Proponowane zadania dla dzieci:
Moje rodzeństwo – rozmowa na temat mojego rodzeństwa.
Dzieci dobierają się w pary i rozmawiają o rodzeństwie, pomocne mogą być pytania, poproś rodzica o ich przeczytanie.
-Czy masz rodzeństwo starsze czy młodsze?
-Czy masz brata, czy siostrę?
-Jak oni mają na imię?
-Za co lubisz swoje rodzeństwo?
-Czy chętnie się bawisz ze swoim rodzeństwem?
-Jakie są wasze ulubione wspólne zabawy?
-Czy czasem denerwujesz się na swoje rodzeństwo?
-Co najczęściej jest powodem konfliktów?
Rodzina – opowiadanie ilustrowane ruchem.
Dzieci ustawiają się w jednej linii, twarzą do rodzica, który znajduje się po przeciwnej stronie pokoju. Dziewczynki przyjmują rolę sióstr, chłopcy – braci. Dzieci ilustrują gestem opowiadanie. Za każdym razem, gdy dzieci usłyszą słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Drogi rodzicu przeczytaj opowiadanie.
Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra – wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swojego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dzieci przesuwają się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? (dzieci szukają rozwiązania). Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… (kontynuujemy opowieść w podobny sposób aż dzieci znajdą się po przeciwnej stronie pokoju)
,,Maskotki’’ – praca plastyczna.
Zadaniem dzieci jest wykonanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców. Potrzebne wam będą: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki.
Dzieci wypełniają skarpetkę watą. Z włóczki o dowolnym kolorze dzieci robią czuprynkę stworka i przyklejają ją do skarpety. Można związać włoski wstążką. Przyklejają oczy z guzików. Z kolorowego materiału (papieru) wycinają buźkę. Ozdabiają maskotkę według własnego pomysłu. Tak przygotowane maskotki można również wykorzystać jako pacynki w teatrzyku.
Życzę kreatywnych pomysłów i dobrej zabawy!
,,Zabiorę brata’’
Zapraszam do wspólnego wysłuchania piosenki, możecie przygotować instrumenty muzyczne (dowolne jakie macie) i stworzyć akompaniament do piosenki. Następnie spróbujcie nauczyć się refrenu na pamięć.
Link do piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=c6-knljNBuI
Zabiorę brata
(sł. Ewa Chotomska, muz. Krzysztof Marzec)
Ten mały to mój starszy brat,
On zawsze bardzo mało jadł,
Marudzi już od rana,
Bo nie chce jeść śniadania.
Więc martwi się rodzina,
Że ma „niejadka” syna.
Przepadam wprost za bratem,
I straszę czasem tatę.
Ref.: Zabiorę brata na koniec świata,
Znajdziemy wyspę jak Robinson.
Zabiorę brata na koniec świata,
Tam zbudujemy wspólny dom.
W szałasie będzie można spać
I pomarańcze z drzewa rwać,
Codziennie jeść banany,
U stóp wspaniałej liany.
A mleko pić z kokosa,
Co rośnie koło nosa.
Nie będzie nikt narzekał,
Że nie pijemy mleka.
Ref.: Zabiorę brata na koniec świata…
Wakacje będą cały rok,
Gorąca plaża już o krok,
Powietrze, słońce, woda,
Beztroska i wygoda.
A jeśli za rodziną
Na wyspie zatęsknimy,
Wyślemy list w butelce,
Do siebie zaprosimy.
Ref.: Zabiorę brata na koniec świata…
,,Fotografia rodzeństwa’’ – zabawa dramowa.
Dzieci odgrywają rodzeństwo i wymyślają temat zdjęcia, np. gramy w badmintona, jesteśmy nad morzem, na spacerze, w górach, na basenie, oglądamy książki, bawimy się, kłócimy się. Na sygnał rodzica: stop! dzieci ustawiają się tak, by pokazać wybraną sytuację – powstaje nieruchoma fotografia.
Miłej zabawy!
Praca z KP4.26a – odszukiwanie osób na fotografii na podstawie przeczytanych zdań oraz tekstu przeczytanego przez rodzica:
-Ciocia Julki stoi z lewej strony mamy Julki.
-Siostra Julki jest ubrana na zielono.
-Babcia Julki stoi z lewej strony cioci. (załącznik)
Praca z KP4.26b – rozpoznawanie emocji, wymyślanie rozwiązań konfliktów pomiędzy rodzeństwem, kontynuowanie rytmów. (załącznik)
Praca z KP4.28a – kącik grafomotoryczny, pisanie po śladzie nazw członków rodziny.(załącznik)
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13