Temat dnia: „Kolorowy abażur lampy”
Cel główny:
− rozwijanie sprawności manualnej.
Proponowane zabawy i zadania na dziś.
,,Huśtamy zabawki na brzuchach”- ćwiczenia oddechowe. Do wykonania ćwiczenia będzie potrzebna maskotka. Dzieci leżą na plecach. Polecam im tak wykonywać wdech, a potem wydech, aby brzuchy opadały i unosiły się – na zmianę. Aby to sprawdzić, dzieci muszą położyć dłonie na brzuchach. Gdy opanują to ćwiczenie, umieszczają na brzuchach wybrane przez siebie zabawki (misia, maskotkę). Wykonując rytmiczne wdechy i wydechy, dzieci huśtają zabawki na brzuchach.
,,Dzielenie słów” – rodzic wymienia nazwę urządzeń elektrycznych np. odkurzacz, lodówka, toster, czajnik, itd, a dziecko – rytmicznie dzieli nazwę na sylaby, połączone z wykonywaniem odpowiedniej liczby kroków (jedna sylaba – jeden krok).
,,Kolorowy abażur” – praca plastyczna. Potrzebne będzie: załącznik nr 1, bibuła, klej, kredki. Zadaniem dzieci jest zrobienie kulki z bibuły i przyklejają je na rysunku abażuru. Następnie kolorują podstawkę i dorysowują kabel. MOżna wykonać pracę inną techniką np. pomalować farbą.
,,O której lampie mówimy?” (załącznik nr 2) Rodzic wskazuje lampę z ilustracji, a zadaniem dziecka jest opisanie jego wyglądu. A następnie dziecko odpowiada na poniższe pytania:
Czy macie w domu lampy stojące?
− Do czego one służą?
Kiedy ich używamy?
Rodzic wraz z dzieckiem na podstawie ilustracji omawia budowę lampy, wskazując jej części (abażur, podstawka, kabel).
,,Rozgrzewka” - zabawa ruchowa. Dzieci stają na dywanie w lekkim rozkroku, kreślą w powietrzu rękami szerokie koła w przód i w tył (na zmianę jedną ręką, drugą ręką, obiema rękami). Następnie wykonują skłon i wyprostowaną ręką dotykają czubków palców u stóp, naprzemiennie jedną ręką dotykają przeciwnej nogi i drugą ręką też przeciwnej nogi; kolana muszą być wyprostowane.
,,Zagadki” - rodzic czyta poniższe zagadki, a dziecko odgaduje jakie to urządzenie elektryczne.
To urządzenie takie gorące
jakby nagrzane sierpniowym słońcem
służy wybornie do prasowania
twojej bielizny oraz ubrania
(żelazko)
Któż to taki, powiedz kto?
Kto choć bardzo lubi kurz
i choć dużo je, nie tyje
I ma zawsze smukłą szyję?
(odkurzacz)
Kiedy nie ma do roboty nic lepszego,
możesz zasiąść przed nim z bratem
lub z kolegą i obejrzeć,
gdy ekranem swym zaświeci,
jakiś program, oczywiście ten dla dzieci
(telewizor)
Ta maszyna pracowita niesłychanie,
samodzielnie wykonuje całe pranie
trochę prądu, proszku odrobina,
a już pierze, płucze i wyżyma.
(pralka automatyczna)
Wiersz pt.: ,,Król i jego elektryczni słudzy” D. Graj. Nauka wiersza na pamięć. Rodzicu przeczytaj kilka razy poniższy wiersz, a Wy kochane dzieci spróbujcie go zapamiętać.
W dzisiejszym świecie
jak król żyć mogę -
odkurzacz czyści
moją podłogę,
zmywarka myje
za mnie talerze,
pralka mi brudne
ubrania pierze,
toster mi grzanki
przypieka smacznie,
a na mój rozkaz
radio grać zacznie.
Lecz, gdy brak prądu
- przyznaję z bólem -
zaraz przestaję
być wielkim królem.
Życzę miłego weekendu i pozdrawiam Was serdecznie M.S.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13