Temat dnia: „Kolorowy abażur lampy”
Cel gÅ‚ówny:
− rozwijanie sprawnoÅ›ci manualnej.
Proponowane zabawy i zadania na dziÅ›.
,,HuÅ›tamy zabawki na brzuchach”- ćwiczenia oddechowe. Do wykonania ćwiczenia bÄ™dzie potrzebna maskotka. Dzieci leżą na plecach. Polecam im tak wykonywać wdech, a potem wydech, aby brzuchy opadaÅ‚y i unosiÅ‚y siÄ™ – na zmianÄ™. Aby to sprawdzić, dzieci muszÄ… poÅ‚ożyć dÅ‚onie na brzuchach. Gdy opanujÄ… to ćwiczenie, umieszczajÄ… na brzuchach wybrane przez siebie zabawki (misia, maskotkÄ™). WykonujÄ…c rytmiczne wdechy i wydechy, dzieci huÅ›tajÄ… zabawki na brzuchach.
,,Dzielenie sÅ‚ów” – rodzic wymienia nazwÄ™ urzÄ…dzeÅ„ elektrycznych np. odkurzacz, lodówka, toster, czajnik, itd, a dziecko – rytmicznie dzieli nazwÄ™ na sylaby, poÅ‚Ä…czone z wykonywaniem odpowiedniej liczby kroków (jedna sylaba – jeden krok).
,,Kolorowy abażur” – praca plastyczna. Potrzebne bÄ™dzie: zaÅ‚Ä…cznik nr 1, bibuÅ‚a, klej, kredki. Zadaniem dzieci jest zrobienie kulki z bibuÅ‚y i przyklejajÄ… je na rysunku abażuru. NastÄ™pnie kolorujÄ… podstawkÄ™ i dorysowujÄ… kabel. MOżna wykonać pracÄ™ innÄ… technikÄ… np. pomalować farbÄ….
,,O której lampie mówimy?” (zaÅ‚Ä…cznik nr 2) Rodzic wskazuje lampÄ™ z ilustracji, a zadaniem dziecka jest opisanie jego wyglÄ…du. A nastÄ™pnie dziecko odpowiada na poniższe pytania:
Czy macie w domu lampy stojÄ…ce?
− Do czego one sÅ‚użą?
Kiedy ich używamy?
Rodzic wraz z dzieckiem na podstawie ilustracji omawia budowę lampy, wskazując jej części (abażur, podstawka, kabel).
,,Rozgrzewka” - zabawa ruchowa. Dzieci stajÄ… na dywanie w lekkim rozkroku, kreÅ›lÄ… w powietrzu rÄ™kami szerokie koÅ‚a w przód i w tyÅ‚ (na zmianÄ™ jednÄ… rÄ™kÄ…, drugÄ… rÄ™kÄ…, obiema rÄ™kami). NastÄ™pnie wykonujÄ… skÅ‚on i wyprostowanÄ… rÄ™kÄ… dotykajÄ… czubków palców u stóp, naprzemiennie jednÄ… rÄ™kÄ… dotykajÄ… przeciwnej nogi i drugÄ… rÄ™kÄ… też przeciwnej nogi; kolana muszÄ… być wyprostowane.
,,Zagadki” - rodzic czyta poniższe zagadki, a dziecko odgaduje jakie to urzÄ…dzenie elektryczne.
To urzÄ…dzenie takie gorÄ…ce
jakby nagrzane sierpniowym słońcem
służy wybornie do prasowania
twojej bielizny oraz ubrania
(żelazko)
Któż to taki, powiedz kto?
Kto choć bardzo lubi kurz
i choć dużo je, nie tyje
I ma zawsze smukłą szyję?
(odkurzacz)
Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
możesz zasiąść przed nim z bratem
lub z kolegą i obejrzeć,
gdy ekranem swym zaświeci,
jakiś program, oczywiście ten dla dzieci
(telewizor)
Ta maszyna pracowita niesłychanie,
samodzielnie wykonuje całe pranie
trochÄ™ prÄ…du, proszku odrobina,
a już pierze, płucze i wyżyma.
(pralka automatyczna)
Wiersz pt.: ,,Król i jego elektryczni sÅ‚udzy” D. Graj. Nauka wiersza na pamięć. Rodzicu przeczytaj kilka razy poniższy wiersz, a Wy kochane dzieci spróbujcie go zapamiÄ™tać.
W dzisiejszym świecie
jak król żyć mogÄ™ -
odkurzacz czyści
moją podłogę,
zmywarka myje
za mnie talerze,
pralka mi brudne
ubrania pierze,
toster mi grzanki
przypieka smacznie,
a na mój rozkaz
radio grać zacznie.
Lecz, gdy brak prÄ…du
- przyznajÄ™ z bólem -
zaraz przestajÄ™
być wielkim królem.
Życzę miłego weekendu i pozdrawiam Was serdecznie M.S.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13