Temat dnia: POLSKIE SYMBOLE NARODOWE
Zestaw ćwiczeń:
1. „Ruchomy dywan” – dzieci leżą na dywanie z rękoma blisko ciała. Na hasło: „start”, dzieci przetaczają się w jedną stronę, kiedy doturlają się do końca dywanu, próbują przetoczyć się w drugą stronę.
2. „Tydzień” – dzieci stoją, ich nogi są złączone. Zadaniem dzieci jest przeskakiwanie do przodu i do tyłu z jednoczesnym wymawianiem nazw dni tygodnia.
3. „Wahadło” – dzieci stoją, nogi w lekkim rozkroku, ręce na biodrach. Przenoszą ciężar ciała z jednej nogi na drugą, huśtając się jak wahadło.
5. „Głaz” – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Ręce wyprostowane w łokciach trzymają nad głową. Zadaniem dzieci jest jak najwolniejsze przeniesienie wyobrażonego ciężkiego głazu trzymanego w rękach na głowę. Kiedy to nastąpi – w podobny sposób mają unieść wyobrażony głaz aż do wyprostowania łokci. Pamiętamy, by dzieci nabierały powietrza nosem, a wypuszczały je ustami.
"Polska" – poproś rodziców o przeczytanie wiersza. Zadaniem dzieci jest narysowanie symboli narodowych pojawiających się w treści wiersza.
Polska (fragment)
Małgorzata Strzałkowska
Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną –
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znak rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Tak wygląda polska flaga –
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” –
Któż z Polaków nie zna tego?
„Gdzie jest j?” – zabawa słuchowa. Rodzic powoli ponownie czyta tekst wiersza Polska. Zadaniem dzieci jest klaśnięcie, gdy usłyszą słowo zawierające głoskę j na początku, na końcu lub w środku słowa. Powodzenia!
"Polak Mały” - zapraszam do obejrzenia filmu o polskich symbolach narodowych.
https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA&feature=youtu.be
Mazurek Dąbrowskiego – wprowadzenie dzieci do właściwego słuchania hymnu narodowego. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
W jakich okolicznościach słyszycie hymn Polski?
Dlaczego Mazurek Dąbrowskiego jest odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju?
W jaki sposób powinniśmy słuchać hymnu?
Przypomnij sobie słowa hymnu. Możesz poprosić o zaśpiewanie wraz z rodzicami.
Mazurek Dąbrowskiego sł. Józef Wybicki
I. Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy.
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.
Ref.: Marsz, marsz, Dąbrowski, z ziemi włoskiej do Polski, za twoim przewodem, złączym się z narodem.
Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami.
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.
Ref.: Marsz, marsz…
Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.
Ref.: Marsz, marsz…
Już tam ojciec do swej Basi
Mówi zapłakany –
Słuchaj jeno, pono nasi
Biją w tarabany.
Ref.: Marsz, marsz…
Praca z KP4.11a – czytanie prostych wyrazów, pisanie wyrazów po śladzie, wycinanie napisów i przyklejanie pod właściwymi ilustracjami.
Praca z KP4.11b – wpisywanie liter do kratek według instrukcji, odczytywanie haseł, kolorowanie rzek na mapie.
Załączniki kart pracy dołączę jak będą dostępne na stronie wydawnictwa.
64-700 Czarnków
ul. Wroniecka 13