WOLNE MIEJSCA W PRZEDSZKOLU NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

29.04.2020 r. - BUDYNKI W MOJEJ MIEJSCOWOŚCI

29.04.2020 r. - BUDYNKI W MOJEJ MIEJSCOWOŚCI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia: "Budynki w mojej miejscowości"

  • zwracanie uwagi na architekturę miejscowości zamieszkania,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • rozwijanie sprawności ruchowej.

Przykładowe zadania i zabawy:

 

 1. Budujemy domy – zabawy matematyczne

 

 

  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Moja miejscowość”

 

Potrzebne będą: dwie obręcze różniące się kolorem, pocztówki lub zdjęcia przedstawiające

różne miejscowości oraz miejscowość zamieszkania dziecka (z wyraźnie widocznymi

budynkami)

 

Układamy przed dzieckiem dwie obręcze ( można zastąpić skakankami, szarfami itp.) różniące

się kolorem oraz pocztówki lub zdjęcia przedstawiające miejscowość w której mieszkacie.

 Dziecko rozdziela obrazki, wkłada do jednej obręczy pocztówki przedstawiające ich

miejscowość, a do drugiej obręczy – pozostałe.

 

 

  • Zabawa twórcza - „Dom”

 

Potrzebne będą: papierowe kolorowe figury geometryczne: duży prostokąt, mały prostokąt, 2

małe kwadraty, duży trójkąt, obrazki budynków.

 

Kierujemy pytanie do dziecka – jakie budynki znajdują się w twojej okolicy. Dziecko patrzy na

zawieszone na ścianie lub w dowolnym miejscu  pokoju obrazki i wypowiada się. Opisuje

wygląd budynków. Potem osoba dorosła rozkłada na dywanie papierowe figury

geometryczne. Prosimy dziecko, aby nazwało (same lub z pomocą osoby dorosłej), opisało i

przeliczyło figury, a następnie zastanowiło się, jak je ułożyć, aby utworzyły dom. Dziecko

wspólnie z mamą lub tatą układa na dużym prostokącie- 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe

kwadraty (okna); trójkąt (dach) układamy na dużym prostokącie.

 

 

  • „Dom niski i dom wysoki”

 

Potrzebne będą: 2 pudełka różniące się wysokością, z naklejonymi w miejscach drzwi i okien

małymi i dużymi figurami geometrycznymi (prostokątami i kwadratami).

 

Ustawiamy przed dzieckiem dwa pudełka – domy. Dziecko wskazuje dom niski i dom wysoki.

Pytamy dziecko, który dom jest według niego charakterystyczny dla wsi, a który dla miasta,

jakie budynki znajdują się w jego miejscu zamieszkania: niskie, czy wysokie. Dziecko

wypowiada się. Następnie dziecko z pomocą osoby dorosłej opisuje wygląd budynków.

Wskazuje, który budynek ma małe okna, a który – duże. Przelicza okna i drzwi w każdym

domu, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej.

 

 

  • „ Domy z figur „

 

Potrzebne będą: biały karton formatu A3, wycięte z kolorowego papieru małe i duże :

kwadraty, prostokąty, klej.

 

Rozkładamy na dywanie kartę formatu A3. Zapraszamy dziecko do zabawy w budowanie

domów.

 

Układanie domów według instrukcji.

 

Prosimy dziecko o wybudowanie niskiego domu. Mówimy:

 

- Wybuduj niski dom, który ma dwoje drzwi i trzy okna.

 

Dziecko układa karton w pozycji poziomej i na nim odpowiednio 2 małe prostokąty i 3

małe kwadraty. Sprawdzamy wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z

kartonu. Następnie prosimy dziecko o wybudowanie wysokiego domu. Mówimy.

 

-  Wybuduj wysoki dom, który ma jedne duże drzwi oraz dwa duże okna.

 

Dziecko układa kartkę w pozycji pionowej i na niej odpowiednio 1 duży prostokąt i 2

duże kwadraty. Sprawdzamy wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z

kartonu.

 

Układanie figur według własnego pomysłu.

 

 

 Dziecko samodzielnie buduje dom według własnego pomysłu – układa na kartonie małe i

duże figury. Po wykonaniu zadania przykleja figury na kartonie.

Na koniec zabawy podziwiamy pracę.

 

 

2. Zestaw zabaw ruchowych

 

 

  • „Wspólne zabawy”- ćwiczenia elementem toczenia

 

Dziecko stoi naprzeciwko osoby dorosłej lub rodzeństwa, w niewielkiej odległości. Dziecko

trzyma w ręce obręcz opartą o podłogę. Na sygnał - toczy ją do drugiej osoby. Łapiemy obręcz

oburącz i toczymy ją z powrotem do dziecka.

 

 

  • Zabawa ruchowa z elementem „Skoku i podskoku”

 

Obręcz leży na podłodze. Dziecko stoi w środku obręczy. Dziecko wyskakuje i wyskakuje z

obręczy obunóż.

 

 

  • Zabawa - „Ćwiczenia stóp”

 

Rodzic jest zwrócony twarzą do dziecka, siedzicie w siadzie skulonym podpartym po

przeciwnych stronach obręczy. Obręcz leży pomiędzy wami, ale w niewielkiej odległości. Na

sygnał stawiacie stopy na obręczy i mocno naciskając na nią palcami stóp, przesuwacie ją w

kierunku od siebie do dziecka odwrotnie.

 

 

  • Przeskocz przeszkodę” – zabawa ruchowa z elementem skoku

 

 

Rozkładamy na dywanie kilka szarf, tworząc tor przeszkód. Dziecko ustawia się przed

szarfami i przeskakuje obunóż przez przeszkody.

 

 

  • Zabawa ruchowa – „Odgłosy

 

 

Dziecko biega po pokoju w rytm muzyki, na przerwę staje w bezruchu i nasłuchując

rozpoznaje odgłosy z otoczenia.

 

 

 3. Zabawa na spostrzegawczość – „Czy znasz to miejsce”

 

- W załączniku zamieszczone są zdjęcia – „Ciekawe miejsca turystyczne Czarnkowa”

 

 

 

Data dodania: 2020-04-28 20:57:20
Data edycji: 2020-04-28 21:07:46
Ilość wyświetleń: 464
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

64-700 Czarnków

ul. Wroniecka 13

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej