( można uzupełnić jego wypowiedź tj.- pióra są potrzebne ptakom do lotu,

pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami,

utrzymują stałą temperaturę ciała).

  1. Zabawa plastyczna –„ Mój kolorowy ptak”

Potrzebne materiały: karton z odrysowaną sylwetą ptaka, klej, kolorowa włóczka.

 Wzór ptaka dostępny  jest w załączniku nr 1

Wykonanie: dziecko smaruje sylwetę ptaka klejem, a następnie wybiera i nakleja na nią kawałki wełny

w kolorze odpowiednim upierzeniu wybranego ptaka. Podczas pracy proszę rozmawiać z dzieckiem o

tym, co robi. 

Gatunki ptaków dołączone w załączniku nr 2

MIŁEJ ZABAWY !

 

 

 

Data dodania: 2020-03-29 21:02:08
Data edycji: 2020-03-30 22:43:14
Ilość wyświetleń: 627
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej