Temat dnia: „Poznajemy naszą miejscowość”
Proponowane zadania i zabawy:
Przywitajmy się wesoło.- (machamy do siebie)
Ładne zróbmy koło. – (rysuje w powietrzu ręką koło)
Ręce w górę, ręce w bok. – (wysuwają ręce do góry, a potem w bok)
Skok do tyłu i w przód skok. – (wykonują jeden skok obunóż do tyłu i do w przód)
Ta poranna gimnastyka
wszystkie zuchy dziś przywita. – (rytmicznie klaszczą w ręce)
2. Poznajemy naszą miejscowość
Wprowadzenie do tematu: Osoba dorosła/ rodzic wskazuje na mapie Polski miejscowość, w
której się znajdujemy (zaznaczamy ją pinezką), ruchem ręki zataczamy obszar, wskazując
region.
Dziecko dowiaduje się, że miejsce ich zamieszkania, to tzw. mała ojczyzna i poznają znaczenie
tych słów. Pokazujemy dziecku etykietę z napisem nazwy ich miejscowości i przypinamy ją na
mapie. Dziecko powtarza nazwę i dzieli ja na sylaby.
Możemy obejrzeć razem z dzieckiem ( jeśli posiadamy) zdjęcia lub przewodniki turystyczne
przedstawiające miejscowość (region) swojego zamieszkania.
„Wirtualny spacer po Czarnkowie”
A teraz zaprośmy dziecko na spacer po naszym mieście, spacer inny niż zwykle - spacer
wirtualny ( można dziecku wytłumaczyć, że w dobie epidemii nie możemy swobodnie
poruszać się ulicami naszego miasta, dlatego w taki oto sposób będzie najbezpieczniej je zwiedzi).
Przypomnimy sobie ważne dla miasta miejsca, ulice , a niektóre może nawet odkryjemy.
https://www.youtube.com/watch?v=DE76alKWkUQ
3. „Na mojej ulicy” – wypowiedzi dziecka na podstawie swoich doświadczeń.
Prosimy, by dziecko przypomniało sobie, jak wygląda ulica, na której mieszka – co się tam
znajduje, czy są jakieś sklepy, jak wyglądają domy, czy jest chodnik, parking itp. Dla ułatwienia
zadania możemy spojrzeć przez okno.
4. Zabawa ruchowa z elementem liczenia – „Raz, dwa, trzy, tyle zrobisz ty”
Potrzebne będą : kostka do gry, instrument muzyczny np. bębenek.
Osoba dorosła trzyma kostkę do gry. Dziecko porusza się po całym pokoju zgodnie z rytmem
podanym przez mamę lub tatę np. na bębenku. W czasie przerwy w muzyce rodzic pokazuje
określoną liczbę oczek na kostce i prosi dziecko, aby zrobiło np. tyle samo pajacyków lub
przysiadów lub skakało tyle samo jak piłeczka
5. Zabawa ruchowa – „Samochody do garażu”
Potrzebne będą: chorągiewka, krążek lub kierownica.
Dziecko wybiera miejsce w pokoju na swój garaż. Następnie otrzymuje krążek lub kierownice.
Na znak – podniesiona chorągiewka – dziecko biega swobodnie po sali, naśladując kręcenie
kierownicą i wydaje odgłos pracującego silnika, np. brym, brym.. Na znak – opuszczenie
chorągiewki – wracają do swojego garażu.
6. Mój dom – zabawa plastyczna
Potrzebne będą: farby pędzel, kartka lub karton.
Dziecko maluje farbami, jak wygląda ich dom. Uwzględniają na rysunku zarówno szczegóły
domu, jak i otoczenia – zieleń, ulica itp.
7. Słuchanie piosenki „Tu mieszkam” (sł. e. Jarząbek, muz. K. Żesławski)
I -To jest moje miasto, zna historii wiele.
Ra tusz, zamek, rynek i piękne aleje.
Ref.
Kocham moje miasto,
miasteczko, czy wieś.
Legendami swymi słynie.
Czy je poznać chcesz.
II - Chodzę ulicami, zwiedzam i poznaję
moich sławnych przodków piękne obyczaje
Ref.
Kocham moje miasto …
III - Bo gdy będę babcią z siwiuteńkim włosem,
będę nucić wnukom cichuteńkim głosem.
Ref.
Kocham moje miasto…
Przykładowe pytania:
- O czym była piosenka?
- Czy podobała się tobie piosenka?
- Co oznacza słowo: ojczyzna?
Wystarczy tylko się zarejestrować na stronie www.mac.pl jako RODZIC.Po zalogowaniu,
klikamy MAC Akademia i mamy legalny dostęp do piosenek. Serdecznie
zachęcam wszystkich Rodziców do skorzystania z tego udogodnienia. Szukajcie Państwo
zakładki OLEK I ADA - POZIOM A+ strzałką przechodzimy do CD2 i z podanej listy wybieramy
piosenkę.
8. Zabawy ruchowe przy piosence - Czyli wygibasy z naszej klasy
„Duży i mały skok” i inne ….
https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13