29.04.2020 r. - BUDYNKI W MOJEJ MIEJSCOWOŚCI
Temat dnia: "Budynki w mojej miejscowości"
- zwracanie uwagi na architekturę miejscowości zamieszkania,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie sprawności ruchowej.
Przykładowe zadania i zabawy:
1. Budujemy domy – zabawy matematyczne
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Moja miejscowość”
Potrzebne będą: dwie obręcze różniące się kolorem, pocztówki lub zdjęcia przedstawiające
różne miejscowości oraz miejscowość zamieszkania dziecka (z wyraźnie widocznymi
budynkami)
Układamy przed dzieckiem dwie obręcze ( można zastąpić skakankami, szarfami itp.) różniące
się kolorem oraz pocztówki lub zdjęcia przedstawiające miejscowość w której mieszkacie.
Dziecko rozdziela obrazki, wkłada do jednej obręczy pocztówki przedstawiające ich
miejscowość, a do drugiej obręczy – pozostałe.
- Zabawa twórcza - „Dom”
Potrzebne będą: papierowe kolorowe figury geometryczne: duży prostokąt, mały prostokąt, 2
małe kwadraty, duży trójkąt, obrazki budynków.
Kierujemy pytanie do dziecka – jakie budynki znajdują się w twojej okolicy. Dziecko patrzy na
zawieszone na ścianie lub w dowolnym miejscu pokoju obrazki i wypowiada się. Opisuje
wygląd budynków. Potem osoba dorosła rozkłada na dywanie papierowe figury
geometryczne. Prosimy dziecko, aby nazwało (same lub z pomocą osoby dorosłej), opisało i
przeliczyło figury, a następnie zastanowiło się, jak je ułożyć, aby utworzyły dom. Dziecko
wspólnie z mamą lub tatą układa na dużym prostokącie- 1 mały prostokąt (drzwi), 2 małe
kwadraty (okna); trójkąt (dach) układamy na dużym prostokącie.
- „Dom niski i dom wysoki”
Potrzebne będą: 2 pudełka różniące się wysokością, z naklejonymi w miejscach drzwi i okien
małymi i dużymi figurami geometrycznymi (prostokątami i kwadratami).
Ustawiamy przed dzieckiem dwa pudełka – domy. Dziecko wskazuje dom niski i dom wysoki.
Pytamy dziecko, który dom jest według niego charakterystyczny dla wsi, a który dla miasta,
jakie budynki znajdują się w jego miejscu zamieszkania: niskie, czy wysokie. Dziecko
wypowiada się. Następnie dziecko z pomocą osoby dorosłej opisuje wygląd budynków.
Wskazuje, który budynek ma małe okna, a który – duże. Przelicza okna i drzwi w każdym
domu, posługując się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej.
- „ Domy z figur „
Potrzebne będą: biały karton formatu A3, wycięte z kolorowego papieru małe i duże :
kwadraty, prostokąty, klej.
Rozkładamy na dywanie kartę formatu A3. Zapraszamy dziecko do zabawy w budowanie
domów.
Układanie domów według instrukcji.
Prosimy dziecko o wybudowanie niskiego domu. Mówimy:
- Wybuduj niski dom, który ma dwoje drzwi i trzy okna.
Dziecko układa karton w pozycji poziomej i na nim odpowiednio 2 małe prostokąty i 3
małe kwadraty. Sprawdzamy wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z
kartonu. Następnie prosimy dziecko o wybudowanie wysokiego domu. Mówimy.
- Wybuduj wysoki dom, który ma jedne duże drzwi oraz dwa duże okna.
Dziecko układa kartkę w pozycji pionowej i na niej odpowiednio 1 duży prostokąt i 2
duże kwadraty. Sprawdzamy wykonanie zadania, po czym dziecko zdejmuje figury z
kartonu.
Układanie figur według własnego pomysłu.
Dziecko samodzielnie buduje dom według własnego pomysłu – układa na kartonie małe i
duże figury. Po wykonaniu zadania przykleja figury na kartonie.
Na koniec zabawy podziwiamy pracę.
2. Zestaw zabaw ruchowych
- „Wspólne zabawy”- ćwiczenia elementem toczenia
Dziecko stoi naprzeciwko osoby dorosłej lub rodzeństwa, w niewielkiej odległości. Dziecko
trzyma w ręce obręcz opartą o podłogę. Na sygnał - toczy ją do drugiej osoby. Łapiemy obręcz
oburącz i toczymy ją z powrotem do dziecka.
- Zabawa ruchowa z elementem „Skoku i podskoku”
Obręcz leży na podłodze. Dziecko stoi w środku obręczy. Dziecko wyskakuje i wyskakuje z
obręczy obunóż.
- Zabawa - „Ćwiczenia stóp”
Rodzic jest zwrócony twarzą do dziecka, siedzicie w siadzie skulonym podpartym po
przeciwnych stronach obręczy. Obręcz leży pomiędzy wami, ale w niewielkiej odległości. Na
sygnał stawiacie stopy na obręczy i mocno naciskając na nią palcami stóp, przesuwacie ją w
kierunku od siebie do dziecka odwrotnie.
- „Przeskocz przeszkodę” – zabawa ruchowa z elementem skoku
Rozkładamy na dywanie kilka szarf, tworząc tor przeszkód. Dziecko ustawia się przed
szarfami i przeskakuje obunóż przez przeszkody.
- Zabawa ruchowa – „Odgłosy
Dziecko biega po pokoju w rytm muzyki, na przerwę staje w bezruchu i nasłuchując
rozpoznaje odgłosy z otoczenia.
3. Zabawa na spostrzegawczość – „Czy znasz to miejsce”
- W załączniku zamieszczone są zdjęcia – „Ciekawe miejsca turystyczne Czarnkowa”